Permalänk
Medlem

Det jag märkt är att hålen i våra typer av uttag gärna släpper in vatten om de riktas fel, även på ipklassade uttag.
Tömde ut ett par deciliter ur osrams uteswitch...

Så en mindre switch som passar direkt i uttaget och kan skyddas mot en vägg är nog säkrare.

Nu är de senare utomhusswicharna jag har från ledvance rätt små ändå så det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckas låsa mig ute från min client, kommer ej åt min server/client.

Kör med duckdns och egen adress men märkte nu att mitt cetefikat/token gått ut, så nu kommer jag ej åt att förnya det.
Går det att komma åt det på något sätt via terminal eller liknade?

Det hela körs i Windows 11 via VirtualBox.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag har lyckas låsa mig ute från min client, kommer ej åt min server/client.

Kör med duckdns och egen adress men märkte nu att mitt cetefikat/token gått ut, så nu kommer jag ej åt att förnya det.
Går det att komma åt det på något sätt via terminal eller liknade?

Det hela körs i Windows 11 via VirtualBox.

om du sitter på samma nätverk, så borde du fortfarande kunna komma åt den på http://homeassistant.local:8123/

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

om du sitter på samma nätverk, så borde du fortfarande kunna komma åt den på http://homeassistant.local:8123/

Tyvärr hjälpte det inte, fick felmeddelande att servern inte kunde nås.
Men det löste sig ändå, hade en backup inte allt för långt tillbaka i tiden som jag la in..tack ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tyvärr hjälpte det inte, fick felmeddelande att servern inte kunde nås.
Men det löste sig ändå, hade en backup inte allt för långt tillbaka i tiden som jag la in..tack ändå.

Backups är bra

har en plugin till HA som gör automatiska backups till min google drive (sparar 5 senaste eller något sånt).
Kan nog hitta en "howto" på youtube om du är intresserad.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Cove:

Backups är bra

har en plugin till HA som gör automatiska backups till min google drive (sparar 5 senaste eller något sånt).
Kan nog hitta en "howto" på youtube om du är intresserad.

Du får gärna länka den oavsett, skulle också behöva börja fundera på någon backup-lösning faktiskt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kanske inte specifikt home assistant, men har ni varit med om att internetleverantörer blockar duckdns?

Kom inte åt home assistant från ett wifi, är i utlandet, testade att slå över till 4G och då fungerar det.

Edit: svarar på min egna fråga, verkar som att det kan hända
https://community.o2.co.uk/t5/Tech-Support/Duck-DNS-being-blo...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Du får gärna länka den oavsett, skulle också behöva börja fundera på någon backup-lösning faktiskt.

https://community.home-assistant.io/t/add-on-home-assistant-g...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Det var min backup-plan. Så länge det inte kommer direkt regn på.
Dock känns det lurigt försäkringsmässigt ifall något mot förmodan skulle kortslutas och börja brinna. Sannolikheten för det är ju inte så stort.

Jag har byggt ett system, styrs via node-red och mqtt för tillfället men planen är att få över det till HA.

I mitt fall har jag en IBC-tank i slänten, ca 5m upp, bakom huset, så går det vattenslang ner till en 3d-printad koppling som huserar en 12V motorventil. Ett litet MC-batteri samt en ESP32 ser sen till att öppna/stänga ventilen så vattnas allt av självtryck.
ESP:n har en extern antenn så det är bra wifi-täckning även 20m från huset där enheten huserar. Sedan går det i nedrgrävda trädgårdsslangar till små 3d-printade munstycken i alla pallkragar.

ESP:n tar tiden från nätet och ligger i deep-sleep för att inte dra så mycket batteri. håller ca 1-2mån. Den vaknar en gång i timmen och rapporterar batteri-nivå, vatten-nivå i tanken (mäts med en tryckgivare som jag räknar om till en nivå) samt läge på ventilen (Öppen/Stängd) via MQTT. Sedan lyssnar den vid varje start efter nya inställningar via MQTT igen i en JSON-sträng.
Det går där styra hur länge det ska vattnas, vilket klockslag det ska vattnas etc.

Min tanke är att föra över detta till HA. Eftersom kommunikationen är via MQTT så går det lika bra att ha det HA.

Nedan är min nuvarande dashboard i node-red. Här kan man se min senaste miss-happ där batterinivån blev för låg att motorventilen inte orkade stänga även om ESP:n fortfarande var vid liv. Så den tömde allt vatten som var kvar i tanken.
<Uppladdad bildlänk>

Det är ett kontinuerligt förbättringsarbete...
Ska inte bloata ner hela tråden med detta lilla projektet. men om du är intresserad av mer detaljer så hojta till. kan lägga upp koden på github om det finns intresse.

Tack för den beskrivningen! Det hade varit guld att se ditt projekt på Github om du har orken för det.

Permalänk
Medlem

Har någon provat att göra sin AC/luftvärmepump smart genom saker som t.ex. Tado, Sensibo eller Mysa och har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

Jag beställde en Mysa AC-kontroller (glorifierad IR-sändare med stöd för bl.a. HomeKit) igår för att göra min luftvärmepump från Fujitsu smart. Det finns ett officiellt tillbehör till värmepumpen men det ska tydligen vara rätt dåligt och kräver förstås anslutning till Fujitsus servrar för att kunna styras.

Jag använder mest Apple Home för att styra mitt smarta hem, men tycker att det är viktigt att kunna använda enheterna lokalt utan internetuppkoppling och vill ha tillgång till allt i Home Assistant också för mer och bättre statistik m.m.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: använde Sensibo med en ~7 år gammal Panasonic.
Styrde den dock med Tibber men home assistant ska väl ha bra integration.
Största anledningen för mig var att den satt i ett hus vi bara besökte då och då, var smidigt att sätta bortaläge i Tibber och al sen andra tid man skulle komma hem, så höjdes temperaturen lagom tills dess. Fungerade felfritt i 1-1,5 år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@nu1mlock: använde Sensibo med en ~7 år gammal Panasonic.
Styrde den dock med Tibber men home assistant ska väl ha bra integration.
Största anledningen för mig var att den satt i ett hus vi bara besökte då och då, var smidigt att sätta bortaläge i Tibber och al sen andra tid man skulle komma hem, så höjdes temperaturen lagom tills dess. Fungerade felfritt i 1-1,5 år.

Jag har läst att Tibber har arbetat tillsammans med Sensibo för att få fram en riktigt bra integration med deras system och som tar hänsyn till allt från blivande väder, elpriser osv. och det låter väldigt häftigt men vi har inte Tibber och är bundna i några år till (med bra priser som tur är).

Vi har golvvärme och eldar med stora tankar för uppvärmning så jag kommer till 90% använda luftvärmepumpen för kyla på sommaren men vill ju gärna kunna sätta igång den när jag åker från jobbet så att det är svalt i alla fall i det rummet när jag kommer hem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kommer ej åt Home assistant utanför mitt hem

Hej
Jag försöker komma åt HA utanför mitt hem via Duckdns men det vill gå under säker anslutning, jag kan alltså inte koppla upp via HTTPS.
Jag kan ansluta till HA både via min lokala och externa IP samt via min Duckdns adress.

Har öppna portar 443-->8123 och 8123-->8123 i routern(Asus Merlin) och lagt in och ställt in alla uppgifter i Duckdns och får grönt ljus där

Jag kör HA via Virutabox, kan det vara nåt där jag missat eller är nåt med port forwarden?

Jag har försökt följa dessa guider men blir inte klokare på vilket steg det är jag missar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hej
Jag försöker komma åt HA utanför mitt hem via Duckdns men det vill gå under säker anslutning, jag kan alltså inte koppla upp via HTTPS.
Jag kan ansluta till HA både via min lokala och externa IP samt via min Duckdns adress.

Har öppna portar 443-->8123 och 8123-->8123 i routern(Asus Merlin) och lagt in och ställt in alla uppgifter i Duckdns och får grönt ljus där

Jag kör HA via Virutabox, kan det vara nåt där jag missat eller är nåt med port forwarden?

Jag har försökt följa dessa guider men blir inte klokare på vilket steg det är jag missar.

Har du kollat att du får publik IP från din ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du kollat att du får publik IP från din ISP?

Ja det stämmer det får jag.
Jag har inte stenkoll på alla termer o.s.v.
Men det jag delvis kan urläsa ur info man får är att port 80 är stängd, jag provade öppna den men felet kvarstår. Sen även att Duckdns inte verkar få något beviljat certifikat. Bifogar delar av den infon jag får fram.

Duckdns
+ Account already registered!
[22:06:54] INFO: Starting DuckDNS...
[22:06:55] INFO: Renew certificate for domains: xxxxxx.duckdns.org and aliases:
# INFO: Using main config file /data/workdir/config
Processing xxxxxx.duckdns.org
+ Checking domain name(s) of existing cert... unchanged.
+ Checking expire date of existing cert...
+ Valid till Oct 29 14:07:55 2024 GMT (Longer than 30 days). Skipping renew!
Lets encrypt
Certbot failed to authenticate some domains (authenticator: standalone). The Certificate Authority reported these problems:
Domain: xxxxxxxx.duckdns.org
Type: connection
Detail: ip-adress: Fetching http://xxxxxxxx.duckdns.org/.well-known/acme-challenge/QN3c6E...: Timeout during connect (likely firewall problem)

Hint: The Certificate Authority failed to download the challenge files from the temporary standalone webserver started by Certbot on port 80. Ensure that the listed domains point to this machine and that it can accept inbound connections from the internet.

Some challenges have failed.
Ask for help or search for solutions at https://community.letsencrypt.org. See the logfile /var/log/letsencrypt/letsencrypt.log or re-run Certbot with -v for more details.
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ja det stämmer det får jag.
Jag har inte stenkoll på alla termer o.s.v.
Men det jag delvis kan urläsa ur info man får är att port 80 är stängd, jag provade öppna den men felet kvarstår. Sen även att Duckdns inte verkar få något beviljat certifikat. Bifogar delar av den infon jag får fram.

Duckdns
+ Account already registered!
[22:06:54] INFO: Starting DuckDNS...
[22:06:55] INFO: Renew certificate for domains: xxxxxx.duckdns.org and aliases:
# INFO: Using main config file /data/workdir/config
Processing xxxxxx.duckdns.org
+ Checking domain name(s) of existing cert... unchanged.
+ Checking expire date of existing cert...
+ Valid till Oct 29 14:07:55 2024 GMT (Longer than 30 days). Skipping renew!
Lets encrypt
Certbot failed to authenticate some domains (authenticator: standalone). The Certificate Authority reported these problems:
Domain: xxxxxxxx.duckdns.org
Type: connection
Detail: ip-adress: Fetching http://xxxxxxxx.duckdns.org/.well-known/acme-challenge/QN3c6E...: Timeout during connect (likely firewall problem)

Hint: The Certificate Authority failed to download the challenge files from the temporary standalone webserver started by Certbot on port 80. Ensure that the listed domains point to this machine and that it can accept inbound connections from the internet.

Some challenges have failed.
Ask for help or search for solutions at https://community.letsencrypt.org. See the logfile /var/log/letsencrypt/letsencrypt.log or re-run Certbot with -v for more details.
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped

Dold text

Får du något svar om du utanför ditt nätverk surfar till din duckdns-adress? dvs på port 80,443 eller 8123?
Uppdateras din duckdns-adress med din publika IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hej

testa att stänga 443 till 8123 så konflikten inte är där, du har låst ip till ha i routern (inte på ha datorn) du bör endast ha 8123 öppen, tror inte ens det ska behövas längre om jag minns rätt.
port 80 ska inte vara öppen, det är en port som är för ej krypterad trafik.
när du ändrat portarna, starta om ha och testa igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Får du något svar om du utanför ditt nätverk surfar till din duckdns-adress? dvs på port 80,443 eller 8123?
Uppdateras din duckdns-adress med din publika IP-adress?

Jag provade via mobilen, då kommer jag åt via min publika IP-adress och kan logga in men anslutningen är inte säker.
Provar jag min duckdns adressen så kommer jag till min routers AI Cloud sida, kollar jag duckdns så är den uppdaterade med min publika IP-adress.

Skrivet av aragon:

testa att stänga 443 till 8123 så konflikten inte är där, du har låst ip till ha i routern (inte på ha datorn) du bör endast ha 8123 öppen, tror inte ens det ska behövas längre om jag minns rätt.
port 80 ska inte vara öppen, det är en port som är för ej krypterad trafik.
när du ändrat portarna, starta om ha och testa igen.

Provade stänga 443 och kör bara 8123-->8123, IP adressen är och låst till rätt enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag provade via mobilen, då kommer jag åt via min publika IP-adress och kan logga in men anslutningen är inte säker.
Provar jag min duckdns adressen så kommer jag till min routers AI Cloud sida, kollar jag duckdns så är den uppdaterade med min publika IP-adress.

Provade stänga 443 och kör bara 8123-->8123, IP adressen är och låst till rätt enhet.

testa att öppna en incognito flik i din webbläsare på datorn, ange http://din.duckdns adress:8123 (inte https)
vad händer då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

testa att öppna en incognito flik i din webbläsare på datorn, ange http://din.duckdns adress:8123 (inte https)
vad händer då?

Då kommer jag till login skärmen för Home assistant, osäker anslutning, prova även på mobilen utanför mitt nätverk då kan jag logga in och strya HA men i båda fallen med osäker anslutning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Då kommer jag till login skärmen för Home assistant, osäker anslutning, prova även på mobilen utanför mitt nätverk då kan jag logga in och strya HA men i båda fallen med osäker anslutning.

Jag förmodar du tagit bort # i configfilen?

# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
http:
ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
ssl_key: /ssl/privkey.pem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag förmodar du tagit bort # i configfilen?

# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
http:
ssl_key: /ssl/privkey.pem

Det enda jag har gjort i min config är att lägga ssl kommandona enligt guider, men så här min configfil ut.

Citat:

# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

http:
ss_key: /ssl/privkey.pem

# Text to speech
tts:
- platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det enda jag har gjort i min config är att lägga ssl kommandona enligt guider, men så här min configfil ut.

Om du har lyckats kopiera rätt är indenteringen fel, skall vara:

http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

ok kan du ta en skärmbild av inställningarna för duckdns?
(du kan stryka över token osv så ingen ser vad det är)
har du gjort rätt i config filen så bör felet ligga i inställningarna för duckdns/Let's Encrypc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det låter lite som att du även har fjärradministration igång i routern. Stäng av det, för det krockar troligen med någon av portarna som används för att hämta certifikatet. Och testa varje port för sig.

För att let's encrypt ska fungera och verifiera certifikatet måste port 80 användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det låter lite som att du även har fjärradministration igång i routern. Stäng av det, för det krockar troligen med någon av portarna som används för att hämta certifikatet. Och testa varje port för sig.

För att let's encrypt ska fungera och verifiera certifikatet måste port 80 användas.

det var skumt, Jag ser att lets encrypt skriver att den bör vara tillgänglig
men jag har aldrig öppnad den på någon installation med duckdns ändå fungerar alla siter med det.
(var sjutton tvungen att kolla igenom det)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det var skumt, Jag ser att lets encrypt skriver att den bör vara tillgänglig
men jag har aldrig öppnad den på någon installation med duckdns ändå fungerar alla siter med det.
(var sjutton tvungen att kolla igenom det)

Det kan ju vara så att den går över till DNS-verifiering? Men det ser inte ut så enligt loggen som postades. Men den skriver också att den redan lyckats få ett certifikat

Permalänk
Medlem

@aragon @jocke92
Jag vet inte om jag fick med all info som behövs, men som ni verkar det vara nåt med port 80 enligt lets encrypt.
Tack för all hjälp hittills.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@aragon @jocke92
Jag vet inte om jag fick med all info som behövs, men som ni verkar det vara nåt med port 80 enligt lets encrypt.
Tack för all hjälp hittills.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Om du kollar i din webbläsare när du surfar till din home assistant lokalt (som när du tog bilderna). Till vänster om adressfältet, tryck där och se om den här med ett certifikat och i så fall vilket.

Kolla även de andra sakerna jag skrev tidigare