Permalänk

Kan ej ladda ner Amd Adrenaline

Hej. Byggde precis min nya dator och började installera drivrutiner. Har både Amd processor och Amd grafikkort. När jag skulle ladda ner Amd-mjukvara (Adrenaline) så gick det inte. Det stod typ att jag inte hade rätt mjukvara. Förstår inte hur jag ska göra. Kan någon snälla hjälpa mig🙏🏻

Permalänk
Moderator
Moderator

Det blir svårare om vi inte vet vad felmeddelandet var, men jag antar att problemet egentligen uppstod när du försökte köra den nedladdade filen? Kör du något annat operativsystem än Windows 10/11?

Här kan du ladda ner AMDs verktyg för att uppdatera samtliga deras drivrutiner och installera Adrenaline, eller välja exakt den hårdvara du har och installera Adrenaline separat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag provade nu och installeraren säger att den inte kan komma åt de nödvändiga webresurserna när den ska ladda ner drivrutinen

Edit: Att klicka mig fram till min exakta hårdvara och ladda ner drivrutinen direkt funkar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Det stod att den inte kunde komma åt de nödvändiga webbresurserna.

Permalänk
Medlem

Laddade du ner den som automatiskt känner av?

I sådana fall, titta lite längre ner på den sidan och välj den hårdvara du har och sedan vilken windowsversion och ladda ner den istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Kan det bero på att jag inte har aktiverat Windows än?

Permalänk
Medlem

Ladda bara ner rätt paket så ska det nog fungera.

Du borde dock först installera chipset-drivrutiner om du inte gjort det redan. Laddas ner på samma ställe. Välj "Chipsets", sedan plattform "AM5" antar jag du har? och sedan vilket chipset ditt moderkort har. Sedan klickar du på Download på raden för "AMD Chipset Drivers...." och installerar när du laddat ner färdigt.

Gör sedan samma procedur fast välj "Graphics"

Välj bara inte den översta "Auto-Detect and Install" utan den nedanför: "AMD Software: Adrenaline Edition"

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Kan det bero på att jag inte har aktiverat Windows än?

Nej ska inte spela någon roll.

Gör som föregående sa och ladda ner drivrutinen istället för auto detect installern.

Klicka INTE på "download windows drivers" utan under har du en ruta där du kan välja "graphics" sen fortsätta välja den familjen ditt kort tillhör, sen vilken serie och sist vilket kort du har.
https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

Är säkert bara någon server som inte vill samarbeta just nu, samt är alltid enklare att bara ladda ner rätt direkt så slipper man eventuellt strul

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk

Hur klickar man fram sig till sin specifika hårdvara och laddar ner drivrutinen (Amd adrenaline) direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Hur klickar man fram sig till sin specifika hårdvara och laddar ner drivrutinen (Amd adrenaline) direkt?

På samma sida, scrolla ner och väl från "Search or Browse Drivers and Support by Product". Och sen väljer du inte första utan oftast andra nerladdningsalternativet där det inte står Autodetect utan "AMD Software: Adrenalin Edition", också större (mer MB)

Permalänk

Ja men det var nån som skrev att man skulle ladda ner den direkt. Fattade inte riktigt vad som menades

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Ja men det var nån som skrev att man skulle ladda ner den direkt. Fattade inte riktigt vad som menades

jag läste din fråga fel, uppdaterade svar

Permalänk

Med samma sida menar du ”task manager”?

Permalänk

Alltså ctrl shift escape

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrroMcMuffin:

Med samma sida menar du ”task manager”?

nej nej jag menar Amd's hemsida för att ladda ner drivers, bortse från mitt förra svar.

här https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

eller så söker du på google [grafikkort] + drivers

Permalänk

Laddar man vara ner den där första för Windows 10/11 då?