Västernorrland förbrukar mest data i Sverige

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men varför ligger Västernorrland i östra delen av Norrland? Jag gissar att Östernorrland låg i Finland då det hörde till Sverige.

Det är korrekt. Precis som Västerbotten och Österbotten.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur många var ni i föreningen?

179

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det var en extremt bra deal isåfall. Vi är ca 350 i föreningen o fick priset 239kr/mån för 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det var en extremt bra deal isåfall. Vi är ca 350 i föreningen o fick priset 239kr/mån för 1000/1000

Om ni är 350 lägenheter så borde ni få ett betydligt bättre pris, har ni förhandlat något med dem?
Vi band upp oss på 5 år och fick detta priset, deras första bud var 125kr/mån men efter lite hagglande landade det på 95kr.
Sen har vi även ett grundutbud på TV så vi kunde kasta ut Telefon 2 (Comhem), för IP-TV betalar vi 19kr per månad och hushåll.
TV-box och router ingår i dessa priser, för de som inte vill köpa egna.

Vet en annan förening med 900 lägenheter, de betalar 79kr/månad för sitt internet.

Permalänk
Medlem

Ingen annan än jag som reagerar över rubriken:

Svenska hushåll har surfat upp 2693 gigabyte under 2024

Dom måste skrivit fel och menat 2693 terabyte...för om ett hushåll gör slut ensam på 567 GB/månad så skulle ett hushåll ensamt göra slut på de där 2693 gigabyten under det första halvåret.

Eller är rubriken missvisande och dom menar att "varje svenskt hushåll har själv surfat up 2693 gigabyte under 2024"

Inser att det är så dom menar nu när jag läser det igen...men det är ju en rejält dåligt skriven rubrik...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dom måste skrivit fel och menat 2693 terabyte...för om ett hushåll gör slut ensam på 567 GB/månad så skulle ett hushåll ensamt göra slut på de där 2693 gigabyten under det första halvåret.

Eller är rubriken missvisande och dom menar att "varje svenskt hushåll har själv surfat up 2693 gigabyte under 2024"

Inser att det är så dom menar nu när jag läser det igen...men det är ju en rejält dåligt skriven rubrik...

Det har ju bara gått ungefär ett halvår av 2024, men håller med att rubriken är konstig

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla streamingtjänster och att man mer eller mindre lever sitt liv digitalt, så är ett snitt på 450 GB/mån inte mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om ni är 350 lägenheter så borde ni få ett betydligt bättre pris, har ni förhandlat något med dem?
Vi band upp oss på 5 år och fick detta priset, deras första bud var 125kr/mån men efter lite hagglande landade det på 95kr.
Sen har vi även ett grundutbud på TV så vi kunde kasta ut Telefon 2 (Comhem), för IP-TV betalar vi 19kr per månad och hushåll.
TV-box och router ingår i dessa priser, för de som inte vill köpa egna.

Vet en annan förening med 900 lägenheter, de betalar 79kr/månad för sitt internet.

Har inte koll på hur de förhandlat då vi är relativt nyinflyttade. Området gäller 350 villor och när fibernätet skulle grävas så gjordes en stor deal med rabatterat pris för grävningen per hus. Tycker det e rätt billigt oavsett så orkar faktiskt inte bry mig. Vi betalade 399kr för 250Mbit i lägenhet med Telenor så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror terabyte är en alldeles för liten enhet också, räknar man på 500 000 hushåll vilket är långt under antalet som finns i Sverige så landar man på 225 000 terabyte per månad enligt snittet på 450 gb..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja vad finns det annat att göra där uppe än att dra på lan och dela warez?

Bor man i Västernorrland jobbar man antingen inom IT eller skogsindustrin, kort sagt är vi mestadels proffessionella nördar eller har mycket ledig tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Alltså jag postade en screenshot från 2005 med streaming av trailers från Apples hemsida inför filmsläppet Batman Begins. Trailern är i 1080p.

Jag vet inte vad du anser vara absolut ingen. Men definitivt så fanns 1080p året 2005 från Apples hemsida/itunes.
Jag säger inte att streamingtjänster hade detta då detta var en tid då man laddare hem material och inte streamade rent generellt. Jag säger bara att 1080p var något man kallade hög upplösning då. SD-kvalitet var låg upplösning i världen av digitala Video-upplösningar

Jag vet att folk generellt hade kassa datorer som inte klarade av 1080 i h264 under lång tid. jag vet att folk köpte dvder istället för att konsumera det digitala 1080p som faktiskt gick att få tag på.

Men det är fortfarande lågupplöst året 2004-2005 köra dvd-material/sd för i princip gick det ju inte att få tag på lägre upplösning. Om man ska göra en skala mellan hög och låg så är det ju svårt att sätta gränsen annorlunda? Hollywood är inte de enda som gör videomaterial.

Jag vill minnas att det fanns musikvideos och mycket japanskt i 1080i runt 2004-2005 till exempel.

Hd var på den tiden, eller rättare sagt något år efter, 720p INTE 1080p. 1080p fanns inte ens på kartan och det kallades sen "Full HD". Som jag sagt så släpptes inte 1080p material förrän 2006 då bluraystandarden släpptes, så 1080p var inte det man kallade HD då..
Jo man kunde definitivt sätta gränsen lägre än SD. På den tdien så var det abslut mesta som var tillgängligt på nätet av betydligt lägre kvalitet än vanlig SD-kvalitet, som ju är "DVD", dvs ungefär 720X480 eller också om 4:3 än högre än 480p!
Ofta så kodades material till lägre upplösning för att spara bandvidd.
Det streamade, som jag sa, var extremt dåligt.
Det som fanns att ladda ned hade alltid DVD som källa och sen komprimerades det 2004 till xvid/divx som gav betydlig försämring av kvaliteten.
I bästa fall fanns det någon DVD-ISO, men bandvidden var begränsad och 4 gig+ var väldigt mycket på den tiden!
DET. var det som man fick tag på.
Att det fanns något undantag med en flashig hemsida som visade trailers i HD har noll med att göra med vad som användes.
Så att säga att "HD fanns redan 2004/2005 pga att Apples hade flashiga trailers i 1080p, för att ge intryck av att det verkligen fuunits allmänt använt sen dess stämmer inte. Ingen använde det då för att se en hel film eller ett tv-avsnitt.
Och, utöver fysisk DVD, så var kvaliteten sämre än den SD som DVD:n gav. Överallt!