Nio av tio svenska hushåll har nu 5G-täckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

<Uppladdad bildlänk>

Testar just nu mobilt bredband via 5G med Telia. Det är rätt skapligt. Kör det i ett hushåll med 3 barn och det streamas ofta både på 4K-tvn samt 2-3 andra skärmar samtidigt. Har inte varit några som helst problem eller avbrott. Vi har streamat på tvn och nån platta och telefon samtidigt som grabben spelar fortnite på datorn (allt via samma anslutning). Inte det minsta lagg eller konstigheter har han upplevt. Vill nog påstå att är det såhär bra så är det fullt kapabelt som enda anslutning.

Jag kör med en ZTE MC888 Pro 5G router för övrigt. Stoppar jag in kortet i min S20 5G så får jag ungefär runt 100-140mbit ner, så den har nog inte tillgång till alla band. Men ja jag är lite imponerad. Kalla mig gärna dum i huvudet men jag funderar på att dumpa fibern, för iaf under bindningstiden är detta erbjudandet nästan halva priset. 299 men då ingår ett kanalpaket för 50, så bredbandet kostar 249:-. 250mbit som jag har via Bahnhof kostar 489:-. Jag hade bara tänkt testa detta under ångertiden annars och sen skicka tillbaka det men nu är jag helt ärligt så jävla imponerad

Sen är det alltid kul med ny teknik också
Siffrorna är i Osby, någon km sydväst om centrum.

Antar att det är nytt 5G. I början så skulle jag tro att det inte är så hårt belastat. Kan bli annorlunda framöver.
Började själv med 3G från fiber och oftast fungerar det bra men kunde bli lite kärvt på kvällen efter 5, antagligen många fler som använder det då.
Idag så är det bytt till 4G och det är lite bättre på kvällarna. Men inte lika bra som fiber men till halva priset plus att man kan ta med bredbandet om man åker någonstans inom landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

<Uppladdad bildlänk>

Testar just nu mobilt bredband via 5G med Telia. Det är rätt skapligt. Kör det i ett hushåll med 3 barn och det streamas ofta både på 4K-tvn samt 2-3 andra skärmar samtidigt. Har inte varit några som helst problem eller avbrott. Vi har streamat på tvn och nån platta och telefon samtidigt som grabben spelar fortnite på datorn (allt via samma anslutning). Inte det minsta lagg eller konstigheter har han upplevt. Vill nog påstå att är det såhär bra så är det fullt kapabelt som enda anslutning.

Jag kör med en ZTE MC888 Pro 5G router för övrigt. Stoppar jag in kortet i min S20 5G så får jag ungefär runt 100-140mbit ner, så den har nog inte tillgång till alla band. Men ja jag är lite imponerad. Kalla mig gärna dum i huvudet men jag funderar på att dumpa fibern, för iaf under bindningstiden är detta erbjudandet nästan halva priset. 299 men då ingår ett kanalpaket för 50, så bredbandet kostar 249:-. 250mbit som jag har via Bahnhof kostar 489:-. Jag hade bara tänkt testa detta under ångertiden annars och sen skicka tillbaka det men nu är jag helt ärligt så jävla imponerad

Sen är det alltid kul med ny teknik också
Siffrorna är i Osby, någon km sydväst om centrum.

Jo då, S20 5G har stöd för alla 5G som används i Sverige idag om den är köpt från en pålitlig svensk återförsäljare så som Elgiganten, Webhallen, NON, Inet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Inte med skräp operatören Tre i centrala Halmstad.
Får ut 1-2 Mbit ner med 4G och 0,6-0,8 Mbit upp...
5G kan man bara glömma.

Antar att Tre:s mast sitter på Venus.
Det hade förklarat en hel del.

Tre är fruktansvärt dåliga på att utvidga sitt nät.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Antar att det är nytt 5G. I början så skulle jag tro att det inte är så hårt belastat. Kan bli annorlunda framöver.
Började själv med 3G från fiber och oftast fungerar det bra men kunde bli lite kärvt på kvällen efter 5, antagligen många fler som använder det då.
Idag så är det bytt till 4G och det är lite bättre på kvällarna. Men inte lika bra som fiber men till halva priset plus att man kan ta med bredbandet om man åker någonstans inom landet.

En av de stora fördelarna med 5g är att det ska klara många fler klienter per basstation så förhoppningsvis kommer det inte gå samma väg som 3g och 4g som lätt dör på kvällen av överbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så är det förstås och det är jag medveten om och att det är lite av en risk man tar, som jag kan få krypa till korset och betala för (dvs att man får skaffa fiber igen iallafall)

Jag har ännu inte bestämt mig faktiskt. Får se hur jag gör. Men portabiliteten som du talar om är också en fördel, även om det är sällan man hamnar någonstans nuförtiden med riktigt kasst internet.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hallon, boende i utkanten av en medelstor stad på västkusten.
Ingen 5G täckning här, men jag testade nyss med 4G och fick 120mbit/s ner och 30mbit/s upp.
Använder luren främst till Spotify, bankid, bankärende, texta med vänner och samtal, i den ordningen. För mitt personliga användande så ser jag inte behovet av 5G på väldigt många år framåt.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Nio av tio har inte kommenterat i den här tråden. Internet är sig likt med andra ord.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Så är det förstås och det är jag medveten om och att det är lite av en risk man tar, som jag kan få krypa till korset och betala för (dvs att man får skaffa fiber igen iallafall)

Jag har ännu inte bestämt mig faktiskt. Får se hur jag gör. Men portabiliteten som du talar om är också en fördel, även om det är sällan man hamnar någonstans nuförtiden med riktigt kasst internet.

Jag provade i 3 månader och då gick det bra.
Tog sen ett årsabonnemang och efter någon månad så började jag upptäcka en del som inte är helt bra. Får se hur det är i slutet på provperioden.

Permalänk
Medlem

5G ingår i mitt abonnemang men är inte utbyggt än där jag bor, men det kommer inom 6 månader enligt täckningskartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jag provade i 3 månader och då gick det bra.
Tog sen ett årsabonnemang och efter någon månad så började jag upptäcka en del som inte är helt bra. Får se hur det är i slutet på provperioden.

Jag hade lite tur nu och upptäckte problem redan imom 14dagarsperioden, så jag ringde igår och hävde beställningen och väntar nu på retursedel (de kunde tydligen inte maila den).

Det sjönk rejält i bandbredd några gånger, visserligen inte några längre stunder men ändå, och det gick ner helt 3 gånger. Oklart om det berodde på nätet eller routern, men det funkar tyvärr inte när man jobbar hemifrån. Så det fick gå tillbaka. Tyvärr, för jag ville verkligen att det skulle vara ett bra alternativ. Kanske blir det bättre i framtiden när nätet byggs ut mer, det är fortfarande ganska "nytt". Hade jag inte varit beroende av en 100% stabil uppkoppling som aldrig bryter så hade det varit ett alternativ.

Men det var kul att testa och jag gillar idén med trådlöst internet. Hoppas det kan bli riktigt bra och stabilt i framtiden. Men sålänge man inte vet hur många som delar på en mast kan det bli svårt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Jag hade lite tur nu och upptäckte problem redan imom 14dagarsperioden, så jag ringde igår och hävde beställningen och väntar nu på retursedel (de kunde tydligen inte maila den).

Det sjönk rejält i bandbredd några gånger, visserligen inte några längre stunder men ändå, och det gick ner helt 3 gånger. Oklart om det berodde på nätet eller routern, men det funkar tyvärr inte när man jobbar hemifrån. Så det fick gå tillbaka. Tyvärr, för jag ville verkligen att det skulle vara ett bra alternativ. Kanske blir det bättre i framtiden när nätet byggs ut mer, det är fortfarande ganska "nytt". Hade jag inte varit beroende av en 100% stabil uppkoppling som aldrig bryter så hade det varit ett alternativ.

Men det var kul att testa och jag gillar idén med trådlöst internet. Hoppas det kan bli riktigt bra och stabilt i framtiden. Men sålänge man inte vet hur många som delar på en mast kan det bli svårt.

Vet inte hur känsliga dom är. Men är de kundinriktade så bygger de ut 4G och 5G-näten mer framöver. De skulle ha god möjlighet att konkurrera ut fiber i framtiden. Men jag brukar lida en del på kvällen när de flesta slutat jobba.

Permalänk
Medlem

Ändå intressant har full 5g täckning i full fart i stan.
Men gud ta pendeln mot Trollhättan från Göteborg och efter 20 min så sitter man där med 0 bars och inte ens 3G täckning..mer än på pappret.
Det är ju fortfarande typ storstad. 3 min kvar till Trollhättan så kom täckningen tillbaka.
Värdelöst. Börjar förstå folk som inte bor i stan mer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Tror det finns betydligt trivialare svar på varför du har så dålig fart på uppkopplingen. Högst osannolikt att kunderna på riktigt får mindre än 1 Mbit/s i en svensk stad på både 4g och 5g 2024. Det är inte ens en enda chans, även om din upplevelse är sådan.

Är 10 Mbit/s mitt ute på vischan särskilt illa ens? Snarare imponerande att man får vettig uppkoppling där överhuvudtaget med tanke på att det blir rätt dyrt att slå upp en mast per hus men abonnemangspriset är detsamma som där det är mer tätbefolkat.

Kan informera herrn om att jag gjorde en felanmälan till Tre om den dåliga hastigheten.
Det tog ca 2 veckor så hörde Tre av sig och sa att de har kapacitetsproblem just där, men de kommer att bygga ut med en mast, men det är minst 6 månader dit.

Så de erbjöd sig att antingen ge mig avdrag på 50% på abonnemanget tiden ut, eller säga upp abonnemanget i förtid, om jag köpte ut mobilen i förväg.
Jag valde alternativ 2.

Så det finns visst "en enda chans" till att en stor operatör i en svensk stad kan ge dålig hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Kan informera herrn om att jag gjorde en felanmälan till Tre om den dåliga hastigheten.
Det tog ca 2 veckor så hörde Tre av sig och sa att de har kapacitetsproblem just där, men de kommer att bygga ut med en mast, men det är minst 6 månader dit.

Så de erbjöd sig att antingen ge mig avdrag på 50% på abonnemanget tiden ut, eller säga upp abonnemanget i förtid, om jag köpte ut mobilen i förväg.
Jag valde alternativ 2.

Så det finns visst "en enda chans" till att en stor operatör i en svensk stad kan ge dålig hastighet.

Ja säger de öm det så är det väl troligen så. Men det måste vara extremt ovanligt att det är så det ser ut. Tycker jag till och med har ok 4G eller 5G täckning längs med småländska skogsvägarna nuförtiden på ett helt annat sätt än för säg 5 år sedan. Att jag inte skulle ha ok uppkoppling i närheten av en stad känns inte som det finns på kartan. Du har nog extrem otur skulle jag tro.

Sen låter det ju lite märkligt att de skulle ha kapacitetsproblem på både 4g och 5g. 4g masten lär ju suttit där i många år vid de här laget.

Permalänk
Medlem

Ligger på en camping nu och mobilnätet är nog överbelastat, internet är ur uselt på dagarna och på kvällarna är det inte användbart.
Men slår man av 5g så får man lite bättre hastighet, från 0.3mbit till 1,2 mbit.
Är det att för många har 5g nu och 4g har mer kapacitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Ligger på en camping nu och mobilnätet är nog överbelastat, internet är ur uselt på dagarna och på kvällarna är det inte användbart.
Men slår man av 5g så får man lite bättre hastighet, från 0.3mbit till 1,2 mbit.
Är det att för många har 5g nu och 4g har mer kapacitet?

God idé att nämna vilken operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

God idé att nämna vilken operatör

Comviq

Permalänk
Medlem

Jag var tidigare väldigt undrande över 5G utbyggnaden i Borås då jag aldrig fick någon 5G täckning. Sedan upptäckte jag att jag aldrig aktiverat 5G på min iPhone. Numera har jag bra täckning hela tiden.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26257.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203|Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow