Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Beamy:

Ni som har äldre bilar och tvekar om att köpa ny pga kostnaden, glöm inte bort att att räkna med säkerhet som en parameter. Nya bilar har bra mycket mer proaktiv/aktiv säkerhet samt förarstöd, jämfört med bara några år gamla bilar. De flesta är även säkrare om det smäller.

Det är dock svårt att värdera säkerhet. Beror kanske på hur man prioriterar. Bra om man vill motivera ett dyrare inköp

Nu är inte säkerheten högre endast på elbilar, men många modeller ligger i framkant.

Nu har vi i.o.f.s. redan en elbil, men är en "från jobbet bil" och inte vår egen. Är annars i samma sits, har en bil (enda ägare) som lär ge upp av hög ålder inom 1-3 år (den har varit färdigbetald de senaste 15 åren...). Så länge den inte gör det är det ju helt oförsvarbart att ersätta den från ett ekonomiskt perspektiv.

För egen del så kommer den bilen ersättas med en elbil. Huvudfrågan är då mer, vad är det minst dåliga (ur ett ekonomiskt perspektiv) sättet att skaffa sig en elbil? Bilen som ska ersättas är en 4WD-kombi och behövs något liknande.

Svaret är inte uppenbart så länge som utvecklingen av elbilar är så pass snabb som den är i nuläget. Frågan hur "roligt" det kommer vara att dras med nu aktuella modeller om >10 år, för att behålla bilen väldigt länge är ekonomiskt bäst förutsatt att underhållskostnader inte drar iväg + försäkringen inte är svindyr (för den premien minskar tyvärr inte med ålder).

Samtidigt är man nästan garanterad en dålig affär med leasing, fast köper man för att sälja 2-4 år senare blir det ännu värre om man köper en modell som under perioden prissänks en hel del. Som Tesla 3 och Y.

Vad det gäller säkerhet, tror inte det bör vara huvudorsaken till att dumpa sin existerande bil...

https://www.ietl.net/news-details/accident-research-why-e-car...
"Electric cars cause around 50 % more collisions with self-inflicted damage on the road than conventional passenger cars, and the high-performance ones even more than twice as many."

https://edition.cnn.com/2024/01/18/business/why-do-people-kee...
"Scherr’s statements echoed findings by insurance analysts at LexisNexis who found that, when vehicle owners switch from gasoline-powered cars to electric cars, they tend to crash more."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har vi i.o.f.s. redan en elbil, men är en "från jobbet bil" och inte vår egen. Är annars i samma sits, har en bil (enda ägare) som lär ge upp av hög ålder inom 1-3 år (den har varit färdigbetald de senaste 15 åren...). Så länge den inte gör det är det ju helt oförsvarbart att ersätta den från ett ekonomiskt perspektiv.

För egen del så kommer den bilen ersättas med en elbil. Huvudfrågan är då mer, vad är det minst dåliga (ur ett ekonomiskt perspektiv) sättet att skaffa sig en elbil? Bilen som ska ersättas är en 4WD-kombi och behövs något liknande.

Svaret är inte uppenbart så länge som utvecklingen av elbilar är så pass snabb som den är i nuläget. Frågan hur "roligt" det kommer vara att dras med nu aktuella modeller om >10 år, för att behålla bilen väldigt länge är ekonomiskt bäst förutsatt att underhållskostnader inte drar iväg + försäkringen inte är svindyr (för den premien minskar tyvärr inte med ålder).

Samtidigt är man nästan garanterad en dålig affär med leasing, fast köper man för att sälja 2-4 år senare blir det ännu värre om man köper en modell som under perioden prissänks en hel del. Som Tesla 3 och Y.

Vad det gäller säkerhet, tror inte det bör vara huvudorsaken till att dumpa sin existerande bil...

https://www.ietl.net/news-details/accident-research-why-e-car...
"Electric cars cause around 50 % more collisions with self-inflicted damage on the road than conventional passenger cars, and the high-performance ones even more than twice as many."

https://edition.cnn.com/2024/01/18/business/why-do-people-kee...
"Scherr’s statements echoed findings by insurance analysts at LexisNexis who found that, when vehicle owners switch from gasoline-powered cars to electric cars, they tend to crash more."

Jag privatleasar just nu eftersom jag inte visste var tekniken var på väg för 2 år sedan. Så kommer det nog vara ett tag framöver, för ingen kan se in i framtiden. Det går inte att vänta in den perfekta bilen, det perfekt köpet. Att exempelvis köpa en Model Y med 0.99% ränta på 60 månader är svårslaget. Inflationen över 5 år hjälper ju också till. Förhoppningsvis är räntan lite lägre nästa år när jag måste skaffa ny bil, så det blir bättre konkurrens på finansieringen av bilköp.

Vad gäller säkerhet, så är det klart att människor som gillar att accelerera fort kommer orsaka fler olyckor. Speciellt i bilar med onödigt bra prestanda. På min nuvarande bil går det att välja hur hårt bilen accelererar. Sport-läget använder jag sällan, men det finns säkert många som gillar det lite för mycket.

Brukar lägga bilen i Sport-läge när jag kör på motorvägen. Hamnar aldrig i någon knepig situation längre med den acceleration jag har tillgänglig. Med gamla bilen var jag mer beroende av att andra bilister anpassade sig. En skitsak kanske, men jag känner mig tryggare.

För min del är säkerheten prio 1. Att köra bil borde väl vara den farligaste aktivitet man utövar med familjen. Då vill jag ha bästa möjliga förutsättning om olyckan är framme. Kan ju inte påverka trafiken runt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ni som har äldre bilar och tvekar om att köpa ny pga kostnaden, glöm inte bort att att räkna med säkerhet som en parameter. Nya bilar har bra mycket mer proaktiv/aktiv säkerhet samt förarstöd, jämfört med bara några år gamla bilar. De flesta är även säkrare om det smäller.

Det är dock svårt att värdera säkerhet. Beror kanske på hur man prioriterar. Bra om man vill motivera ett dyrare inköp

Nu är inte säkerheten högre endast på elbilar, men många modeller ligger i framkant.

Absolut. Det var det som fick bägaren att rinna över för päronen. Gick att fortsätta hålla liv i v70N som var 22 år gammal, snitta väl på 10k om året i reparationer. De ville inte riktigt köra den på långresor längre, den var ju i övre viktklassen när de köpte den och nu är det en förhållandevis lätt bil i dagens klimat.
Landade på en Octavia iv nu när Skoda säljer ut dem innan faceliften kommer/kom. 380 med vinterdäck.
Nu har de sänkt priset ytligare och nu ingår vinterdäcken så den är väl 360k nu.
Kört på 80% el, begränsandet är möjlighet till ladda, kan bara ladda 1.7kw på landet med långkabel, massvis kan vara uteslutet.
Drog faktiskt bara 0.57 på långresa när den kördes enbart bensin så snål även på bensinen. V60 drar betydligt mer när jag kört dem. 14kw/100km på el i snitt på landet med mycket 70 väg är bättre än förväntat för en laddhybrid.

Tittades på en ren elbil också men gick inte att hitta en som klarade samma last , var lika bekväm och gick att få på veckor istället för månader och massa andra småsaker , så landade på denna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag står i startgroparna för att köpa en Tesla model Y iom deras erbjudande om låg ränta.

Nu velar jag dock mellan Long range RWD (602kkr) och Long range AWD (634kkr). Månadskostnaden på lånet skiljer bara ett par hundralappar och räckviddsmässigt skiljer det relativt lite, 600km mot 533km till RWD fördel.

Vi bor i södra Sverige och åker till Sälen en gång om året, så onekligen kommer bilen oftast röra sig i väglag som inte nödvändigtvis erfordrar AWD.

Mina tankar går istället mest till att fundera kring kommande skillnader i andrahandsvärden för modellerna ovan, men framförallt till kommande försäkringspremier.
AWD, som är den som lockar mest just nu, har trots allt mer än 500hk. Vad kommer det att göra för försäkringspremien när vagnskadegarantin går ut? RWD har ”endast” 300hk som jämförelse.

Planen är att ha bilen i minst fem år.

Era tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag står i startgroparna för att köpa en Tesla model Y iom deras erbjudande om låg ränta.

Nu velar jag dock mellan Long range RWD (602kkr) och Long range AWD (634kkr). Månadskostnaden på lånet skiljer bara ett par hundralappar och räckviddsmässigt skiljer det relativt lite, 600km mot 533km till RWD fördel.

Vi bor i södra Sverige och åker till Sälen en gång om året, så onekligen kommer bilen oftast röra sig i väglag som inte nödvändigtvis erfordrar AWD.

Mina tankar går istället mest till att fundera kring kommande skillnader i andrahandsvärden för modellerna ovan, men framförallt till kommande försäkringspremier.
AWD, som är den som lockar mest just nu, har trots allt mer än 500hk. Vad kommer det att göra för försäkringspremien när vagnskadegarantin går ut? RWD har ”endast” 300hk som jämförelse.

Planen är att ha bilen i minst fem år.

Era tankar?

Tänker att det beräknade restvärdet (42-43% efter fem år) är den mest kvalificerade gissningen som går att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag står i startgroparna för att köpa en Tesla model Y iom deras erbjudande om låg ränta.

Nu velar jag dock mellan Long range RWD (602kkr) och Long range AWD (634kkr). Månadskostnaden på lånet skiljer bara ett par hundralappar och räckviddsmässigt skiljer det relativt lite, 600km mot 533km till RWD fördel.

Vi bor i södra Sverige och åker till Sälen en gång om året, så onekligen kommer bilen oftast röra sig i väglag som inte nödvändigtvis erfordrar AWD.

Mina tankar går istället mest till att fundera kring kommande skillnader i andrahandsvärden för modellerna ovan, men framförallt till kommande försäkringspremier.
AWD, som är den som lockar mest just nu, har trots allt mer än 500hk. Vad kommer det att göra för försäkringspremien när vagnskadegarantin går ut? RWD har ”endast” 300hk som jämförelse.

Planen är att ha bilen i minst fem år.

Era tankar?

Jag hade gått för räckvidd.
Jag har aldrig sett behov av AWD, alltid kört bakhjulsdrivna BMW tidigare och nu bakhjulsdriven ID7. Hade ID4 GTX innan, aldrig nytta av AWD där.

Bor i Göteborg och åker till fjällen ibland och ibland längre resor i jobbet, funkar kanon med RWD.

Så räckvidd är en vinnande faktor för mig, samt att det ändå bara en en kärra som skall plöja mil, köra fort rakt fram är kul en gång, sen tröttnar man (jag) på det och en Tesla Model Y AWD/Performance ingen rolig bil, finns nog väldigt få elbilar som kan klassas som roliga.

Skulle stoppa in Ioniq 5 N, Taycan och ev. nya Model 3 Performance med eftermarknads bromskit i facket av roliga elbilar att köra.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag står i startgroparna för att köpa en Tesla model Y iom deras erbjudande om låg ränta.

Nu velar jag dock mellan Long range RWD (602kkr) och Long range AWD (634kkr). Månadskostnaden på lånet skiljer bara ett par hundralappar och räckviddsmässigt skiljer det relativt lite, 600km mot 533km till RWD fördel.

Vi bor i södra Sverige och åker till Sälen en gång om året, så onekligen kommer bilen oftast röra sig i väglag som inte nödvändigtvis erfordrar AWD.

Mina tankar går istället mest till att fundera kring kommande skillnader i andrahandsvärden för modellerna ovan, men framförallt till kommande försäkringspremier.
AWD, som är den som lockar mest just nu, har trots allt mer än 500hk. Vad kommer det att göra för försäkringspremien när vagnskadegarantin går ut? RWD har ”endast” 300hk som jämförelse.

Planen är att ha bilen i minst fem år.

Era tankar?

En vanlig Model Y AWD har inga 500hk.

Jag kör en Model S själv och har några bekanta till som kör olika Teslor och vi betalar ungefär lika mycket. Sen finns det vissa som har till synes samma variabler (halvförsäkring, garage, inga olyckor orsakade o.s.v.) men som betalar hutlöst mycket mer. Det verkar inte finnas något jätteuppenbart mönster tyvärr.

Andrahandsvärde får någon annan svara på men min erfarenhet är att det går att räkna sig blå på det och sedan händer något på marknaden och kalkylen spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

En vanlig Model Y AWD har inga 500hk.

Jag kör en Model S själv och har några bekanta till som kör olika Teslor och vi betalar ungefär lika mycket. Sen finns det vissa som har till synes samma variabler (halvförsäkring, garage, inga olyckor orsakade o.s.v.) men som betalar hutlöst mycket mer. Det verkar inte finnas något jätteuppenbart mönster tyvärr.

Andrahandsvärde får någon annan svara på men min erfarenhet är att det går att räkna sig blå på det och sedan händer något på marknaden och kalkylen spricker.

514hk för att vara exakt.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model-y/model-y-s-2024-10635...

Tack för dina tankar om försäkringen. Blev skrämd av en artikel i teknikens värld som presenterade hutlösa siffror. Men många kommentarer till artikeln poängterar också att siffrorna verkar tagna från luften.

När jag laborerar med olika regnr får jag runt 3-400:-/mån för halvförsäkring med knappt nämnbar skillnad mellan RWD och AWD. Helförsäkring verkar ligga runt 750-900:-/mån.

Permalänk
Medlem

@addek83: vad den är registrerad med är inte samma som den verkliga effekten.
Performance har bara runt 20 hästar mer på pappret (534) men kapar 0-100 från 5 till 3,7s. Dock svårt att hitta exakta siffror.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Long Range AWD är inregistrerad med högre effekt för att ägaren kan köpa accelerationsboost utan att behöva registrera om bilen. Den verkliga effekten ligger på strax under 400 hk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@addek83: vad den är registrerad med är inte samma som den verkliga effekten.
Performance har bara runt 20 hästar mer på pappret (534) men kapar 0-100 från 5 till 3,7s. Dock svårt att hitta exakta siffror.

Skrivet av andr3a$:

Long Range AWD är inregistrerad med högre effekt för att ägaren kan köpa accelerationsboost utan att behöva registrera om bilen. Den verkliga effekten ligger på strax under 400 hk.

Jaha, här lär man sig hela tiden. Innebär det att försäkringsbolagen anser att den har 400 eller 500 i sina kalkyler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jaha, här lär man sig hela tiden. Innebär det att försäkringsbolagen anser att den har 400 eller 500 i sina kalkyler?

Troligtvis går de efter det som står i Transportstyrelsens register. Jag betalar ca 400 kr/mån halvförsäkring hos LF för min MYLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Troligtvis går de efter det som står i Transportstyrelsens register. Jag betalar ca 400 kr/mån halvförsäkring hos LF för min MYLR.

Ja priset på halvförsäkringen är helt klart rimligt. Vad som oroar mig ör att efter tre år stå med en bil som kostar en förmögenhet att helförsäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Troligtvis går de efter det som står i Transportstyrelsens register. Jag betalar ca 400 kr/mån halvförsäkring hos LF för min MYLR.

Skrivet av addek83:

Ja priset på halvförsäkringen är helt klart rimligt. Vad som oroar mig ör att efter tre år stå med en bil som kostar en förmögenhet att helförsäkra.

För att ge lite perspektiv är det nästan lika mycket som jag kommer betala för att helförsäkra vår Skoda Enyaq när den passerar 3 år.

Rimlig kostnad för den effekten, men frågan är om det är rimligt att äga en bil som är så dyr att försäkra om man bara ska ha en familjekärra.

Permalänk
Medlem

Det är inte jätteovanligt att car.info/ev-database har fel. Förutom att det förmodligen är Performance-siffrorna de visar så har de även summerat fram/bak-motors effekt (utan förluster) och ej tagit hänsyn till vad batteri/inverter kan prestera. Detta är något även Transportstyrelsen på senare tid börjat med. Du kan läsa massor om detta på Teslas forum.

Hur som helst så vet vi ju inte vad försäkringsbolagen tittar på så det kvittar kanske vad för siffra det egentligen är.

Skrivet av addek83:

Tack för dina tankar om försäkringen. Blev skrämd av en artikel i teknikens värld som presenterade hutlösa siffror. Men många kommentarer till artikeln poängterar också att siffrorna verkar tagna från luften.

När jag laborerar med olika regnr får jag runt 3-400:-/mån för halvförsäkring med knappt nämnbar skillnad mellan RWD och AWD. Helförsäkring verkar ligga runt 750-900:-/mån.

Teknikens värld är sköna De brukade vara så skeptiska.

300-400 kr i månaden låter rimligt tycker jag. Jag betalade 480 kr i månaden för halvförsäkring och 1100 kr i månaden för helförsäkring, men det var ju några år sedan och en annan bilmodell. Då hos försäkringsbolaget Watercircles.

Men vet som sagt att några få fick hutlösa premier. Kanske detta som låg som grund för Teknikens världs artikel..?

Vet att det cirkulerar ett Google-sheets dokument på TeslaClubSweden där många matat in sina siffror. Jag gjorde precis som du och lekte med mitt personnummer och befintliga bilars regnr och det blev inte helt fel visade det sig sedan när bilen kom.

Blir nog jättebra det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Rimlig kostnad för den effekten, men frågan är om det är rimligt att äga en bil som är så dyr att försäkra om man bara ska ha en familjekärra.

Det får ju var och en avgöra. Är ju inte dyrare än att försäkra en effektstark bensinare från BMW. Finns många som har det som familjebil.

Men på sikt tror jag, även om det är en ren gissning, att när vi har allt fler mer effektstarka bilar (då det normalt är billigare, och vanligare med högre effekt på elbilar) i snitt på vägar a så kommer troligen försäkringspremierna även att gå ner efter hand. Hur lång tid denna anpassning tar är dock svårt att säga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det får ju var och en avgöra. Är ju inte dyrare än att försäkra en effektstark bensinare från BMW. Finns många som har det som familjebil.

Men på sikt tror jag, även om det är en ren gissning, att när vi har allt fler mer effektstarka bilar (då det normalt är billigare, och vanligare med högre effekt på elbilar) i snitt på vägar a så kommer troligen försäkringspremierna även att gå ner efter hand. Hur lång tid denna anpassning tar är dock svårt att säga.

Jo håller med, det är upp till var och en. Tycker man Tesla är för dyra att försäkra så handlar det inte om att Tesla är dyra utan att man tittar i ett för dyrt marknadssegment. Vill man inte försäkra en prestandabil ska man inte köpa en prestandabil, något som fler borde ta med i beaktning när man väljer bil.

Är dock inte helt säker på att försäkringspremierna kommer gå ner. Antalet olyckor och kostnad att laga kommer styra det, och med giga casting och massa effekt som kan locka vilda förare kan det bli dyrt, men det är svårt att sia om. För 20 år sen hade ju min Skoda betraktats som en prestandabil men är nu svinbillig att försäkra, men då handlar det väl om vilka kunder ett sånt märke lockar vilket skiljer sig en hel del mot en BMW.

Statistiken kommer helt enkelt avgöra vad försäkringsbolagen tror om dom.

Permalänk
Medlem

All effekt momentant från 0 leder nog också till fler olyckor.
Var inte längesen jag läste ett inlägg om en som halkade till p.g.a blöta skor, kom åt gasen och planterade bilen i ett träd.

Kostnaden att försäkra en bil är proportionell mot försäkringsbolagets förväntade kostnader. Så om reparationskostnader och skadefrekvens är någorlunda konstant lär priserna inte sjunka i det första taget.
Dock kan ju en vissa bilar, där det finns lite statistiskt underlag, straffas pga hög effekt. För Model Y är det föga troligt då den funnits länge och sålt i stora volymer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo håller med, det är upp till var och en. Tycker man Tesla är för dyra att försäkra så handlar det inte om att Tesla är dyra utan att man tittar i ett för dyrt marknadssegment. Vill man inte försäkra en prestandabil ska man inte köpa en prestandabil, något som fler borde ta med i beaktning när man väljer bil.

Är dock inte helt säker på att försäkringspremierna kommer gå ner. Antalet olyckor och kostnad att laga kommer styra det, och med giga casting och massa effekt som kan locka vilda förare kan det bli dyrt, men det är svårt att sia om. För 20 år sen hade ju min Skoda betraktats som en prestandabil men är nu svinbillig att försäkra, men då handlar det väl om vilka kunder ett sånt märke lockar vilket skiljer sig en hel del mot en BMW.

Statistiken kommer helt enkelt avgöra vad försäkringsbolagen tror om dom.

En Skoda har ju helt klart en anna typ av bilköpare än en typisk bilköpare av BMW och Tesla. Så är det helt klart. Olika ekonomiska förutsättningar, och säkert även olika typer av krav på sina bilar och hur de skall prestera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har som sagt inte själv bestämt mig för vad jag skall köpa för nästa bil (ny Tesla, ny BMW, beg. Taycan, etc.), så skall både provköra nya M3P och BMW i4 M50, men tills vidare så är här ett test av M3P från Carup med både ris och ros av nya versionen: https://carup.se/test-sa-bra-ar-teslas-nya-bmw-m3-dodare/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs. Det blev att jag lade en beställning på en MY LR AWD till slut. Leverans om nån vecka. YOLO som kidsen säger (sa).

Permalänk
Medlem

Jag tycker att trenden med att pumpa in så mycket motorstyrka i vanliga familjebilar har gått överstyr med elbilar, risken med detta är att det kommer ske fler olyckor och skador vilket vi alla kommer få betala genom höjda försäkringspremier och detta i sin tur kommer hämma övergången till elbilar, det är helt enkelt inte alla som klarar av att köra så motorstarka bilar.

Vill man idag ha en elbil med mycket komfort och utrymme men samtidigt inte prioriterar motorstyrkan är utbudet ganska litet och man är i princip hänvisad till mindre bilar med mindre utrymme, själv är jag mycket nöjd med min Audi Q4 trotts sina endast 200 hk och ganska normala prestanda.

Jag hade önskat att fler tillverkare hade gjort det möjligt att beställa premium elbilar men med mer normal prestanda, det hade förhoppningsvis gjort dom lite billigare i inköp men framförallt troligen betydligt billigare i försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Tack för alla inputs. Det blev att jag lade en beställning på en MY LR AWD till slut. Leverans om nån vecka. YOLO som kidsen säger (sa).

För egen del blev det leverans mindre än 24h efter beställning, de har nog en del på lager. För den räntan är MY nog oslagbar var gäller nyköp av elbil, la upp vårt lån på 5 år eftersom räntan är lägre än inflationen och till och med vad man kan få på ett sparkonto på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För egen del blev det leverans mindre än 24h efter beställning, de har nog en del på lager. För den räntan är MY nog oslagbar var gäller nyköp av elbil, la upp vårt lån på 5 år eftersom räntan är lägre än inflationen och till och med vad man kan få på ett sparkonto på banken.

Jag lade också lånet på 5 år. Kändes rimligast. Köpte till vinterhjul för enkelhetens skull. Nöjde mig dock med en vit med svart inredning. Ser fram emot en snart leverans här med. Måste bara kränga förra bilen nu också 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tycker att trenden med att pumpa in så mycket motorstyrka i vanliga familjebilar har gått överstyr med elbilar, risken med detta är att det kommer ske fler olyckor och skador vilket vi alla kommer få betala genom höjda försäkringspremier

Effekten går ständigt upp. På 50-talet så var 30hk vanligt och troligen ansågs över 100hk som både onödigt, vansinnigt och enormt farligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Effekten går ständigt upp. På 50-talet så var 30hk vanligt och troligen ansågs över 100hk som både onödigt, vansinnigt och enormt farligt.

"Muskelbilarna" började dyka upp i slutet av 50-talet, det fanns modeller redan då med över 300hk i originalutförande. Även om det har gått upp håller sig NA-varianterna av de få kvarvarande muskelbilarna på 400-500hk än idag, de med kompressor ligger på 650-1000hk.

Även om hästkrafterna gått upp under åren är det rätt stor skillnad på elbilar och ICE på den punkten idag. Tar man någon form av "mainsteam" ligger den runt 120-200hk för ICE och 200-400hk för BEV.

En stor orsak är nog att det är så pass lätt att skruva upp effekten på en BEV. Det är i princip "gratis" om man har relativt stort batteri, motorn behöver egentligen inte ändras alls.

Statistiken verkar vara rätt tydlig här, BEV är 50 % mer förekommande i olycksstatistiken, de kraftigare modellerna 100 %, mer än genomsnittsbilen.

Positiva är väl att det ändå finns en del asien-BEV hyfsat "normal" mängd hästkrafter, även om redan Hyundai Kona klämmer ur 214hk i LR variant medan ICE-versionen startar på 88hk... De som har 150-200hk är också väsentligt billigare att försäkra än de kraftigare modellerna.

Edit: relaterat
Teslas försäkringspremier sänker andrahandsmarknaden för elbilar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snart löper leasingen av vår nuvarande IONIQ 5 First Edition ut men jag känner inte att särskilt många spännande alternativ har tillkommit sedan 2021. Var helt övertygad om att utvecklingen skulle gå betydligt fortare sett till vad som kom för ett par år sedan.

Helnöjd med kärran förutom att utfällbara handtag av någon outgrundlig anledning saknas på FE. Precis varenda passagerare utan undantag som man haft under åren har frågat hur man tar sig in i bilen 😅

Trist att det saknas incitament för att behålla förmånsbil efter 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Snart löper leasingen av vår nuvarande IONIQ 5 First Edition ut men jag känner inte att särskilt många spännande alternativ har tillkommit sedan 2021. Var helt övertygad om att utvecklingen skulle gå betydligt fortare sett till vad som kom för ett par år sedan.

Helnöjd med kärran förutom att utfällbara handtag av någon outgrundlig anledning saknas på FE. Precis varenda passagerare utan undantag som man haft under åren har frågat hur man tar sig in i bilen 😅

Trist att det saknas incitament för att behålla förmånsbil efter 3 år.

Vad tycker du om ioniq6?

Permalänk
Medlem

Min leasing av en E-Niro går också ut och jag försöker ställa olika alternativ mot varandra. Väntar på offert att köpa ut kärran, det vill jag jämföra med att leasa nytt. Vi är väldigt nöjda med bilen och vill väl ha minst samma räckvidd och storlek, men inte en mycket högre kostnad. Kan väl tänka oss gå upp mot 5500/mån inkl. vinterhjul och 1500 mil. Ej Kina. Tips? Även begagnat kan vara intressant om det är hyfsat låga mil och minst tre års nybilsgaranti kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Effekten går ständigt upp. På 50-talet så var 30hk vanligt och troligen ansågs över 100hk som både onödigt, vansinnigt och enormt farligt.

Jo så är det, men övrig teknik måste hänga med för att det inte skall bli farligt.
100hk på en normal 50-tals bil är på gränsen till farligt, men på en ny är det inga problem.

Men det som sker med elbilar är att det endast är effekten som skruvas upp på normala familjebilar vilket gör dom farliga i ovana händer, detta i sin tur gör att olyckor ökar och försäkringspremier stiger.

En normal bil idag med 300hk eller mer är inte sunt för majoriteten av dagens förare eftersom dom klarar helt enkelt inte av att hantera det, även om dom tror det.