Permalänk

Dålig hastighet med en extender

Fick hem min tp-link RE200 idag, vet att det inte är någon oho produkt men hade förväntat mig mer utav den.
När jag har gjort parkopplingen till min asus router, och sen kör en hastighets test via bredbandskollen så får jag inte alls bra hastighet, får 80-90mbit. Sitter på 500/500 fiber och får normalt 270-320 via wifi men inte när jag kopplar upp mot extendern.
Är det någon inställning på min router jag måste göra? Eller är extender så dålig att den inte klarar av mer?

Permalänk
Hedersmedlem

Är den kopplad till routern via Wi-Fi eller sladd?
De kör en fuling:

Citat:

1 x 10/100Mbps Ethernet Port (RJ45)

... så via sladd är ~96 Mbps praktisk dataöverföring teoretiskt max.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Är den kopplad till routern via Wi-Fi eller sladd?
De kör en fuling:

... så via sladd är ~96 Mbps praktisk dataöverföring teoretiskt max.

Kör via Wi-Fi med den, jag laddade ner tp-link tether app och följde anvisningarna för att installera den mot min router.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Kör via Wi-Fi med den, jag laddade ner tp-link tether app och följde anvisningarna för att installera den mot min router.

Kör du på 5 GHz (eller "5G"), både på kopplingen mellan routrar och till TP-Linken? 2.4 brukar inte gå snabbare än så, så det är också en möjlig orsak.

Har inte mycket erfarenhet med dessa (satte upp en till en kompis en gång), så förhoppningsvis kan någon med lite bättre koll flika in också. Men de två sakerna är de första som bör uteslutas åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kör du på 5 GHz (eller "5G"), både på kopplingen mellan routrar och till TP-Linken? 2.4 brukar inte gå snabbare än så, så det är också en möjlig orsak.

Har inte mycket erfarenhet med dessa (satte upp en till en kompis en gång), så förhoppningsvis kan någon med lite bättre koll flika in också. Men de två sakerna är de första som bör uteslutas åtminstone.

Är uppkopplade på 5ghz banden på båda
Men får nu Max 60mbit

Permalänk
Medlem

Hur nära routern sitter den? Antal väggar mellan? Tror du ska vara nöjd med den hastigheten med den produkten

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hur nära routern sitter den? Antal väggar mellan? Tror du ska vara nöjd med den hastigheten med den produkten

Just nu gjorde jag ett test bara, den sitter typ 5m ifrån routern just nu, men jag var inne i routern och pillade lite och såg att min channel bandwidh va på enbart 40mhz, ändrade om så den köra på alla 3 nu 20,40 samt 80 mhz och då ökade hastigheten upp till 140 mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Just nu gjorde jag ett test bara, den sitter typ 5m ifrån routern just nu, men jag var inne i routern och pillade lite och såg att min channel bandwidh va på enbart 40mhz, ändrade om så den köra på alla 3 nu 20,40 samt 80 mhz och då ökade hastigheten upp till 140 mbit

Ökad kanalbredd ger bättre hastighet förutsatt att du inte har grannars nät som också behöver utrymme.

Grejen med din repeater är att den i ena sekunden ska ta emot information från klienten för att sedan skicka den vidare uppströms och tvärtom. Den kan bara göra en sak åt gången.

Permalänk
Medlem

Ja en repeater effektivt halverar prestandan - i bästa fall bara.

Permalänk
Medlem

Om du hade haft en TP-Link router som har stöd för TP-Link OneMesh så hade en RE200 varit OK köp.
Den är rätt värdelös med en ASUS router. Om din ASUS router har stöd för Mesh så skaffa en ASUS pryl som har stöd för det.
Bäst är naturligtvis sladd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W