Hjälp med felsökning av portforwarding med mera. Jag blir inte klok på detta.

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning av portforwarding med mera. Jag blir inte klok på detta.

Aloha,

Såhär ser mitt nätverk ut:

Jag har även en domän, låt oss kalla den coupas.se

Jag vill att Immich ska fungera inifrån och utifrån.

192.168.1.4:2283 fungerar från alla andra datorer och från min mobil.

Jag har öppnat port 2283 i porten och

coupas.se:2283 fungerar från de som är uppkopplade med vpn, alltså win 11 och ubuntu

coupas.se:2283 fungerar ej från min mobil eller från jobbdator eller från min virtuella linuxmaskin

Om jag kopplar från wifi från mobilen så har den ändå inte kontakt med coupas.se:2283 --

Hjälp... hur kommer jag vidare här? Brukar lösa sådant här enkelt själv.. men här har jag kört fast, jag förstår ingenting.

I tillägg kan jag inte få RDP att fungera till 192.168.1.11 via coupas.se:3389 (öppnat port), oavsett från vilken av datorerna jag testar.

Permalänk
Medlem

Felsök med ip så blir det enklare. Öppna en port och testa att komma åt den på mobilen utan att vara ansluten till WiFi.

Permalänk
Medlem

Om "coupas.se" är pekat mot ditt externa IP så kan du behöva aktivera nat reflection/loopback i din router för att nå det via datorerna på samma nät.

Alternativt kör du med split horizon DNS och pekar coupas.se mot det interna IPt på din interna DNS server.

Permalänk
Medlem

Om coupas.se:2283 inte fungerar när du är ansluten via mobilnätet, kan det indikera ett problem med portforwarding eller ISP-blockering.

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra felsökningsideér, imorgon ska jag ha detta löst!