undvika att uppdatera windows?

Permalänk

undvika att uppdatera windows?

jag ser allt fler och fler sidor som varnar för att inte uppdatera windows nått mer då uppdateringarna kan leda till att datorn startar om sig själv i en oändlig loop, kraschar och andra fel.

ser dock ingen tråd om det här på forumet vilket jag tycker är lite konstigt då detta måste anses som ett enormt problem, nån här mer än jag måste ju ha hört talas om detta.

ni som är mer insatt och mer påläst, vad bör göras? får window för sig att uppdatera så gör den ju det, oavsett om man vill det eller inte.
har någon annan stött på problemen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad bör göras?

Länkas till något konkret som kan diskuteras?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mangemani: Tänker du på detta?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag ser allt fler och fler sidor som varnar för att inte uppdatera windows nått mer då uppdateringarna kan leda till att datorn startar om sig själv i en oändlig loop, kraschar och andra fel.

Någon specifik uppdatering/artikel du tänker på?
Det har ju skrivits lite då och då när någon uppdatering har blivit väldigt fel som t.ex denna
https://www.sweclockers.com/nyhet/38991-hp-slog-ut-kunders-da...

Permalänk
Skrivet av mangemani:

ser dock ingen tråd om det här på forumet vilket jag tycker är lite konstigt då detta måste anses som ett enormt problem, nån här mer än jag måste ju ha hört talas om detta.

ni som är mer insatt och mer påläst, vad bör göras? får window för sig att uppdatera så gör den ju det, oavsett om man vill det eller inte.

Det var ett problem i en preview-uppdatering som drabbade sådana som kör nästad virtualisering i Win 11.
Liten risk att drabbas som normal användare, med andra ord. Uppdateringen rullas nu ut till maskiner som inte bör drabbas.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

det måste vara den och tydligen hade jag missat den totalt, brukar vara noga med att kolla vad som är nytt i ert flöde, men den missade jag.
då kan jag andas ut och känna mig lugn igen nu när de har stoppat uppdateringen.
tack för infon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju ställa in så att du manuellt måste godkänna att en update installeras, så kan man fördröja installationen av dem. Är "Get the latest updates" på så stäng av det med.

Permalänk

Sedan jag läste av ren förskräckelse att nästa uppdatering av Windows 11 breakar compatibility med Explorerpatcher så gick jag in i regedit och navigerade till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsUpdate\UX\Settings och tillämpade FlightSettingsMaxPauseDays=365 (REG_DWORD).

Sedan är det bara att spamma "Extend for 1 week"-knappen" tills man är nöjd inom settings för Windows update.

Hade inte behövt använda ExplorerPatcher om vi hade haft alla taskbar/systray-settings som fanns tillgängliga i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Du kan ju ställa in så att du manuellt måste godkänna att en update installeras, så kan man fördröja installationen av dem.

Inte i inställningarna, möjligtvis via Group policy.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

trist bara att det ska behöva vara så här.
när jag tänker på microsoft så tänker jag på att allt ska funka och inget krångel, att man inte ska behöva ha koll på uppdateringar utan lugnt bara kan låta det uppdateras i tron om att det bara blir bättre med uppdateringen.
ja, jag är väl lite naiv när det kommer till sånt här, men det är ju inte något skumt oseriöst företag vi pratar om här, utan om ett stort seriöst sådant, och då får man ju lätt trygghets vibbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte i inställningarna, möjligtvis via Group policy.

Har för mig att det räckte att ställa in att man kör på metered connection, sen ticka av "Download updates over metered connection".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

trist bara att det ska behöva vara så här.
när jag tänker på microsoft så tänker jag på att allt ska funka och inget krångel, att man inte ska behöva ha koll på uppdateringar utan lugnt bara kan låta det uppdateras i tron om att det bara blir bättre med uppdateringen.
ja, jag är väl lite naiv när det kommer till sånt här, men det är ju inte något skumt oseriöst företag vi pratar om här, utan om ett stort seriöst sådant, och då får man ju lätt trygghets vibbar.

Jag har inte tänkt något utan alla uppdateringar har installerats på mina datorer och inget har gått fel på någon dator för mig iallafall

Skrivet av n0kturnal:

Har för mig att det räckte att ställa in att man kör på metered connection, sen ticka av "Download updates over metered connection".

Vad jag vet hämtar den fortfarande hem säkerhetsuppdateringar, bara större uppdateringar som inte installeras, men ska dock säga att jag inte testat den funktionen på någon av mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Det finns verktyg för att manuellt hantera uppdateringar till windows. T.ex: WAU Manager, Windows Update MiniTool. Jag använder WuMgr (möjligt att denna inte funkar för w11) och har full kontroll över vilka uppdateringar som installeras och när.
Innan installation kollar jag på askwoody.com om det är några kända problem med de aktuella uppdateringarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör en dator med rätt normal konfiguration (att köra en VM inuti en VM lär väl typ 0.1% göra som mest?) och inte kör någon Insider track för att få uppdateringar tidigare så är det nog ganska lugnt.

Jag kan inte minnas att någon uppdatering för Windows 10 eller 11 har ställt till några problem för mig. Tror att det var en större 10-uppdatering som gav mindre problem (muspekare som buggade i ett program jag använder mycket) som jag körde tillbaka, men inget som gör datorn obrukbar på något vis.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kan inte minnas att någon uppdatering för Windows 10 eller 11 har ställt till några problem för mig. Tror att det var en större 10-uppdatering som gav mindre problem (muspekare som buggade i ett program jag använder mycket) som jag körde tillbaka, men inget som gör datorn obrukbar på något vis.

Jag kan inte minnas det heller, och då kör jag också med insider preview på en dator. För mig har det varit stabilt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet hämtar den fortfarande hem säkerhetsuppdateringar, bara större uppdateringar som inte installeras, men ska dock säga att jag inte testat den funktionen på någon av mina datorer

Inte här iaf, får manuellt bekräfta hämtning/installation av alla updates