Dina mest anmärkningsvärda felsökningsberättelser

Permalänk
Medlem

Råkade också flasha fel BIOS på ett grafikkort. Hade ett 465 och skulle flasha om det till ett 470 då vissa modeller var samma hårdvara men strypta i BIOS. Läste en guide som var väldigt tydlig ta backup först så du kan gå tillbaka, det sket jag fullständigt i. Så klart var mitt kort inte kompatibelt med 470 BIOS. Då mitt kort var ett MSI lade jag många timmar på hitta rätt BIOS, vilket inte fanns. Så till slut körde jag in Gigabytes vilket märkligt funkade så det kortet fick tro det var från fel tillverkare.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Sent 90-tal. Medelålders kvinna beställer ett internetabonnemang, och blir informerad om att ett paket med modem kommer skickas till henne inom några dagar.

Några dagar senare, ringer kvinnan och ber om hjälp då hon inte lyckas koppla modemet till datorn eftersom kontakten inte passar. Försöker hjälpa henne att finna rätt kontakt på datorn. Hon hittar COM-porten, men hävdar att kontakten på sladden är för rund för att passa där. Under samtalet framkommer att powerindikatorn lyser på modemet när elsladden är ansluten. Utöver detta så står det 01 på displayen. Blir lite undrande, modemet har väl ingen display!? Ber henne läsa modellnamnet på framsidan av manualen.

Visar sig att i samma veva som hon beställde internetabonnemanget så har hennes hyresvärd bytt kabel-TV-leverantör, så paketet med "modemet" hon fått innehöll i själva verket hennes nya TV-dekoder, och sladden med den runda kontakten var en antennsladd som var för att ansluta dekodern till TVn...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Min dator har kraschat till och från i två månader. Kan gå en vecka kan gå två eller två på en timme.

Svart skärm och reboot automatiskt efter 10-20s. Någon gång gick ljudet (via optiskt) bonkers med innan den börjat startat om igen.

Sänkte minnes farten, bort med rezisable bar, sänkte curve optimizer… alla hjälpte lite, tog längre mellan krascherna.

Allt detta efter att ha fungerat felfritt i två år.
Grävde i inställningarna länge och väl tills facepalmen kom.

Jag hade ingen tvingat 1t command rate utan gear down för att vinna ett argument med en stranger på reddit för länge sen.
Tog typ ett år innan den inte orkade med 1t commando rate längre.
Nu har jag varit krasch fri i två månader. Med minnen, oc och bar tillbaka där de var.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så skedde detta vid mitt andra datorbygge. Datorn var stendöd. Försökte med allt. Plockade ut allt. Kollade processorn, grafikkort, alla kablar etc men den vägrade starta. Tog ett par timmar innan jag insåg vad jag missat... att slå på strömbrytaren på nätaggregatet. Hade gått igenom allt men helt missat det mest uppenbara.

Permalänk
Inaktiv

Ett av mina första byggen på 90-talet vägrade starta. Monterade in och ur alla komponenter ett flertal gånger innan jag upptäcker att nätaggregatet har en ON/OFF-knapp. Hade aldrig stött på det innan.

Permalänk
Medlem

Det finna massa roliga incidenter som man har varit med om genom åren. Här kommer en av dessa 😅

Jag ägde en Macbook Pro i ungefär tio år. När jag skulle ominstallera operativsystemet för första gången på länge märkte jag att jag hade satt igång EFI (bios) lösenord av säkerhetsskäl. Försökte förgäves att skriva in lösenordet som vägrade fungera. Jag provade alla möjliga lösenord men icke. Efter mycket sökningar på nätet fann jag lösningen som verkade som ett aprilskämt. Då detta var en Macbook Pro av årsmodell 2010 kunde man ifall man hade tillgång till det installerade operativsystemet använda sig av ett kommando i terminalen som gav ut någon kryptisk textrad. Denna skulle man klistra in i miniräknaren och slå igång de avancerade funktionerna på miniräknaren och i sektioner kunde man med hjälp av miniräknaren omvandla den kryptiska texten till bokstäver som var mitt EFI lösenord 🤯. Jag insåg då mitt misstag. I och med att mitt lösenord hade ett svenskt ”Ö” hade tangentbordet varit med engelsk layout då jag aktiverade EFI lösenordet och därav blev det inte rätt hur jag än försökte skriva in rätt lösenord i efterhand🤦‍♂️

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Den konstigaste upplevelsen var i närtid när jag involverade halva forumet(kändes det som) i felsökning där den inte startade utan betedde sig mäkta konstigt.

Efter att ha testat massa saker så var lösningen att ploppa ur batteriet till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag hade en dator som alltid bluescreenade hemma hos mig. Men när jag tog hem den till andra så hände det ALDRIG - på riktigt. Försökte flera gånger ta med den till mer kunniga vänner som skulle felsöka, och felet dök aldrig upp. Hemma kunde den dö flera gånger om dagen. Detta var tidigt 2000-tal. Vet fortfarande inte vad det var. Kanske nått med PSU och strömmen i den lägenheten?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

När jag var runt 12 år gammal så hade jag fått en dator som vi plockat ihop från min pappas kompis som hela tiden köpte nya datordelar. Kommer ihåg att det var en flashig dator ändå med blått nätagg som lös och tror jag hade lysrör i datorn. Denna dator kunde när som helst bara totalt dö, var oftast bara att starta den igen men det fanns ingen logik i det. Det kunde gå minuter eller timmar eller dagar. Min pappa och hans vän felsökte och hittade ingenting. Ibland fick man ominstallera windows 98 som det då var men annars kunde den fungera som den skulle. Detta pågick under ett år ungefär och sedan började jag förstå att jag kunde göra så att datorn dog genom att knacka på den.

Jag fattade ingenting såklart och min pappa fattade inte heller något. Något jag inte tänkt så mycket på var att när jag satt vid datorn och sedan gick iväg till t.ex. köket eller liknande så fick jag alltid stötar som gjorde så sjukt ont, ni vet när man rör en bänk eller dörr. Jag hade även börjat märka att när jag satt med kortbyxor nära datorn så kände jag hur jag fick stötar. Vi kom tillslut fram till att nätagget var trasigt för när man hade det ur datorn och startade så räckte det med att man ibland rörde vid det för att datorn skulle dö. Det var alltså någon kortslutning i nätagget som gjorde detta. Kommer ihåg att jag köpte ny dator eller nytt nätagg och då tog pappa isär det och hittade trasiga kondensatorer som sprängts.

I efterhand var detta en brandrisk deluxe Konstigt att inga andra delar gick sönder.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl mer en skämskudde situation, snarare än en avancerad felsökning per se. Men det skedde i alla fall felsökning av alla komponenter innan jag insåg vad som var snett.

Det var i ungdomen när jag byggde min första dator själv. Satte inte i distansskruvarna till moderkortet visade det sig. (Don't ask..)
Som väl var så räckte det med att köpa nytt moderkort. Resten funkade felfritt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har väl egentligen två historier som jag tycker känns lite intressanta, på helt olika sätt:

1.
För MÅNGA många år sedan, före jag började montera själv, köpte jag en färdigmonterad dator (har bestämt för mig att det var en Pentium 100) som betedde sig lite märkligt. Jag kunde starta upp den, använda den i kanske 30 minuter, sedan startade den om, sedan kunde jag använda den ett kort tag igen, innan den startade om igen, för varje omstart blev perioden kortare tills jag relativt snart bara satt med en svart skärm framför mig. Fick datorn sedan stå avstängd ett tag så var jag tillbaka till att kunna använda den i ca 30 minuter igen.

Detta var ju som sagt före jag började bygga själv och hade egentligen ganska dålig koll på vad som var vad inuti en PC så jag vet idag knappt hur jag till slut lyckades hitta problemet men det var reset-knappen som blev "överhettad". Jag antar att när värmen steg i chassit expanderade något inuti knappen och gjorde att den kortslöts så att datorn utförde en reset. Efter att ha kopplat ur knappen fungerade datorn felfritt (provade även att koppla in den igen och då återvände problemet).

Efter att butiken jag köpt datorn av skickat en ny reset-knapp som jag bytte till så fungerade datorn helt utmärkt under resten av tiden jag ägde den.

2.
Betydligt mer nyligen (men ändå ganska länge sedan), var min i7-4770K baserade dator. Den fungerade utmärkt i flera år men efter det började den helt plötsligt krångla när jag skulle starta upp den (men den fortsatte fungera utmärkt när den väl var igång).

Först hände det kanske en gång / månad att den fastnade i post, sedan en gång i veckan, sedan varannan dag, sedan varje dag osv. När jag behövde starta om datorn 10-20 gånger innan jag fick den att ta sig förbi Post slutade jag stänga av den och lät den stå igång hela tiden. Efter ett strömavbrott sedan ändå tvingat fram en avstängning av datorn tog det mig en bra bit över 100 omstarter innan jag väl fick igång den och då bestämde jag mig för att det var hög tid att att köpa en ny datorn.

Innan det gått så långt hade jag givetvis provade lite alla möjliga klassiska saker som att koppla i och ur allt, ta bort så mycket onödig hårdvara som möjligt så att det bara fanns vad som behövdes för att faktiskt starta datorn, nollställa bios osv men inget hjälpte.

Flera månader efter att jag köpt min nya dator så snubblade jag av någon anledning över ett foruminlägg som beskrev exakt mitt problem där lösningen också nämndes: att flasha om bios.

Jag provade och precis som det nämndes där så löste det problemet. Detta var flera år sedan och den datorn, som jag nu använder som extradator, fungerar fortfarande alldeles utmärkt.

Än idag förstår jag inte hur ett bios som fungerat i många år sakta kan börja "degradera" över tid så att det blir svårare och svårare att ta sig förbi post? Speciellt inte med tanke på att det löste sig perfekt efter att det flashats om, så det kändes ju inte som det var någon hårdvara börjat degradera?

Det var ju dessutom inte så att jag installerade några nya komponenter som bios behövde uppdateras till en ny version för att stödja, utan datorn bara spontant började bli sämre och sämre för varje omstart och att "bara" nollställa bios löste inget utan man behövde verkligen flasha om det med en ny (eller var det samma? minns inte) version för att få den att börja fungera korrekt igen.

Permalänk
Medlem

Nyligen: bytt chassi- inga problem med uppstart efter avstängning längre.

Jag har ett b650 med ett par pinns sönder, samt ddr5 minne som inte finns med på QVL listan. Hade problemet att jag inte kunde tända datorn igen precis efter att den stängst ner, då postade den inte utan ram-ledljuset tändes. Fungerade ifall väntade 2-4 timmar (ej temperaturproblem). Inga problem ifall satta strömsparar/viloläge. I alla fall, bytte nyligen chassi och nu fungerar det att stänga av och tända på utan problemet.

Samma bios, windows m.m. Jag hade nyare bios tidigare men fungerade inte, så jag håller mig till lite äldre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Här tänkte jag att vi kunde dela med oss våra roliga/bisarra/otroliga berättelser angående felsökning på datorer. Jag kan börja med tre stycken.

Bygger en dator som inte startar
Hann nog felsöka i en timme, inklusive demontera alla komponenter och montera tillbaka, tills jag upptäckte att jag inte hade tryckt tillbaka frontpanelen ordentligt, och det var anledningen till problemet, startknappen på panelen nådde aldrig triggern.

Kompis dator laggar
En kompis klagade på att datorn (som jag tyvärr hade byggt) laggade mycket i spel, när det inte gjort tidigare. Det hade pågått i ungefär en vecka (!), sa han. Jag kom över och det första jag gjorde var att kolla temperaturerna. Det var ~100 grader varmt! Stängde genast av datorn och öppnade chassit. Intels stockkylare hade ramlat ur.

Flashade sönder nyinköpt grafikkort
Jag hade precis tagit studenten och hade noll inkomst, ändå fick jag för mig att flasha mitt nyinköpta Radeon 280X. Jag var noga med att ladda ner rätt bios, men kortet blev helt paj och jag kunde aldrig komma till Windows. Efter 10 timmars felsökning var jag så himla desperat att jag flashade kortet med bios för Radeon 7970, och det löste allt! Det var första och sista gången som jag flashade ett grafikkort.

Denna är klassiker. Brukar själv alltid börja felsökningen med att boota med spetsen av en skruvmejsel vid bygeln. Slutar ju oftast ändå där omkring när man i felsökningen demonterat ned allting förutom mobo, minnen, cpu och nätagg.

Till det följer nästa historia. Min dator dog i vintras så jag demonterade ned allt förutom mobo, cpu och nätagg. Enligt MSI manualen kan man prova flasha om bios utan bildskärm men det gav inte de blinkingar som förväntas vid flasning utan minnen eller skärm. Jag gav helt enkelt upp, har felsökt allt annat. Det var inget fel med minnen, gpu eller diskar.
Köpte en b550 moderkort, provade bootta upp den men det gick inte heller! Damn nåt måste vara fel, kopplade in gpu:n i datorn. Den bootade och allt funkar grymt. Så jag fattar ingenting, kanske gamla mobon funkar också. Vem vet, jag orkar inte ta reda på det.

En klassiker när jag jobbade i datorbutik i början av 00-talet. Det kom in en IBM dator för felsökning. Testade andra minnen på den, men jag tror jag stoppade in ddr1 istället för ddr2. Någon förväxling iaf men jag brände moderkortet på den. Med små marginaler i en liten datorbutik så blev ägaren lite förbryllad. Vad fan ska vi göra. Så jag tror vi gav honom den enklaste modellen av våran "brand" dator och sa att den gamla datorn inte gick att rädda, eller nåt liknande. Kunden var lite förbryllad men gick med på dealen.

Onödig vetskap. Jag byggde nog typ 4-500 datorer i den butiken. Dom fungerade i princip felfritt förutom när vi började montera IBM deathstar i dem.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Köpte ett begagnat moderkort som satt i ett chassi. Fick chassit på köpet. Processon köpte jag för sig efterhand att jag sparade ihop pengar. Det var en 900 mhz Celeron. Den starta inte. Om jag minns så snurrande fläkten ytterst lite. Lämnade in den till en datorbutik. Efter felsökning visade det sig att en distans satt fel. De ville ha 1000 kr för jobbet. Men min fars kompis snackade med dem och det slutade med att jag fick felsökningen gratis och en tisha med mig hem

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Ett 4790K system som vägrade boota när man hade kopplat in mus/ tagentbord i en specifik USB port bak på moderkortet. Löste det aldrig. Utan valde att inte använda den usb porten bara.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

En av de skummare var en bärbar - slutet på 90 talet så en bra märkes bärbar kostade mycket pengar.
Maskinen var jätteinstabil och kraschade i massor så länge man inte hade den i knäet - då funkade den stabilt.

Efter en hel del (läs veckor av felsökning) så kom vi fram till att det var fel på bottenkåpan. Hur kan nu en plastbit få maskinen instabil? Jo det visade sig att det ska vara ett gemensamt ingjutet jordplan i plasten som alla skruvfästen ska vara anslutna till.

Troligen var det en dålig lödning eller en spricka så effekten vart att när maskinen stod på fötterna så fick man spänningsskillnader mellan jordpunkterna. När man hade den i knäet så böjde sig maskinen lite mer och vipps så funkade det

En annan klurig nöt drabbade en kollega. En industri där nätet tvärdog ibland för att komma igång igen efter några minuter. På med loggning osv och avbrotten inträffade slumpvis men alltid lika långa. Visade sig vara en elektrisk dörröppnare vars kabel var skadad så den gav ett jordfel som sänkte nätet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Denna är klassiker. Brukar själv alltid börja felsökningen med att boota med spetsen av en skruvmejsel vid bygeln. Slutar ju oftast ändå där omkring när man i felsökningen demonterat ned allting förutom mobo, minnen, cpu och nätagg.

Till det följer nästa historia. Min dator dog i vintras så jag demonterade ned allt förutom mobo, cpu och nätagg. Enligt MSI manualen kan man prova flasha om bios utan bildskärm men det gav inte de blinkingar som förväntas vid flasning utan minnen eller skärm. Jag gav helt enkelt upp, har felsökt allt annat. Det var inget fel med minnen, gpu eller diskar.
Köpte en b550 moderkort, provade bootta upp den men det gick inte heller! Damn nåt måste vara fel, kopplade in gpu:n i datorn. Den bootade och allt funkar grymt. Så jag fattar ingenting, kanske gamla mobon funkar också. Vem vet, jag orkar inte ta reda på det.

En klassiker när jag jobbade i datorbutik i början av 00-talet. Det kom in en IBM dator för felsökning. Testade andra minnen på den, men jag tror jag stoppade in ddr1 istället för ddr2. Någon förväxling iaf men jag brände moderkortet på den. Med små marginaler i en liten datorbutik så blev ägaren lite förbryllad. Vad fan ska vi göra. Så jag tror vi gav honom den enklaste modellen av våran "brand" dator och sa att den gamla datorn inte gick att rädda, eller nåt liknande. Kunden var lite förbryllad men gick med på dealen.

Onödig vetskap. Jag byggde nog typ 4-500 datorer i den butiken. Dom fungerade i princip felfritt förutom när vi började montera IBM deathstar i dem.

B550 är AM4, och de flesta cpuer på am4 har ingen grafikdel vilket gör att det (oftast) krävs en diskret gpu för att boota

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hade en av de allra första COre...tror det var en Q6600 eller ännu tidigare. När jag för länge sen hade tagit den ur produktion så skulle jag leka lite med den och funderade på att sälja som "kontorsdator".

Märkte att processorn jobbade jättemycket även när datorn var i idle. Felsökte rejält men kom inte på riktigt vilken precess det var. Det var en "windows" process som körde via svchost.exe har jag för mig.

Började mixtra med BIOS och stänga av saker och helt plötsligt började den jobba som vanligt igen. Det visade sig att om jag inaktiverade några av de extra SATA portarna (tror moderkortet hade 12 sata portar, varav några låg via nån RAID kontroller) så fungerade det

Sen den dagen fick den datorn aldrig mer aktivera dessa ATA portar...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Följande utspelade sig på jobbet med min arbetsstation där för 3-4 år sedan.

Av och till har det funnits/finns det problem med att en av två skärmar blir svart under några sekunder för att sedan visa bild igen. Detta skedde ganska random och var inget mer än ett lätt irritationsmoment då det kanske skedde en gång per dag eller så.
Men plötsligt börjar detta inträffa varje gång jag reser mig upp från kontorsstolen..
Min första tanke var ju att detta var ett komiskt sammanträffande. Men efter en dag när mönstret börjar bli tydligt att detta faktiskt sker VARJE gång jag ställer mig upp så blev det ju något som både var irriterande och något som behövde lösas.
Det ska tilläggas att jag varje gång jag ställde mig upp inte på något sätt rörde skrivbordet eller påverkade kablaget på något sätt för att utesluta vibrationer som orsak. Men likt förbannat var det som att någon stod med en fjärrkontroll och släckte skärmen..

Kontrollerade samtliga inställningar utan att hitta något. Kontrollerade kablarna så det inte var blandat mellan HDMI/DP. Kollade alla anslutningar så de satt ordentligt i. Testade alternativa utgångar inklusive att blanda DP/HDMI.
Inget hjälpte.
Bytte kablarna i tron att det var någon defekt.

Ingenting jag gjorde löste problemet varpå det var dags att krypa till korset och ringa IT. Jag tror de trodde att det var ett skämt först, men efter mycket om och men kom en tekniker. Som tur är fick han uppleva precis vad jag hade beskrivit i min felanmälan. Inte heller han kunde lösa det så efter många om och men bytte han sonika ut datorn varpå felet försvann.

Har hört att denna händelse blivit lite av en vandringssägen på IT. Men ingen verkar ha kommit på en rimlig förklaring till vad som faktiskt orsakade problemet.. Poltergeist??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Har hört att denna händelse blivit lite av en vandringssägen på IT. Men ingen verkar ha kommit på en rimlig förklaring till vad som faktiskt orsakade problemet.. Poltergeist??

Härligt skum
Kanske nån udda kombination av statisk urladdning och trasig skärmkontakt på datorn eller nått sånt?
...
Skärmar som tillfälligt slocknar slumpartat 10-20 sekunder är en grej på jobbet också - riktigt irriterande
Gissar väl det är mest undermåligt Displayport-kablage till hubbarna men ingen verkar ha något definitivt svar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Haft en del konstiga genom åren men denna tycker jag tar priset

För en massa år sen så hade jag problem med ett eget bygge som var instabilt, krashade av o till, efter jag vet inte hur mycket felsökning, flera veckor minst, (har för mig jag tom haft moderkortet iväg ett varv), så hittade jag felet: jag hade köpt en CPU kylare som hade en bracket man satte bakom moderkortet, denna var i metal med en lite tjokare plast emellan metalen på den och moderkortets baksida, problemet var bara att det fanns några lödningar med vass "svans
" som stack upp lite där och några hade gått igenom denna plast, bytte kylare o problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

AMD Athlon 62 X2, den första kommersiellt tillgängliga dubbelkärniga processorn?

Upptäcker när jag ska spela gamla hederliga Counter-Strike på lokalt LAN att jag i princip har okontrollerat speedhack. Springer okontrollerat över halva banan, vapen skjuter flera ggr snabbare än normalt, matchens timer tickar ner mycket snabbare, och andra konstiga buggar. Visar sig att spelet inte klarade av mer än en kärna hos CPUn och dubbelkärniga CPUs var något helt nytt för sin

Haha, har något liknande från CS 1.6 tider där man skulle stänga av 1 Core för att spelet skulle gå bättre och va stadigare så jävla ologiskt egentligen

Glömma inhandla delar
För topic har jag en lustig historia, jag som en av de få inom vänskapskretsen som frivilligt bygger ihop datorer då det är kul väljer jag att hjälpa polarna. En vän skulle bygga ihop dator, tog hjälp av vän 2 för att köpa ihop rätt delar och kommer sedan till mig för montering då vän 2 inte hade så jätte koll som han trodde numera, jag säger fine varför inte.
Sätter in allt försiktigt och ser att allt är rätt och säger [i]Okej, nu behöver jag nättagget vart är de?/i] varpå Vän 1 kollar på Vän 2 nervöst och då inser de att "Vafan, dehär har vi glömt köpa" .. Jag utbrister bara i skratt och säger att de kan beställa ett å återkomma!

Del 2:
Samma Vän 1 som ovan beställer nya delar något halvår ish senare till sin flickvän om jag minns rätt (Jag tror utan råd av någon) & när jag bygger ihop allt och driver om nätagget så säger han "Aa, denna gång har jag gjort allt rätt" - Förutom att han köpte RAM minne för bärbara och inte desktop insåg vi inga 5 minuter senare.

Stackarn hade det inte lätt.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Gasmekaniken i kontorsstolar kan orsaka elektromagnetisk störning som du troligvis åkte på. Ganska ovanligt men ändå tillräckligt vanligt för att vara ett (ö)känt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skooghis:

Gasmekaniken i kontorsstolar kan orsaka elektromagnetisk störning som du troligvis åkte på. Ganska ovanligt men ändå tillräckligt vanligt för att vara ett (ö)känt problem

Intressant. Hade inte en aning.
Lite märkligt dock att det bara började plötsligt. Inte så att jag bytt kontorsstol eller annat från att problemet inträffade vid enstaka tillfällen till varje gång jag reste mig.
Men är väl den bästa tänkbara förklaring jag hört ännu.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Hade precis köpt hus och det behövdes därför installeras nätverk. Testade att köra på Unifi eftersom... varför inte.

Glad i hågen så köptes det in AP som drivs via PoE. Allt fungerar perfekt tills ett par månader in då vi börjar tappa WiFi och all nätverksutrustning verkar starta om lite då och då. Det blev inte helt populärt med sambon och lite tråkig stämning på jobbet eftersom det var pandemi.

Felsökningen börjades genom att plocka bort APn och flytta ner den direkt till switchen för att se om det var något fel på den kabeldragna nätverksinstalltionen. Hjälpte det? Nej...

Mer felsökning fortsattes via loggar i Unifi, upptäcker att det är något med PoE. Var det APn som hade problem? Det verkar inte som det...

Nu är det ett par år sedan men på något sätt lyckades jag komma fram var det till något i den stationära datorn där jag bytt moderkort. Det nya moderkortet gick inte riktigt ihop med Unifis PoE eftersom det skickade tillbaka konstig data till switchen. Vilket gjorde att all utrustning i nätverket startade om.

Lösningen var en liten Unifi switch mellan den stora switchen nere i källaren och datorn. Hade säkert gått att lösa med att stänga av PoE.