Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Men usch! Hoppas du mår bra under omständigheterna.

Skrivet av Edvin-89:

Ajaj det lät inget vidare Skönt att det inte blev mer personskador ändå, låter som en ganska ordentligt vurpa?

Hoppas du får någon ekonomisk hjälp för det materiella i slutändan.

Sist jag var ute så valde jag vända om på en väg då det blev en lite väl spännande nedförsbacke

(Brantare och längre än vad som syns på bild)<Uppladdad bildlänk>

Hoppas du repar dig bra och snart igen.

Jo men det går väl rätt bra, är ju lite mer än en vecka sen vurpan och hjärnskakning borta och skrapsår på väg bort. Tanden kostade bara ca 2000 kr att laga så även om försäkringen krånglar så slipper jag bröd och vatten-diet!

Får njuta av TdF under återhämtningen och jobbar några veckor till innan semester så det ska nog hinnas med lite cykling innan jobbet kallar i höst igen!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men det går väl rätt bra, är ju lite mer än en vecka sen vurpan och hjärnskakning borta och skrapsår på väg bort. Tanden kostade bara ca 2000 kr att laga så även om försäkringen krånglar så slipper jag bröd och vatten-diet!

Får njuta av TdF under återhämtningen och jobbar några veckor till innan semester så det ska nog hinnas med lite cykling innan jobbet kallar i höst igen!

En hjärnskakning försvinner vanligen aldrig, den blir bara lite bättre. Finns otaliga videos på boxare, hockeyspelare, NFL med mera, som får parkinson-liknande symptom flera år senare

Jag menar verkligen inte att det är en dödsdom, men det är viktigt att se till att det inte händer igen

Min kusin som knappt är 20 ramlade med skridskor för flera år sedan och har fortfarande regelbunden migrän och hjärntrötthet

Jag menar bara att man inte ska förminska skadan och hålla bra koll efter symptom på skador och ändringar

Permalänk
Medlem

Cyklade från Stockholm till gränsen mot Norge...483 km.

Allt går om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade tillbaka till (ute)cyklingen igen efter ett par år där det nästan bara blivit Zwift på vintrarna. Riktigt skönt att vara ute på vägarna igen!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Inte riktigt new-bike-day, men till helgen ska tempon få göra tävlingspremiär. Taggad!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det roliga med cykling är att det är så enkelt. Igår blev det ett pass som Garmin Connect valde åt åt mig. Man knappar in vissa parametrar som distans och åt vilket håll man vill cykla.
Jag bifogar planen och utfallen.

Utfallet är från Strava, medans planen är från Garmin Connect.

Det är så roligt att cykla...och jag har släppt presigen och kraven. Jag säger som Lael Wilcox: I just want to ride

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vargeEEEEn:

Hittade tillbaka till (ute)cyklingen igen efter ett par år där det nästan bara blivit Zwift på vintrarna. Riktigt skönt att vara ute på vägarna igen! <Uppladdad bildlänk>

Varning, röda faran är ute igen!

Skrivet av GLaDER:

Inte riktigt new-bike-day, men till helgen ska tempon få göra tävlingspremiär. Taggad!

<Uppladdad bildlänk>

Snabb dansk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varning, röda faran är ute igen!
Snabb dansk!

Dansk?!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Jag som fått det bakom huvudet, Argon 18 höll på med utveckling med danskarna och hade sina presscyklar i Danmark! 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag som fått det bakom huvudet, Argon 18 höll på med utveckling med danskarna och hade sina presscyklar i Danmark! 😁

Sedärja, mer än jag visste. Jag visste dock att Argon 18 är Kanadensiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Ride With GPS, och planerar där. För över till min Garmin Edge 530 och navigerar efter den banan som jag överförde. eller så kör jag på måfå och ser var jag hamnar, självklart med en plan i alla fall.

Idag är planen att fika i Lida friluftsgård, cykla dit...och det blir på en delvis ny runda jag skapat i RWGPS.

Annars kan man tänka att man är ute en viss tid, eller ska få ett gäng höjdmeter.

Det där med att cykla snabbt...javisst, det kan man göra, men för mig som är 56 år är det inte intressant på samma sätt som när jag var 25 år.

Ut å cykla...ha kul...upptäck nåt nytt!

Permalänk
Medlem

Så najs när man kan dra iväg på en 88 km-runda, som idag, och känna att det funkar bra hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av medbor:

En hjärnskakning försvinner vanligen aldrig, den blir bara lite bättre. Finns otaliga videos på boxare, hockeyspelare, NFL med mera, som får parkinson-liknande symptom flera år senare

Jag menar verkligen inte att det är en dödsdom, men det är viktigt att se till att det inte händer igen

Min kusin som knappt är 20 ramlade med skridskor för flera år sedan och har fortfarande regelbunden migrän och hjärntrötthet

Jag menar bara att man inte ska förminska skadan och hålla bra koll efter symptom på skador och ändringar

Kunskapen när det gäller trauma mot huvud och följande hjärskakning ökar för varje år. Hör med vårdgivande instans om de tycker att du ska föja någon form av rehabprogram alternativt fråga efter att få tala med en neurolog om ditt fall.

Slog sjäv i huvudet hårt på en träningsrunda på 80-talet (hade ribbhjälm som de flesta på den tiden, en dålig knockoff dessutom, inte för att jag tror en "bättre" ribbhjälm eller en hård plasthjälm gjort någon skillnad) svimmade av i 10-15 minuter. Cyklade hem, stannade hemma från skolan i någon dag, uppsökte aldrig läkare. Man visste inte bättre då. Några år senare drabbades jag av depression och ytterligare några år senare av begynnande epilepsi (Nattlig Frontallobs Epilepsi (NFLE)). Epilepsin fattade jag inte vad det var förrän långt senare, trodde det var panikångest och relaterat till min depression (sökte inte hjälp för depression förrän långt senare, 2000 eller något?), först 2007 fick jag rätt hjälp och blev diagnostiserad, 20 år efter olyckan, epilepsin blir värre för varje år (fast klart bättre än före medicinering när jag kunde ha +100 episoder på en natt, en dålig natt nu ligger väl på 30-50) trots medicinering. Depression har förstört mycket för mig, studier, socialt umgänge osv, hjärntröttheten är enorm i perioder, språket blir lidande, var rätt duktig på språk och på problemlösning men så svårt att koncentrera mig och i glömmer ord.

Inte meningen att skrämmas eller skapa ett tårdrypande inlägg men var försiktig och ta hand om dig. Idag finns det stor kunskap om trauma mot huvudet, utnyttja den kunskapen.

Stavning
Permalänk

Vet någon godkända bygellås eller liknande? Tjuvarna är väldigt aktiva nu och jag behöver ett som de inte kan bryta upp. Tack!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade gamla bettan till småbarnstaxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet någon godkända bygellås eller liknande? Tjuvarna är väldigt aktiva nu och jag behöver ett som de inte kan bryta upp. Tack!

Alla lås går att bryta upp, åtminstone dom som är lätta nog att bäras med. Men du behöver bara ha bättre än grannen, om du inte har en ovanligt åtråvärd/lättsåld cykel.

Kryptonite New York och lämplig plastklädd grov vajer att träda genom lås, ram och framhjul medan bågen går runt ett fast föremål, ram och bakhjul. Sadel/styre kan bli snott ändå.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har kämpat med att hålla drivlinan ren på min cykel sedan jag köpte den.
Visade sig vara muc-off´s wet lube dynga som Sportson lurade på mig som var problemet.
Är det generellt känt hur hemskt muc-offs kedjecement är?

Det tog nog 7-8 rejäla tvättningar med drivlineavfettning och skrubba skrubba skrubba och till slut har jag fått bort det mesta.
Använder Peaty´s linklube all weather chain lube nu istället och det är natt och dag i skillnad.
Efter lite research på youtube bland annat så visade det sig att det är välkänt.

https://youtu.be/WuJRNbSkb_E?t=359

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Visade sig vara muc-off´s wet lube dynga som Sportson lurade på mig som var problemet.

Det tog nog 7-8 rejäla tvättningar med drivlineavfettning och skrubba skrubba skrubba och till slut har jag fått bort det mesta.
Använder Peaty´s linklube all weather chain lube nu istället och det är natt och dag i skillnad.
Efter lite research på youtube bland annat så visade det sig att det är välkänt.

Muc-Off har trevliga produkter när det gäller att tvätta cyklar, men som du säger....deras smörjmedel är katastrof, lägger sig som smält socker o sirap över hela drivlinan.

Gjorde samma misstag för några år sedan men läste dagen efter hur värdelöst det är....så lyckades tvätta av allt innan det torkade in ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Cade Media på YT testade några nyligen, hur mycket vikt man lägger på det får man själv känna efter.

Men fanns några modeller där som de inte fick upp med vinkelkap (inom 10min kapande), medans vissa modeller föll på sekunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Cade Media på YT testade några nyligen, hur mycket vikt man lägger på det får man själv känna efter.

Men fanns några modeller där som de inte fick upp med vinkelkap (inom 10min kapande), medans vissa modeller föll på sekunder.

Tack men inga lås som säljs i sverige. Vilka märken kostar mellan 500-1000 kr och står emot tjuvar?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZyntaX:

Skrivet av SnowgubbeN:

Muc-Off har trevliga produkter när det gäller att tvätta cyklar, men som du säger....deras smörjmedel är katastrof, lägger sig som smält socker o sirap över hela drivlinan.

Gjorde samma misstag för några år sedan men läste dagen efter hur värdelöst det är....så lyckades tvätta av allt innan det torkade in ordentligt.

Jag instämmer, Muc-off har totalt värdelösa smörjmedel, men tvättredskap rätt trevliga och deras tubelessgucka är en av få som hävdas vara CO2-kompatibel (ej prövat dock).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men inga lås som säljs i sverige. Vilka märken kostar mellan 500-1000 kr och står emot tjuvar?

Hur länge ska det stå emot tjuvar?

I vilken lägen vill du att det ska skydda? Pratar vi om att det ska räcka när du är inne i butiken?
Låsa cykeln när du är på jobbet dagtid eller även nattetid i t.ex ett cykelrum?

För de två första kommer du nog långt med ett bygellås eller en kedja, på jobbet behöver du troligen kedja/vajer till framhjulet också. Vajerlås klipper man på sekunder, de ska bara användas i lägen där man vill undvika att vem som helst går bort med cykeln (t.ex du har en billigare cykel och ska in på en butik snabbt).

För de två första hade jag kikat på bygellås som låser fast på båda sidorna (så att tjuvar måste skapa hela bygeln och inte bara en sida).

Nattetid är du tyvärr troligen inte säker i den prisklassen, men knappt även om du går upp (om cykeln inte är rutten så det inte är värt besväret).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Det finns inga lås som står emot tjuvar oberoende av vad låsen kostar. Det handlar endast om hur länge det tar att kapa låsen och hur mycket det låter. Inte ens de låsen för ett par tusenlappar håller mer än några minuter mot en batteridriven vinkelkap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

<Uppladdad bildlänk>

Cyklade från Stockholm till gränsen mot Norge...483 km.

Allt går om man vill.

Riktigt imponerande! snyggt

Skrivet av GLaDER:

Well???????

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Hedersmedlem

Blev årets första 100+ runda igår, riktigt skönt och kroppen kändes pigg och arbetsvillig hela rundan. Avslutade dessutom med att dra två Gravel-cyklister i 15km, de tackade så mycket för att ha fått lite rulle att ligga på.

https://strava.app.link/KvoiaENg7Kb

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vargeEEEEn:

Blev årets första 100+ runda igår, riktigt skönt och kroppen kändes pigg och arbetsvillig hela rundan. Avslutade dessutom med att dra två Gravel-cyklister i 15km, de tackade så mycket för att ha fått lite rulle att ligga på.

<Uppladdad bildlänk>
https://strava.app.link/KvoiaENg7Kb

Kul med lite sällskap på slutet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inga lås som står emot tjuvar oberoende av vad låsen kostar. Det handlar endast om hur länge det tar att kapa låsen och hur mycket det låter. Inte ens de låsen för ett par tusenlappar håller mer än några minuter mot en batteridriven vinkelkap.

Det finns lås som klarar upp till 20 minuter med vinkelkap. Dessa lås kräver även att man byter blad innan man kommit igenom och i många fall räcker inte batteriet i verktyget för att såga sig igenom

https://youtu.be/q40IokLIwnw?si=VUTHsBX7-BeaFtOI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul med lite sällskap på slutet!

Ja det var lite kul när de hakade på i rulle efter att jag blåst om dem, mannen i paret frågade om det var okej så jag körde på så hårt jag kunde. Trevligt att dem tackade så mycket för jobbet sen, han hade nästan aldrig upplevt att få ligga på ordentlig rulle innan

Visa signatur

Permalänk
Expertgissare

Hittade till slut en ryggsäck som satt bra på ryggen, det blev en USWE MTB HYDRO 8L.
Helt klart annorlunda bärsystem, men sitter som en smäck och far inte runt det minsta.
Var lite skeptisk till att ha den knäppt/spänd över bröstet och inte midjan, men efter att ha provat bland annat en Ospray Raptor 10 så insåg jag att USWE är något på spåret, Raptorn var väldigt liten, (vilket jag ville ha) men med sitt traditionella bärsystem med avbärarbälte för höften blev det problem, höftbältet satt mer i höjd med magen och lossade man på axelremmarna så man fick ner det under magen så satt ryggsäcken inte alls bra på vare sig ryggen eller axlarna.

Med USWE's bärsystem (som dom kallar No Dancing Monkey) var det inga remmar eller spännen som var i vägen eller skavde när man for fram i skogen och ryggsäcken var ett med en

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB