Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det här var intressant! Måste fnula lite till. Kan man tänka sig att man petar in allt i någon fond med lite mer räntor kanske, någon låg/medelriskfond och sedan viktar om mot mer renodlade indexfonder över tid kanske?

Pengar du tror du behöver inom 5 år lägger du på ett sparkonto med ränta. Allt annat kan du slänga in i en global indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Pengar du tror du behöver inom 5 år lägger du på ett sparkonto med ränta. Allt annat kan du slänga in i en global indexfond.

Okej, det är en tillräckligt enkel regel att följa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skrivet av Jumpcut:

Okej, det är en tillräckligt enkel regel att följa.

Men då ska man verkligen använda pengarna inom 5 år så man inte efter typ 10 år kommer på att man har en massa liggande som man kunde investerat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men då ska man verkligen använda pengarna inom 5 år så man inte efter typ 10 år kommer på att man har en massa liggande som man kunde investerat bättre.

Fondrobotar borde erbjuda en möjlighet att ändra andelen aktier och fonder efter tid. Då kan du t.ex. säga: öka andelen aktier med 5% om året under en 5 årsperiod.

Permalänk
Medlem

Ordentlig nedgång i tech-usa igår. Jag fyller på med Alphabet ikväll.

Permalänk
Medlem

Lägger in en mille på Alfapet...ba sälja när det stigit lite

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon som har en pengamaskin eller passiv inkomst.
Inte nödvändigt att utveckla exakt vad eftersom det kan vara känsligt.
Men ni som gör 1000 kr eller mer netto per månad får gärna berätta lite.
Typ vad som omsätts för att göra den aktuella summan.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej!

Är det någon som har en pengamaskin eller passiv inkomst.
Inte nödvändigt att utveckla exakt vad eftersom det kan vara känsligt.
Typ vad som omsätts för att göra den aktuella summan.

MVH

Är väl bara att köpa någon bra högutdelande aktie/aktier och lägga 100 000 plus. Beror helt på vad man har för möjligheter och vilken risk man vill ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag har en del utdelningsaktier och fonder vilket ger i snitt lite drygt 5000 kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är väl bara att köpa någon bra högutdelande aktie/aktier och lägga 100 000 plus. Beror helt på vad man har för möjligheter och vilken risk man vill ta.

Hej och tack, jag vet hur börsen fungerar, var mest nyfiken om någon använder något annat alternativ än börsen, var inte tydlig.
Kanske någon betalar för en robot (börsen) eller någon form av internet verksamhet.

Skrivet av joakim99:

Jag har en del utdelningsaktier och fonder vilket ger i snitt lite drygt 5000 kr/månad.

Toppen och bra jobbat, jag har också skickat på utdelningsaktier.
Kan du hänvisa till några bra grundläggande sidor om ämnet.

MVH

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på vad dom kallas, preferensaktier, det ska jag läsa och lära mig mer av.

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Nu kom jag på vad dom kallas, preferensaktier, det ska jag läsa och lära mig mer av.

Ha en fin dag!

Om du är ute efter en utdelningsportfölj så har Magnus Dagel på DI.se ett sådant som innehåller just preferensaktier, vanliga aktier mm och den är gjord så att man får en jämn summa per månad. Nu är Totalbeloppet högt för att få ut 25000kr i månaden men det är väl bara att dela det hela med 25 och köpa aktier därefter för att få ut en tusing i månaden.

Man måste vara medlem för att få tillgång till artikeln. DI har ibland deals att man kan bli medlem i 3 månader för en billig peng, under 50 lappen om jag minns rätt, blev medlem en gång för några år sedan bara för att få tillgång till portföljen som Magnus hade gjort.

https://www.di.se/analys/trissportfoljen-tio-utdelningshojare...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Investor är alltid ett säkert kort

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem

Jag lever och har hälsan i dag och använder därför större delen av mina pengar till sådan jag vill köpa, se och göra. Vem vet om jag lever i morgon eller om 50 år? Vad hjälper miljoner om jag är död eller om jag har demes eller om jag sitter i en rullstol utan ben?

Visst är det bra att spara till en eventuell ålderdom så man slipper äta bröd och ärtsoppa resterande dagar man har, och för att man kanske har hälsan nog att kunna se och göra roliga saker, men jag ser och gör hellre dessa saker när jag är ung och verkligen kan ta till mig allt.

Sparar dock en liten summa varje månad på en billig och bred global indexfond. Att det bara blir i en sådan är för det är närmast omöjligt att slå index över tid.

Permalänk
Medlem

Sparar cirka 12-18,000kr i månaden i diverse fonder. Nedan är mina top 5, ligger +15,87% iår.

Avanza Zero
Länsförsäkringar Globala Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Globalfond A
Swedbank Robur Technology A

Tips på bra fonder tas gärna emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Om du är ute efter en utdelningsportfölj så har Magnus Dagel på DI.se ett sådant som innehåller just preferensaktier, vanliga aktier mm och den är gjord så att man får en jämn summa per månad. Nu är Totalbeloppet högt för att få ut 25000kr i månaden men det är väl bara att dela det hela med 25 och köpa aktier därefter för att få ut en tusing i månaden.

Man måste vara medlem för att få tillgång till artikeln. DI har ibland deals att man kan bli medlem i 3 månader för en billig peng, under 50 lappen om jag minns rätt, blev medlem en gång för några år sedan bara för att få tillgång till portföljen som Magnus hade gjort.

I detta fall kan man lika gärna titta på taggarna under artikeln. Att tänka på att en "högutdelningsportfölj" innehåller mest "tråkiga" bolag som inte växer särskilt mycket så vill man ha en portfölj en längre tid är det mer värt att kolla efter utdelningstillväxten.

Lite andra perspektiv härifrån: https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilast...

Sedan finns det ju utdelande fonder eller ETF:er, slipper man göra så mycket själv.

Och enklast i slutändan för 99% är att spara i globalfond med låg avgift och fixa egna uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Sparar cirka 12-18,000kr i månaden i diverse fonder. Nedan är mina top 5, ligger +15,87% iår.

Avanza Zero

Du kan diversifiera mot andra branscher istället för teknikfokus.
Swedbanks Global är aktiv fond med 1,41% i avgift, Många tusenlappar på 5 år än att hitta någon annat passiv som presterar likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Tack för ett mycket trevligt och belysande svar, ska överväga och kolla om det finns bra erbjudanden för kortare prenumeration.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiLO:

Jag lever och har hälsan i dag och använder därför större delen av mina pengar till sådan jag vill köpa, se och göra. Vem vet om jag lever i morgon eller om 50 år? Vad hjälper miljoner om jag är död eller om jag har demes eller om jag sitter i en rullstol utan ben?

Visst är det bra att spara till en eventuell ålderdom så man slipper äta bröd och ärtsoppa resterande dagar man har, och för att man kanske har hälsan nog att kunna se och göra roliga saker, men jag ser och gör hellre dessa saker när jag är ung och verkligen kan ta till mig allt.

Sparar dock en liten summa varje månad på en billig och bred global indexfond. Att det bara blir i en sådan är för det är närmast omöjligt att slå index över tid.

Du missar att man kan investera för att få mer att röra sig med när man är relativt ung.

Om man som 18-åring börjar investera 3000 i månaden med 10.000 i startkapital och sedan ökar till 10.000/mån när man är 25, så kommer man ha 1,2 miljoner i förmögenhet när man är 30.
Då kan plocka ut 5000 per månad utan att förmögenheten minskar.
Räknat på 8% årlig avkastning, inget är förstås garanterat men Länsförsäkringar Global index har årligen gått upp 15% i snitt sista 11 åren.

Edit: Jag förespråkar dock inte att man ska leva ett fattigt liv bara för att kunna spara så mycket. Men tänka igenom vad man lägger pengar på, varje krona man lägger på sparandet istället för något onödigt är värd det dubbla om ~9 år

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiLO:

Det här är inte för min egen skull utan har andra alternativ.
Utan till dottern, samlar in information och skapar ett kompendium.
För över pengar och vägleder hur hon ska göra.
När jag kastar in handduken, så får hon testamente, värdeföremål och kompendium från bankfack.
Mina aforismer är korta, tydliga lärdomar som hon kan ta till sig eller sälja allt samman, det kan jag inte styra över, men hon kommer få insikten att om hon gör som jag förespråkar är hennes pension tryggad och behöver inte lägga kraft eller oro över det under sin livstid.

Sån är jag.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiLO:

Det här är ett standardsvar. Visst kan jag dö imorgon eller övermorgon. Det jobbiga är när man är pensionär och fattig. Vi lever allt längre. Tänk dig att vara hemma och leva på marginalen hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Avanza Zero

Allt i t.ex. LF Global Index hade gett 20,68 % i år och borde väl ge en större riskspridning då vissa av dessa fonder inte har så många bolag? Dessutom till en lägre årsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du missar att man kan investera för att få mer att röra sig med när man är relativt ung.

Om man som 18-åring börjar investera 3000 i månaden med 10.000 i startkapital och sedan ökar till 10.000/mån när man är 25, så kommer man ha 1,2 miljoner i förmögenhet när man är 30.
Räknat på 8% årlig avkastning, inget är förstås garanterat men Länsförsäkringar Global index har årligen gått upp 15% i snitt sista 11 åren.

Edit: Jag förespråkar dock inte att man ska leva ett fattigt liv bara för att kunna spara så mycket. Men tänka igenom vad man lägger pengar på, varje krona man lägger på sparandet istället för något onödigt är värd det dubbla om ~9 år

Det är en bra poäng. Men också värt att fundera över hur mycket uppoffring det är att lägga undan 3 000 som 18-åring i förhållande till att ha 5 000 extra från 30 år och framåt. Svaret är förstås helt individuellt, men det är värt att beakta löneutveckling mm. Som 18-åring hade jag det inte fett; i efterhand hade det nog till och med varit bättre att låna till konsumtion (något jag alltid haft en inneboende aversion mot).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Om man pluggar till hantverkare så får man typ 13k första 6 månaderna i yrket från man går ut. Sedan 15k i 6 månader. Sen efter varje år går lönen upp runt 20->25->30

Blir ganska svårt att spara mycket om man inte bor hemma.

Även om jag gjorde den resan och köpte lägenhet med 800k kontantinsats vid 25... (var tvungen med stor kontantinsats då grundlönen är mycket lägre än riktiga lönen och lån baseras på grundlön)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det är en bra poäng. Men också värt att fundera över hur mycket uppoffring det är att lägga undan 3 000 som 18-åring i förhållande till att ha 5 000 extra från 30 år och framåt. Svaret är förstås helt individuellt, men det är värt att beakta löneutveckling mm. Som 18-åring hade jag det inte fett; i efterhand hade det nog till och med varit bättre att låna till konsumtion (något jag alltid haft en inneboende aversion mot).

Problematiken är att det är otroligt få 18-åringar som jobbar heltid. Går man en högre utbildning + ett sabbatsår så är man snarare 25. Men ju mer man kan spara när man är ung desto bättre. Det är också anledning till att om man som förälder lägger undan barnbidraget så kommer ungen ha en säck pengar som kan användas som kontantinsats till bostad.

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90: ja inte alla yrkesval där det är lika lätt.
Jag jobbade lite extra under universitetsstudierna, sommarjobb och helger i perioder så drygade ut kassan på det sättet, utan att offra något annat egentligen.

@bubbelbabbel: vet inte om jag skulle rekommendera någon att låna till konsumtion när man är i 20-årsåldern dock Jobbigt att hamna i en skuldfälla. Kanske belåna värdepapper på sin höjd. Låna till lägenhet självklart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste ju inte spara ihjäl sig hela livet men att sätta av 10-15% av lönen eller mer är ganska sunt för att ha lite extra marginal för dyra månader eller för att ha råd med framtida nöjen och större inköp.

Det är ganska trevligt att inte behöva leva på havregrynsgröt vid varje grafikkortsköp

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Mean reversion grabbar, mean reversion! Look at that beautiful sexy thing! Nu får vi se om börsen studsar tillbaka ned eller om det blir en uppgång innan det klassika höst-kaoset. Då får man köpa billigt grabbar.... mmm billigt.

Nivida upp +17% i efterhandeln, den som köpte igår vid stängning har gjort en bra affär. Världens största bolag rör sig om om de vore småbolag

Skrivet av slipbit:

Det jobbiga är när man är pensionär och fattig. Vi lever allt längre. Tänk dig att vara hemma och leva på marginalen hela tiden.

Nyttan med pengar avtar med åldern, barnen flyttar hemifrån & så sitter man där med fet villa värd några mille + investeringar. Många som dör med stora mängder kapital, sen är det mer clickbait i media att skriva om fattigpensionärer. Dom finns, men det är desto vanligare att folk går ur tiden med mycket cash.

Finns case där rika pensionärer har urkass relation till sina barn & anlitar en jurist för att "dom små fanskapen" ska få lida efter att man går bort. Istället för att planera hur barnen ska få dela på kapitalet gör man en plan för hur ungarna ska bråka om pengarna. Sjukt men lite underhållande att lyssna på, hör flera såna stories

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag är en bra investerare. Köpte AMD billigt men sålde på tok för tidigt. Idag anser jag att AMD har högre värde än vad de borde och finns risk för bubbla.

Jag har lyckats pricka in många "jojo-aktier" som går upp och ner kraftigt. Skulle rekommendera att inte investera i dessa eller möjligtvis ett par tusenlappar. Håller på en del av dessa och hoppas de kommer tillbaka.

Skulle jag investera idag skulle jag köra en del i Avanza Zero, Småbolag europa, globalt index (gärna inte för mycket USA och de stora 7) och stabila utdelningsaktier. Antagligen viktat baklänges i summor.

Kommer gå in med mer pengar på börsen "efter kräftorna".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Som arbetslös är det mycket bra med en buffert...och denna buffert ska jag bygga upp igen när jag börjar jobba igen nu i augusti. Mer fokus på att ha en buffert än tidigare.
Eftersom jag anser att jag har lite koll på energibranschen så kommer jag att satsa på området "förnybar energi", dvs inte kol och olja. Sedan blir det nog på infrastrukturföretag som satsar på exemåpelvis VA. Rent vatten blir en het sak i framtiden.

Hösten får visa vad det blir för satsningar...