Youtuber testar Samsung Galaxy S24 Ultra som speldator

Permalänk
Melding Plague

Youtuber testar Samsung Galaxy S24 Ultra som speldator

Med Snapdragon 8 Gen 3 och en modifierad emulator driver Samsungs värstingtelefon äldre Windows-spel med hyfsad prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klarar den Crysis?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Så sjuuuuukt 👍🫶😂🤓👀

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att det ändå går rätt bra. Med en HDMI-kabel från telefonen går det alldeles utmärkt att köra många spel i åtminstone full HD. En modern telefon har liksom bra mycket mer kräm än en, tja, Nintendo Switch.

Jag har väntat länge på att någon ska våga försöka ersätta stationär dator och spelkonsoll med en dockad mobil som kör någon vettig Linux. Eller Steam. Samsung gav ju upp sin Linux-satsning, där man kunde köra ungefär riktig Linux på mobilen kopplad till skärm, även om de fortfarande erbjuder Dex som är någon slags desktopläge, men jag vill ha mer

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

kört mycket själv med dex från min note 9 upp till fold 5. fungerar ganska bra. det som fattas är bra strategi spel. andoid spel är oftast inte värt mycket.

Permalänk
Medlem

kan man köra warcraft3 på en mobil ? fan de vore nåt mitt favvo spel ha i stugan

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Vad har dom för kraft i "native" spel och inte emulerat? Ligger dom på typ 2010-2011 års nivå i grafikkretsarna nu?

Edit : Ser att den ligger på imponerande 4 TFLOPS. Iofs så säger inte det allt men ger ändå i grova drag en hint om i vilken härad av prestanda man landar i.
Mitt emelllan en Geforce 680 och en 780ti. Det förstänämnda på 3 TFLOPS någonting, det sistnända 5 TFLOPS.
Och då landar vi i mellan 2012-2013.
Dvs prestanda motsvarande toppgrafikkort för 11-12 år sen!
Eller ganska precis som ett 1060, som släpptes 2016 (mellankort dock).
Om man enbart går efter TFLOPS...

Permalänk
Medlem

Är verkligen "bildhastighet" ett vedertaget begrepp? Det verkligen skär i fysikern i mig. Kan vi inte bara komma överens om att hålla oss till "bildfrekvens"?

Permalänk
Medlem

Med tanke på ARM64 och dess påvisade prestanda är jag inte så förvånad, länge sedan som telefoner sprang cirklar runt förra konsolgenerationen, så nästan mer förvånande att mjukvaran hänger med så bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad har dom för kraft i "native" spel och inte emulerat? Ligger dom på typ 2010-2011 års nivå i grafikkretsarna nu?

Edit : Ser att den ligger på imponerande 4 TFLOPS. Iofs så säger inte det allt men ger ändå i grova drag en hint om i vilken härad av prestanda man landar i.
Mitt emelllan en Geforce 680 och en 780ti. Det förstänämnda på 3 TFLOPS någonting, det sistnända 5 TFLOPS.
Och då landar vi i mellan 2012-2013.
Dvs prestanda motsvarande toppgrafikkort för 11-12 år sen!
Eller ganska precis som ett 1060, som släpptes 2016 (mellankort dock).
Om man enbart går efter TFLOPS...

Problemet är väl formfaktorn. Skulle gissa på att den efter en lite längre stund börjar clocka ner kretsen för att hålla nere värmen.

Men skulle man kunna köra spelen i naitive skulle den nog klara en hel del . Finns ju många nya spel som inte är så krävande också

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle man kunna använda luren för att emulera gamla konsolspel kanske? Typ dream cast, N64, snes osv.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av FL3JM:

Hmm, skulle man kunna använda luren för att emulera gamla konsolspel kanske? Typ dream cast, N64, snes osv.

Den och äldre telefoner kan ju emulera PS1-spel så ja, såpass gamla lär funka riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Fungerar toppen. Du kan emulera upp till Wii/Wii U i några fall. Min Gen 1 får en del dipps i Metroid Prime (Wii), så med Gen 3 borde det vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Problemet är väl formfaktorn. Skulle gissa på att den efter en lite längre stund börjar clocka ner kretsen för att hålla nere värmen.

Men skulle man kunna köra spelen i naitive skulle den nog klara en hel del . Finns ju många nya spel som inte är så krävande också

Ja just ja. Det var ju det där med total brist på fläktar.
Självklart så kommer den att throttla rätt så rejält och inte komma i närheten av 2012/2013-topskiktsgrafikkorten.
Dvs vad man kan få ut i praktiken tom långt ifrån vad man satt med i en toppdator från 2012/2013.
Möjligen i närheten av en Playstation 4? Den motsvarades ungefär av en Radeon 7850. Hade 1.78 TFLOPS. En throttling som skulle halvera prestandan skulle ändå landa vid den (från 4 til 2 TFLOpS).
Och om dom presterar PS4-nivå på grafiken så är det inte så pjåkigt. Den dominerade ju ändå fram tills nyligen bland spelare världen över.
Fast risken är nog throttling än mer.
Plus också det faktumet att det inte satsas alls med samma budgetar på native android spel så det är ju ändå en "moot point" även om prestandan skulle funnits där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Emulerade GBA spel redan på min Galaxy s2 och kan emulera Gamecube på min Fairphone 5. Fungerar nog med vissa lättare switch spel också tack vare native code execuision.
Med system kretsen i Galaxy s24 så kan många switch spel emuleras.

Skaffa en vettig kontroll till telefonen för on screen kontroller är på sin höjd sådär. Funkar i Pokemon, men ger inte precision till något snabbare tex dkc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Klarar den Crysis?

Är inte Fallout 4 mer tungdrivet?

Så ja… vi är i framtiden! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Klarar den Crysis?

Den remastrade trilogin kom ju till Nintendo switch. Så prestandan i telefonen räcker troligtvis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

En modern telefon har liksom bra mycket mer kräm än en, tja, Nintendo Switch.

I mitt fall så är min mobil (iPhone 15 Pro) mer än dubbelt så snabb som min jobbdator (Thinkpad T14 Gen1).

Ser man till grafikprestanda, så skulle jag gissa på att mobilen har minst 5-6ggr högre prestanda.

Tillsammans med RetroArch, PS4-handkontroll och HDMI-sladd blir det en rolig sommarpryl

Hoppas på fler emulatorer till iOS/iPadOS framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tillsammans med RetroArch, PS4-handkontroll och HDMI-sladd blir det en rolig sommarpryl

Synd att RetroArch har GUI från 90-talet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Synd att RetroArch har GUI från 90-talet bara.

2000-talet*

Inte för att jag förstår vad det spelar för roll men varför inte köra en annan frontend då?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skrivet av Magnus303:

Ja just ja. Det var ju det där med total brist på fläktar.
Självklart så kommer den att throttla rätt så rejält och inte komma i närheten av 2012/2013-topskiktsgrafikkorten.
Dvs vad man kan få ut i praktiken tom långt ifrån vad man satt med i en toppdator från 2012/2013.
Möjligen i närheten av en Playstation 4? Den motsvarades ungefär av en Radeon 7850. Hade 1.78 TFLOPS. En throttling som skulle halvera prestandan skulle ändå landa vid den (från 4 til 2 TFLOpS).
Och om dom presterar PS4-nivå på grafiken så är det inte så pjåkigt. Den dominerade ju ändå fram tills nyligen bland spelare världen över.
Fast risken är nog throttling än mer.
Plus också det faktumet att det inte satsas alls med samma budgetar på native android spel så det är ju ändå en "moot point" även om prestandan skulle funnits där!

Det är då denna kommer till användning.
https://www.sweclockers.com/test/39005-snabbtest-termoelektri...

Permalänk
Medlem

Mobilers problem när det kommer till sånt här är kylningen. Byter de ut plasten mot ett metalblock så hela mobilen blir som en ända stor kylare... då jädrans

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tror att det är det som blir framtiden snart, ingen behöver en full desktop eller laptop. Utan mobilen eller en liknade liten portabel enhet kommer och ta över och du dockar bara den där du är till valfri skärm, TV etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om vi ser på de jämförelser som gjorts mellan Iphone 15 Pro och PS4 så ser vi att telefonen tydligt ligger efter i fråga om grafikprestanda. Och då har PS4 1,8 teraflops. Realistiskt bör alltså en iPhone 15 Pro, och detta är en telefon med en väldigt snabbt grafikdel, ligga i paritet med ett GTX 750 och dess 1 TF. Sedan är det ju alltid en smula kinkigt att jämföra två processorer som släpptes tio år från varandra.

Permalänk
Skrivet av Ringman:

Tror att det är det som blir framtiden snart, ingen behöver en full desktop eller laptop. Utan mobilen eller en liknade liten portabel enhet kommer och ta över och du dockar bara den där du är till valfri skärm, TV etc

Det hoppas jag verkligen också. Det vore väldigt smidigt om man kunde använda Iphone i framtiden som jobbdator och den automatiskt slog över till MacOS när den blir dockad.

Prestandan är där redan idag för vad de flesta jobbdatorer blir använda till trots allt, men Apple behöver nog en spark i rö*en för de vill ju förstås sälja Macbook också.