Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som har monterat fönsterkit för utblåset när det regnar? Låter ni det vara öppet som vanligt eller kopplar ni bort utblåset och stänger fönstret?

Nu när sommarvädret är helt koko där det är varmt och fuktigt på dagen för att helt plötsligt börja regna lite då och då så har det blivit jobbigt att koppla av och på utblåset varje gång det regnar. Har provat att bara ha det öppet men regnet läcker igenom fönsterkittet så det måste stängas.
Problemet är att det inte går att stänga helt med fönsterkittet monterat på fönstret och att montera av hela fönsterkittet varje gång det regnar är uteslutet.

Så hur gör ni andra med detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hur gör ni som har monterat fönsterkit för utblåset när det regnar? Låter ni det vara öppet som vanligt eller kopplar ni bort utblåset och stänger fönstret?

Nu när sommarvädret är helt koko där det är varmt och fuktigt på dagen för att helt plötsligt börja regna lite då och då så har det blivit jobbigt att koppla av och på utblåset varje gång det regnar. Har provat att bara ha det öppet men regnet läcker igenom fönsterkittet så det måste stängas.
Problemet är att det inte går att stänga helt med fönsterkittet monterat på fönstret och att montera av hela fönsterkittet varje gång det regnar är uteslutet.

Kollar prognos och ösregnar det inte så får det vara öppet, dock har jag sällan regn mot det fönstret mitt kitt sitter av någon anledning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Fönsterkit ska gå att stänga, om man satt på den ordentligt!
Ibland kan man behöva en liten trappstege så man kan dra i tyget så de inte kommer emellan när man ska stänga.
Jag har från HOOMEE från Amazon.se funkar finfint att stänga med, borde dom andra göra också om man satt upp det rätt.
Jag har tur så när det regnar kommer oftast inget på kittet så länge det inte blåser massa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Med det kit som jag använder kan fönstret vara öppet. Öppnas nedifrån och utåt så visst, det blir en del regn på rutan men det tar sig inte in. Och med mitt kit går det att stänga om man önskar, precis som skrivits så får man bara dra in överblivet tyg & dragkedja så att det inte ligger i springan. Vad är det som hindrar dig från att stänga med kitet monterat?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Med det kit som jag använder kan fönstret vara öppet. Öppnas nedifrån och utåt så visst, det blir en del regn på rutan men det tar sig inte in. Och med mitt kit går det att stänga om man önskar, precis som skrivits så får man bara dra in överblivet tyg & dragkedja så att det inte ligger i springan. Vad är det som hindrar dig från att stänga med kitet monterat?

Vissa av oss har hårdplast Kit, typ till Electrolux, dock kommer inget regn in förutom tyget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det har inte läckt in något alls för mig i alla fall även om det varit rejäla regnskurar rakt mot öppningen. Jag har aldrig tagit bort slangen och stängt fönstret för regn i alla fall under alla år med portabel AC.

Så nej jag har det öppet när jag har det inkopplat. Jag har min AC igång även om det regnar om det är varmt och fuktigt ute också.

Sen kan du inte stänga ditt fönster känns det som du monterat det fel, har haft fönsterkitt på flera olika typer av fönster, har alltid kunnat stänga fönsterna.
Jag stänger mitt fönster varje kväll om det inte är för varmt på natten så jag måste köra AC under natten.

Permalänk
Medlem

Har någon åsikter om denna? Hittar inga recensioner
Ska ha den i min etta på 35 kvm

https://www.inet.se/produkt/3302712/deltaco-smart-ac-12000btu...

Visa signatur

Macbook Pro 16", Apple M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har någon åsikter om denna? Hittar inga recensioner
Ska ha den i min etta på 35 kvm

https://www.inet.se/produkt/3302712/deltaco-smart-ac-12000btu...

Kan tyvärr inte ge någon åsikt, men om du har Benify finns Electrolux nyaste med 14k BTU för 4100 kr eller 9k BTU för 3777 kr (12k btu kostar mer än båda av någon anledning). Går kanske via Mecenat också med rabattkod MECENAT10, osäker på om den koden är aktiv just nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Kan tyvärr inte ge någon åsikt, men om du har Benify finns Electrolux nyaste med 14k BTU för 4100 kr eller 9k BTU för 3777 kr (12k btu kostar mer än båda av någon anledning). Går kanske via Mecenat också med rabattkod MECENAT10, osäker på om den koden är aktiv just nu dock.

Tack för tipset! Var 25% med Mecenat appen (enligt min matte är det typ 40% dock…). Beställde denna:

Visa signatur

Macbook Pro 16", Apple M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tack för tipset! Var 25% med Mecenat appen (enligt min matte är det typ 40% dock…). Beställde denna:

<Uppladdad bildlänk>

Återkom gärna med recension sen Sett att de kör reor ganska ofta.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt min AC och den fungerar bra. Blev en Woods Cortina Silent 12K pga det är vad jag hade råd med.

En sak bara. Utluftröret är på tok för kort så ACn får inte plats där jag vill ha den. Finns det längre rör att köpa? Är det nån standard eller måste jag ha specifikt från Woods?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Rören är 'alltid' för korta och längden är avpassad för att maskinen precis skall klara av vad det den lovar. Tittar du i instruktionen får man inte ens böja slangen för mycket eller för hårt...

Maskinen designas efter att du designar installationens efter maskinens krav, inte efter vad du har redan innan.

Skall man förlänga så behöver man ofta gå upp en storlek på slangen/röret för att kompensera för den högre luftmotståndet som det blir av den längre rörlängden - därför brukar det inte finnas tillbehör med längre slang för dessa portabla AC från tillverkaren (varav slangkiten ofta är väldigt standardiserade även där, och inte gjord för svenska fönster - dvs. samma kit även över olika 'märken', utan är något man får försöka pussla ihop med allmänna ventilationsdelar man hittar i byggvaruhusen.

I hur mycket man kan fuska i med att inte gå upp med slangdimensionerna så är en termometer med en sensor som kan stickas in i varmluftutloppet bra att ha för att mäta utloppstemperaturen på varmluften vid portabla AC - går det upp mer än 5 grader och uppemot kanske 10 grader gentemot orginalslangen inkopplad rakt ut så stryper slanglösningen för mycket då dessa maskiner ofta har fläktar som tappar andan rätt fort så fort det är lite flödesmotstånd. Blir det för andtäppt så stänger maskinen av - men långt innan dess så har dess kylkapacitet sjunkit drastiskt.

Permalänk
Medlem

Slangen är väl typ 150cm som standard på de flesta.
Jag har min nästan sträckt max och det fungerar bra.