Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Min gissning är att fler hittar andra lösningar och vips är det inga pengar alls till YT

Skulle inte ha några problem med att byta, men ser i dagsläget inga alternativ som har det som finns på tuben.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag förstår önskan att slippa reklam, men inte ta del av musiken – önskar själv att YT Lite kom tillbaka.

Dock är det ett problem som oftast missat i dessa diskussioner; YouTube och YouTube Music är samma sak i praktiken, åtminstone har det blivit det i och med alla stora ändringar på respektive plattform genom åren. Det är inte två delade tjänster, utan en varsin sida av ett och samma mynt. Alla spellistor från YT respektive YTM blandas friskt, likaså om man lyssnar på musik eller kollar musikvideos används samma ström- och sök-källor; något som blir extra tydligt om man faktiskt använder sig av YT(M)-apparna.

En parallell vore hur Spotify inte har valet att välja bara musik, utan man får glatt betala för musik samt ljudböcker och poddar, vare sig man har något intresse av annat än musik eller ej. Eller hur IPTV oftast säljs i paket med kanaler; vill du ha Sport-paketet får du även betala för TV4 Play+ också.

Fast skillnaden är att Youtube redan har och hade monopol på video när de flyttade Google Music och tvingade på det på Youtube-användare. Hade det funnits en konkurrent till Youtube hade de inte kunnat göra så för då hade kunderna valt konkurrenten utan musik-tillägget.

Gällande Spotify håller jag med om att man borde kunna välja bort allt utom musik även där, men det är i alla fall mer relaterat till deras bransch med att lyssna på ljud; musik, poddar och ljudböcker.

Att titta på video gör man med ögonen och man behöver en skärm framför sig. Att lyssna på musik gör man normalt på ett helt annat sätt än man tittar på Youtube. Det är två totalt olika tjänster och användningsområden.

EU får väl fixa en "Gatekeeper" lag för streamingtjänster så de största företagen måste separera olika typer av tjänster. De är ju idag så stora att de uppenbarligen kan göra hur de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Samma här. Kanske är någon kass (aka billig) peering Tele2 köpt på sig.

Frustrerande speciellt när man betalar för deras abonnemang dessutom!

Permalänk
Medlem

Definitionen av rasism typ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror man ska vara försiktig att se kortsiktiga användareökningar som hållbart, såvitt jag vet har IPTV ökat bra mycket mer än Netflix senaste året...

Det är just min poäng - de som använder denna lösningen måste vara så försvinnande lite att den lilla summa man får in lär vara större än de som går över till fulöt betalande kunder efter att man blockerar detta.

Min gissning är att fler hittar andra lösningar och vips är det inga pengar alls till YT

Vilka andra lösningar då?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig betala Svenskt pris om de fixar youtube music och gör den helt fristående.

Att ha 2100 playlists mixat i youtube och youtube music är inget jag har intresse av.
Har använt vanliga youtube för lyssna på musik typ alltid.
Göra separata playlists i youtube music som sen dyker upp i youtube är definitionen av kaos.

Men folk har klagat på detta typ sen youtube music lanserades, och det finns 0 intresse av Google att fixa detta att ha separata playlists så hey, f... it i guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyKristensen:

du = 🤡

Hellre clown än ett sjukt får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, herregud, tänk att kommersiella företag vill ha betalt för sina produkter och tjänster! Var är världen på väg?!

Men enbart efter skaffat monopol

Undra om någon av dessa plattformar som börjat ta betalt ens hade blivit av om de tog betalt från dag ett?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Undrar om alla som klagar över att en tjänst kanske kostar 100:-/mån mer om de hade haft en legitim sådan är lika ekonomiskt nitiska i alla delar av sina liv 🤭

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Skaffade det i USA innan det blev tillgängligt i Sverige, inser nu att jag betalar $13.99 och inte 119kr, har inte fått mitt abonemang avbrutet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men enbart efter skaffat monopol

Undra om någon av dessa plattformar som börjat ta betalt ens hade blivit av om de tog betalt från dag ett?

Inte ens Netflix var väl grstis från dag ett? Disney+, max (hbo), amazon prime? Osv.

Youtube är ett undantag då det är uråldrigt, skapat när världen var totalt annorlunda än den är idag. Men en tumregel lyder väl kanske att äldre tjänster eller plattformar var gratis, nyare tar betalt från start om det inte är en startup som är designad för att säljas av till någon av giganterna.

De äldre anpassar sig eller dör, om inte Youtube anpassat sig då hade det blödigt enorma summor pengar (ännu mer än det gör) och lyckade bolag tenderar att skära bort saker som inte fungerar. När det gäller Youtube handlar det sannolikt om föslustminimering rörande direkta intekter eftersom det är en nyckelkomponent för Google/Alphabet i sitt bredare tjänsteutbud.

Tidsåldern då open-source eller good-will var en drivande kraft på Internet är död och begraven sedan ett antal år.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DG77:

Någon annan som upplever att youtube numera börjat buffra mera och blivit trögare?

Sitter på Tele2(comhem) fiber/coax med nätverkskabel och ändå pallar den knappt med speciellt inte 4k klippen.

Skrivet av dlq84:

Nu är jag inte med alls, brukar folk hitta krypthål i pensionsrabatter, eller vad menar du? Sen ser jag inte alls likheten med detta. Detta är mer som att handla från länder där det är billigare, både lagligt och normalt. vi har en fri global marknad, eller hur?

Ja, jag har ibland problem med att den börjar buffra efter några sekunder och låser sig då. Måste ladda om sidan för att det ska funka. Telia 1000/1000 här.

Skrivet av bärplockaren:

Nu när du säger det har också märkt av det, som på den gamla goda tiden när man skulle visa roliga katt klipp så buffra klippet sönder istället.

Skrivet av underd0g76:

Samma här. Kanske är någon kass (aka billig) peering Tele2 köpt på sig.

Av nyfikenhet, har ni det på alla enheter/webbläsare? För min del har jag det bara på min kraftfullaste dator i en webbläsare, men fungerar fint överallt annars. Inklusive 4K som fungerar galant på min 6W TDP HTPC över 2.4GHz wifi.

I mitt fall så verkar den i princip bara ge fasen i att ladda på nämnda dator när man väljer 1080 premium eller 1440p och högre.
Väldigt icke-sugen på att nollställa webbläsaren eller dylikt, men har inte lyckats hitta någon lösning hittills. :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Skaffade det i USA innan det blev tillgängligt i Sverige, inser nu att jag betalar $13.99 och inte 119kr, har inte fått mitt abonemang avbrutet...

Du bör då få en varning att ditt konto kommer inaktiveras, sen måste du teckna ett billigare avtal

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Av nyfikenhet, har ni det på alla enheter/webbläsare? För min del har jag det bara på min kraftfullaste dator i en webbläsare, men fungerar fint överallt annars. Inklusive 4K som fungerar galant på min 6W TDP HTPC över 2.4GHz wifi.

I mitt fall så verkar den i princip bara ge fasen i att ladda på nämnda dator när man väljer 1080 premium eller 1440p och högre.
Väldigt icke-sugen på att nollställa webbläsaren eller dylikt, men har inte lyckats hitta någon lösning hittills. :/

Jag har inte lagt någon större vikt i det men det var på main dator i sign Desktop som jag kör både Firefox och men mest Edge för YT.
Har inte märkt av något igår eller idag men kanske beror på att jag startade om routern.

Märkte heller ingenting på varken min tv med yotube appen eller min CCGTV så det var bara på datorn det skedde.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har en annan upplevelse 😁. Lite svårt för just kids-delen på youtube. Har family för oss vuxna kvar.
Har försökt det där med youtube kids ett tag men har övergett det och ersatt med svtplay/netflix barndelar.

Det finns bra grejer på youtube kids också. Helt klart. Men så föreslås rätt mycket skit efterhand. Antipedagogiska grejer men som ger mycket klick bland barn blandas in efterhand.
Det gör att jag tilliten till konstant hög nivå på materialet gått sönder här för min del.

Har nog ändrats en hel del, bara i veckan kom ännu högre restriktioner på innehållet, vet inte vad det betyder men gissar på att videos måste bli märkta för kids för att den ska släppas igenom.

Har ibland av misstag varit inloggad med ungens konto och inte kommit åt motorsport-videos som jag sökt på för att de inte har varit märkta för barn så tror filtret är hyfsat bra.

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

Så eftersom YouTube Premium i Sverige kostar 119 kr per månad så är således priset för din moral 89-94 kr per månad. 😆

Det är väl bra att det finns folk i det här landet vars samvete går att köpa för priset av en billig pizza?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jepp alla enheterna hemma både via wifi och kabel.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det är väl bra att det finns folk i det här landet vars samvete går att köpa för priset av en billig pizza?

Sucky, sucky ten dolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fantastiskt sätt att göra betalande kunder till icke-betalande kunder.

Du är värd mer som reklamtittande svensk än som låtsasbosatt i nåt låglöneland där du betalar 25kr/mån

Permalänk
Medlem

Tänk att alla köpte Premium! Hur ska de nu få ut reklamen? De har ju massor av produkter de måste sälja.
Jo reklamen kommer implementeras ändå.
De kommer smyga in reklam igen sen måste du köpa supder duper Premium för att slippa reklamen återigen.
Köpa premium är att skjuta sig själv och alla andra i foten!
Du kan inte gömma dig bakom betalväggar! Kommer tapetsera dina väggar i reklam.
Lycka till!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För min del händer det på samtliga enheter och webbläsare, men jag surfar bara Youtube på datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle inte ha några problem med att byta, men ser i dagsläget inga alternativ som har det som finns på tuben.

Skrivet av Dockland:

Vilka andra lösningar då?

Adblockers finns i drivor och sålänge de Monster-slukande kodautisterna fortsätter hitta lösningar på att komma runt reklamen så kommer det finnas de som använder dem

Eller så skaffar man Revolut och betalar i Ukrainsk valuta och därmed kommer undan blockeringen.

Det verkar funka hittills....

Skrivet av pine-orange:

Du är värd mer som reklamtittande svensk än som låtsasbosatt i nåt låglöneland där du betalar 25kr/mån

Det hade varit superintressant och veta om så är fallet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är väl en sån som sköter sig då. Jag betalar 169:- för familjeplanen, vanligt svenskt abonnemang. Jag orkar inte hålla på och trassla med vpn och regga från andra länder för att få det billigare.

Samma här. 2 föräldrar som kan njuta av Youtube utan reklam + musik + reklamfritt Youtube för barn på TV utan en massa krångel gör att det är enda tjänsten vi betalar för.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte för att försvara Google men Premium family är fan den bästa tjänsten jag någonsin prenumererat på, det var det redan när vi bara var 2, när vi fick unge så gick bang for the buck upp något helt enormt.

Just nu satsar de också väldigt mycket på kids-delen, bara positivt, det finns mycket att önska från den delen hos andra tjänster.

Musikbiblioteket har många av mina bekanta klagat på men har alltid hittat alla deras låtar när vi sökt, nu är biblioteket antagligen störst av alla.

YTM har jättemycket musik som inte finns hos de andra leverantörerna.

Permalänk
Medlem

Det här ska bli intressant.

Det återstår att se om folk tycker det är lika självklart och viktigt att "göra rätt för sig" när det är Svenska priser som gäller

Ja, nu jävlar... Alla ni som tycker att ni "minsann gör rätt för er" när ni betalar Argentinska priser för Youtube-premium, vilket oavsett hur man vänder och vrider på det ju innebär att Youtube for sämre betalt jämfört med om ni betalat Svenska priset... Tänker ni fortsätta "göra rätt för er" eller är det bara roligt att känna sig viktig och redig om det knappt kostar något?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det hade varit superintressant och veta om så är fallet...

Rubriken ger dig svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Undrar om alla som klagar över att en tjänst kanske kostar 100:-/mån mer om de hade haft en legitim sådan är lika ekonomiskt nitiska i alla delar av sina liv 🤭

Troligtvis inte. Man sparar in på vissa saker för att kunna ha råd med andra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu är jag inte med alls, brukar folk hitta krypthål i pensionsrabatter, eller vad menar du? Sen ser jag inte alls likheten med detta. Detta är mer som att handla från länder där det är billigare, både lagligt och normalt. vi har en fri global marknad, eller hur?

Ja, jag har ibland problem med att den börjar buffra efter några sekunder och låser sig då. Måste ladda om sidan för att det ska funka. Telia 1000/1000 här.

Det är verkligen inte som att handla från ett billigare land.

Premium som säljs i ett land är inte tänkt att utnyttjas primärt i ett annat land osv, att man kan göra det är mest för företag inte orkar bry sig eller för de flesta gör rätt för sig och köper där de är tänkt att använda produkten, lite samma självklarhet att man skattar i landet man bor osv.

Köper du i Sverige så betalar du för upprätthållandet av svensk support, osv. Köper du i Turkmenistan så betalar du för deras support/infrastruktur.

Du får gärna tycka det är "billigare" (vilket det är) men det är inte samma sak du betalar för.

Kanske också måste poängtera att jag fattar man kanske inte vill pröjsa för man ogillar google, osv. men bara för man inte vill pröjsa eller minimera sin kostnad så innebär det inte att man "köpt samma sak".

De flesta fattar ju att om du t.ex. köper en dator från Elgiganten, sen samma dator från ett företag i Spanien, och till sist samma dator från en återföräljare i Kina så kommer du ha helt olika garantier och lagar som skyddar dig. Ja, du har köpt exakt samma produkt, men helt olika skydd. Det är inte alltid bara mellanhänder som ökar prislappen, ibland är det bara landet/skatter/lagar.

Personligen kör jag Premium sen kanske 2 år sen, så sjukt värt det att slippa reklam osv, kör mycket musik där också då jag inte gillar spotify som saknat för mycket av mitt tycke.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som försvarar googles olagliga handelshinder, t.o.m. uppmuntrar det..
https://eur-lex.europa.eu/SV/legal-content/glossary/free-move...

Sen tar jag på mig moralhatten, kan google kan vi..
https://www.breakit.se/artikel/8395/sa-slipper-google-undan-o...

Bra förslag där med att använda Revolut och köra via Ukraina, det ger dubbelt stöd i kampen mot vatniks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fast dom får ju betalt. Det är lite som att besöka biografen utomlands som det i många fall är billigare. Ska biografer kräva nationellt idkort i varje land?

Om du åker till det landet du har köpt premium i varje gång du ska kolla på något så har du absolut en poäng. Men jag tror inte att du gör det.

Visa signatur

Lätt som Paj