Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av THB:

Var och klämde på den idag på Elgiganten då jag villhöver en ny laptop som är lätt, relativt snabb och har grym batteritid.
Måste säga att det lilla jag kände på kändes helt okej, bra skärm, rätt ok byggkvalité, tangentbordet var väl helt okej.

Problemet för mig är tyvärr? MacOS, visst går det att köra Windows 11 via bootcamp samt att Asahi-Ubuntu verkar vara relativt smärtfritt numera att slänga in, men skulle önska lite mer valfrihet, men det är som det är

För de flesta så är det dock en förbannat bra laptop, förmodligen top 3.
CPU'n är grym, skärmen likaså, resten är JAG inte så överens med.

Kolla in nya Microsoft Surface laptopen med snapdragon om du vill köra Windows, verkar vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla in nya Microsoft Surface laptopen med snapdragon om du vill köra Windows, verkar vara ett bra alternativ.

För samma pris får man då denna vilket jag hade sagt är bättre till ARM har lite mer stöd.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
https://estore.asus.com/se/90nb14p3-m005y0-asus-vivobook-s-14...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av TobiasStockholm:

Har kikat på Lenovo Yoga Slim 7x.

Den är väldigt intressant ur många synvinklar, bra cpu, bra burk osv.
Men den faller just nu på pris samt stödet för Linux är på pre-alpha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Varning till alla som funderar på att köpa nya Windows AI laptops med ARM/Qualcomm Snapdragon X. SdX saknar en viktig funktion som Intel och AMD haft sedan 2013 resp 2015, AVX2 som används av moderna spel och tyngre 3D program. Det finns långa listor med spel som aldrig kommer att fungera. Apples byte från x86 till ARM har haft samma problem.

https://www.anandtech.com/show/21445/qualcomm-snapdragon-x-ar...

AMD är 100% kompatibla och ungefär lika batterieffektiva, de nyare modellerna har även AVX512, alltså 2 generationer och 10 år före Snapdragon X som är kvar i 2015.

"In terms of compatibility, the biggest roadblock here is expected to be AVX2 support. Compared to the NEON units on Oryon, the x86 vector instruction set is both wider (256b versus 128b) and the instructions themselves don’t perfectly overlap. As Qualcomm puts it, AVX to NEON translation is a difficult task. Still, we know it can be done – Apple quietly added AVX2 support to their Game Porting Toolkit 2 this week – so it will be interesting to see what happens here in future generations of Oryon CPU cores. Unlike Apple’s ecosystem, x86 isn’t going away in the Windows ecosystem, so the need to translate AVX2 (and eventually AVX-512 and AVX10!) will never go away either."

Permalänk
VR-fantast

M2 Air: Värt att notera att Apple i studentbutiken tar 12195kr och ger ett 1600kr presentkort (Back To School), så inräknat det blir det 400kr billigare därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

M2 Air: Värt att notera att Apple i studentbutiken tar 12195kr och ger ett 1600kr presentkort (Back To School), så inräknat det blir det 400kr billigare därifrån.

Jag har benify och får 5% rabatt på presentkort som funkar på elgiganten. Dvs 550ish i rabatt extra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Köpte min C3 77 för 20k på Webhallen. Tyckte det var ett sjukt bra pris. 37k för 83 känns ganska mycket. Men den verkar inte gå på rea så ofta?

Lägsta jag sett C3 65 är 15k och C3 77 för 20k.

77 tummaren finns för 21.5k just nu med oled3500 rabattkod

https://www.webhallen.com/se/product/359540-LG-77-OLED77C35LA...

Sitter hela tiden och väntar på att LG C3 77” skall gå ner strax söder om 20000kr men det kanske bara är önsketänkande och bättre att slå till nu på 21000kr? Har förstått att det var en cashback-kampanj tidigare i våras där man kunde lägga vantarna på den för runt 16000kr men det kanske bara var en engångföreteelse.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Sitter hela tiden och väntar på att LG C3 77” skall gå ner strax söder om 20000kr men det kanske bara är önsketänkande och bättre att slå till nu på 21000kr? Har förstått att det var en cashback-kampanj tidigare i våras där man kunde lägga vantarna på den för runt 16000kr men det kanske bara var en engångföreteelse.

Svårt att säga. Förr eller senare kommer dom fasas ut ju. 21.5k är inget dåligt pris för C3 77. Om du verkligen vill ha den är det ju det bästa priset just nu.

Väntar du har du kanske tur och får den för lite lägre runt 20k, men jag har svårt att tro att du skulle hitta någon som den där cashback deal.

Jag är väldigt nöjd för 20k för denna kaliber av TV. Men det var nog max tak för vad jag någonsin skulle vilja betala för en OLED 77 tum.

I kontrast kostar ju C4 aldeles för mycket om man jämför med hur mycket skärm man får för pengarna imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det var 18000 kr med cashbacken. Så 2500-3500 kr mer (man kan t.ex få 5% via Benify och Elgiganten) men man slipper skriva en recension och sedan vänta in cashbacken 😅.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det är ju för mycket pengar för en skärm. Du får ju ett bra High-end system för dessa pengar.
Jag väntar själv på en OLED-skärm. Men jag tänker då inte betala nästan lika mycket för skärmen som för datorn.
Man ska aldrig köpa första generationerna av något.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hockexx:

Det är ju för mycket pengar för en skärm. Du får ju ett bra High-end system för dessa pengar.
Jag väntar själv på en OLED-skärm. Men jag tänker då inte betala nästan lika mycket för skärmen som för datorn.
Man ska aldrig köpa första generationerna av något.

Det ryktas annars att man kan använda en 77" TV till annat än spel.

Denna OLED-skärm var nere på 6500 kr tidigare i år. Inte fullt lika het som de dyra, men vad gäller bildkvalitet/konstast ändå långt bättre än LCD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Det var 18000 kr med cashbacken. Så 2500-3500 kr mer (man kan t.ex få 5% via Benify och Elgiganten) men man slipper skriva en recension och sedan vänta in cashbacken 😅.

Med cashback och presentkort på Elgiganten blev det ca 15400 för C3 77". Det tog väl 20 minuter att fixa med alla presentkort & recension, sedan 2,5 månad att få cashback på 9000kr. Men väl värt det känns det som!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Produkt: Seagate Exos X20 18TB REFURBISHED
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0BSZL39NH
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.no/product.php?p=7169843
Pris: 2499kr

Refurbished från Digital Emporium, med 1 års garanti.

Har själv köpt två diskar från denna säljare, och jag har inga klagomål. Bra paketerat, samt fri retur ifall det skulle vara något problem!

Hur länge har du kört den? Jag tittar efter en prisvärd hårddisk för single disk i TrueNAS. Startar den bara en gång i månaden eller så. Lär dock inte göra det förrän jag bytt hårdvaran idag. Hittade begagnade delar i en secondhand-butik till rimligt pris så behöver inte lägga pengar på moderkort, processor och ram-minne ännu. Kan lägga det på hårddisk istället.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Hur länge har du kört den? Jag tittar efter en prisvärd hårddisk för single disk i TrueNAS. Startar den bara en gång i månaden eller så. Lär dock inte göra det förrän jag bytt hårdvaran idag. Hittade begagnade delar i en secondhand-butik till rimligt pris så behöver inte lägga pengar på moderkort, processor och ram-minne ännu. Kan lägga det på hårddisk istället.

Har en 18TB som köptes i november, och en 16TB som köptes nu i våras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ryktas annars att man kan använda en 77" TV till annat än spel.

Denna OLED-skärm var nere på 6500 kr tidigare i år. Inte fullt lika het som de dyra, men vad gäller bildkvalitet/konstast ändå långt bättre än LCD.

Absolut. Men jag tänker fortfarande inte köpa "first-gen" O-LED's.
Det är alltid problem med ny hårdvara, och något som åldrats dåligt varje gång är nya skärm/tv-tekniker.

Sen är nog 77" åt helvete för stort för de flesta om man inte vill traggla fram i 30-60 FPS med hög latens.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hockexx:

Sen är nog 77" åt helvete för stort för de flesta om man inte vill traggla fram i 30-60 FPS med hög latens.

Storleken påverkar ju inte prestandan, det är exakt lika tungdrivet som 4K på 32"-skärm. Funkar rätt OK med RTX 3080, men aningen mer kraft skulle inte skada för de senaste spelen.

Edit: 7900XTX räcker ju alldeles utmärkt för den delen. (Såg din signatur först nu.)
Det orkar ju kring 100 fps, ofta mer, i de flesta spelen SweClockers testar. Och det utan någon uppskalning alls, mer finns att hämta om man kör med det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Absolut. Men jag tänker fortfarande inte köpa "first-gen" O-LED's.
Det är alltid problem med ny hårdvara, och något som åldrats dåligt varje gång är nya skärm/tv-tekniker.

En fråga: vad är det som gör C3 till en first-gen i din mening?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En fråga: vad är det som gör C3 till en first-gen i din mening?

Jag antar (hoppas) att det var datorskärmen som länkades som han hänvisade till. (dvs 27GS95QE)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av Roger W:

Jag antar (hoppas) att det var datorskärmen som länkades som han hänvisade till. (dvs 27GS95QE)

Lanserades i år, så knappast first gen den heller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Storleken påverkar ju inte prestandan, det är exakt lika tungdrivet som 4K på 32"-skärm. Funkar rätt OK med RTX 3080, men aningen mer kraft skulle inte skada för de senaste spelen.

Edit: 7900XTX räcker ju alldeles utmärkt för den delen. (Såg din signatur först nu.)
Det orkar ju kring 100 fps, ofta mer, i de flesta spelen SweClockers testar. Och det utan någon uppskalning alls, mer finns att hämta om man kör med det.

Det är ju givet att storleken påverkar prestandan. Man kör inte 1440P på en 70" utan att det ser lite grynigt ut. 120FPS är mitt önskade minimum, 60 FPS i FPS/3rd-person är inte särskilt trevligt i mitt tycke. Det fungerar för top-down spel. Vi har alla olika krav.

Skrivet av Donnerstal:

Pratar datorskärmar, generellt. jag räknar fortfarande denna våg som "first-gen" även om O-LED funnits ett tag på marknaden.
Jag kanske drar allt för mycket över samma kam. Men jag har haft och sett allt för mycket negativt av att vara en "early" adopter vad gäller teknologi så jag väntar gärna in tills tekniken mognat och anpassat sig för marknaden.

Men O-LED är vackert, det är inte 5ggr dyrare vackert jämfört med min nuvarande skärm dock. Jag får ut mer av att lägga detta på något som ger prestanda.

Men när tekniken mognat och priserna sansat sig så blir det en O-LED

To each their own som de säger.

Edit: Kan ju tillägga att priserna har krupit ner nära nog att det kliar lite i köpfingret

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

...visst går det att köra Windows 11 via bootcamp...

Bootcamp funkar väl inte med ARM-macar, utan endast x86-macar!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tja den är väl "2nd gen" enligt LG:s roadmap som TFT central hänvisar till, men skillnaden mot de föregående är inte jättestor. Mest mer ljusstyrka.

Och OLED som datorskärm är ändå ganska nytt så kan förstå viss försiktighet! (se även hockexx egna svar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Produkt: Radxa ROCK 4 SE 4GB
Länk: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/integr...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7199049
Pris: 599kr

Kraftfullare alternativ till Raspberry Pi 4 med stöd för eMMC och NVMe. Normalpris 899kr.

Skrivet av Bobiri:

Funkar denna precis som RPI4? Tänkte införskaffa och köra Homeassistant.

Skrivet av fragande:

Beror lite på vad du menar. Rent hårdvarumässigt klarar den allt en Pi gör och mer därtill, men mjukvarustödet är sämre än för Pi:n och det har varit en del prat om dåligt hårdvarustöd för Rockchip. Vad jag förstått har det dock blivit bättre på senare tid, men man får nog ändå räkna med mer pill än en Pi.

Skrivet av Dhanjel:

"och mer därtill"

Vad syftar du på med det? En R Pi har väl en 4-kärning CPU på 1.8Ghz medans Rock 4 har en RK3399-T som är en hexa-core med 2x1.5Ghz och 4x1Ghz.

(Hoppas jag inte framstår som spydig eller så, är bara nyfiken på om jag missat något.)

Känns spontant som att R Pi borde vara snabbare i enkeltrådare eller "få-trådade" applikationer och Rock4 i lägen där man behöver fler trådar som kanske Docker eller liknande.

Home Assistant kör enkeltrådat vad jag minns. Så det beror nog på vad man har för krävande tillägg.

För priset är det ju dock tveklöst mer prestanda per krona eftersom en Pi med 4gb ligger på det dubbla (minst).

Mkt handhållna emulatorer kör ju Rockchip så stödet blir nog bättre och bättre, även om det är svårt att slå Raspberry där.

Skrivet av fragande:

Vad gäller ren processorkraft så är det nog ingen jätteskillnad, men ligger RK3399 har legat något över Pi 4 i de benchmarks jag sett i alla fall (både enkel- och flertrådat). Missade dock att RK3399-T körs i lägre hastigheter ur kartong så den kanske de facto är något långsammare än Pi:n, även om det verkar ganska lätt att få upp den i 2/1.5 med kylning.

För mig är det mest intressant med stöd för hårdvarukryptering, vilket Pi:n saknar, samt expansionsmöjligheterna med eMMC och NVMe. Sett till ren beräkningskraft är väl "mer därtill" inte applicerbart kanske.

Köpte nyligen en Pi 4 4GB också så det blir intressant att jämföra

Skrivet av Dhanjel:

Får kanske bli en till emulation station

I hopp om att andra läser på innan de köper så taggar jag folk som prata om den. Jag köpte en igår och borde väl läst på lite mer innan. Den verkar vara övergiven sen 2022 av tillverkaren, Debain 11 eller Ubuntu 20.04 med custom kernel är det som gäller och troligen kommer det inget nyare till den. Tex armbian stödjer inte den, jag kan ju ha missat nått i går kväll men jag tänker lämna tillbaka den idag iaf.

TLDR; Den funkar prima i dag, men om några år kommer det nog vara problem att köra up to date os på den.

Edit: hitta https://github.com/armbian/community/releases/download/24.8.0... men frågan kvarstår hur länge andra underhåller den.

Edit2: se nedan angående fler alternativ.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av varget:

I hopp om att andra läser på innan de köper så taggar jag folk som prata om den. Jag köpte en igår och borde väl läst på lite mer innan. Den verkar vara övergiven sen 2022 av tillverkaren, Debain 11 eller Ubuntu 20.04 med custom kernel är det som gäller och troligen kommer det inget nyare till den. Tex armbian stödjer inte den, jag kan ju ha missat nått i går kväll men jag tänker lämna tillbaka den idag iaf.

TLDR; Den funkar prima i dag, men om några år kommer det nog vara problem att köra up to date os på den.

Edit: hitta https://github.com/armbian/community/releases/download/24.8.0... men frågan kvarstår hur länge andra underhåller den.

Du har Dietpi som baseras på senaste Debian 12 (Bookworm) till den.
Just Dietpi finns till många SBC's och uppdateras, så känns lite överhastat att lämna tillbaka den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av THB:

Just Dietpi finns till många SBC's och uppdateras, så känns lite överhastat att lämna tillbaka den.

Rock Pi 4 SE finns inte där. Vilken ska man använda?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av petersladder:

Rock Pi 4 SE finns inte där. Vilken ska man använda?

Download > Radxa > Rock 4.
Där kan du välja mellan Rock 4, Rock 4 SE och Rock 4C Plus, du väljer Rock 4 SE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kanske vart lite förhastat. Men körde förbi en Netonnet idag och vet inte när det händer igen. Mest jag som är besviken på mig själv att jag inte kollade upp saker först utan impuls köpte en och blev förvånad över att den var övergiven av tillverkaren redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske vart lite förhastat. Men körde förbi en Netonnet idag och vet inte när det händer igen. Mest jag som är besviken på mig själv att jag inte kollade upp saker först utan impuls köpte en och blev förvånad över att den var övergiven av tillverkaren redan.

Raspberry Pi är uppe i generation 5, så även Radxas Rock Pi. Jag tänker att en mindre (känd?) tillverkare som Radxa bara sköter hårdvarubiten och hoppas communityn fixar mjukvaran. Att sen Netonnet rear ut för halva priset är väl ett tecken på att modellen är EoL.

Jag köpte två själv, en för hemautomation (verkar gå att köra Home Assistant) och en om jag får igång ett annat projekt jag funderat på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Raspberry Pi är uppe i generation 5, så även Radxas Rock Pi. Jag tänker att en mindre (känd?) tillverkare som Radxa bara sköter hårdvarubiten och hoppas communityn fixar mjukvaran. Att sen Netonnet rear ut för halva priset är väl ett tecken på att modellen är EoL.

Jag köpte två själv, en för hemautomation (verkar gå att köra Home Assistant) och en om jag får igång ett annat projekt jag funderat på ett tag.

Jag är sugen på en sådan själv för att ersätta min gamla RPi2b som kör mediacenter. Dock så verkar man även behöva en låda och fläkt för den också? Så tillkommer väl 2-300kr för det isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Edit2: se nedan angående fler alternativ.

Om man bygger själv och patchar kernel så finns det dtsi/dts tillgängliga. Kan väldigt lite om Linux men fick det att fungera med LibreELEC i alla fall efter att följt lite tutorials.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti