Windows 11 har enklare sätt att tvångsavsluta program

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 har enklare sätt att tvångsavsluta program

I utvecklarinställningarna döljer sig en funktion som gör det enklare än någonsin att tvinga ett trilskande program att slockna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen??
Älskar när task managern är helt omöjligt att få fram när ett spel har crashat men taskbaren går alltid att trolla fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

äntligen??
Älskar när task managern är helt omöjligt att få fram när ett spel har crashat men taskbaren går alltid att trolla fram.

Haha, jo, den är fin. Brukar trycka win+r och använda taskkill /f /im program.exe i det läget.

Svagheten med den metoden är dock att man förstås måste veta vad executablen heter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Använder själv ctrl+win+D för att få upp en ny skrivbordssession och då brukar det gå stänga ner via aktivitetshanteraren där om den skulle gå segt i första normala sessionen.

Permalänk
Medlem

Oj, en användbar funktion till Windows?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Funkar crtl alt delete alls fortfarande? Varje gång ett spel eller dylikt hänger sig provar jag det men det funkar aldrig längre.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Funkar crtl alt delete alls fortfarande? Varje gång ett spel eller dylikt hänger sig provar jag det men det funkar aldrig längre.

Ja då. Det fungerar, då får man upp valen som tidigare. Går inte att ta en skärmbild där så kan inte visa med en bild, men det fungerar för mig nu när jag testade.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

pkill -9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Gör som Smasher89 skrev, eller gör som jag: Win+Tab, öppna ny flik. Stäng ner den gamla fliken där spelet körs. Vips så har du ett nytt skrivbord och allt funkar som vanligt igen. Blev så glad när jag upptäckte detta.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Inkludera "Search", "MS Antivirus" och "MS Update" i detta.
De är f-n omöjliga att stänga av då de helt magiskt återuppstår 10-15 min efter man stängt ner dem via Services

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, macOS har dock haft detta sedan utminnes tider.

Permalänk
Medlem

jag använder "superf4" vilket fungerar i 99% av fallen

btw vem trycker ctrl+alt+del för aktivitetshanterare, tryck ctrl+shift+esc för att direkt öppna det

Permalänk
Medlem

Detta är förmodligen bland de mest eftertraktade funktionerna som uppkommit de senaste 10 åren. Tänk om Microsoft kunde implementera mer funktioner som användare uppskattar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

äntligen??

det syns bara inte på skärmen. man kan ändå använda det för att stänga av programmet/spelet i princip alla fall bara man kommer ihåg vilka knappar man ska klicka på, har man flera program öppna är det bara att trycka nedåtpil+delete tills man stänger den rätta

Permalänk
Medlem

En grej att alltid ändra är så att aktivitetshanteraren alltid visas överst.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Detta är förmodligen bland de mest eftertraktade funktionerna som uppkommit de senaste 10 åren. Tänk om Microsoft kunde implementera mer funktioner som användare uppskattar?

Sånt här är svårt att förklara för folk som inte är utvecklare själva, men en sådan här funktion är en workaround för att andra delar i operativsystemet inte fungerar som dom skall. Ingen vill att en sådan här funktion skall behövas. Att implementera detta är lite att ge upp skulle jag säga, jag förstår att det göms bakom ett utvecklar-alternativ.

Förhoppningsvis jobbar MS på grundproblemet också så man aldrig behöver tvångsavsluta ett program. I det här fallet skall Alt-F4 räcka. Jag tycker inte alls att man skall göra en massa fler halvdana workarounds som bara kluttrar ner UI.

En sak som MS kanske borde göra för att förenkla att stänga ner program när detta ändå händer är att sätta aktivitetshanteraren "alltid överst" som default. Jag förstår ju också att det kan vara ett jättebekymmer att avsluta trilskande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Gör som Smasher89 skrev, eller gör som jag: Win+Tab, öppna ny flik. Stäng ner den gamla fliken där spelet körs. Vips så har du ett nytt skrivbord och allt funkar som vanligt igen. Blev så glad när jag upptäckte detta.

Tack för tipset.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Detta blir ett måste för mig!
Den här är lika viktigt som https://www.tomshardware.com/how-to/windows-11-classic-context-menus

Önskade stackade tray icons funkade fortfarande men det har dom patchat bort så går inte göra längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

En grej att alltid ändra är så att aktivitetshanteraren alltid visas överst.

Det kan du göra i inställningarna för aktivitetshanteraren.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Citat:

När något program strular i Windows och det inte går att avsluta med kryssknappen i hörnet eller alt-F4 har den vanliga metoden att tvångsavsluta det länge varit att trycka ctrl-alt-delete, välja Aktivitetshanteraren och sedan leta upp och tvångsavsluta programmet i fråga.

Är ctrl-alt-del verkligen så inarbetat i folk att även vana datoranvändare fortfarande använder det istället för ctrl-shift-esc för att få upp aktivitetshanteraren?

Permalänk
Medlem

"killall Xorg" så har jag en clean desktop igen. Windows är alldeles för svårt för mig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nice, macOS har dock haft detta sedan utminnes tider.

Inte direkt. OS9 hade omöjligt många "extensions" som man inte kunde stänga av utan var tvungen att avinstallera följt av en reboot för att bli av med. Typ som windows code director i windows 11 server. Är urminnes tider från 2003? OSX tiger tog ihjäl alla carbon extensions men då hade man quartz extensions att slått med istället. De var fantastiska i vissa fall. Perian för quicktime är ett bra exempel. Myriaden av ad-crap saker till safari var väl inte så fantastiska.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Inte direkt. OS9 hade omöjligt många "extensions" som man inte kunde stänga av utan var tvungen att avinstallera följt av en reboot för att bli av med. Typ som windows code director i windows 11 server. Är urminnes tider från 2003? OSX tiger tog ihjäl alla carbon extensions men då hade man quartz extensions att slått med istället. De var fantastiska i vissa fall. Perian för quicktime är ett bra exempel. Myriaden av ad-crap saker till safari var väl inte så fantastiska.

Jag menar det som idag heter macOS, och som när det kom hette Mac OS X, som först kom ut 2001. Att kalla det för urminnes tider är väl lite att ta i, men det finns garanterat forummedlemmar som inte ens var födda innan dess.

"Gamla" MacOS är ju ett helt annat OS, som har ungefär lika mycket gemensamt med modern macOS som modern Windows har med Windows 3.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag menar det som idag heter macOS, och som när det kom hette Mac OS X, som först kom ut 2001. Att kalla det för urminnes tider är väl lite att ta i, men det finns garanterat forummedlemmar som inte ens var födda innan dess.

"Gamla" MacOS är ju ett helt annat OS, som har ungefär lika mycket gemensamt med modern macOS som modern Windows har med Windows 3.1.

Ja så är det, men GS/OS or ch MAC os classic har sina rötter i åttiotalets första hälft. Gammalt för de flesta forummedlemmarna men ska jag vara allvarlig så vet jag inte ens vad definitionen för urminnes ens är Enligt google så borde det vara nånstans äldre än sjöfolkens invasion av egypten, (sherden) så runt omkring 1900 talet före kristus.

Visa signatur

----
----

Permalänk
Medlem

Men man kan fortfarande inte flytta taskbaren....

Permalänk
Sötast

Intressant, man tar bort funktioner, forcerar (mer eller mindre) onlinekonton, pushar cloud, pushar subscriptions, lägger till reklam och även nu förenklar hur man dödar krashade program.

Bör vi oroa oss över hur stabilt Windows ska vara nu också?

Kanske de återupplivar Win9X kärnan snart igen? Då behöver vi inte oroa oss för att döda krashade processer. Bara starta om datorn direkt då den redan är låst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oj, en användbar funktion till Windows?!

Tillsammans med alla andra funktioner som vi kunniga användare nyttjar.