Långsam boot, hårdvarufel? Finns logg?

Permalänk

Långsam boot, hårdvarufel? Finns logg?

Som rubriken nämner så misstänker jag knas med hårdvaran som på något sätt gör att jag får långsam boot. Jag har haft många datorer men när denna bootar så känns det som att den pysslar med något innan jag ens får upp boot-skärmen, f2 för BIOS osv..

Lägger win11 ev hårdvarubrister i någon logg som går att läsa?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk

12 sek - ROG-loggan (en bra dag, det kan ta betydligt längre)
52 sek - första windowsbilden
drygt 60 sek - möjligt att ange inloggninskod i windows.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Det är standard på AM5 platformen med långa boots för det är memory training som görs. Det finns en setting som heter memory context restore eller liknande som kan snabba upp minnes träning lite men det kommer ändå ta lite mer än tidigare platformar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Som rubriken nämner så misstänker jag knas med hårdvaran som på något sätt gör att jag får långsam boot. Jag har haft många datorer men när denna bootar så känns det som att den pysslar med något innan jag ens får upp boot-skärmen, f2 för BIOS osv..

Lägger win11 ev hårdvarubrister i någon logg som går att läsa?

Har du senaste bios?