Ny portabel CD-spelare kan ersätta din Sony Discman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag har inte problem med att höra skillnad på en så nedgraderad ljudfil (även i max kvalitet) mot cd för att inte tala om de andra nämnda med ännu högre sampling.

Lyssna blint (och exakt volymmatchat, samma master och korrekt encodad utan intersample peaks som klipper) och du kommer garanterat ha problem att höra skillnad.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ogg är en container (jämför typ avi, mkv, etc), inte en codec. Så Ogg i sig är varken lossy eller lossless, det beror på vad du lägger i det.

Ogg paras ofta ihop med Vorbis (och namnet förknippas ofta med Vorbis), men Vorbis är lossy. Ett annat typiskt val vore väl Opus, men även det är lossy.

Men visst, du kan även lägga t.ex. FLAC i din Ogg, men då blir det FLAC och FLAC i exemplet.

Opus är rena hästakaffet jämfört med MP3 och Vorbis dock. Använt det i rätt många år för att encoda lossless musik för mobilen för att göra det lite mer hanterbart.

Den gamla vanan att det måste vara minst 320 kbps är svår att göra sig av med, men Opus låter fantastiskt redan vid mycket lägre bitrate. Har encodat musik i lite olika kvalitet och provat att höra skillnad med Beyerdynamic DT-990 Pro och en ok DAC/AMP, och det börjar bli snårigt redan innan 200 kbps.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Opus är rena hästakaffet jämfört med MP3 och Vorbis dock. Använt det i rätt många år för att encoda lossless musik för mobilen för att göra det lite mer hanterbart.

Den gamla vanan att det måste vara minst 320 kbps är svår att göra sig av med, men Opus låter fantastiskt redan vid mycket lägre bitrate. Har encodat musik i lite olika kvalitet och provat att höra skillnad med Beyerdynamic DT-990 Pro och en ok DAC/AMP, och det börjar bli snårigt redan innan 200 kbps.

Vad jag läst så ska den vara så gott som helt transparent redan vid 160kbps.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Vad jag läst så ska den vara så gott som helt transparent redan vid 160kbps.

Det kan mycket väl stämma enligt mina empiriska studier. Det är ett fantastiskt codec och jag förstår inte varför folk fortfarande använder mp3.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Mp3 är inte exklusivt och nödvändigt 64bit, vilket du själv vet i och med du nämnde specifikt 64bit. En mp3a i hög kvallité vågar jag utmana den värsta audiofilen till att höra skillnad på mot wav eller flac. Eller en CD. Men visst, fyll din mobil med wav filer istället eller liknande och kvallitén är identisk. Och du slipper punga ut 2000kr för en grej som kan gå sönder och cdskivor som hoppar när du går i lite för raskt tempo och blir repade. Du har ju redan en mobil så varför betala mer för absolut ingen som helst nytta, var min poäng med det hela.

Det är enkelt att höra skillnad om du använder saker från företag med lång historia av att tillverka ljudutrustning.

Bara för att du inte hör skillnad i ditt gaming-headset betyder inte att det inte är någon skillnad. Sen beror det på vad du lyssnar på också. Om din smak är singer songwriter med en gitarr och sång så funkar säkert 128 kbps medan prog med 64 olika spår kräver lite mer.

No offense om du gillar singer songwriter-musik. Det är lika mycket musik som allt annat.

Mp3 är från 1991. Självklart finns det bättre codecs idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Det är enkelt att höra skillnad om du använder saker från företag med lång historia av att tillverka ljudutrustning.

Självklart, men du behöver inte köpa monster audio cable för 2000kr/metern, det ger inte ens mätbar skillnad även fast det är analoga kablar. Och digitala kablar? För helsike det är digitalt, det är inte så att det är sämre 1or och 0or som kommer fram till enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Det kan mycket väl stämma enligt mina empiriska studier. Det är ett fantastiskt codec och jag förstår inte varför folk fortfarande använder mp3.

Skrivet av skitskurk:

Jag tror att det handlar om en kombination av enkelhet, bekvämlighet och att de flesta tycker att det låter tillräckligt bra.
Det kanske är så enkelt att väldigt få människor ”finlyssnar” med riktigt fin utrustning utan lyssnar ”i farten” och då dränker de omgivande störningsljuden skillnaden i ljudkvalitet? Detta faktum, i kombination med att mp3-filerna är lättillgängliga och kan spelas upp i nästan all utrustning, gör att det låter tillräckligt bra för de flesta. De flesta köper inte heller ljudfiler i okomprimerat format i dag och då hjälper de inte att koda om filerna med en bättre codec.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Jag tror att det handlar om en kombination av enkelhet, bekvämlighet och att de flesta tycker att det låter tillräckligt bra.
Det kanske är så enkelt att väldigt få människor ”finlyssnar” med riktigt fin utrustning utan lyssnar ”i farten” och då dränker de omgivande störningsljuden skillnaden i ljudkvalitet? Detta faktum, i kombination med att mp3-filerna är lättillgängliga och kan spelas upp i nästan all utrustning, gör att det låter tillräckligt bra för de flesta. De flesta köper inte heller ljudfiler i okomprimerat format i dag och då hjälper de inte att koda om filerna med en bättre codec.

Så är det säkert, de flesta lyssnar nog på väg till och från saker med typ Bluetooth SBC eller med earbuds på gymmet osv. Vad du lyssnar på spelar en viss roll också. Tung metal låter tex mycket värre i dålig kvalitet än vad Britney Spears gör. Naturligtvis pga Britneys enorma talang. Hon övervinner tom dåliga codecs.

Misstänker att mobilen är den huvudsakliga musikspelaren för den stora majoriteten idag, och den fixar Opus utan problem. Dock måste du ju veta vad du gör och aktivt välja codec, eftersom inget kommer i Opus som standard. Tror det är mer det som är problemet än bekvämlighet. Ställ upp 100 svennebananer på rad och fråga dem om ljudcodecs och 97 kommer himla med ögonen och undra vad du pratar om.

Jag har inte Spotify pga att de lovat "hifi-kvalitet" i 10 år nu. Kör Tidal, även om Spotify har bättre utbud och klient. Jag vet inte om det är lagligt (och bryr mig inte direkt heller), men jag brukar rippa den musik jag lyssnar mest på för stunden som flac och sen encoda i Oous för mobilen.
Spotify gick dock med vinst förra året för första gången, så kanske kommer det lossless någon gång inom de närmsta 10 åren 😂

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Självklart, men du behöver inte köpa monster audio cable för 2000kr/metern, det ger inte ens mätbar skillnad även fast det är analoga kablar. Och digitala kablar? För helsike det är digitalt, det är inte så att det är sämre 1or och 0or som kommer fram till enheten.

Nej, jag har aldrig köpt några guldpläterade kablar för en massa onödiga pengar. Vad som gör skillnad är dock ett par bra hörlurar och ett ljudkort, eller en DAC/AMP, istället för ditt Realtek på moderkortet.

Visa signatur