Mobilt bredband till sommarstugan, räcker 5mbit/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Finns 5G här. Det visas i statusfältet på min Android lur att den är ansluten.

Skrivet av medbor:

Jag tänkte mer för att siffrorna verkligen var så identiska, känns som en lättare anledning än att nätverken skulle råka vara exakt lika snabba

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som ovan säger skulle också tippa på att det nog är samma på bägge.

Att du blev 4g kopplad när laster på nätet ökade vilket inte är ovanligt om man har lite halvdass täckning att den växlar ner till närmsta som iaf teoretiskt skulle betyda snabbare anslutning.

Ska du få korrekt mätning måste du låsa signalen först så att den inte kan automagiskt byta om den tror det skulle va bättre med den andra.

Det står 5G på första bilden hos Speedtest och då har 5G används, annars skulle det stå LTE eller 4G. Däremot är det nog mer att TS använder lågfrekvens 5G, vilket ger lägre hastigheter men bättre räckvidd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Eftersom Telia kör både LTE och 5G på 700-bandet så är det inte ett dugg konstigt om det blir samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Jag uppkoppling via fiber i sommarstugan. Har 2Mbit konstant men kan beställa 100 eller 1000 Mbit/s för en dag, en vecka eller en månad för rimliga pengar. Fungerar perfekt för att ha lite koll på stugan, kunna dra igång värme/kyla innan man kommer dit och sen kunna köra riktigt bredband när man faktiskt är där!

Fick erbjudande idag om liknande upplägg, är globalconnect du har? Vad kostar bastjänsten med 2mbit? Och vilka hastigheter finns det mer?

Felstavning