Hjälp med öppna server i router!

Permalänk

Hjälp med öppna server i router!

Hallå folket ny här!
vänder mig hit där proffsen finns.
jag har en kamera i sovrummet till dottern, en tp-link tapo c200.
fungerar klockrent på mobilen men har skaffat en till skärm på datorn och vill gärna ha en bild på den skärmen så att mobilen är fri!
har försökt med att öppna upp 554 och 8080 server i routern ( inte säker på vilken man ska ha ) men min kompetens fastnar där.
finns ju en hel del tredje parts program för att streama som vlc,ispy mm
söker hjälp och visdom hos er!
routern är en tilgin vilken kommer från banhof.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar helt emot att göra port-forwarding till IoT-enheter, framförallt kameror, säkerhetsrisken är väldigt stor.

Använd istället Tailscale eller liknande för att komma åt enheter i hemmet utifrån.

Anledningen till att du misslyckas med port-forwarding dock är med största sannolikhet för att din operatör har satt dig bakom CGNAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte1990:

jag har en kamera i sovrummet till dottern[...]

Om du berättar var du bor så kan jag göra en orosanmälan hjälpa dig bättre.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag rekommenderar helt emot att göra port-forwarding till IoT-enheter, framförallt kameror, säkerhetsrisken är väldigt stor.

Använd istället Tailscale eller liknande för att komma åt enheter i hemmet utifrån.

Anledningen till att du misslyckas med port-forwarding dock är med största sannolikhet för att din operatör har satt dig bakom CGNAT

vad är tailscale?
helt off på mjukvaror och sånt,

Permalänk
Medlem

Du behöver inte öppna några portar om du ska kolla strömmen på samma nätverk. Tapo har en guide på hur man gör:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2680/

Använder själv en C200 som babymonitor, funkar finfint.

Permalänk
Skrivet av Skrufen:

Du behöver inte öppna några portar om du ska kolla strömmen på samma nätverk. Tapo har en guide på hur man gör:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2680/

Använder själv en C200 som babymonitor, funkar finfint.

använder ethernet kabel till datorn men wifi till kameran, spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte1990:

använder ethernet kabel till datorn men wifi till kameran, spelar det någon roll?i

Nej, det spelar ingen roll. Så länge som är kopplade till samma nätverk funkar det.

Permalänk

nu har jag varit och köpt en ny router, tp-link AX1500 WI-FI 6
får det fortfarande inte att fungera.
förstår mig inte på det med port 554, 8080, dmz osv.
dom video på youtube är inte tillräckligt för mig eftersom att det ser annorlunda ut för mig.
någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte1990:

nu har jag varit och köpt en ny router, tp-link AX1500 WI-FI 6
får det fortfarande inte att fungera.
förstår mig inte på det med port 554, 8080, dmz osv.
dom video på youtube är inte tillräckligt för mig eftersom att det ser annorlunda ut för mig.
någon som kan hjälpa?

Som nån här ovan sa, du ska inte blanda in routern över huvud taget om du ska se bilden på lokala nätverket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har C200 och inga problem att öppna strömmen i VLC efter att man gått in i appen och skapat ett lokalt konto. Vilket inte är samma som det man använder i Appen.

Bara att klistra in rtsp://user:password@192.168.x.xx:554/stream1 under network stream i VLC

Öppna inga portar i routern!

Permalänk
Medlem

Tänk på att RTSP inte är aktiv per default på Tapo-kamerorna. Du behöver registrera in kameran i Tapo-appen och gå in i inställningarna och skapa upp ett kamera-konto för att aktivera RTSP-funktionen. Därefter kan du nå den via VLC med rtsp:/användarnamn:lösenord@IP-adress:554/stream1

Här har du den officiella guiden för aktivering av RTSP på Tapo.
https://www.tp-link.com/se/support/faq/2680/

När kontot väl är skapat så är kameran lätt att lägga till i valfri NVR då Tapo-kamerorna stödjer Onvif-standarden för enkel konfiguration.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD