Permalänk
Medlem

Det här är säkert gammal skåpmat för många, men säkert en nyhet för någon: Om man vill sodastreama annat än läsktillsatser eller smaksättningar som smakar kemiskt, kan jag rekommendera att köpa småtetror med måltidsdryck/lättdryck och allt vad de heter - äpple, fläder, lingon, vattenmelon, citron och så vidare - och blanda ut i en flaska kolsyrat vatten. Mindre sliskigt än läsk, roligare än vatten och många varianter att klunka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det här är säkert gammal skåpmat för många, men säkert en nyhet för någon: Om man vill sodastreama annat än läsktillsatser eller smaksättningar som smakar kemiskt, kan jag rekommendera att köpa småtetror med måltidsdryck/lättdryck och allt vad de heter - äpple, fläder, lingon, vattenmelon, citron och så vidare - och blanda ut i en flaska kolsyrat vatten. Mindre sliskigt än läsk, roligare än vatten och många varianter att klunka igenom.

Då kan jag också slänga in ett tips:
Sodastremat vatten och Fun Light Orange smakar otroligt nog exakt som vanlig Fanta, fast då utan socker.

Permalänk
Medlem

Var inne på Power igår och såg att de säljer Sodastream Terra för hyfsat 489:-.
https://www.power.se/koksapparater/vatten-och-juice/kolsyrema...
Köpte en i vitt för den blir snyggare till nyligen omgjorda stänkskyddet i köket, fake vitt "mexitegel", än den svarta Spirit.

Problemet är dock patronerna. De nya quick-connect kostar 80:- att byta mot de gamla som kostar 25-29:- på Rusta-ÖoB vid kampanjpris som de ha var och varannan vecka. Så därför beställde jag en adapter enl rekommendation ovan på Amazon för 200:-
https://www.amazon.se/Fioay-snabbadapter-bubbelvattenberedare...
Hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem

Hur ofta byter ni flaskor samt hur tvättar ni dem?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur ofta byter ni flaskor samt hur tvättar ni dem?

Köper enbart diskmaskinssäkra flaskor så jag diskar dom i diskmaskinen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köper enbart diskmaskinssäkra flaskor så jag diskar dom i diskmaskinen!

Jaha, visste inte ens att det fanns. Får jag beställa på momangen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jaha, visste inte ens att det fanns. Får jag beställa på momangen.

Jag köpte 2-pack på Gekås för 149kr, men det var dom "gamla" flaskorna. Passar dock ändå. Annars brukar dom väl kosta typ 249kr för ett 2-pack. Finns också halvlitersflaskor som är smidiga att ha med i dotterns handväska.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Då kan jag också slänga in ett tips:
Sodastremat vatten och Fun Light Orange smakar otroligt nog exakt som vanlig Fanta, fast då utan socker.

Det är för att den vanliga Fantan har runt 60-70% sötningsmedel i sig nu och eftersmaken är katastrof, ren idioti att blanda sötningsmedel och socker, antingen socker eller sötningsmedel... Pepsi samma sak.

Köp Zingo, Loranga eller Solo (Norsk) om du vill ha en klassisk apelsinläsk.

I Halmstad har vi Krönleins och där produceras Loranga på Glasflaska vilket är otroligt gott

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan det skrevs i tråden, men min sodastream har använts flitigt i sommar och då upptäckte jag även att adaptern som konverterar gamla gasptroner för det nya systemet även verkar ha en begränsad livslängd - min verkar inte fungera längre.

Nu har jag flera alternativ så det löser sig tillfälligt för mig, men jag kommer antagligen beställa en ny likadan adapter - men från aliexpress eftersom den kostar 70:- där istället för 199:-

https://www.aliexpress.com/item/1005005968514727.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Har något som toppar detta, använd hemmagjord svartvinbärssaft! Fy satan vad gott det blir!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sodastream energidryck Rockstar och blanda med vodka så har ni exakt Smirinoff Double Black.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"