Permalänk
Medlem

4090 vs 5080 och 5090

Halloj,
Jag sitter i dagsläget på ett 4090 som jag funderar på att sälja till förmån för ett 5080 när det är dags. 5090 kommer bli för dyrt.
Läser man här så triggas inte direkt mitt köpsug: #20517944 - Vi pratar 30% bättre prestanda för ett 5090 utifrån spekulationer och mitt googlande gör gällande att 5080 landar +- 5% från ett 4090 vilket mest gör att jag troligen sitter med lägre andel Vram och en stabilare strömkontakt = Inte värt huvudvärken.

Har vi några kvalificerade killgissningar eller kanske till och med fakta som jag missat?

Sitter idag på en G9-skärm så upplösningen är ju relativt hög men spelen är mest HLL och Pubg vilket inte kräver några monster direkt.

Permalänk

Kommer att hålla mig till 4090, tills 60XX serien.

Lika bra att vänta ett par generationer, så det blir en rejält uppgradering, istället för några procent.

Och det känns väl som att ett 4090 redan är overkill för dom där spelen?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreas89:

Vi pratar 30% bättre prestanda för ett 5090

30% högre klockfrekvens, inte prestanda. RTX 5090 ryktas också ha betydligt fler kärnor och högre minnesbandbredd, vilket sammantaget skulle indikera en betydligt större prestandaskillnad än 30%.

Eftersom allt än så länge är rykten är det givetvis omöjligt att fatta vettiga beslut på sådan skakig grund, men blanda inte ihop klockfrekvens med prestanda när så många andra faktorer också påverkar det sistnämnda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om detta rykte är sant #20492556
så verkar det som bara 5090 får en väsentlig uppgradering jämfört med 4000-serien. Det kan mycket väl vara sant eftersom AMD inte kommer konkurrera om topplatsen den kommande generationen. Svårt att se att 5080 kommer vara snabbare än 4090, men det får vi väl se

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Rykten och åter rykten. Vänta på tester så vet du säkert, enda sättet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det känns som en väldigt spekulativ frågeställning. Det enklaste, kanske billigaste är ju att du sitter kvar på vad du har, för det verkar ju inte som att du behövde mer prestanda...
Om det är pengar du behöver så sälj ditt 4090 och köp ett 3080 ish.

Vi vet ännu inte vad de kommande grafikkorten kommer kosta och inte heller hur de kommer att prestera, kanske inte heller när de släpps.
Det som är ganska säkert är att ditt 4090 är värt mer nu än efter att 5000 serien släpps...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerion76:

Kommer att hålla mig till 4090, tills 60XX serien.

Lika bra att vänta ett par generationer, så det blir en rejält uppgradering, istället för några procent.

Och det känns väl som att ett 4090 redan är overkill för dom där spelen?

Hela min dator är overkill 😅

Skrivet av hölmiz:

Det känns som en väldigt spekulativ frågeställning. Det enklaste, kanske billigaste är ju att du sitter kvar på vad du har, för det verkar ju inte som att du behövde mer prestanda...
Om det är pengar du behöver så sälj ditt 4090 och köp ett 3080 ish.

Vi vet ännu inte vad de kommande grafikkorten kommer kosta och inte heller hur de kommer att prestera, kanske inte heller när de släpps.
Det som är ganska säkert är att ditt 4090 är värt mer nu än efter att 5000 serien släpps...

Ja, värdet är högre nu.

Men får försöka stävja villhöver-behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hela min dator är overkill 😅

Ja, värdet är högre nu.

Men får försöka stävja villhöver-behovet.

5000 serien lär väl inte komma förrän årsskiftet ändå... 5080 kommer vara i paritet med 4090

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25