QNAP NAS och användarkonton/grupper

Permalänk
Medlem

QNAP NAS och användarkonton/grupper

Hej

Jag har precis köpt en QNAP TS-664-8G och jag försöker ordna rättigheter för en förening. Föreningen behöver en server så att A kan se vad B gjort och så vidare. Just nu har alla personer sina filer lokalt och det är blivit precis så rörigt som man kan tänka sig.

Min tanke från början var att skapa en mapp på min NAS och sedan använda ett mappträd enligt nedan.

Root-mapp och under den diverse undermappar. Nu är tanken att olika personer ska ha access till olika undermappar. Tänkte att det inte blir så svårt. Skapade ett gruppkonto som har access till respektive undermapp och sedan lade jag till användare till respektive gruppkonto.

I grunden skulle inte någon användare ha tillgång till någon undermapp men det skulle då lösas genom att de läggs till i respektive gruppkonto. Men det visade sig inte funka. Jag får inte till att folk får access. Fattar bara inte vad jag gör för fel.

Tanken är att folk ska logga in genom WebDAV. Inloggning funkar fint men sedan blir det bara kaos. Tips?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja där fanns något som heter ABSE och ABE som jag inte aktiverat. Får prova det. Tackar.

Permalänk
Medlem

Tack. Nu äntligen verkar det funka som jag tänkt mig.

Permalänk
Medlem

I spoke too soon. Systemet buggar och lägger till användare trots att man tar bort dem. Fan va störigt! Något verkar vara trasigt. Blir galen!

EDIT: I spoke too soon yet again. Om man skapar personer först efter man har skapat grupper så verkar det funka. Det ska enligt QNAP inte spela någon som helst roll, men det verkar det göra.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

I spoke too soon. Systemet buggar och lägger till användare trots att man tar bort dem. Fan va störigt! Något verkar vara trasigt. Blir galen!

EDIT: I spoke too soon yet again. Om man skapar personer först efter man har skapat grupper så verkar det funka. Det ska enligt QNAP inte spela någon som helst roll, men det verkar det göra.

Tekniskt sett spelar det garanterat ingen roll i vilken ordning grupper och användare ursprungligen skapats. Däremot kan det mycket väl vara så att användargränssnittet i specifikt dessa NAS inte är så självklart: baserat på vad du beskrivit i denna tråd (har ingen erfarenhet av QNAP själv), kan det exempelvis vara så att det är ett webbgränssnitt där det är lätt att missa att spara sina ändringar innan man går vidare till nästa steg, med effekten att ändringar man tror man gjort inte slår igenom.