Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag funderar på att göra en fabriksåterställning av min. Ibland segar den ner fullständigt och ibland måste jag rycka sladden för att den inte svarar, men mellan de stunderna funkar den bra fortfarande.

Nån som gjort det och vet om det är värt mödan?

Gjorde ingen större skillnad på min tub, den beter sig fortfarande exakt så som du skriver. Får både starta om via menyn och dra sladden titt som tätt. Disney+ funkar dessutom skit på den, så jag är inte så värst nöjd med min längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Gjorde ingen större skillnad på min tub, den beter sig fortfarande exakt så som du skriver. Får både starta om via menyn och dra sladden titt som tätt. Disney+ funkar dessutom skit på den, så jag är inte så värst nöjd med min längre.

Den funkar skit för att den inte orkar med 4k längre.
Ställ den på 1080p så kommer den flyta på... tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Tack för info. Får se om jag tycker det är värt att testa det ändå, eller så får jag vänta tills jag köper ny TV som kan hantera apparna själv.

Märkligt att de inte utökat mängden RAM sen den första versionen och istället bantat ner det i tuben. Jag sitter på en lastgammal Shield TV från 2015 själv.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny Shield Pro (2019) i höstas i samband med köp av ny TV och den klarar allt jag slänger på den i form av 4K UHD-filer samt alla ljudformat. Nu även Dolby Vision via Kodi!

Upplever den inte alls som laggig även om den säkert skulle kunna vara något rappare.
Hoppas på en ny version kommande året i samband med lanseringen av Switch 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag köpte en ny Shield Pro (2019) i höstas i samband med köp av ny TV och den klarar allt jag slänger på den i form av 4K UHD-filer samt alla ljudformat. Nu även Dolby Vision via Kodi!

Upplever den inte alls som laggig även om den säkert skulle kunna vara något rappare.
Hoppas på en ny version kommande året i samband med lanseringen av Switch 2.

Jag är också sjukt nöjd över min shield pro som jag haft i flera år. Jag skulle nog säga att det är ett av mina bästa köp för den relativt låga kostnaden. Känns som den tar allt jag slänger på den!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Ja i ljud o bildväg så gör den precis allt jag behöver. Är som sagt lite seg att starta Kodi men har inga problem med det, o visst ingen HDR på Youtube o ingen DV med 2015-versionen men det klarar jag mig utmärkt utan. Använder den som 4TB NAS med en torrentserver på också, så vet inte vad mer jag skulle kunna begära för dom 800kr jag gav för den för beggad där för 3-4 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den funkar skit för att den inte orkar med 4k längre.
Ställ den på 1080p så kommer den flyta på... tyvärr.

Den står på 1080p redan, så det är inte upplösningen som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Den står på 1080p redan, så det är inte upplösningen som ställer till det.

Ok för ställer jag in 1080p flyter disney på perfekt.
Men 4k så tar den lång tid på sig att starta filmer mm.
För lite minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ok för ställer jag in 1080p flyter disney på perfekt.
Men 4k så tar den lång tid på sig att starta filmer mm.
För lite minne.

Då verkar vi inte riktigt ha samma problem. Ofta så startar inte filmen/serien öht, utan man får något felmeddelande. Ibland startar det men det är hackigt och ibland är ljudet ur synk. Då får jag starta om hela Shielden, räcker inte att döda appen. Kanske är pga minnet det med, men trist. Upplever hela Shielden som riktigt slö för det mesta, sonens Chromecast med Google TV, HD-versionen, är generellt sett betydligt rappare.

Permalänk
Medlem

Hej, min Shield e så seeeeg vid uppstart.
Efter att jag har kommit till "desktopen" så tar det typ 2 min innan jag kan börja navigera bland apparna.

Förslag på vad jag kan göra?
Har ingen större lust att redara allt o börja om...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Efter att jag har kommit till "desktopen" så tar det typ 2 min innan jag kan börja navigera bland apparna.

Testa byta launcher om du inte redan gjort det.

rekommenderar : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spocky.proj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Stänga apparna i bakgrunden om du har många igång.
För att stänga de så dubbelklickar man på kappen men en ring eller punkt på din kontroll (den som tar en tillbaka till huvudmenyn direkt) . Du får då upp en lista med alla program som är igång, för att stänga så trycker du nedott på det programmet och väljer krysset.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Testa byta launcher om du inte redan gjort det.

rekommenderar : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spocky.proj...

tack, ska testa den.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Stänga apparna i bakgrunden om du har många igång.
För att stänga de så dubbelklickar man på kappen men en ring eller punkt på din kontroll (den som tar en tillbaka till huvudmenyn direkt) . Du får då upp en lista med alla program som är igång, för att stänga så trycker du nedott på det programmet och väljer krysset.

tack för svar men de har jag koll på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått problem med Dolby Vision. Min TV tjatar om att den inte får signal så snart jag slår på det i Shielden.
Enligt vad jag läser ute på nätet kan det vara för låg kvalitet på HDMI kablarna som gör det.

Så nu undrar jag bara, finns det några tips på hög kvalitativa HDMI kablar som inte är "Snake-oil" grejor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har fått problem med Dolby Vision. Min TV tjatar om att den inte får signal så snart jag slår på det i Shielden.
Enligt vad jag läser ute på nätet kan det vara för låg kvalitet på HDMI kablarna som gör det.

Så nu undrar jag bara, finns det några tips på hög kvalitativa HDMI kablar som inte är "Snake-oil" grejor?

Nördic är ett go-to märke på SweClockers. Certiferade kablar till vettiga priser:

https://noerdic.se/

Oklart om kablarna är ditt problem dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nördic är ett go-to märke på SweClockers. Certiferade kablar till vettiga priser:

https://noerdic.se/

Oklart om kablarna är ditt problem dock...

Håller med att de verkar lite skumt att kablarna skulle vara ett problem, men det är nog det som är enklast att prova med.
De kablar jag har är ju ändå över 10 år gamla no-name.

tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jag hade liknande problem för länge sedan. Minns inte hur jag löste det.
Tror det var genom att byta/uppgradera receivern eller tv.
Det är något slags handskakningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag hade liknande problem för länge sedan. Minns inte hur jag löste det.
Tror det var genom att byta/uppgradera receivern eller tv.
Det är något slags handskakningsproblem.

Hoppas inte det för TV är en LG C3 så den är bara 8 månader gammal och receivern är en Yamaha RX-V6A så de borde fungera tycker jag.

Så jag håller tummarna för att nya kablar hjälper för annars blir hålen i plånboken för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Har Dolby Vision IQ aktiverat på min OLED Panasonic TX - 55LZ1000E å på 4K Apple TV å 4K Chromecast Google TV vanliga DV aktiverat hela tiden. Har 4K Netflix/Disney + men finns en del 4K filmer/serier, därför har DV aktiverat hela tiden, gitter inte hålla på å slå/stänga av DV. Kör med Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar, 1m (ATV) å en 2m till TV:n. Men som som andra säger att det inte är kablen. Vet inte vad du har för TV men samsung TV:ar har inte DV då snåljåparna samsung vill inte betala licens pengar för Dolby Vision. Missade att du skrivit vilken TV/Reciever du har, sorry. DV körs i 60 Hz.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Kopplar du din Nvidia Shield direkt till TV eller via en soundbar/förstärkare?

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Hoppas inte det för TV är en LG C3 så den är bara 8 månader gammal och receivern är en Yamaha RX-V6A så de borde fungera tycker jag.

Så jag håller tummarna för att nya kablar hjälper för annars blir hålen i plånboken för stora.

C3an eller kablen är det inte. Koppla in den rakt in i tvn och se om det funkar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Kopplar du din Nvidia Shield direkt till TV eller via en soundbar/förstärkare?

Via recivern som är updaterad och stödjer DV fullt ut.

Tilläggas bör att det fungerade i exakt samma konfiguration i förra veckan. Så varför det slutat funka nu är lite skumt. Den enda skillnaden då mot nu är att jag lyfte upp Shielden för att bryta stömmen helt då den "hängt" sig. Jag hoppas Kabeln var på marginalen och blev skadad då.
Oavsett vilket tänkte jag prova med nya kabeln när den dyker upp och då även koppla den direkt. Orkar inte koppla om just nu och jag ska inte se något med DV i helgen (HDR 10 funkar dock utan problem).

Permalänk
Skrivet av bacardi_avt:

Tilläggas bör att det fungerade i exakt samma konfiguration i förra veckan. Så varför det slutat funka nu är lite skumt. Den enda skillnaden då mot nu är att jag lyfte upp Shielden för att bryta stömmen helt då den "hängt" sig. Jag hoppas Kabeln var på marginalen och blev skadad då.
Oavsett vilket tänkte jag prova med nya kabeln när den dyker upp och då även koppla den direkt. Orkar inte koppla om just nu och jag ska inte se något med DV i helgen (HDR 10 funkar dock utan problem).

Endast 2019 års modell stödjer DV om jag förstått det rätt. Har själv 2015 så får klara mig utan.
Se "Models" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Shield_TV

Edit: Läste just att det fungerade förra veckan men sparar inlägget för övriga 😬

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Onkyo har ett "4K enhanced mode" som man aktiverar via trycka ned en funktionsknapp på recievern.
Utan den funktionen igång kan tex inte DV fungera även om vanlig lågbandbredd 4k ändå går igenom.
Tror mer att det är något sådant än kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Onkyo har ett "4K enhanced mode" som man aktiverar via trycka ned en funktionsknapp på recievern.
Utan den funktionen igång kan tex inte DV fungera även om vanlig lågbandbredd 4k ändå går igenom.
Tror mer att det är något sådant än kabeln...

Det är det inte. Hen har en Yamaha RX-V6A och jag kan gå i god för att det inte behövs något extra alls för att få DV att fungera. Personligen är jag tämligen säker på att ny kabel kommer göra susen.

Men bara för att vara på den säkra sidan. Du har kollat att din Shield inte ställt om sig i inställningarna utan att Dolby Vision fortfarande är aktiverat? Har varit med om det några gånger själv under åren nämligen med min Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Personligen är jag tämligen säker på att ny kabel kommer göra susen.

Varför tror du det? Det är ju enheterna på varsin sida av kabeln som skickar information till varandra där dom berättar vilka funktioner som stöds (handskakningen).

Det är ju inte så att kabeln på något vis skulle ändra den data som skickas - då skulle datan bli korrupt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

...
Men bara för att vara på den säkra sidan. Du har kollat att din Shield inte ställt om sig i inställningarna utan att Dolby Vision fortfarande är aktiverat? Har varit med om det några gånger själv under åren nämligen med min Shield.

Det var snarare det att jag hade det aktiverat som gjorde att jag fick problem när jag lyft upp den. Helt plötsligt sa TVn att den inte fick signal. När jag långt om länge fick startat om Shielden utan DV aktiverat så provade jag att slå igång det i inställningarna vilket direkt gjorde att tvn inte fick signal längre. Så nu kör jag utan DV tillslaget i väntan på ny kabel som jag hoppas löser problemen.

Permalänk
Medlem

Det är det inte. Hen har en Yamaha RX-V6A och jag kan gå i god för att det inte behövs något extra alls för att få DV att fungera. Personligen är jag tämligen säker på att ny kabel kommer göra susen.

Den har visst 3 lägen, 4K Mode 1, 4K Mode 2 och 8K Mode
https://manual.yamaha.com/av/20/rxv6a/sv-SE/366848907.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag funderar på att göra en fabriksåterställning av min. Ibland segar den ner fullständigt och ibland måste jag rycka sladden för att den inte svarar, men mellan de stunderna funkar den bra fortfarande.

Nån som gjort det och vet om det är värt mödan?

Samma här, börjat på sistone. Sjukt drygt.

Visa signatur

Citera för svar