Dela med er av vad ni använder AI till i er vardag
AI kan verkligen användas till så mycket mer än att bara skriva kod. Själv använder jag AI dagligen i praktiska tillämpningar i min egen vardag. Delar med mig av några exempel men jag är mer nyfiken på hur ni använder det i er vardag!
Hade problem med att hitta ett elfel på min båtmotor. Jag tog en bild över några relän med sladdar och fick hjälp med att felsöka elfelet. Kunde efter lite mätningar med voltmetern identifiera problemet och ge mig konkreta instruktioner för att fixa det.
När jag behövde justera cykelväxlarna tog jag en bild på shimanoväxeln. Fick då instruktion vilka skruvar jag skulle justera och hur mycket jag skulle vrida dem. Det var fantastiskt enkelt att följa anvisningarna och få cykeln att växla smidigt igen.
Felsökning av mitt spabad när värmaren gick sönder. En bild av balboa-systemet och så berättade jag lite snabbt vad som var problem och fick detaljerade instruktioner om hur jag skulle felsöka problemet. Inget jag skulle ge mig på utan assist. Med lite mätningar med multimeter och feedback fram och tillbaka så har jag nu gafflat in problemet.
När det kommer till att sälja mina gamla prylar, har AI verkligen varit till hjälp. Tar bara bilder av föremålen och så får man en attraktiv annonser med uppskattat värde. Detta gjorde att jag kunde sälja mina saker snabbare och till bättre priser än om jag hade försökt själv.
Att komma på bra namn är inte alltid lätt, men AI kan generera kreativa förslag baserat på dina önskemål. Jag har använt det för att hitta passande namn till projekt.
Rengöring och tvätt kan ibland vara knepigt, speciellt om man inte är säker på hur man ska gå tillväga. Genom att ta en bild av föremålet har jag fått hjälp med specifika instruktioner för hur jag ska rengöra och tvätta det, vilket har sparat mig mycket tid.
Har också fått mycket förslag och att planera aktiviteter. Oavsett om jag har letat efter idéer för en semester, en helgutflykt eller ett företagsevent, har jag fått en del inspiration.
Smidigt också när jag behövde snabb tillgång till information eller utredning av ett specifikt ämne. Det kan effektivt göra sökning, utredning och sammanställa relevant information, vilket sparar mig tid och ger mig välgrundade svar.
Roligt också att tar bilder av innehållet i mitt barskåp för att få drinkrecept. AI
föreslog recept baserat på de ingredienser jag hade tillgängliga, vilket gjorde det enkelt att blanda till läckra drinkar utan att behöva leta efter recept.
Skatteplanering kan vara komplicerat, men här har jag fått idéer och ett bollplank som hjälpt mig att analysera min ekonomiska situation och ge råd om hur jag bäst planerar mina skatter.
När jag stötte på ett kretsschema som jag inte förstod, tog jag en bild och fick en detaljerad förklaring av hur det fungerade.
Slutligen, när jag funderade på att importera en bil, guidde AI mig genom hela processen. Från att förstå vilka dokument som behövdes till att navigera i tullregler och skatter, gjorde AI hela processen mycket mindre skrämmande och mer hanterbar. Bra bara att få koll på saker innan man ger sig in i nya projekt.
Dessa exempel visar hur mångsidigt och användbart AI kan vara i vardagen. Det finns ju inget som man numera inte vågar ge sig på, eller hur?
Vad har ni för erfarenheter och vad har ni använt multimodala AI till på sistone? Dela gärna era berättelser och tips!