Freedos fyller 30 – håller liv i DOS-prompten

Permalänk
Melding Plague

Freedos fyller 30 – håller liv i DOS-prompten

1994 släppte Microsoft den sista fristående versionen av MS-DOS. Samma år lanserade Jim Hall det alternativa systemet PD-DOS som snart döptes om till Freedos.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis! Dos väcker många goda minnen till liv.

Permalänk
Medlem

Källkoden till MS DOS 4 släpptes i våras.
Jo, många goda minnen från DOS-tiden.

Permalänk
Medlem

Vad "gör" man i DOS förutom fixa autoexec och config så man kan få de där sista kilobyte minne som behövdes för sitt spel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kanske ta och damma av en gammel burk och stoppa in Freedoms och knacka gamla dos koder .. är nog ganska rostig nu men lite roligt kan man ha.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad "gör" man i DOS förutom fixa autoexec och config så man kan få de där sista kilobyte minne som behövdes för sitt spel?

It's fun because it's true.

Det var nog det man huvudsakligen gjorde, och givetvis också bygga bootmeny med minneskonfigurationer optimerade för olika ändamål.

Lite lustigt i sammanhanget att inte ens MS själva tycktes reda ut det där. Man tycker ju att Memmaker borde ha lyckats åstadkomma perfekt konfiguration annars, men det gick alltid att optimera lite till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du menar vad "gjorde" man i DoS. Svaret är: Allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

DOS "gör" det som ett operativsystem egentligen skall göra.
Du som användare använder det för att starta och köra de program du är intresserad av.

Den senare övergången till ett grafiskt UI sänkte kraven på kunskap hos användaren rejält och öppnade upp datorns värld för den breda massan.
Denna förändring har jag personligen inget emot, men.....

Det som idag benämns operativsystem av de stora Tech-jättarna är så proppat fullt av dynga att det blir löjligt.

Tack och lov finns det Linux.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Är 4dos inbyggt i det? Älskade verkligen 4dos.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

DOS "gör" det som ett operativsystem egentligen skall göra.
Du som användare använder det för att starta och köra de program du är intresserad av.

Den senare övergången till ett grafiskt UI sänkte kraven på kunskap hos användaren rejält och öppnade upp datorns värld för den breda massan.
Denna förändring har jag personligen inget emot, men.....

Det som idag benämns operativsystem av de stora Tech-jättarna är så proppat fullt av dynga att det blir löjligt.

Tack och lov finns det Linux.

Hehe, sen ska det väl i rättvisans namn sägas att de flesta Linuxdistar är ännu mer fullpackade med förinstallerad programvara än Windows efter en standardinstallation.

(Och jo, är fullt medveten om att det finns undantag, några exempel på detta behöver inte ges.)

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, sen ska det väl i rättvisans namn sägas att de flesta Linuxdistar är ännu mer fullpackade med förinstallerad programvara än Windows efter en standardinstallation.

(Och jo, är fullt medveten om att det finns undantag, några exempel på detta behöver inte ges.)

Den stora skillnaden ligger i att du som användare faktiskt på riktigt tillåts välja ......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Den stora skillnaden ligger i att du som användare faktiskt på riktigt tillåts välja ......

Bara en sån sak som att apparna går att ta bort om man inte vill ha dem!

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kanske använde DOS till mer än spel?

Mouse
Dosshell
NC
Install
Attrib
Subst
Fdisk
Edit
More
Win

Använder även ett par av programmen ovan än idag

Ang. Autoexec.bat & Config.sys, så hade jag fin bootmeny på 486:an på den tiden. Allt för att maximera minnet för respektive uppgift.

Win var nog det kommandot som användes minst

Har givetvis en komplett Windows 3.11 installation med MS DOS 6.22 uppsatt i DOSBox.

Permalänk
Medlem

Träligt att läsa exakt samma "nyheter" här på SWC som på andra siter.
Kul att det händer nånting iofs, men när det bara handlar om copy-paste från nån release...

Permalänk
Medlem

Nästa version borde inte heta 1.4, den borde heta 1.3.11

Permalänk
Medlem

Fick första datorn hösten -94, då krävdes det kommandon för att starta spel. DOS var det som gällde för det mesta, även om W3.11 användes i viss mån.
Dröjde inte heller länge innan man behövde börja optimera minnet för att kunna köra andra saker.

Det handlade inte bara om mängden minne totalt sett, som idag med xx GB.
Utan enkelt förklarat i vilken ordning saker (=systemfunktioner & drivrutiner m m) startade för att få plats med de större sakerna.
Kan liknas vid att packa en låda eller väska optimalt.
Sätter man ner saker i fel ordning och fel riktning så ryms mindre. Spelen/programmen krävde en viss storlek/form för att passa, då behövde man stuva om och optimera så mycket som möjligt för att det skulle gå.
Sen fanns det olika typer av minne, där en del saker bara kunde vara på ett ställe och andra kunde flyttas till det rymligare. Lite som en väska med flera olika stora fack; en del saker kan man lägga i det större facket medan annat måste vara i det mindre för åtkomst.

Men idag används väl FreeDOS främst för att kunna köra gamla program/spel som inte går på något annat. Känns som att nyttan av det väl är relativt begränsad annat än för något väldigt nischat.

Permalänk
Medlem

Jag har använt freedos till en del genom åren.
Minns när det inte var möjligt att flasha bios från linux då fick jag boota freedos från en usb för att uppgradera bios.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kanske använde DOS till mer än spel?

Mouse
Dosshell
NC
Install
Attrib
Subst
Fdisk
Edit
More
Win

Använder även ett par av programmen ovan än idag

Ang. Autoexec.bat & Config.sys, så hade jag fin bootmeny på 486:an på den tiden. Allt för att maximera minnet för respektive uppgift.

Win var nog det kommandot som användes minst

Har givetvis en komplett Windows 3.11 installation med MS DOS 6.22 uppsatt i DOSBox.

Attrib är fortfarande min goto när jag söker efter filer på datorn.