Den där är riktigt snygg!
En 900-kompis till mig ägde den en sväng och jag var lite sugen på att försöka tjata av honom den men det blev aldrig
Vad har du gjort med den? Nytt avgas och bussningar?
Tack! Liten värld och risk för långt inlägg nu...
Skulle han sålt den till en vän så hade han kanske varit lite mer ärlig om dess skick, och då hade du troligtvis inte velat ha den..
Några av de punkter han dolt/ljugit om:
Ej gjort oljeservice på många tusen mil trots stämplar/anteckningar i servicebok. Jag köpte hans ursäkter till att han inte hade kvitton på oljan. Jag håller nu på att flusha oljan var 200 mil för att försöka få bort all bränd olja som byggt upp....
Hällde i tjockare olja innan jag köpte den för att dölja lös kamkedja & spännare och oljeläckage från oljefilterhus, oljekylare, ventilkåpspackning och kamaxelkorg.
"Helt rostfri i övrigt" när han berättade om rost i framskärmar. I verkligheten har det börjat på nästan varenda panel.
Han var sugen på att börja byta länkarmar framtill "bara för att", men att allting var i fint skick. Inte ett enda stag, bussning eller lager var i fint skick.
Han var väldigt stolt över att han precis bytt tändstift, bränslefilter, VVT-solenoid m.m, men de upptäckte jag senare var flera år gamla och felkod för felaktig timing på kamaxel tändes 3 mil från hans hus som sedan visade sig vara den solenoid han skulle ha bytt.
Nämnde ej ca 10 övriga trasiga punkter och flera "reperationer" han hade utfört fick jag göra om. Såg ut som nån gymnasieklass hade gått lös på bilen.
Självklart får jag skämmas som blint litat på honom på så många punkter och inte tittat noga men ändå inte helt fint hanterat från hans sida. Men hans saabar var sjukt fina!
Nu är hela hjulupphängningen renoverad - Alla länkarmar, stag, fjäderbenslager, topplager, damasker osv är nu nya. Bakre bärarmar renoverade med nya poly-bussningar & fjädergummin, renoverade spindlar bak med nya hjullager, nav, ABS-givare, poly-bussningar m.m. Två drivaxlar utbytta.
Hela avgassystemet var sönderrostat och är nu utbytt hela vägen från turbon med racekatt, och har även uppgraderat bränslepump för att plocka lite mer effekt i framtiden.
Preventivt underhåll som tändstift, tändspolar, ventilkåpspackning, oljefilterhus, vakuumpump, kylarvätskebehållare, PCV-systemet, alla filter, vätskor i styrservo, diff, växellåda, kylsystem m.m är utbytta.
Då han hade kört på en hare så har jag plastsvetsat främre stötfångare och bytt ut alla dess grillar och emblem samt renoverat strålkastarna.
På insidan har jag eftermonterat färddator och facelift-ratt.
Samt lite rostlagning, 1000 nya skruvar/muttrar och säkert 100 andra småsaker.
GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500