Musik-AI erkänner: Tränade på all musik på nätet

Permalänk
Medlem

folk glömmer bort att radiovärlden/musik industrin är som en kartell. oerhört korrupt.

allt som jobbar emot musikindustrin har mina två tummar upp. hoppas att AI robotorna vinner i rätten och att vi kan fortsätta baxxa musik, AIn kanske lyckas göra bättre musik än skiten vi har nu!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Så trött på det här om att "leva på sin musik" "stålar" "peeeengaaar".
Argumentera gärna för att AI på något sätt förstör skapandet, fine, men det enda allt centreras kring hela tiden är stålarna.

Sen tror jag det ska gå rätt långt innan t ex Taylor Swift, Ed sheeran, metallica inte har råd att ta ut 30k sek i lön per månad
Det är bara dags att inse att sötbrödesdagarna i så fall är över, att vara artist får väl bli ett knegarjobb med medellön som alla andra.

De allra, allra, allra flesta artisterna tjänar ju inte i närheten av att ha råd att sluta jobba, dock. Skulle bli förvånad om mer än 1% kunde leva på enbart sin musik.
Att kolla bara på artisterna du nämner är ju lite som att prata om att ekonomin går dåligt och säga att det lär dröja innan Bill Gates, Warren Buffett och Elon Musk inte har råd att plocka 30k/månad...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Även om musikindustrin är ökända för sitt motstånd mot alla nya tekniska innovationer (kassettband, mp3-spelare, streamad musik osv) har teknikfientligheten en lång historia.

-Gutenbergs tryckpressar skulle förstöra samhället då vanligt folk inte kunde hantera kunskap.
-År 1865 bestämdes det i England att ett ångdrivet fordon inte fick köra fortare än 4 km/h och att en man med en röd flagga skulle GÅ framför varje maskindrivet fordon! (Och helt plötsligt var Frankrike och Tyskland ledande i tågindustrins utveckling)
-Kopiatorn skulle döda bokindustrin.
O.S.V.

Det ända som kan hindra den tekniska utvecklingen är krig, epidemier och samhällets kollaps. (Lex Romarriket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Kan vi inte lämna det kreativa skapandet åt människor? För däri ligger skillnaden för mig; ett datorprogram vs. en människa.

En ai kan snart göra så det är omöjligt att skilja på en bra låt gjord av ai eller människa. Finns ingen anledning att vara emot en bra ai låt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De allra, allra, allra flesta artisterna tjänar ju inte i närheten av att ha råd att sluta jobba, dock. Skulle bli förvånad om mer än 1% kunde leva på enbart sin musik.
Att kolla bara på artisterna du nämner är ju lite som att prata om att ekonomin går dåligt och säga att det lär dröja innan Bill Gates, Warren Buffett och Elon Musk inte har råd att plocka 30k/månad...

Precis, men om dom då öht inte ens kan leva på musiken så känns det som om att:
1) det borde inte vara total katastrof
2) Är dom så små, nischade etc så tvivlar jag på att dom kommer vara i huvud-target för AI (dom lär sikta dit det finns stålar)
3) Jag gissar på att branschorganet främst bryr sig om dom som genererar volymerna av pengar nu när dom står och skriker, inte om dom 99% som inte drar in nån deg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är skillnaden mellan att en AI tränas på andras musik mot att någon musiker lyssnar på eller rent av samplar andras verk? Inspiration är ju någon form av plagiat i alla lägen (inspireras av andras verk alltså)

Flödet börjar väl med att företaget kopierar upphovsrättsskyddat (och icke skyddat) material?

Vi människor gör ju detta hela tiden utan att tänka på det men absolut inte i samma omfattning. Det är en stor skillnad.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se dessa AIs ute å turnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska bli spännande att se dessa AIs ute å turnera.

https://www.youtube.com/watch?v=fn3KWM1kuAw

Permalänk
Medlem

Självfallet ska konceptet pengar sätta stopp för utvecklingen, det är ju knappast första gången detta händer i världshistorien.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Även om musikindustrin är ökända för sitt motstånd mot alla nya tekniska innovationer (kassettband, mp3-spelare, streamad musik osv) har teknikfientligheten en lång historia.

-Gutenbergs tryckpressar skulle förstöra samhället då vanligt folk inte kunde hantera kunskap.
-År 1865 bestämdes det i England att ett ångdrivet fordon inte fick köra fortare än 4 km/h och att en man med en röd flagga skulle GÅ framför varje maskindrivet fordon! (Och helt plötsligt var Frankrike och Tyskland ledande i tågindustrins utveckling)
-Kopiatorn skulle döda bokindustrin.
O.S.V.

Det ända som kan hindra den tekniska utvecklingen är krig, epidemier och samhällets kollaps. (Lex Romarriket)

Lite OT, men:
Jo, det var framförallt CopyWriters (dvs de som kopierade böcker för hand) som var emot Gutenbergs pressar då de skulle bli arbetslösa. Men han fick sponsring av kyrkan för de insåg att man kunde trycka avlatsbrev mycket billigare än att skriva dem för hand.

Så visst handlar det om pengar som tidigare skrivits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag ser det positivt att jag bryr mig om vad texterna innehåller och inte endast lyssnar på melodin och att man i framtiden superlätt kan byta ut texter och anpassa låtar som man vill.

Ta då och hitta karaoke-utgåvan av valfri låt och sjung in din egen text - du har ingen rätt att sätta ord i mun på artister bara för att du inte gillar vad de säger.

Och om du verkligen har problem med rader ur Taylor Swift-låtar så kan jag bara be för barnet vars uppskattning av henne triggat igång dig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lite OT, men:
Jo, det var framförallt CopyWriters (dvs de som kopierade böcker för hand) som var emot Gutenbergs pressar då de skulle bli arbetslösa. Men han fick sponsring av kyrkan för de insåg att man kunde trycka avlatsbrev mycket billigare än att skriva dem för hand.

Så visst handlar det om pengar som tidigare skrivits.

Gutenberg dog utfattig på gatan för att han var urusel på att marknadsföra sin metod för tillverkning av typer och bläck. Innan hans finansierare tog över var det nära att hela schabraket skulle gått om intet.

Att trycka böcker var redan möjligt innan Gutenberg, inte bara i Asien var boktryckning funnits i flera hundra år innan Gutenberg föddes, utan även i Europa, men det var dyrt. Att "copywriters" skulle haft något emot boktryckning är ett helt absurt påstående då det var kyrkans jävla män som var de som skrev böckerna för hand. . .

Permalänk
Medlem

Ai. Den stora utjämnaren.

Permalänk
Medlem

Fördelen med en AI är att den skulle kunna uppträda överallt samtidigt dygnet runt.

Permalänk

Avicii återuppstår som Aivicii och släpper nya album varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Gutenberg dog utfattig på gatan för att han var urusel på att marknadsföra sin metod för tillverkning av typer och bläck. Innan hans finansierare tog över var det nära att hela schabraket skulle gått om intet.

Att trycka böcker var redan möjligt innan Gutenberg, inte bara i Asien var boktryckning funnits i flera hundra år innan Gutenberg föddes, utan även i Europa, men det var dyrt. Att "copywriters" skulle haft något emot boktryckning är ett helt absurt påstående då det var kyrkans jävla män som var de som skrev böckerna för hand. . .

Tja, det var iallafall enligt ett TV-program på SVT för några år sen. Men det är klart, de kan ju haft fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det spelar ingen roll hur tekniskt, poetiskt och vackert AI-genererad musik är - eftersom musiken inte är uttryck från en människa med känslor, och individuella karaktärsdrag så blir det fullständigt ointressant i världen av konst och skapande, iaf för mig. Spelar ingen roll vilken genre, det blir själlöst och tappar all sin emotionella kraft. Det är produkten av algoritmer som tränats av faktiska uttryck som människan är kapabel till.

För mig så handlar musik om att uttrycka en känsla, och att sätta sitt egna indivudella prägel på uttrycket av den känslan. Bara Nina Simone kan sjunga som Nina Simone. Hon har levt livet som Nina Simone, hon har känt smärtan, hon uttrycker sin känsla som hon vill göra, misstag och dissonanser är bara en del av det.

AI-musik och AI-konst har ingen plats i den konstnärliga delen av musik. Däremot den kommersiella och ytliga delen, absolut.

Exakt detta. Lite som att det är häftigare att se ett lejon på savannen vs på zoo eller animerad på video..
Att det ibland snackas mer om artisten/konstnären/författaren/regissören än verken är väl bevis på att det är helheten som är det intressanta. Ingen kommer säga att "AI modell x.y.z tränad på dataset B2241 tillsagd att med följande sträng 'skapa en schysst countrylåt' och seed ccccbcb2212312bxs2" är så himla bra live.

Skrivet av Sysop:

Fördelen med en AI är att den skulle kunna uppträda överallt samtidigt dygnet runt.

Och med den lilla nackdelen att ingen vill titta. AI i dess form idag vore väl på sin höjd som att titta på en live-konsert inspelad och uppladdad på YouTube. Så det går ju redan se överallt samtidigt, men riktiga artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det spelar ingen roll hur tekniskt, poetiskt och vackert AI-genererad musik är - eftersom musiken inte är uttryck från en människa med känslor, och individuella karaktärsdrag så blir det fullständigt ointressant i världen av konst och skapande, iaf för mig. Spelar ingen roll vilken genre, det blir själlöst och tappar all sin emotionella kraft. Det är produkten av algoritmer som tränats av faktiska uttryck som människan är kapabel till.

För mig så handlar musik om att uttrycka en känsla, och att sätta sitt egna indivudella prägel på uttrycket av den känslan. Bara Nina Simone kan sjunga som Nina Simone. Hon har levt livet som Nina Simone, hon har känt smärtan, hon uttrycker sin känsla som hon vill göra, misstag och dissonanser är bara en del av det.

AI-musik och AI-konst har ingen plats i den konstnärliga delen av musik. Däremot den kommersiella och ytliga delen, absolut.

Nu är ju jag av uppfattningen att konst är för konstiga människor
Men när vi når den punkten att det inte går urskillja AI musik från människoskapad så tror jag att en konstkritiker (tror det heter så?) kan hitta på allt möjligt skräp om hur personen tänkt, känt osv. även från ett AI klipp. Det mesta sådant där tror jag är taget mer ur fantasin än något annat.

Nu vet jag inte om den storyn ens är sann, men hört den några gånger, att det var en konstnär som analyserade en bild och uttryckte alla möjliga "konstiga" saker om hur bra bilden var, och sedan visade det sig att den var målad av en APA.

Men jo visst, jag förstår att de som jobbar med Musik känner sig hotade och för många är ju live spelningar och sådant jätteviktigt och det kommer ju inte en AI göra på bra många år än

Hur som helst, har jag ingen avsikt att kasta skit på någon, men det är så här jag upplever konst...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hur ska dem annars göra?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Det finns flera skäl till varför vi bör vara försiktigt optimistiska om AI
potential inom musikskapande. För det första erbjuder AI en oöverträffad tillgång till kreativ inspiration. Genom att analysera tusentals musikstycken kan AI identifiera mönster och stilar som kan inspirera mänskliga kompositörer att tänka utanför de traditionella ramarna. Det kan leda till en rikare och mer varierad musikalisk landskap.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 / XTZ SA-1 och 2st Beyma SM212 / Hypex UcD180.

Permalänk
Medlem

Hur länge har inte musiker stulit låtar av varandra då?
Sen vad är unikt med just att musiken inte ska få undantag. Borde ju gälla alla då musiker som progamerare osv.