Dela med er av vad ni använder AI till i er vardag

Permalänk
Medlem

Dela med er av vad ni använder AI till i er vardag

AI kan verkligen användas till så mycket mer än att bara skriva kod. Själv använder jag AI dagligen i praktiska tillämpningar i min egen vardag. Delar med mig av några exempel men jag är mer nyfiken på hur ni använder det i er vardag!

Hade problem med att hitta ett elfel på min båtmotor. Jag tog en bild över några relän med sladdar och fick hjälp med att felsöka elfelet. Kunde efter lite mätningar med voltmetern identifiera problemet och ge mig konkreta instruktioner för att fixa det.

När jag behövde justera cykelväxlarna tog jag en bild på shimanoväxeln. Fick då instruktion vilka skruvar jag skulle justera och hur mycket jag skulle vrida dem. Det var fantastiskt enkelt att följa anvisningarna och få cykeln att växla smidigt igen.

Felsökning av mitt spabad när värmaren gick sönder. En bild av balboa-systemet och så berättade jag lite snabbt vad som var problem och fick detaljerade instruktioner om hur jag skulle felsöka problemet. Inget jag skulle ge mig på utan assist. Med lite mätningar med multimeter och feedback fram och tillbaka så har jag nu gafflat in problemet.

När det kommer till att sälja mina gamla prylar, har AI verkligen varit till hjälp. Tar bara bilder av föremålen och så får man en attraktiv annonser med uppskattat värde. Detta gjorde att jag kunde sälja mina saker snabbare och till bättre priser än om jag hade försökt själv.

Att komma på bra namn är inte alltid lätt, men AI kan generera kreativa förslag baserat på dina önskemål. Jag har använt det för att hitta passande namn till projekt.

Rengöring och tvätt kan ibland vara knepigt, speciellt om man inte är säker på hur man ska gå tillväga. Genom att ta en bild av föremålet har jag fått hjälp med specifika instruktioner för hur jag ska rengöra och tvätta det, vilket har sparat mig mycket tid.

Har också fått mycket förslag och att planera aktiviteter. Oavsett om jag har letat efter idéer för en semester, en helgutflykt eller ett företagsevent, har jag fått en del inspiration.

Smidigt också när jag behövde snabb tillgång till information eller utredning av ett specifikt ämne. Det kan effektivt göra sökning, utredning och sammanställa relevant information, vilket sparar mig tid och ger mig välgrundade svar.

Roligt också att tar bilder av innehållet i mitt barskåp för att få drinkrecept. AI
föreslog recept baserat på de ingredienser jag hade tillgängliga, vilket gjorde det enkelt att blanda till läckra drinkar utan att behöva leta efter recept.

Skatteplanering kan vara komplicerat, men här har jag fått idéer och ett bollplank som hjälpt mig att analysera min ekonomiska situation och ge råd om hur jag bäst planerar mina skatter.

När jag stötte på ett kretsschema som jag inte förstod, tog jag en bild och fick en detaljerad förklaring av hur det fungerade.

Slutligen, när jag funderade på att importera en bil, guidde AI mig genom hela processen. Från att förstå vilka dokument som behövdes till att navigera i tullregler och skatter, gjorde AI hela processen mycket mindre skrämmande och mer hanterbar. Bra bara att få koll på saker innan man ger sig in i nya projekt.

Dessa exempel visar hur mångsidigt och användbart AI kan vara i vardagen. Det finns ju inget som man numera inte vågar ge sig på, eller hur?

Vad har ni för erfarenheter och vad har ni använt multimodala AI till på sistone? Dela gärna era berättelser och tips!

Permalänk

En Husqvarna motorsåg gick väldigt dålig. Såg att Primer ("bensinblåsan") var dålig. https://www.reservdelaronline.se/primer/575544--primer-jonser...
Frågade en populär Ai och den sa en detaljerad beskrivning om Primerären som inte egentligen är en primär. Jag fick mycket information om denna.

Gick sedan med ägaren till sågen till en riktig serviceverkstad, de sa att felet ej berodde på primären, den används endast för att lättare starta sågen när det var kallt. Och han sa lite som jag ej visste vad jag pratade om. Den bekanta ville då ha sågen inlämnad och efter någon vecka kom den tillbaka och felet var endast att Primerären var dålig.

*edit*
'Primären" på en motorsåg suger ut luft i förgasaren och då sugs bensin in i stället. Det är därför det egentligen inte är en primär.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte AI.

Permalänk
Medlem

Allt möjligt, hela tiden

Permalänk
Medlem

Testade, chatgpt. Men fick bara massa fel resultat så jag har inte rört AI sedan dess

Permalänk
Medlem

För mig är AI en alternativ sökmotor, inte så mycket mer än så.

Ja AI är användbart i vissa områden, speciellt när det handlar om "enklare" uppgifter. Saker som att en robot som skall klippa gräset, kanske vi får fler robotar i hemmet som gör enkla saker.

Men jag tror AI hypen är över, AI kommer inte bli intelligent med den teknik det har nu, för att få det måste det till helt annan programmering.

Permalänk
Medlem

Främst har jag låtit AI ersätta Google när jag undrar över något. Mina tre senaste är: "Varför rekommenderas det att man tar d-vitamin samtidigt med en måltid?", "Varför tolerar styret i Libanon Hizbolla?" och "Vilka keywords i MTC innebär att kort kan komma tillbaka från graveyard?"

Fick bra svar på samtliga. Vet bättre än att lita 100% på något av dem, men fullt tillräckligt för att ge en bild av läget.

Inspirerande tråd för övrigt. Ska testa att ta AI-hjälp nästa gång jag ska meka med något. Kanske när det är dags att byta oljefilter och bromsbelägg på bilen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Ej godkänt för arbetsbruk och privat har jag inte hittat något användningsområde än.

Permalänk
Medlem

Generera bilder kan vara en vansinnigt rolig underhållning (Bing/Dall-e3)

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ge AI sådan tillit att den skulle kunna göra något nyttigt.
Möjligen hitta på drinkar, men det är ju roligt att göra själv, varför överlåta allt skoj till en AI?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag använder det nästan inte alls, bara Github CoPilot som hjälp i programmering ibland när jag inte förstår hur jag ska göra det på egen hand. Underutnyttjat, jag vet.

Imponerande lista på saker du använt det till som jag själv inte ens funderat över, jag blir lite inspirerad att testa själv. Är det ChatGPT du använder? Gratisversionen eller den betalda?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat knappt alls. Inte för att ta avstånd från AI utan mest för att det inte direkt behövs. Använt copilot en del men de är något jag klarar mig utan egentligen. Ibland skriver jag till ChatGPT för att få någon summering som inte var helt självklar att hitta, men ärligt talat är det 50/50 om det blir rätt eller användbart.

Frågade igår om vilka Midi CC kommandon som fanns för en VST, den spottade ut sig ett rätt generellt svar där den blandat lite från olika källor till något som inte stämde. Det blir ju egentligen bara slöseri med tiden då det är skrivet som att den absolut hittat rätt svar när den egentligen bara forcerar fram ett, eller tar det som bäst passar.

Permalänk
Medlem

Testat ett par gånger, blandat mellan få svar på frågor, generera Powershell script, generera bilder. Fakta som den egentligen bara kopierar från Wikipedia är väl det bästa och mest korrekta jag fått ut av AI än så länge...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Inte alls. Testat några gånger men har inte riktigt fallit för det än.
I jobbet har jag ännu inte haft någon användning för det då vi inte fått använda allmänna verktyg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som en mer kapabel sökmotor och ibland som något motsvarande en digital private tutor när jag pluggar, för att generera problem att lösa och allmänt bolla ideer eller fråga efter referenser för vidare läsning.

Sedan som nedan där jag använt Amuse-betan för att generea bilder med GPU, mest för att det är kul liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har använt till lite allt möjligt. Men fått många felaktiga svar. Var halvt användbart när jag skulle konfigurera VLAN. Men då den inte gav helt rätt svar på något jag själv inte var insatt i för tillfället så kunde det bli väldigt fel. Började kontrollera alla svar.

Efter det så har jag minskat min användning av AI.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Oftast i olika programmeringssammanhang. Inte alltid man får exakt det man är ute efter men då påpekar man det eller omformulerar frågan så brukar det funka. Men ibland märker man att AI'n inte alls är med på noterna men då vänder jag mig till en traditionell sökmotor och letar själv.

Jag ser dessa AI som en bättre form av sökmotor som oftast förstår vad man frågar efter och kan leverera ett relativt kort och koncist svar. Oftast tycker jag man får fram informationen snabbare via AI'n.

Permalänk
Medlem

Jag borde gå över mer till papper och penna, brukar sällan komma ihåg detaljer som förr när jag kommer hem. Eller, det räcker med en penna, det går alltid att hitta en kartongbit att skriva på någonstans.

Permalänk
Medlem

Suno ai, pushar gärnserna för vad man kan producera i musikväg innan den kickar in och säger att det är olämpligt

Edit: Den producerar musik efter promts för att klargöra.

annars nej, förutom detta så är jag inte så förtjust i AI.

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels AI för avancerad skatteplanering och som stöd för tinderdates!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Försöker generera bilder för memes på jobbet men brukar vara en miss mesta delen av tiden. Där jag inte får den att göra i vad jag vill.
Några devvare kör github copilot för att genererera lite bulk innehållsförteckning/struct text innehåll eller mall så man slipper skriva det själv....men mer kort tidsbesparing än att den gör något vettigt.
Kan liksom inte göra vettig kod själv.
Jag som arbetar mer med test och testdata har velat leka lite med om den kan sammanfatta större test loggar och liknande men inte blivit tid att göra det. Där har den nog en bra chans att vara tidsbesparande...men bara en chans

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Använder ChatGPT mer och mer som en ersättare för Google när jag vill ha svar på en fråga, ofta relaterat till teknik. Några av mina senaste frågor var:

With git, I want to revert last commit (that I have not pushed) and get its changes back

From the bash command line, how do I remove a directory that ends with $

In bash, I'm iterating over an array. I want to check if I'm on the last index

och för dessa ändamål fungerar det klockrent. Programmerar mycket Java, men där tycker jag inte det givit mig så mycket. Har många års erfarenhet, känns som jag kan språket utan och innan och när jag bett ChatGPT om hjälp för att skriva kod i testsyfte så lägger jag mer tid på att anpassa och förstå koden än om jag bara skrivit koden själv. Anser att kod man inte förstår har inget värde, och om jag kopierar kod så förstår jag den inte.

IntelliJ har numera lite AI-relaterade hjälpverktyg där den exempelvis försöker föreslå kod medan du skriver. Inaktiverade det ganska snabbt. 9/10 så var den hyfsat korrekt, men det blev ett kontext-byte att läsa förslaget och fatta beslut om det var rätt. Igen, mycket snabbare att bara skriva själv.

Permalänk

ChatGTP 4o är i mitt tycke värdelös på det mesta och är förvånansvärt dum med tanke på allt snack om "intelligens". Närmast löjjeväckande hur mkt cheferna på vårt jobb hypear vad AI ska göra de närmsta åren. Tror inte de egentligen vet alls vad de pratar om utan de har väl läst ngn artikel i DI eller the Economist. Mest är det att högsta chefen suttit på ngn middag med Intel och därefter med myndig stämma basunerar ut vad verkligheten numer är. Mellancheferna rapar lydigt upp budskapet.

Men 3 konkreta områden som den levererar värde på redsn i dag i mina händer:

Primärt värde är som leksak för barnen (5-7 år). Den berättar sagor eller ritar bilder. Ljudet hakar upp sig ibland och den har begränsning på antal bilder trots betalversion.

Som första grova googling när jag inte kan tillräckligt exakta söktermerna för att hitta rätt. Är det ngt som är det minsta viktigt verifierar jag alltid efteråt.

Och bonus; det enda jag har den till på jobbet egentligen är att ge alternativ i texter jag skriver, samt alternativ språkgranskare samt för att snabbt ge utkast på sammanfattningar. Den tidsbesparingen gör den prisvärd för jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

ChatGTP 4o är i mitt tycke värdelös på det mesta och är förvånansvärt dum med tanke på allt snack om "intelligens". Närmast löjjeväckande hur mkt cheferna på vårt jobb hypear vad AI ska göra de närmsta åren. Tror inte de egentligen vet alls vad de pratar om utan de har väl läst ngn artikel i DI eller the Economist. Mest är det att högsta chefen suttit på ngn middag med Intel och därefter med myndig stämma basunerar ut vad verkligheten numer är. Mellancheferna rapar lydigt upp budskapet.

Men 3 konkreta områden som den levererar värde på redsn i dag i mina händer:

Primärt värde är som leksak för barnen (5-7 år). Den berättar sagor eller ritar bilder. Ljudet hakar upp sig ibland och den har begränsning på antal bilder trots betalversion.

Som första grova googling när jag inte kan tillräckligt exakta söktermerna för att hitta rätt. Är det ngt som är det minsta viktigt verifierar jag alltid efteråt.

Och bonus; det enda jag har den till på jobbet egentligen är att ge alternativ i texter jag skriver, samt alternativ språkgranskare samt för att snabbt ge utkast på sammanfattningar. Den tidsbesparingen gör den prisvärd för jobbet.

Själv har jag börjat använda ChatGPT allt mer, just för att den fungerar bättre. Vad är det den misslyckas med för dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Snudd på uteslutande som bollplank för idégenerering (upplägg för workshops, roadmaps och annat...), samt för framtagande av utkast som jag kan utgå ifrån när jag ska skriva uppdragsbeskrivningar eller whatnot. Har också använt det för att skriva inlägg på LinkedIn, vilket jag vill lägga så lite tid på som bara möjligt 😅

I nästan alla fall slutar det med att jag ändrar typ allt den spottar ur sig, men det är skönt att ha ett bollplank eller något att utgå ifrån så att man inte behöver börja från noll varje gång. Oftast är det lättare att ändra något befintligt eller skapa från intet.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Själv har jag börjat använda ChatGPT allt mer, just för att den fungerar bättre. Vad är det den misslyckas med för dig?

På detaljerade frågor så hallucinerar den alltför ofta och föreslår lösningar som är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder inte AI.

Jag använder inte A I heller, och har aldrig gjort!

Men jag kommer till 100% testa nu!

Och varför inte, varför vara så emot?

Låt mig gissa; Du Kan Själv

Det är framtiden.

Och i framtiden (tänk 100år framåt) så lever vi inte längre, men människan kommer att leva i symbios med A I och vara ömsesidigt beroende av varandra !!!

#framtiden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gjorde häromdagen en beräkning på värmeväxlare vs traditionell ventilation. GPT spottade ut 6 sidor med beräkningar efter man matat in lite rimliga grundförutsättningar. Visade sig att cirkus 18k vinst på 20 år. Beräkningar som jag ALDRIG hade gjort för hand.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Kul att tråden fick uppmärksamhet!

Jag kör nästan uteslutande GPT-4 och GPT-4o (premium) men det är väl gratis numera? Har testat väldigt många andra men dom är ju helt efterblivna i jämförelse. För att få ett bra svar så är det självklart viktigt att ge AI så bra förutsättningar som möjligt. Skit in, skit ut så att säga. Alltså, om man ställer dåliga krav så får man ganska bleka svar tillbaka.

Ser fram emot när vi istället får tillgång till den versionen OpenAI demonstrerade för några månader sedan där man först inte gör om tal till text och sedan text till tal utan man går direkt från tal till tal för att få lite mer nyans i kommunikationen.

Men det är grymt att man numera åtminstone kan använda bilder. Det underlättar ju väldigt mycket. Ser fram emot att kunna ha en AI som man kan bolla med helt naturligt i tal och bild istället för att behöva gå omvägen via en chat. En assistens som lyssnar in och kan agera bollplank.