Rykte: Nvidia planerar ett nytt RTX Titan

Permalänk
Medlem

Nvidia kallade väl 3090 korten för "Titan class card" när de introducerades eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem

Det vore nice, en lyxprodukt för medelklassen. En Ferrari har jag inte råd med, men ett Titankort kan jag nog skrapa ihop till

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Blir förvirrande då dom redan återinfört Titanium eller Ti som infördes med Geforce 2, 3 och 4 om jag minns rätt. Ett 5090Ti blir ju då logiskt sett ett Titan kort

Permalänk
Medlem

Ett kort som utan tvekan kommer att sätta rekord både i prestanda och framförallt pris.
Skulle nog tro att nVidia framförallt använder Titan namnet för att kunna motivera ett förmodat astronomiskt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Allt. Gordon Moore lovade oss dubbel prestanda för samma pris vartannat år allt annat ser jag som ett avtalsbrott. Börjar man tumma på det kommer the Jensens of the world ta våra pengar med båda nävarna samtidigt. Låt det inte hända!

Tanken kan ha väckts av att jag laddade ner senaste gerforce-drivrutinen tidigare i dag och noterade att den är större än kapaciteten på en hårdisk jag en gång i tiden betalade över 8000 i dagens penningvärde för. Jag minns att jag funderade på om jag någonsin kunde fylla den disken.
I min kamera sitter två minneskort på 128 Gb vardera som jag köpte för typ pantpengar.

Det är så det skall vara. Det är normal utveckling i den här branschen. 5080 skall enligt hävd och tradition alltså vara dubbelt så snabb som 4090 och kosta hälften. Allt annat är bedrägeri och vi behöver inte ta sån skit. Sprid ordet!

(Man måste ju försöka)

Det är väl inte vad moores law lovade? Var det inte att antalet tranistorer skulle dubblas varje år?

Cray X-MP ; kostade 1982, $15 millioner dollar vid launch. Hade 4x 117mhz processorer hade 128mb ram och hade 38gb lagring. Det är $49.97 miljoner dollar enligt amerikanska CPI dot gov sidan, men enligt shadowstats sä är det 65 miljoner dollar per dator justerat för inflation. I det senare exemplet så blir det i dagens valutakurs 703 miljoner kronor. Vi har mer prestanda i fickan numera om man bara räknar flyttalsberäkning och inte intreger perf. Man ska kanske inte heller glömma att en Cray X-MP drog ca 350 kilowatt per timme. Så tusen gånger mer än en genomsnittlig PC idag vid hög load.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är väl inte vad moores law lovade? Var det inte att antalet tranistorer skulle dubblas varje år?

Vilket han själv senare reviderade till 2 år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är väl inte vad moores law lovade?

Nej han nämnde bara transistordensitet men hans prognos förvanskas ju ofta så jag valde att förvanska den till min fördel för jag vill ha billiga grafikkort.

Skrivet av danedi:

Cray X-MP ; kostade 1982, $15 millioner dollar vid launch. Hade 4x 117mhz processorer hade 128mb ram och hade 38gb lagring. Det är $49.97 miljoner dollar enligt amerikanska CPI dot gov sidan, men enligt shadowstats sä är det 65 miljoner dollar per dator justerat för inflation. I det senare exemplet så blir det i dagens valutakurs 703 miljoner kronor. Vi har mer prestanda i fickan numera om man bara räknar flyttalsberäkning och inte intreger perf. Man ska kanske inte heller glömma att en Cray X-MP drog ca 350 kilowatt per timme. Så tusen gånger mer än en genomsnittlig PC idag vid hög load.

Just så! Dubbla prestandan för halva pengen är verkligen inte mycket begärt historiskt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej han nämnde bara transistordensitet men hans prognos förvanskas ju ofta så jag valde att förvanska den till min fördel för jag vill ha billiga grafikkort.

Just så! Dubbla prestandan för halva pengen är verkligen inte mycket begärt historiskt sett.

Sen kommer ju frågan om instruktioner per "clock cycle" och hur lång pipeline det är. Prescott hade 31 pipeline stages och ett enda crc fel kunde sända prestandan ner till golvet. Northwood hade väl 24-28 stages och PowerPC G4 hade oftast 7 stages.
Det var ju därför en G4 presterade bättre än en pentium 4 trots femtuppels med transistorer.
En mobile p4 gav 1.5 timmar i batteritid för en DellC840 2.4ghz med största batteriet. En Apple powerbook G4 på 1.67ghz slog den nyare dellen med hästlängder i presanda och för att gnugga in saltet i såret så fick man mellan 5,5-6 timmar på det lilla batteriet, och iom att de var så små kunde jag ha med mig flera i min datorväska. Kunde arbeta hela vägen till brazilien från arlanda, vilket då var en 15 timmars flygning.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Inget slog Silicon Recognition ZISC 78 i IPC/s före Ryzen2. den gjorde 8,600 MIPS at 33 MHz men tog ett helt kraftverk att uppnå den hastigheten. en 16 core 3950X har 749,070 MIPS at 4.6 GHz.
Ja detta är bara MIPS och inte FLOPS såklart, för varje generation av processorer efter pentium1 eller motorola 68020 har ju haft en separat flyttalsberäknare.

Processorerna är idag saktare än på åttiotalet, men de drar hellsikes mindre med ström.

Visa signatur

----
----