Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, har ingen offert med installation inkluderad för det priset. Därav den andra meningen i inlägget du citerade.

Binder man sig tillräckligt länge kan man eventuellt få det (var historiskt möjligt som du vet), men kan tänka mig att det kanske är svårare än det var förr i tiden.

Många av oss vill ha full frihet att konfigurera vår router som vi vill samt har potentiellt striktare prestandakrav än vanliga användare. Du ställer trots allt frågan i ett forum för teknikintresserade.

Med det sagt så kommer de flesta vanliga användare troligen nöja sig med ISP:ns router.

Förstår, tack för förklaringen!
Haha yes, jag är inte ett dugg förvånad av att många i detta forum vill köra på egen router. Jag ställde frågan framförallt för att få veta vilka slags prestandakrav ni kan ha på en egen router och varför ni har behov av det.
Har fått en del svar på det!

Permalänk
Medlem

Uppdatering för oss, vi testar 2,5Gbit i föreningen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Uppdatering för oss, vi testar 2,5Gbit i föreningen just nu.

Upp och ned?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Upp och ned?

2,5 ner 1 upp såg jag nu.

Permalänk
Medlem

kul! får ladda hem alla spel från steam, sedan tabort dem . Repetera

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

2,5 ner 1 upp såg jag nu.
<Uppladdad bildlänk>

Trevligt, vilken router kör du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Trevligt, vilken router kör du?

Jag kör en Asus RT-AX88U Pro.
Det verkar som att den cappar på den throughputen som visas, gjort flera tester med exakt på decimalen samma hastighet.

Kanske kan en Wi-Fi 7 router få lite högre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag kör en Asus RT-AX88U Pro.
Det verkar som att den cappar på den throughputen som visas, gjort flera tester med exakt på decimalen samma hastighet.

Kanske kan en Wi-Fi 7 router få lite högre resultat.

dags att köra opnsense eller liknande på en minifläktlös pc,

typ något sådant:
https://www.aliexpress.us/item/3256805651876031.html?spm=a2g0...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fem års bindning är ju inget att oroas över, var ju många för ett par år sen som tecknade avtal med bindning på tio år eller mer och det skrev man bara under.

jag tycker det låter ok och billigt med den fibern med bindning på fem år. Fiber kan man ju uppdatera så lätt om det kommer nya hastigheter och krav i ett normalt hem.

Det där med 5G är ju lurigt. Kommer säkert vara ett par lägenheter där som ligger i nån skugga och kommer få väldiga problem garanterat. + hålla på och flytta 5g router till ställen man inte vill ha den för att föröka få nån täckning. Tycker man ska vara lite solidarisk , bara för att det fungera för en med 5G just i hanns lägenhet, kul för den personen typ, kul attityd.

Är folk veliga så säg att det ökar ju värde på lägenheten då fiber är det man vill se när man kollar på lägenhet.

Velar folk så hadde jag nog försökt förhandla ett bra avtal med coaxial så blir det tid att fundera och bearbeta folket att fiber är det enda oslagbara alternativet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

dags att köra opnsense eller liknande på en minifläktlös pc,

typ något sådant:
https://www.aliexpress.us/item/3256805651876031.html?spm=a2g0...

Den såg nice ut, lär vara bra mycket snabbare än den CPU som sitter i vanliga routrar.
Enda som behövs är en Wi-Fi antenn, det kanske de har hinner inte bläddra igen nu riktigt men ska göra det när förbereldelserna för midsommar är klart, tack. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Den såg nice ut, lär vara bra mycket snabbare än den CPU som sitter i vanliga routrar.
Enda som behövs är en Wi-Fi antenn, det kanske de har hinner inte bläddra igen nu riktigt men ska göra det när förbereldelserna för midsommar är klart, tack. 😃

du skaffar en unfi WiFi7 AP

https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u7-pro?s=eu

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Varför UniFi om du inte kör hela konceptet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt. Jag kör själv så, och en del professionella installatörer så som Lawrence Systems säljer sådana installationer till sina kunder i många fall då andra lösningar som pfSense, OPNsense, VyOS, etc. har betydligt mer avancerad funktionalitet än routrar i Unifi-serien.

Känns som att detta är ganska offtopic dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

För att unifi har ingen bra router, opnsense är långt mycket bättre och billigare att köpa en riktigt burk med n305 eller annat för att kunna köra massa roligt som inspektion, IPS etc. i 2Gbit+

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

hur är latensen i spel etc idag? Tidigare var Telia att föredra pga bättre routing, mindre transit, vilket ger lägre latens.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Perfekt tackar, där har vi combon, ska beställa hem bägge direkt, börjar med en unifi wifi 7, behövs det en till så köper jag en till när jag fått grejerna 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Perfekt tackar, där har vi combon, ska beställa hem bägge direkt, börjar med en unifi wifi 7, behövs det en till så köper jag en till när jag fått grejerna 😃

Titta runt lite bland de små pcna, en med stora kylflänsar är bra, inte de billigaste iaf, köpa minne lokalt kanske ? välj cpu efter behov n100 vs n305 osv gör lite research .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Fem års bindning är ju inget att oroas över, var ju många för ett par år sen som tecknade avtal med bindning på tio år eller mer och det skrev man bara under.

jag tycker det låter ok och billigt med den fibern med bindning på fem år. Fiber kan man ju uppdatera så lätt om det kommer nya hastigheter och krav i ett normalt hem.

Det där med 5G är ju lurigt. Kommer säkert vara ett par lägenheter där som ligger i nån skugga och kommer få väldiga problem garanterat. + hålla på och flytta 5g router till ställen man inte vill ha den för att föröka få nån täckning. Tycker man ska vara lite solidarisk , bara för att det fungera för en med 5G just i hanns lägenhet, kul för den personen typ, kul attityd.

Är folk veliga så säg att det ökar ju värde på lägenheten då fiber är det man vill se när man kollar på lägenhet.

Velar folk så hadde jag nog försökt förhandla ett bra avtal med coaxial så blir det tid att fundera och bearbeta folket att fiber är det enda oslagbara alternativet.

Tack för bra input!
Kommer gå vidare med fiberinstallationen samt TV grundpaket via koaxuttagen.