Skärm blinkar efter den varit avstängd

Permalänk
Medlem

Skärm blinkar efter den varit avstängd

Hej på er,

Jag har lite problem med min skärm i min Manjaro installation.
Har bytt dator men behållit min disk med Manjaro stable installerat.
Har tidigare bytt flera gånger men nu ville inte skärmen hänga med.

Det som händer är att exempel vid uppstart av dator så blinkar skärmen efter grub laddat in kernel.
Den blinkar hela tiden och även efter att jag loggat in i Gnome.
Det jag gör för att lösa detta är att jag kopplar ur DP kabeln ur datorn några gånger
och då kan det hoppa igång. Ibland gör det inte det efter 5-10 urkopplingar av DP utan
jag får även byta frekvens på särmen några gånger.
När den väl hoppar igång så fungerar det ända tills jag stänger av skärmen eller startar om datorn.
Installationen är så default som möjligt då jag endast använder Firefox och Terminal och Timeshift. Alla andra inställningar
är default från Manjaro installationen.

Här kommer datorns spec:

System:
Host: hp Kernel: 6.9.3-3-MANJARO arch: x86_64 bits: 64
Desktop: GNOME v: 46.2 Distro: Manjaro Linux
Machine:
Type: Mini-pc System: LENOVO product: 11MY0034MX v: ThinkCentre M70q Gen 2
serial: <superuser required>
Mobo: LENOVO model: 31A7 v: SDK0J40697 WIN 3305413989677
serial: <superuser required> UEFI: LENOVO v: M3JKT3EA date: 05/09/2024
CPU:
Info: 6-core model: 11th Gen Intel Core i5-11400T bits: 64 type: MT MCP
cache: L2: 3 MiB
Speed (MHz): avg: 1096 min/max: 800/3700 cores: 1: 800 2: 1400 3: 800
4: 1386 5: 800 6: 1401 7: 1388 8: 800 9: 1390 10: 800 11: 1388 12: 800
Graphics:
Device-1: Intel RocketLake-S GT1 [UHD Graphics 730] driver: i915 v: kernel
Display: wayland server: X.org v: 1.21.1.13 with: Xwayland v: 24.1.0
compositor: gnome-shell driver: X: loaded: modesetting dri: iris gpu: i915
resolution: no compositor data resolution: 1: 2560x1440 2: 1920x1080
API: EGL v: 1.5 drivers: iris,swrast
platforms: wayland,x11,surfaceless,device
API: OpenGL v: 4.6 compat-v: 4.5 vendor: intel mesa v: 24.0.9-manjaro1.1
renderer: Mesa Intel Graphics (RKL GT1)
API: Vulkan v: 1.3.279 drivers: intel surfaces: xcb,xlib,wayland

Allt annat fungerar som det ska men detta är ganska jobbigt då jag aldrig stänger av datorn utan bara skärmen.
Värt att notera är att detta inte har att göra med något sparläge utan sker endast vid start av dator
eller avstängning av skärm.
Har googlat en hel del men allt jag hittar är folk som har problem med detta när dem vaknar upp datorn efter sov/viloläge.

Några tipps innan jag ger mig på ominstallation eller distrohopp?

/S

Permalänk
Medlem

Det kan vara mängder med saker som förändras när man byter dator och att återanvända samma Linux-installation skulle jag vilja påstå att det inte finns stöd för. Jag skulle påstå att det är ett mindre mirakel att det fungerat vid tidigare byten om jag förstått det hela korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det kan vara mängder med saker som förändras när man byter dator och att återanvända samma Linux-installation skulle jag vilja påstå att det inte finns stöd för. Jag skulle påstå att det är ett mindre mirakel att det fungerat vid tidigare byten om jag förstått det hela korrekt.

Jag skulle tvärtom säga att det för det mesta går alldeles utmärkt att använda samma Linux-installation med olika hårdvara. Drivrutinerna är ju till största delen inkluderad i Linux-kärnan och laddas in automatiskt beroende på vilken hårdvara som upptäcks vid boot, så har man inte manuellt ställt in saker (t.ex. svartlistat någon drivrutin) så ska det inte vara något problem att byta hårdvara. Min Arch-installation är t.ex. snart 10 år gammal och har gått igenom mängder av hårdvaruförändringar utan några som helst problem.

Men visst, det är förstås möjligt att något gått fel den här gången. Man skulle kunna testa att köra Manjaro från USB och se om man upplever samma problem då, då vet man i alla fall om det är värt att testa att installera om eller ej.

Permalänk
Bildexpert 📺

Linux är definitivt inte mitt område men dessa symptom är typiska för dåliga kablar oberoende av operativsystemnivå. Samma fenomen kan inträffa mellan en DVD-spelare och TV så inte något som nödvändigtvis har sitt svar i drivrutiner eller kernel. Och för DP är det ett vanligt symptom från en felkopplad DP-kabel.

Nästa steg i felsökningen är att köra med HDMI för att se om symptomen kvarstår. Eller om man så vill, testa med en DP-kabel man vet fungerar i andra sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle tvärtom säga att det för det mesta går alldeles utmärkt att använda samma Linux-installation med olika hårdvara. Drivrutinerna är ju till största delen inkluderad i Linux-kärnan och laddas in automatiskt beroende på vilken hårdvara som upptäcks vid boot, så har man inte manuellt ställt in saker (t.ex. svartlistat någon drivrutin) så ska det inte vara något problem att byta hårdvara. Min Arch-installation är t.ex. snart 10 år gammal och har gått igenom mängder av hårdvaruförändringar utan några som helst problem.

Men visst, det är förstås möjligt att något gått fel den här gången. Man skulle kunna testa att köra Manjaro från USB och se om man upplever samma problem då, då vet man i alla fall om det är värt att testa att installera om eller ej.

Jag tänkte väl framförallt på bootloader binärerna som genereras av `bootctl install`/`grub-install` och ramdisken.

Permalänk
Medlem

Jag provade senaste versionen på USB och det var samma problem där. (Manjaro Gnome)
Har flera DP portar på datorn och det är samma problem på alla.
Provade även flera kablar och det var likadant där.

Det som fungerar är HDMI, dock endast i 120Hz. Man vill ju gärna köra i 240Hz som skärmen klarar av.
Testade även installera Windows 11 och där var det inga problem så det känns inte som något HW-relaterat.

Det jag inte provat är att rulla tillbaka något äldre kernel för att se om det skulle vara något i drivisarna som
ställer till det.

Edit: Har nu provat senaste LTS kerneln 6.6.32-1 och det är samma problem där.

Edit: Kernel 5.10.218-1 har inte detta problem. Är detta något Manjaro specifikt så jag kan byta distro
eller tror ni samma problem finns i andra distros med nyare kernel?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tänkte väl framförallt på bootloader binärerna som genereras av `bootctl install`/`grub-install` och ramdisken.

Boot är svart magi, men jag tyder tråden som att TS har problem även under drift när samtliga bootloaders sedan länge är ur spel. Därmed inte sagt att all hårdvara lyckats initieras korrekt.

Ideer:

Kolla upp vilka versioner av firmware som laddas för UHD730 i respektive fungerande och ofungerande installation. Det kan vara värt att testa att transplantera den (med risk att bricka hela installationen). Man kan fundera på om det finns annan firmware som laddas dynamiskt också, typ moderkortet (som står för Displayporten). Det är ofta drivrutinen som laddar på firmware på hårdvaran.

Är skärmen en del av problemet, dvs fungrerar andra skärmar utan problem? UHD 730 tycks bara stödja 240 Hz på 1080p och det är ju inte ett helt vanligt testfall, så det kan så klart ha gått under radarn, vilket annars är rätt otroligt för Intels inbyggda grafik som är så välanvänt. Vad är det för skärm?

Om det är en bugg som inträffar på alla skärmar med 240 Hz och UHD 730 så kommer den antagligen att uppmärksammas och rättas så småningom. Beroende på distro så bakåtporteras buggfixar till äldre kärnor.

Du kan hjälpa till själv genom att kompilera dina egna kärnor och försöka pinpointa exakt var problemet började. Se Intels sida om hur man rapporterar buggar i grafikdrivrutinerna för Linux. git bisect är din vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Boot är svart magi, men jag tyder tråden som att TS har problem även under drift när samtliga bootloaders sedan länge är ur spel. Därmed inte sagt att all hårdvara lyckats initieras korrekt.

Ideer:

Kolla upp vilka versioner av firmware som laddas för UHD730 i respektive fungerande och ofungerande installation. Det kan vara värt att testa att transplantera den (med risk att bricka hela installationen). Man kan fundera på om det finns annan firmware som laddas dynamiskt också, typ moderkortet (som står för Displayporten). Det är ofta drivrutinen som laddar på firmware på hårdvaran.

Är skärmen en del av problemet, dvs fungrerar andra skärmar utan problem? UHD 730 tycks bara stödja 240 Hz på 1080p och det är ju inte ett helt vanligt testfall, så det kan så klart ha gått under radarn, vilket annars är rätt otroligt för Intels inbyggda grafik som är så välanvänt. Vad är det för skärm?

Om det är en bugg som inträffar på alla skärmar med 240 Hz och UHD 730 så kommer den antagligen att uppmärksammas och rättas så småningom. Beroende på distro så bakåtporteras buggfixar till äldre kärnor.

Du kan hjälpa till själv genom att kompilera dina egna kärnor och försöka pinpointa exakt var problemet började. Se Intels sida om hur man rapporterar buggar i grafikdrivrutinerna för Linux. git bisect är din vän.

Mina färdigheter sträcker sig inte så långt att jag kan felsöka detta mer än jag gjort.
Du får mer än gärna guida mig till hur jag ska kolla upp laddningen av firmware på dem kernels där det fungerar
och där det inte fungerar.

Skärmen fungerar korrekt på äldre kernel och på Windows 11 så jag känner väl inte direkt
att det skulle vara den som felar just nu.
Skärmen är en Acer Predator XB273U NX
Sitter med gammal kernel just nu men det fungerar iallafall. Får väl se om det funkar på nyare kernel
om inte någon annan har hittat en lösning på problemet.

/S

Permalänk
Medlem

Ingen som har några mer tips?
Man vill ju helst inte gå så långt att man trycker i Windows.

/S

Permalänk
Medlem

Nått som inte fungerar när du använder den gamla kerneln då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Nått som inte fungerar när du använder den gamla kerneln då?

Allt fungerar förutom Wayland som har diverse artefakter, dock funkar det med xorg utan problem.
Man vill ju inte gärna köra gammal osupportad kernel :/

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Allt fungerar förutom Wayland som har diverse artefakter, dock funkar det med xorg utan problem.
Man vill ju inte gärna köra gammal osupportad kernel :/

/S

Kanske bara är jag, men jag ser inte ett problem med att köra en osupportad kernel så länge allt funkar. Såtillvida man inte tänker ur säkerhetsperspektiv. Känns då som att en osupportad kernel mot att istället köra Windows så är Windows i jämförelse ett mindre säkert kort. Kanske har fel...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ingen som har några mer tips?
Man vill ju helst inte gå så långt att man trycker i Windows.

/S

Det går ju också att ominstallera Manjaro. Jag förstår oroskänslan av att inte kunna uppgradera kärnan även om det inte handlar om säkerhet så är det en sur känsla att uppleva att man har ett "halvtrasigt"/degraded system.

Jag uttryckte inledningsvis att det finns mängder med saker som kan gå fel om man enbart flyttar över en disk. Nu vet jag inte hur stor skillnad där är mellan datorerna som du flyttat disken mellan men under installationsprocessen så kommer installern försöka avgöra vilken hårdvara du har och bl a konfigurera drivarna(parametrar till drivarna), den kommer generera konfigurationsfiler för Wayland, Xorg, Display Managern och Window Managern. Exempelvis måste jag sätta två parametrar till i915-drivaren på min laptop för att systemet inte ska drabbas av frysningar på 0.3-1 sekunder var 10:e sekund. Sådana inställningar genereras och läggs som filer under /etc/modprobe.d.

När du flyttar en disk mellan olika datorer så missar du mängder med sådana inställningar och dessa genereras inte om efter installationsprocessen. Vissa konfigurationsfiler kan ominstalleras av pakethanteraren men jag tvivlar på att pakethanteraren skulle lista ut att generera drivarkonfigs i /etc/modprobe.d eller skärmkonfigurationer i /etc/X11/xorg.conf.d. Jag känner så klart inte till Manjaro och vet inte om Manjaro har någon service som kan konfigurera detta(typ en repair-service) men jag har inte läst något om det.

Jag har mina linuxinstallationer i princip under hela datorns livslängd och installerar enbart om ifall något allvarligt fel skulle inträffa(typ krash under pågående uppgradering) eller när jag skaffar en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det går ju också att ominstallera Manjaro. Jag förstår oroskänslan av att inte kunna uppgradera kärnan även om det inte handlar om säkerhet så är det en sur känsla att uppleva att man har ett "halvtrasigt"/degraded system.

Jag uttryckte inledningsvis att det finns mängder med saker som kan gå fel om man enbart flyttar över en disk. Nu vet jag inte hur stor skillnad där är mellan datorerna som du flyttat disken mellan men under installationsprocessen så kommer installern försöka avgöra vilken hårdvara du har och bl a konfigurera drivarna(parametrar till drivarna), den kommer generera konfigurationsfiler för Wayland, Xorg, Display Managern och Window Managern. Exempelvis måste jag sätta två parametrar till i915-drivaren på min laptop för att systemet inte ska drabbas av frysningar på 0.3-1 sekunder var 10:e sekund. Sådana inställningar genereras och läggs som filer under /etc/modprobe.d.

När du flyttar en disk mellan olika datorer så missar du mängder med sådana inställningar och dessa genereras inte om efter installationsprocessen. Vissa konfigurationsfiler kan ominstalleras av pakethanteraren men jag tvivlar på att pakethanteraren skulle lista ut att generera drivarkonfigs i /etc/modprobe.d eller skärmkonfigurationer i /etc/X11/xorg.conf.d. Jag känner så klart inte till Manjaro och vet inte om Manjaro har någon service som kan konfigurera detta(typ en repair-service) men jag har inte läst något om det.

Jag har mina linuxinstallationer i princip under hela datorns livslängd och installerar enbart om ifall något allvarligt fel skulle inträffa(typ krash under pågående uppgradering) eller när jag skaffar en ny dator.

Jag har provat att boota från senaste USB. Hade samma problem då.
Tror du det skulle vara annorlunda att genomföra installationen?

/S

Permalänk
Medlem

Dagens update provades och då med ny kernel. Samma problem som tidigare.
Gick tillbaka till gamla kernel men då funkade inte Gnome Shell längre. Efter login så hade jag bara se muspekaren
som jag inte kunde göra något med. Inget högerclick funkade. Inga menyer reagerade.
Detta är alltså vanilla system utan egna justeringar. Använder endast Firefox och Gnome Terminal.
Snyggt jobbat Manjaro...