Nu är Nvidia världens högst värderade bolag

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kul att jag trodde jag köpte aktier i Nvidia i januari, men köpet gick aldrig igenom för att Avanza-appen inte skickar ut info om en "beställning” inte går igenom. Så om ni använder Avanza och lägger ett köp på t. ex. söndag, gå in och kolla i appen på måndag sen så att det verkligen gick igenom. För mig hann priset öka från söndag (då jag lade beställningen) till måndag och därför blev det inget.

Hade jag varit en ”normal” aktieperson (vilket jag inte är) hade jag väl gått in och kollat appen efter någon dag och upptäckt detta, men det gjorde jag inte på fem månader och först då upptäckte jag att jag inte hade något med Nvidia… :-/

Nybörjartips nummer 1 är att bara handla med aktier när börsen är öppen och ej direkt efter öppning.
Avanza skickar ut meddelanden när ordrar går till avslut vilket är det som är väsentligt. För att lägga ordrar som gäller mer än en dag måste/bör man vara avancerad användare.

Tråkigt att höra din miss, det var en fin avkastning du gick miste om :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En fluga är lite att ta i, men förväntningarna är väldigt höga. Lite för höga tror jag.

Vi har redan nu nåt maxkapacitet av vad LLM:s är kapabla till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tackar för stödet där.
Hade tänkt placera 30 000 spänn och med ökning på cirka 150% sen dess kändes det helt klar snopet.

”Man får ha lite koll på sina beställningar” sa hon på Avanza när jag ringde. Jag tänker att om jag har bekräftat en beställning till ett uttalat pris så borde det väl gälla. Men tydligen inte då kursen alltså gått upp lite på måndagen sen när börsen öppnade och beställningen kom ut på marknaden.

Oh, well…

Råkat ut för liknande, så numera sätter jag inget pris utan vill jag köpa så köper jag till marknadspris så går det igenom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

$3.33 trillion är alltså 3,33 biljoner USD på svenska, tack vare att världen inte kan komma överens om varken decimaltecken eller tiopotensskala.

Saudi Aramco är för övrigt det enda icke-amerikanska företag som värderats till mer än en billion USD, resten av dem är de vanliga misstänkta.

Tänk att det är nästan bara IT i toppen.

Tesla är väl lite gränsfall om man ska räkna som Automotive eller IT också.
Tesla känns lite som att "vi gör en stor iPad och sen bygger en bil runt den" mera än en traditionell biltillverkare. Nog för att andra billtillverkare också har infotainment i moderna bilar och så.
Men Tesla mer envisas med att göra (nästan) allt via touchskärm, medan många andra biltillverkarkare ändå har knappar/rattar/vred/spakar för saker i högre grad. Framförallt för grundläggande funktionalitet.
Tesla är mer som att de försöker vara annorlunda för sakens skull. Lite som Apple har någon trådlös mus med laddningsport på undersidan. Det är annorlunda, inte bättre.
Tesla har också länge haft mål med självkörande bilar och sånt.
De mera som att de siktar på att göra en Appliance som också råkar vara en bil än att göra något som i första hand är en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

De har ju så bra marginaler för att det är så svårt att konkurrera med dem.

Precis. Nvidia visste att AI skulle bli stort långt innan det blev en trend. Redan 2016 så släppte de den första superdatorn med fokus på deep learning. Den första i världen. Att slå Nvidia inom AI är nog lika enkelt som att slå Microsoft inom OS för PC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om man istället för att 2019 köpa ett RTX 2080 hade investerat pengarna i företaget hade det innehavet idag varit värt cirka en kvarts miljon, eller hundra gånger så mycket som samma grafikkort är värt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

... Att slå Nvidia inom AI är nog lika enkelt som att slå Microsoft inom OS för PC.

Så, inte så svårt alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

1.788 som i Ett tusen sju... eller som i 1 komma 7...?

1 komma 7, eftersom man enl standard skriver ut decimalerna efter punkten. Sen hade jag kunnat valt att avrunda till 1.79 eller 1.78, ber om ursäkt om det orsakade huvudkli.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Känns som att det borde finnas möjlighet att konkurrera inom detta område med tanke på nvidias marginaler.

Inte riktigt så, grejen är om NVDA är lite bättre och konkurrenterna är gratis kommer datacenterna fortfarande köra NVDA pga den ökande kostnaden med NVDA är liten för hela verksamheten.

Skrivet av medbor:

På vilket sätt är det bra för vanliga människor att det går bra för en marknadsledare på det här viset?

Gissar många av oss äger andelar samt dom dom släpper bra produkter helt enkelt, olikt Intel som varit halvdant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så, inte så svårt alltså?

Ingen har lyckats på fyra decennier, men du tror att du kan göra det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilket segment vi fokuserar på. Idag är Android betydligt större än Windows. Och det är ju inte som att MS inte satsat på OS för mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Ja men deras sjuka priser

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Beror ju på vilket segment vi fokuserar på. Idag är Android betydligt större än Windows. Och det är ju inte som att MS inte satsat på OS för mobiltelefoner.

Jag nämnde ju specifikt PC, och där dominerar Microsoft med god marginal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Eller som "dotcom"-bubblan på 00-talet då man kunde tiodubbla sitt värde på börsen genom att lägga till ".com" i sitt företagsnamn. Nu lägger man istället till "AI" i sitt namn.

...med den signifikanta skillnaden att vi ännu inte sett massor av IPO'er med olönsamma AI-bolag.

Folk tjatar om IT-bubblan men verkar ha glömt bort allt som hänt senaste åren. Då hette det blockchain, då hette det olönsamma bolag som badade i gratispengar, då hette det NFT's.

Att Nvidias multiplar handlas upp i takt med att de tjänar mer pengar är inte en bubbla, det är en bubbla när vi ser OpeAI IPO som öppar dörren till en riktig börsfest med diverse bolag som, just det, har AI i namnet.

Där är vi inte ännu. Telsa var en "bubbla" 2019, vi som köpte Tesla stonks där och sålde 2021 när alla andra puckon handlade upp aktien, DÅ var det en bubbla. Att sitta och gnälla om bubblor för att man missade tåget, det är ungefär lika begåvat som att starta en aktiepodd & prata om att marknaden ska krasha, oh wait, that's not funny...

BJÖRNEN KOMMER! Stå och skrik tillräckligt länge så får du rätt. Frågan är om du tjänade några pengar.

Permalänk
Medlem

Trodde du menade i kvalitét och inte antal sålda ex. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobet:

Precis. AI är bara en fluga.

Så resonerade folk om pc’n och internet.

Det är ännu inte sent att hoppa på tåget, man behöver inte kalla det för en fluga bara för att man är lite sen med investeringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så resonerade folk om pc’n och internet.

Det är ännu inte sent att hoppa på tåget, man behöver inte kalla det för en fluga bara för att man är lite sen med investeringen

Investerade du i NFT också?

Transformerstekniken har redan nu nåt maxpotential och man har redan tränat LLM på all information som finns på nätet. Såvida du inte har investerat i Microsoft, Nvidia eller Open AI så kommer din investering brinna inne. Om du sätter dig in i hur tekniken fungerar så kommer du upptäcka det. https://www.youtube.com/watch?v=WOk5jUihRgs&t

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På vilket sätt är det bra för vanliga människor att det går bra för en marknadsledare på det här viset?

Om du nu inte är intresserad utav företagen, Vad gör du då på en sida som denna och kommenterar på teknik?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Om du nu inte är intresserad utav företagen, Vad gör du då på en sida som denna och kommenterar på teknik?

Men ett företag som nästan är i monopolställning på många delar som grafikkort och beräkning, ingen tjänar väl på att det går bra för dessa mer än aktieägarna. Skulle tro att det leder till mer vinstuttag och dyrare komponenter

Nvidia har ju för länge sedan sagt att grafikkort inte längre är deras kärnverksamhet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men ett företag som nästan är i monopolställning på många delar som grafikkort och beräkning, ingen tjänar väl på att det går bra för dessa mer än aktieägarna. Skulle tro att det leder till mer vinstuttag och dyrare komponenter

Nvidia har ju för länge sedan sagt att grafikkort inte längre är deras kärnverksamhet längre

Jag kryper till korset nu och ger mug. Jag gillar inte Nvidia längre för det gör ingen annan heller. och jag får inte ha en egen åsikt.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Så vi ska lägga ner allt som har med teknik bara för det? och gud nåde oss om vi är positivt inställda till att ett företag går framåt.
Usch säger jag bara

Men snälla någon, vad är det du säger? Var har jag sagt något ens åt det hållet? Lägg av nu! Jag gillar teknik och utveckling, men om marknadsledande bolagen slår alla förväntningar så tror jag det är ett dåligt tecken, det är allt

Permalänk
Medlem

Går fort i hockey, nu är de nere på 3dje plats igen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:
Skrivet av Sobet:

Vi har redan nu nåt maxkapacitet av vad LLM:s är kapabla till.

@Yoshman Nyfiken på om du eller någon annan insatt har lite input kring detta?

(särskilt att man skulle nått ”maxkapacitet”)

Tack för många av dina andra inlägg förresten. Undervisande.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Om man istället för att 2019 köpa ett RTX 2080 hade investerat pengarna i företaget hade det innehavet idag varit värt cirka en kvarts miljon, eller hundra gånger så mycket som samma grafikkort är värt idag.

När jag kollar för hela 2019 vs värdet nu/när du skrev så får jag det inte till 100ggr så mycket. Vilka datum och siffror använde du?
Vore intressant att veta.

(Och 2080 minns jag inte priset på då. Året efter med de vansinniga priserna minns jag däremot.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

När jag kollar för hela 2019 vs värdet nu/när du skrev så får jag det inte till 100ggr så mycket. Vilka datum och siffror använde du?
Vore intressant att veta.

(Och 2080 minns jag inte priset på då. Året efter med de vansinniga priserna minns jag däremot.)

När Sweclockers testade RTX 2080 var priset runt 9000 kronor. En kvart miljon är alltså cirka 28 gånger så mycket. Någon vecka sedan låg Nvidias aktie på 135 dollar vilket skulle innebära ett startpris runt 4,8 dollar för 28 ökning. I slutet av oktober 2019 låt aktien på den nivån, lite under 5 dollar.

Jag tror att du missade att de 100x som jag nämnde är kortets värde idag, dvs runt 2500 kronor för ett begagnat 2080.

Permalänk

@hakro807 Jupp, det missade jag. Tack! 👍