8,5 miljoner enheter påverkades av Crowdstrike-haveri

Permalänk
Medlem

Läste en kommentar på reddit / sysadmin, att i tos eller liknande text, så står det att du inte ska/bör köra CS på produktionsdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Blev inkallad på semestern för att åtgärda problemet på våra klienter/servrar. Vågar inte ens gissa hur många miljoner det kostade företaget.

Så du är en rik man nu?

/ B

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Crowdstrike tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Aldrig hört talas om Crowdstrike tidigare.

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det stör mig spontant att man svepande, och möjligen missvisande, kallar detta ett "logiskt fel" istället för att adressera det problematiska i att kritisk mjukvara skrivs i språk vars kompilatorer tillåter PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA vid run time.

Skrivet av maniak:

Vilka OS kan man köra då?

Skrivet av Alling:

Jag vet inte om jag har sagt något om OS. Missar jag en underförstådd koppling till mitt förra inlägg?

En process i userspace kan i vettiga OS inte krascha OS:et, oavsett vilket språk programmet/processen är skriven i. Hade den diskuterade mjukvaran kört i userspace hade återställningen varit trivial, men så verkar det inte ha varit.

Den logiska följdfrågan blir då vilket OS man ska köra där kärnan, eller i alla fall drivrutinerna, är skrivna i ett språk där kärnan/drivrutiner inte kan misslyckas med minnesåtkomsten så att OS:et kraschar.

Permalänk
Medlem

"I got 8,5 milj problems, but…”

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag vet inte om jag har sagt något om OS. Missar jag en underförstådd koppling till mitt förra inlägg?

Programvaran som orsakade problemet är en kernel driver.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man ska inte tillåta systemen ha någon kontakt med internet än det man tillåter via brandväggen.
Att tro på någon inställning är otroligt korkat från något företag. Man har alltid så många kontroller som möjligt och sen lite till

Dom har säkert öppnat för trafiken som behövs för att få hem uppdateringar, men tänkt att det inte används förrän de själva begär uppdatering. Tror inte det är så många små-/mellanstora företag i alla fall som har brandväggsregler som är inaktiverade när de inte används. Är nog vanligare att det antingen finns regler uppsatta eller inte. Leverantör som säger till kunden att "Den här trafiken behöver tillåtas mellan X och Y för att funktion A ska fungera, sätt upp det". Men jag spekulerar bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jodå såatteh...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Så du är en rik man nu?

/ B

Hade man kunnat tycka när man hjälpt till att spara miljoner. Vår produktion och leverans är berodende av servrarna/klienterna som gick ner. Tyvärr blir det nog bara en återkallad semesterdag och vanlig lön på det är jag rädd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KAD:

En process i userspace kan i vettiga OS inte krascha OS:et, oavsett vilket språk programmet/processen är skriven i. Hade den diskuterade mjukvaran kört i userspace hade återställningen varit trivial, men så verkar det inte ha varit.

Den logiska följdfrågan blir då vilket OS man ska köra där kärnan, eller i alla fall drivrutinerna, är skrivna i ett språk där kärnan/drivrutiner inte kan misslyckas med minnesåtkomsten så att OS:et kraschar.

Skrivet av maniak:

Programvaran som orsakade problemet är en kernel driver.

Ah, jag förstår: ni kommer från en mer pragmatisk utgångspunkt – vilket är helt rimligt.

Min reflektion var av mer principiell karaktär: borde världen verkligen på lång sikt klamra sig fast vid språk som tillåter ogiltig minnesåtkomst och andra allvarliga buggar som går att omöjliggöra redan i språkspecifikationen?

Jag är inte tillräckligt insatt i operativsystem och drivrutiner för att kunna bedöma hur nödvändigt det är att ha såpass fria tyglar som i C/C++; därav "spontant".

språkdefinitionen → språkspecifikationen
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers