Permalänk

Vill bygga min första dator

Tjena!
Jag ska bygga min första dator och vill bara kolla vad ni tycker om denna?
Jag spelar mest MMO och singleplayer äventyrsspel (typ Hogwarts legacy, Ori osv.) Vill framtidssäkra min dator, men behöver inte ha allting på topp.

Jag har fått lite tips och kollat runt lite och fått ihop denna. Har ytteligare en SSD och hårddiskar på nuvarande dator jag kan flytta sen. Vill gärna ha tyst dator, bör tilläggas.

https://www.inet.se/datorbygge/b1527847/datorbygge

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kylning till denna dator?

Hej,

Jag har snickrat ihop mitt första datorbygge.
Jag är lite nojjig över kylning. Läste i något tråd något om att vissa moderkort kan sakna kylflänsar och att det är något man bör tänka på att det ska finnas tillräckligt med kylning.

Kan ni kolla detta bygge för att säga om det funkar?
har lagt till 2st 140mm fläktar till ovansidan utöver de 3 som redan ingår.

https://komponentkoll.se/bygg/aGTWf

Permalänk
Avstängd

Ska inte vara några problem.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk

bör inte vara något problem.

det är mestadels när man kör vattenkylning det kan bli ett problem eller vid hög överklockning men kör man allt på standard och med luftkylare så kan man i princip välja vilket man vill.

anledningen till att vattenkylare kan bli ett problem är för att du inte har en fläkt som vispar runt luften runt kylflänsarna på moderkortet runt cpun och kan få för dålig cirkulation om luften står för still.

överklockning säger sig lite självt kreäver mer av komponenterna än de egentligen är byggda för och de genererar mer värme.

dock värmeutvecklingen på dessa är inte så hög och generellt så är kylflänsarna runt cpusockeln relativt överdimensionerad så om de har kylfläns även utan cirkulation så ska det mycket till innan du kör modermodemet för varmt.

tror dessutom du får nästan gå in för att leta efter ett som kommer utan kylflänsar för skulle säga att det defenetivt snarare är ett undantag än standard utförande isf.

kollade alla moderkorten med någon form av 650/670 am5 chipset i ATX format på sidan du länkade och var inte ett enda som listades där utan kylflänsar där det ev behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bör inte vara något problem.

det är mestadels när man kör vattenkylning det kan bli ett problem eller vid hög överklockning men kör man allt på standard och med luftkylare så kan man i princip välja vilket man vill.

anledningen till att vattenkylare kan bli ett problem är för att du inte har en fläkt som vispar runt luften runt kylflänsarna på moderkortet runt cpun och kan få för dålig cirkulation om luften står för still.

överklockning säger sig lite självt kreäver mer av komponenterna än de egentligen är byggda för och de genererar mer värme.

dock värmeutvecklingen på dessa är inte så hög och generellt så är kylflänsarna runt cpusockeln relativt överdimensionerad så om de har kylfläns även utan cirkulation så ska det mycket till innan du kör modermodemet för varmt.

tror dessutom du får nästan gå in för att leta efter ett som kommer utan kylflänsar för skulle säga att det defenetivt snarare är ett undantag än standard utförande isf.

kollade alla moderkorten med någon form av 650/670 am5 chipset i ATX format på sidan du länkade och var inte ett enda som listades där utan kylflänsar där det ev behövs.

Tack!
Jag kommer ej köra med overclocking.
Hur bör jag tänka med fläktarna? Det ska vara bra luftflöde i chassi. Är det overkill att ha fläktar både fram, bak och upptill isf? Räcker 2 140mm och ett 140mm bak kanske? Jag hade tänka köra 3 120mm fram annar och ett 140mm bak.

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte pasta där MX4 är en bra sort, och något litet buntband så att du får undan kabel vid monteringen, En del märken skickar med detta. Förmonterad pasta har ju hänt en del gånger. Glöm inte USB så att du kan slänga i OS

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av ChipStockInvestor:

Tack!
Jag kommer ej köra med overclocking.
Hur bör jag tänka med fläktarna? Det ska vara bra luftflöde i chassi. Är det overkill att ha fläktar både fram, bak och upptill isf? Räcker 2 140mm och ett 140mm bak kanske? Jag hade tänka köra 3 120mm fram annar och ett 140mm bak.

genrellt är väl inte fler sämre men vinsten av att köra mer än typ 2 styck intag i fronten och ett utblås bak är mer eller mindre negligerbar.

med det sagt så kan fler fläktar medföra en lägre ljudnivå iom att de kan arbeta på lägre varvtal för att flytta samma mängd luft.

ganska negligerbar skillnad enligt mig men vissa svär på att detta är fallet.

typ 2st 120mm+ front och 1st 120+bak är iaf för mig the basics vill du lägga till fler så visst gör det det skadar inget.

*************************************************************************************************

en annan sak som kan påverka främst gputemp är att montera ett värmeutsug under gpukortet om man har ett kort med värmevisp (blåser inte ut varmluften bakom datorn)

känns som att hur man än gör så luftgenomströmningen under gpu nästan alltid en flaskhals om man har ett grafikkort som i princip delar chassit på mitten under cpu som en mellanvägg.

jag själv löste det med att bara vända nätagget med insuget uppåt så det suger varmluft under gpu istället för luft utanför chassit.

har 2 fördelar och typ 1 nackdel att göra så.

fördelar
1. sänkte min gpu maxtemp med nästan 10° vid last.
2. slipper damma ur nätagget (har en tendens att dra i sig massa damm när det suger under chassit.)

nackdelar
1. fläkten på nätagget går typ konstant om än med väldigt lågt varvtal för det mesta och 99% av tiden överröstat av annat i chassit som låter mer ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tja,

Det här blev det slutgiltiga bygget. Det blev ett starkare grafikkort. Komponenterna är utvalda efter rea, samt tidigare tips.
Det som är kvar att köpa nu är CPU, moderkort, SSD och ram. RAM tog jag som fanns på QVL-listan. Chassit har 3x140mm fläkta, så jag kommer nog ej köpa fler.

Har jag missat något som kan spöka till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipStockInvestor:

Tja,

Det här blev det slutgiltiga bygget. Det blev ett starkare grafikkort. Komponenterna är utvalda efter rea, samt tidigare tips.
Det som är kvar att köpa nu är CPU, moderkort, SSD och ram. RAM tog jag som fanns på QVL-listan. Chassit har 3x140mm fläkta, så jag kommer nog ej köpa fler.

Har jag missat något som kan spöka till det?

https://komponentkoll.se/bild/OSVMd.png