Permalänk
Medlem

Gått till en bra kiropraktor? Du kanske har några snea kotor i ryggen? ena benet är längre än det andra? Spelade mycket fotboll som liten, min kiro sa att ena benet va 1.5 cm längre än det andra. Och så knäckte han till och fixade..gjorde inte ont, men lät haha!
Poff båda benen lika långa!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Gått till en bra kiropraktor? Du kanske har några snea kotor i ryggen? ena benet är längre än det andra? Spelade mycket fotboll som liten, min kiro sa att ena benet va 1.5 cm längre än det andra. Och så knäckte han till och fixade..gjorde inte ont, men lät haha!

Alla har olika långa ben, bara mer eller mindre. Det är inget som en kiropraktor kan fixa till. Däremot kan man pga ovanligt stor skillnad överkompensera och då få problem som en kiropraktor i bästa fall kan åtgärda temporärt. Man måste dock ändra på sin egen hållning, hur man går, kanske ilägg i en sko osv för att det ska bli permanent.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack snälla, jag har köpt en trigger-point grej samt en sådan här foam roller. Men ska kolla på att köpa en "Hård boll" om jag kan hitta någon bra.

https://webshop.unisport.com/se_sv/softboll-konstlader-317611...
https://webshop.unisport.com/se_sv/baseboll-317600/

Jag har en av varje, beroende på vad jag vill komma åt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma besvär i minst tio år och kan inte köra längre sträckor utan att ha farthållare. Precis som du beskriver så känns det bättre med "raka" ben/fötter men det blir ju konstigt i längden så det fungerar inte. Började jävlas typ efter jag fyllt 40 och är nu 50 så för min del är det nog ålders krämpor.. ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har faktiskt aldrig varit hos en kiropraktor, det verkar finnas väldigt olika åsikter om hur vida en kiropraktor kan lösa problem långsiktigt. Va kul att det funkade för dig! Min rygg är helt okej sedan födseln så vitt jag vet.

Åh, perfekt ju. Skall beställa hem (y) Tack!

Skrivet av Hackers:

Jag har haft samma besvär i minst tio år och kan inte köra längre sträckor utan att ha farthållare. Precis som du beskriver så känns det bättre med "raka" ben/fötter men det blir ju konstigt i längden så det fungerar inte. Började jävlas typ efter jag fyllt 40 och är nu 50 så för min del är det nog ålders krämpor.. ):

Åh, beklagar att du också kämpar med det här eländet!! Jag är 33 nu och har redan fått artros och gikt, så jag kan inte föreställa mig hur jag kommer vara om 20 år xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Här har vi min egna uppfinning, det fungerar faktiskt... Kalla det "den fattiga mannens farthållare"
<Uppladdad bildlänk>

Istället för att sitta med sned fot så kan man läga hela sin fot på gaspedalen och hålla stadig hastighet utan att gasen åker ner i botten. Och därmed inte vrida nerven och kan vila benet.

Klarade av att köra en hel timma idag utan stor vånda.
Hyfsat säkert tycker jag ändå... det värsta som kan hända är att du får några svampar som hoppar runt på golvet.

Har även beställt ett nack/rygg-stöd som jag hoppas ska hjälpa tillsammans med höft-stödet.

Herre jävlar vad det där såg livsfarligt ut. Fastnar någon pedel i något läge så brukar det bli ganska jobbigt...

Sätter en femma på sjukdomsrelaterat. Finns en anledning varför alla äldre brukar välja större och komfortabla bilar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack snälla, jag har köpt en trigger-point grej samt en sådan här foam roller. Men ska kolla på att köpa en "Hård boll" om jag kan hitta någon bra.

<Uppladdad bildlänk>

Det kan ligga mycket i det, det är en 2005 Corolla och japanerna är väl inte jättelånga, jag är 1.80 vilket inte är extremt långt dock. Har en svank-kudde och får upp höften så att man inte sitter som ett V i stolen... Så vitt jag förstått så ska ju benen vara 90 graders vinkel men det är ju omöjligt i en bil där man ofta ligger lite bakåt.

Jag har också gått på medicinsk massage för det nu, och visst, med sin armbåge och hela sin vikt så lyckades hon nå muskeln, och det var ju skönt, men så fort du sätter dig i bilen är problemet tillbaka... Jag följer övningarna jag fick från min fysioterapeut men har lagt till lite nya övningar från detta klippet, det är riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=yamsq-uHP8Y

Bra stretch- och stryrkeövningar! Kör på det!
Själv kör jag regelbundet benpress på gymmet med fötterna så högt upp som möjligt på fotstödet. Det tar också på baksidan och är lite mindre komplicerat. Jag har varit fri från den strålande smärtan i benet i typ 7-8 år nu. Det behöver inte vara svårare än så. Ge inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Herre jävlar vad det där såg livsfarligt ut. Fastnar någon pedel i något läge så brukar det bli ganska jobbigt...

Sätter en femma på sjukdomsrelaterat. Finns en anledning varför alla äldre brukar välja större och komfortabla bilar..

Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, dom har typ ingen massa så helt omöjligt för dom att fastna på ett sätt där man inte kan bromsa!

Skrivet av cp_:

Bra stretch- och stryrkeövningar! Kör på det!
Själv kör jag regelbundet benpress på gymmet med fötterna så högt upp som möjligt på fotstödet. Det tar också på baksidan och är lite mindre komplicerat. Jag har varit fri från den strålande smärtan i benet i typ 7-8 år nu. Det behöver inte vara svårare än så. Ge inte upp!

Tack snälla, ska fortsätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, dom har typ ingen massa så helt omöjligt för dom att fastna på ett sätt där man inte kan bromsa!

Tack snälla, ska fortsätta!

Bromsa är rätt överskatt, brukar vara jobbigare när gaspedalen fastnar.

Permalänk
Medlem

Hur är själva sitsen och ryggen på sätet format? "Skålat"?
Går det "spänna" rygg/sits i stolen?

Hur var sätet i den tidigare bilen format?

Om det är skålat, skulle det hjälpa med en rygg- och rump-dyna för att få sätet mer platt?
Med skålat menar jag att det är lägre i mitten och högre på sidorna, det behöver inte vara speciellt mycket.

Jag råkade själv en gång ut för en hyrbil, en toyota yaris med "pygme-säte", det är det värsta säte jag någonsin satt mig i.. det blev att omedelbart åka tillbaka och byta till en annan bil...
Så litet som det sätet var och så som de klämde så undrar jag vad de egentligen tänkte när de köpte in hyrbil med sådant säte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Bromsa är rätt överskatt, brukar vara jobbigare när gaspedalen fastnar.

Omöjligt som tur är
Fick gashäng ofta på gamla goda tiden, alltid mysigt, koppla, bromsa, handbromsa och slå av tändningen fick vi lära oss xD

Skrivet av Viita:

Hur är själva sitsen och ryggen på sätet format? "Skålat"?
Går det "spänna" rygg/sits i stolen?

Hur var sätet i den tidigare bilen format?

Om det är skålat, skulle det hjälpa med en rygg- och rump-dyna för att få sätet mer platt?
Med skålat menar jag att det är lägre i mitten och högre på sidorna, det behöver inte vara speciellt mycket.

Jag råkade själv en gång ut för en hyrbil, en toyota yaris med "pygme-säte", det är det värsta säte jag någonsin satt mig i.. det blev att omedelbart åka tillbaka och byta till en annan bil...
Så litet som det sätet var och så som de klämde så undrar jag vad de egentligen tänkte när de köpte in hyrbil med sådant säte...

Vet precis vad du menar, det första jag köpte var en dyna som gör att kroppen inte sitter som ett V ner i sätet.
Hade inga problem med detta i min förra bil, en gammal Yaris från 04, men tror problemet är en kombination av ergonomi och personlig hälsa (eller snarare ohälsa).

Här är en bild.

Permalänk
Medlem

Bilsätet ska ställas in så att låren vilar på sätet. Ner med baken och justera upp i framkant.
Har du ingen farthållare? Min volvo från -89 har det, borde inte vara jätte dyrt att sätta in?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Måste återigen tacka för detta tipset.
Av alla grejor jag köpt, och övningar jag gjort, så har det som hjälpt bäst är att sitta så att en boll trycker på muskeln. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du ingen farthållare? Min volvo från -89 har det, borde inte vara jätte dyrt att sätta in?

Kan lätt kosta över 10k att sätta in i efterhand, även på billigare bilar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kroppen är ju en kinetisk kedja och därför kan det vara svårlöst, det är skrattretande hur lite vanliga sjukgymnaster här i Sverige vet.

Kolla in t.ex

https://www.youtube.com/watch?v=GukLuR1Er0g
https://www.youtube.com/watch?v=KGkwMoNZT14
https://www.youtube.com/watch?v=Z-J6rSUpmN4

Något du kanske har problem med:
https://www.youtube.com/watch?v=_bigrvV0eOA
https://www.youtube.com/watch?v=SVfAssGiH-g
https://www.youtube.com/watch?v=GYTsaqHgtRY

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

låter som du snedbelastat eller lyft tokigt och då irriterar/klämmer nerver, sitter man vanligt ökar man trycket rätt mycket på kotor/diskar.
Jag hade samma problem men jag har skador i rygg och nacke, mitt sätt att komma runt problemet är ett anpassat säte, (ligger närmast ner och kör, som en recliner)
ett sätt att testa detta är att sänka ryggstödet och placera en kudde längst fram under låren,
funkar detta åk till närmaste verkstad och be dom placera förhöjningar fram på sätet så det tiltas bakåt (toyota brukar man inte kunna tilta så mycket orginal)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan lätt kosta över 10k att sätta in i efterhand, även på billigare bilar.

Trodde de flesta moderna bilar hade det som standard iallafall en enkel variant som min gamla bil som använder en vacuum klocka och motorns egna undertryck för att hålla farten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde de flesta moderna bilar hade det som standard iallafall en enkel variant som min gamla bil som använder en vacuum klocka och motorns egna undertryck för att hålla farten.

Nu tror jag farthållare är standard på bilar som säljs i Sverige. (Eventuellt tillval på dacia? )
Men här är några exempel på bilar jag ägt som är nyare än din 740 och saknat farthållare.
Volvo 850 1995
Audi 80 1995
Opel corsa 2001
Hyundai atos 2002

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu tror jag farthållare är standard på bilar som säljs i Sverige. (Eventuellt tillval på dacia? )
Men här är några exempel på bilar jag ägt som är nyare än din 740 och saknat farthållare.
Volvo 850 1995
Audi 80 1995
Opel corsa 2001
Hyundai atos 2002

Har kört många bilar utan så kan lägga till några (alla sålda i Sverige). Säkert glömt en hel del.

2002 Audi A4
2013 Toyota Yaris, Hyundai IX20
2014 Toyota Yaris, Hyundai IX20, Fiat skåpbil
2018 Toyota Yaris, Hyundai IX20
2019 VW T-Cross

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Haft djävulska problem med piriformis och nerv i kläm, när det var som värst fick jag gå baklänges för att det gjorde för ont att lyfta benet framåt.

Några besök hos sjukgymnast/kiropraktor som tryckte på piriformis och att massera själv med hård boll (mycket hårdare än tennisboll) fick bort det.
Inte säkert att det är samma lösning för dig men ge inte upp med behandling hos vården.

Jag har nog nåt liknande. Känningar, domningar på halva sidan av kroppen, både arm och ben men det har blivit sämre också på andra sidan kroppen. Det påminner lite om om ryggskott men jag har en rörelse som jag gör som "knäcker" ryggen och lättar på domingarna.
Rörelsen är som tagen från Southpark så sambon kan ironiskt säga "tack" när jag gör den..

Tyvärr har inte sjukvården velat hjälpa mig komma fram till vad det beror på.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Volvo 850 1995
Audi 80 1995
Opel corsa 2001
Hyundai atos 2002

Skrivet av BergEr:

Har kört många bilar utan så kan lägga till några (alla sålda i Sverige). Säkert glömt en hel del.

2002 Audi A4
2019 VW T-Cross

Detta visste jag inte, jag har leasat en Kia 2018 och en Skoda efter detta, 2019, ingen utav dom hade farthållare. Men det kanske är från 2020 och uppåt som det är standard då eller?

Som jag gått igenom innan i tråden så har bilen allt som krävs för farthållare, systemet finns redan, och elektronisk gas etc, jag gjorde ett försök att montera det själv men det blev kaos av det hela, på grund utav min heltiddsjukskrivning och att jag bara använder bilen för att åka och hjälpa min mor så finns det inte på agendan att byta bil eller åka till en verkstad och be dom montera in det.

Skrivet av aragon:

låter som du snedbelastat eller lyft tokigt och då irriterar/klämmer nerver, sitter man vanligt ökar man trycket rätt mycket på kotor/diskar.
Jag hade samma problem men jag har skador i rygg och nacke, mitt sätt att komma runt problemet är ett anpassat säte, (ligger närmast ner och kör, som en recliner)
ett sätt att testa detta är att sänka ryggstödet och placera en kudde längst fram under låren,
funkar detta åk till närmaste verkstad och be dom placera förhöjningar fram på sätet så det tiltas bakåt (toyota brukar man inte kunna tilta så mycket orginal)

Skulle inte förvåna mig, övervikt och jobbat som betongborrare i några år, ryggen mår väl sådär.
Jag har precis som du också hittat att om man sitter som i en recliner, så underlättar det besvären, funkar bra på motorväg, mindre bra i stan. Jag har köpt speciella svank-stöd och ett rygg/nackstöd som hjälper lite, att åka till verkstad är lite svårt för mig just nu. (läs ovanför)

Hur som helst så har många tips från tråden hjälpt mig och det är lättare att köra nu, så jag tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Detta visste jag inte, jag har leasat en Kia 2018 och en Skoda efter detta, 2019, ingen utav dom hade farthållare. Men det kanske är från 2020 och uppåt som det är standard då eller?

Som jag gått igenom innan i tråden så har bilen allt som krävs för farthållare, systemet finns redan, och elektronisk gas etc, jag gjorde ett försök att montera det själv men det blev kaos av det hela, på grund utav min heltiddsjukskrivning och att jag bara använder bilen för att åka och hjälpa min mor så finns det inte på agendan att byta bil eller åka till en verkstad och be dom montera in det.

Skulle inte förvåna mig, övervikt och jobbat som betongborrare i några år, ryggen mår väl sådär.
Jag har precis som du också hittat att om man sitter som i en recliner, så underlättar det besvären, funkar bra på motorväg, mindre bra i stan. Jag har köpt speciella svank-stöd och ett rygg/nackstöd som hjälper lite, att åka till verkstad är lite svårt för mig just nu. (läs ovanför)

Hur som helst så har många tips från tråden hjälpt mig och det är lättare att köra nu, så jag tackar för all hjälp!

Har också lite problem med att benet domnar när jag kör i min privata bil. Det hjälper om jag höjer sätet men jag gillar att sitta lågt :), det är ju en sportbil.
Har aldrig haft problem i någon annan bil.

Kunde inte hitta hur du använder bollen. Är det övningar utanför bilen eller lägger du den på något speciellt ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Volvo 850 1995
Audi 80 1995
Opel corsa 2001
Hyundai atos 2002

Skrivet av BergEr:

2002 Audi A4
2019 VW T-Cross

Skrivet av Chromatic:

Där ser man trodde att det blivit som med AC att alla bilar har det som standard, fast det kanske inte alla bilar idag har med AC heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har också lite problem med att benet domnar när jag kör i min privata bil. Det hjälper om jag höjer sätet men jag gillar att sitta lågt :), det är ju en sportbil.
Har aldrig haft problem i någon annan bil.

Kunde inte hitta hur du använder bollen. Är det övningar utanför bilen eller lägger du den på något speciellt ställe?

Jag placerar bollen så att den trycker på piroformis muskeln, av någon anledning så lättar det smärtan avsevärt och gör att jag kan köra längre sträckor utan allt för stor vånda. Hoppas du också hittar något som funkar!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Där ser man trodde att det blivit som med AC att alla bilar har det som standard, fast det kanske inte alla bilar idag har med AC heller?

AC har definitivt blivit standard skulle jag tro.
Medans farthållare är ett "tillval" på många billiga bilar fortfarande. Vi snackar bilarna med 60 hästar, så som Aygo, Fabia, Kia Picanto osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrivet av Chromatic:

AC har definitivt blivit standard skulle jag tro.
Medans farthållare är ett "tillval" på många billiga bilar fortfarande. Vi snackar bilarna med 60 hästar, så som Aygo, Fabia, Kia Picanto osv.

Även AC är inte standard idag om du tittar på nog billiga bilar. Under ~300k så försvinner ACn i en del bilar.

Jag har nästan aldrig kört en firmabil med AC och har varit i hundratals olika

Köper du en nog billig Hyundai så får du inte ens en lampa i taket ovanför framsätena. Det är bara en i baksätet (eller var iallafall så på 2018-2020 modellerna).

Sätesvärmare är inte heller standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även AC är inte standard idag om du tittar på nog billiga bilar. Under ~300k så försvinner ACn i en del bilar.

Jag har nästan aldrig kört en firmabil med AC och har varit i hundratals olika

Köper du en nog billig Hyundai så får du inte ens en lampa i taket ovanför framsätena. Det är bara en i baksätet (eller var iallafall så på 2018-2020 modellerna).

Sätesvärmare är inte heller standard.

Där lärde jag mig något nytt, dom 140-tusen-kronors-bilarna jag kört har alltid haft AC, men finns säkert billigare skitbilar än så. Hyundais budget-modeller är ju verkligen bottenskrapet!
Hur som helst, lagom off-topic nu, men tack igen för alla råd!