Permalänk
Medlem

Data Server DIY

Tjenare
Jag skulle behöva lite hjälp med ett server bygge. Är lite lost på hur bra komponenter man ska och vilka sorts man ska ha.
Sitter just nu på en i7 6700k som vara planen att använda i server bygget, men känns overkill. Vet inte riktigt heller om den kanske drar mycket ström. Då planen är att servern ska vara på hela tiden.
Har kikat runt lite på tradera och marketplace, då det är första bygget vill jag testa med efter marknads komponenter.
Försöker få tag på ett 2U rackchassi, då jag funderar på att montera servern under skrivbordet.

Syftet med server är att ha den som mitt egna moln

Vad för hårdvara behövs/ räcker?
Vad för mjukvara finns, helst gratis
Vad för komponenter ska jag "akta" mig för
Vilka program ska jag "akta" mig för
Är efter marknads hårddiskar inget och ha?
Om inte vad ska jag tänka på vid köp?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver först och främst berätta två saker - Pris och syfte.

Permalänk
Medlem

Pris osäker på, men säg 5000kr kan gå över vid behov. Syfte har jag nämnt

Permalänk
Medlem

Om du tänkt montera ett 2U rackchassie under skrivbordet så hade jag nog börjat med att investera i ett par riktigt bra hörselkåpor 😊

Hur tänkte du ta backup på din ”molnserver”?

Du har inte funderat på att köpa en begagnad NAS istället, om den ”bara” ska agera ”eget moln”?

Vad menar du med eftermarknadshårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Om du tänkt montera ett 2U rackchassie under skrivbordet så hade jag nog börjat med att investera i ett par riktigt bra hörselkåpor 😊

Hur tänkte du ta backup på din ”molnserver”?

Du har inte funderat på att köpa en begagnad NAS istället, om den ”bara” ska agera ”eget moln”?

Vad menar du med eftermarknadshårddiskar?

Får la se med chassit

Hade tänkt o köra 2 lika stora hårddiskar, ena som lagring andra som kopierar elle va de heter allt från den första.

Vill bygga själv

Hårddiskar från tex tradera

Permalänk
Avstängd

vilken laptop som helst med i3 processor

Permalänk
Medlem

1. Hur mycket lagringsplats behöver du?
2. Har du erfarenhet med Linux?
3. Hur mycket tid orkar du lägga på att lära dig avancerade operativsystem (jag tänker framförallt på TrueNAS som är fantastiskt som OS till NAS, men har väldigt många avancerade funktioner och kan fort bli en livsstil snarare än ett verktyg).
4. Vilka "eget moln"-funktioner är det du önskar? Är det några speciella tjänster eller program du vill använda?

Tänk på att rack-chassin är gjorda för att stå i serverrum, och där prioriteras högt luftflöde och tillförlitlighet mycket högre än låg ljudnivå, så de låter ofta alldeles för mycket för att man ska kunna vistas i samma rum. Jag skulle absolut rekommendera ett vanligt torn-chassi eller eventuellt något mindre, beroende på hur mycket lagringsplats du behöver.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

1. Hur mycket lagringsplats behöver du?
2. Har du erfarenhet med Linux?
3. Hur mycket tid orkar du lägga på att lära dig avancerade operativsystem (jag tänker framförallt på TrueNAS som är fantastiskt som OS till NAS, men har väldigt många avancerade funktioner och kan fort bli en livsstil snarare än ett verktyg).
4. Vilka "eget moln"-funktioner är det du önskar? Är det några speciella tjänster eller program du vill använda?

Tänk på att rack-chassin är gjorda för att stå i serverrum, och där prioriteras högt luftflöde och tillförlitlighet mycket högre än låg ljudnivå, så de låter ofta alldeles för mycket för att man ska kunna vistas i samma rum. Jag skulle absolut rekommendera ett vanligt torn-chassi eller eventuellt något mindre, beroende på hur mycket lagringsplats du behöver.

Tänker 2 st 6tb diskar och eventuellt 2 st 4tb till lagring av bilder osv. Vet inget om Linux, truenas är något jag vill lära mig. Eget "moln" funktion tänker jag bara att allt jag sparar på datorn ska hamna på datorn och "molnet". Vet ej vad för program eller vad som krävs för det.
Med kommentarerna angående rackchassi med ljud osv, kan man bygga den i t.ex. ett vitrin skåp som man gör ljudisolerat. Med några fläktar i skåpet som drar in och ut luft.