AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk
Medlem

*Väntar med spänning på 9800X3D och X870E chipset*

Bra recension, skulle varit kul med jämförelse av även temperaturer dock! Men gissar att jag kan finna det i andra recensioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Evolution= något skapat av naturen. Revolution = något skapat av människan.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast stämmer det? Om vi tar TechPowerUp har den klart största antalet testade Windows-applikationer så var 7700X i genomsnitt 34 % snabbare jämfört med 5800X. 9700X är 2,7 % snabbare jämfört med 7700X.

7700X var objektivt snabbare men lanseringspriset för hela AM5-plattformen fick magen att vrida hos många. Plus att 5800X3D var fortfarande bästa spelprocessorn på marknaden. Då bland annat 5700X fick en rejäl prissänkning och nyheten om att en 5700X3D var på ingång så var 7000-serien lite svårmotiverad för gemene konsument.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Lite märkligt minus, eller bara tokigt formulerar?

"Tappar prestanda när den når sin strömbudget".

Detta gäller alla cpuer när de når sitt W tak, och de fall de inte har ett W rak så har de andra tak. 🤨

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag läser det som står i testet.
<Uppladdad bildlänk>

Tack, missade helt den grafen.
Rätt absurd effektökning för 15-20% extra prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av julgranen:

Evolution= något skapat av naturen. Revolution = något skapat av människan.

Det finns även evolution man kan argumenta är skapat av människan (t ex Lenskis E. coli-experiment)

Men framför allt så betyder väl orden i sammanhang som hårdvara att evolution = gradvisa skillnader och revolution = enorma skillnader. Så Zen 5 är en evolution och Zen 1 var en revolution (mot Bulldozer framför allt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den mjukvara som server CPUer jobbar med har för det mesta ingen större nytta av en extra stor L3-cache.
De skulle säkert kunna stoppa in en 3d-cache i server-cpuer, men det finns liksom minimal efterfrågan eller nytta med att göra det.

3d-cachen utvecklades först för deras server cpu:er och de har flera modeller av EPYC med 3d-cache (alla EPYC som slutar på X har en 3d-cache), t.ex 9684X med 1152MiB L3 jämfört med 9654 som har "bara" 384 MiB med samma antal kärnor (och faktiskt lägre baseclock).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tack, missade helt den grafen.
Rätt absurd effektökning för 15-20% extra prestanda.

Ingen fara hade själv missat det tills CrispVanDahl sa att det fanns i testet.

Permalänk
Medlem

Här är en video från SkatterBencher som visar i detalj hur 9700x beter sig med överklockning och undervoltning.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju helt felaktigt, säg vad du vill om Nvidia, men 4000-serien är det mest energieffektiva grafikkorten som finns på marknaden. Samt att dom med 4090 satte en helt ny nivå av prestanda samt all mjukvara och innovationer dom jobbar med.
Utan konkurrens så hade inte utvecklingen gått framåt. Så var glad för att den finns.

ja där har du helt rätt, fokuserade mig mest på cpun när jag yttrade mig. kör en asus 4090 och dlss är det bästa som finns för 4k raytracing

Permalänk
Medlem

170w och 90c med en ganska bra AIO är ju inte direkt inviterande med 24K R23 poäng.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

verkar som att techtubers börjar småbråka med varandra pga zen5. Kitguru som testade 9700x kängade till gn å hub en aning i sin recension medans Hub Steffe påpekade att zen5 är inget energieffektivt monster. Å jag måste hålla med lite där, det är bara att titta på bas frekvensen på 3.8ghz för att förstå hur amd kan påstå att cpun är en 65w cpu. Sånt har vi ju sett många gånger innan från dvs intel å då har det blivit argument kring det, men när amd kör liten fuling så är det okey

Videon där Leo gnäller lite på gn å hub

Videon där Steve från Hub gnäller lite på de techtubers som tycker att zen5 är super duper mega energi effektiv cpu:

lite popcorn kanske?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Rätt länge sedan GN faktist gjorde bra tester.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

verkar som att techtubers börjar småbråka med varandra pga zen5. Kitguru som testade 9700x kängade till gn å hub en aning i sin recension medans Hub Steffe påpekade att zen5 är inget energieffektivt monster. Å jag måste hålla med lite där, det är bara att titta på bas frekvensen på 3.8ghz för att förstå hur amd kan påstå att cpun är en 65w cpu. Sånt har vi ju sett många gånger innan från dvs intel å då har det blivit argument kring det, men när amd kör liten fuling så är det okey

https://www.youtube.com/watch?v=1oFtbQqIhgQ

Videon där Steve från Hub gnäller lite på de techtubers som tycker att zen5 är super duper mega energi effektiv cpu:
https://www.youtube.com/watch?v=e80Gqhe2Kt8

lite popcorn kanske?

Gillade Leo's take, dock håller jag inte helt med honom. Känns nästan som att det är fel namn. Borde bara vara R7 9700 utan x. Samt är priset lite väl högt. Men så är det väl med allt som är nytt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, AMD har sedan Zen2 haft samma namnscheman och kärnor/trådar i sina modeller och det börjar kännas Intel 2008-2017.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

https://www.youtube.com/watch?v=1oFtbQqIhgQ

lite popcorn kanske?

Det där en väldigt bra exempel på hur en påstår något och motiverar varför, den andra lyssnar bara på påståendet och har själv en annan idé om vad som borde vara bästa motivet.

Nu tycker jag både HUB och GN hade onödigt gnällig/negativ ton, men förutsätter att de är långt bättre än jag på att bedöma vad som ger mest views på YT.

Det HUB hänger upp sitt klagomål på är inte primärt de rätt minimala prestandaökningen, utan klagomålet är att prisnivån på de nya produkterna kontra deras Zen 4 motsvarigheter gör Zen 5 modeller poänglösa då Zen 4 fortfarande säljs. Kitguru missar ju totalt denna del av argumentet.

Sen håller jag med HUB i att det är lite märkligt hur alla, SweC inkluderat givet titeln på denna artikel, helt glömt bort 7700 som har samma TDP som 9700X. 7700 har rätt också betydligt bättre perf/W jämfört med 7700X.

Kollar man TechPowerUp (då de tester överlägset flest Windows-applikationer av alla tester jag sett) så ser man att
9700X är 3,7 % snabbare jämfört med 7700X, men detta ökar bara till 7,5 % mot 7700.

I spel är skillnaden mot 7700 ännu mindre, 9700X är 5,3 % snabbare.

Bara AMD vet varför de minskade TDP för 9600X/9700X, men givet siffrorna är det rätt uppenbart att redan vid 105 W börjar man hamna rätt en bra bit upp i den branta delen av effekt/perf kurvan. Samma gäller ju egentligen också Intel, deras 65 W varianter har långt bättre perf/W än deras K/KF modeller.

Givet att den näst viktigaste nyheten i Zen 5 (efter AVX-512 förbättringarna) är den "bredare" designen och givet att en nackdel med "bredare" design brukar nästan alltid bli ännu brantare effekt/perf kurva när man passerat optima kanske förklarar valet av sänkning?

Att Arm/Apple kan ha så brutalt breda mikroarkitekturer är en stor orsak till att de inte kan klocka i närheten lika högt som AMD/Intel. Att designa för lägre frekvens betyder också att man kan göra val som, i cykler räknat, ger lägre latens. Omvänt betyder samtidigt högre frekvens att samma antal cykler i latens ger lägre faktiskt latens. Så som vanligt: finns för- och nackdelar med nästan alla sådana här val.

TL;DR är att Zen 5 är helt OK, är prisnivån kontra Zen 4 som idag är orimlig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där en väldigt bra exempel på hur en påstår något och motiverar varför, den andra lyssnar bara på påståendet och har själv en annan idé om vad som borde vara bästa motivet.

Nu tycker jag både HUB och GN hade onödigt gnällig/negativ ton, men förutsätter att de är långt bättre än jag på att bedöma vad som ger mest views på YT.

Det HUB hänger upp sitt klagomål på är inte primärt de rätt minimala prestandaökningen, utan klagomålet är att prisnivån på de nya produkterna kontra deras Zen 4 motsvarigheter gör Zen 5 modeller poänglösa då Zen 4 fortfarande säljs. Kitguru missar ju totalt denna del av argumentet.

Sen håller jag med HUB i att det är lite märkligt hur alla, SweC inkluderat givet titeln på denna artikel, helt glömt bort 7700 som har samma TDP som 9700X. 7700 har rätt också betydligt bättre perf/W jämfört med 7700X.

Kollar man TechPowerUp (då de tester överlägset flest Windows-applikationer av alla tester jag sett) så ser man att
9700X är 3,7 % snabbare jämfört med 7700X, men detta ökar bara till 7,5 % mot 7700.

I spel är skillnaden mot 7700 ännu mindre, 9700X är 5,3 % snabbare.

Bara AMD vet varför de minskade TDP för 9600X/9700X, men givet siffrorna är det rätt uppenbart att redan vid 105 W börjar man hamna rätt en bra bit upp i den branta delen av effekt/perf kurvan. Samma gäller ju egentligen också Intel, deras 65 W varianter har långt bättre perf/W än deras K/KF modeller.

Givet att den näst viktigaste nyheten i Zen 5 (efter AVX-512 förbättringarna) är den "bredare" designen och givet att en nackdel med "bredare" design brukar nästan alltid bli ännu brantare effekt/W kurva när man passerat optima kanske förklarar valet av sänkning?

Att Arm/Apple kan ha så brutalt breda mikroarkitekturer är en stor orsak till att de inte kan klocka i närheten lika högt som AMD/Intel. Att designa för lägre frekvens betyder också att man kan göra val som, i cykler räknat, ger lägre latens. Omvänt betyder samtidigt högre frekvens att samma antal cykler i latens ger lägre faktiskt latens. Så som vanligt: finns för- och nackdelar med nästan alla sådana här val.

tänkte på en sak, italienaren som gjorde ett test hade ju 9900x och den var ofta väldigt nära 7800x3d, den har ju 120w tdp och 9950x har ju 170w tdp, sen såg jag tidigare en video från vex, å han hade en påäng, amd kanske vill att man ska välja r9 cpuerna för mer umph.

självklart är det ju mer tdp för det är dubbla ccd men lär ju ändå göra att de kan boost högre än r7 å r5orna, dvs out of the box.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

3d-cachen utvecklades först för deras server cpu:er och de har flera modeller av EPYC med 3d-cache (alla EPYC som slutar på X har en 3d-cache), t.ex 9684X med 1152MiB L3 jämfört med 9654 som har "bara" 384 MiB med samma antal kärnor (och faktiskt lägre baseclock).

Där ser man. Det var mer än jag visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jättebra cpu för min del som är intresserad av svala processorer. Positivt att de satsat på det och inte bara mer kraft.

Det fanns ju redan Ryzen 7 7700 som också var 65W TDP. Tyvärr är ju 9700x knappt snabbare än den och mycket dyrare på samma gång.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det fanns ju redan Ryzen 7 7700 som också var 65W TDP. Tyvärr är ju 9700x knappt snabbare än den och mycket dyrare på samma gång.

Mjo dock kan du ju överklocka 9000serien lättare om du så vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

lite popcorn kanske?

Hmmpf, lite väl grinig video tycker jag. Stämmer ju att om man jämför saker som ÅF-pris just nu och FPS/krona så är de nya något upphottade miniräknarna 9600x och 9700x ingen historisk milstolpe som i ett trollslag skapar någon gamerutopi, men det förutsåg nog alla ändå, man visste bara inte vart prestandan skulle peka.

Jag avvaktar nog med slutbetyg tills X3D-varianterna är ute så man kan jämföra alla varianter ordentligt, åtminstone i empiriska tester.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mjo dock kan du ju överklocka 9000serien lättare om du så vill...

Sant men då förlorar man ju mycket på energieffektiviteten också. Men ja, mer flexibel är den.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Då det mest är spel som tjänar på 3D cache och annat verkar generellt tappa lite prestanda istället så kan man ju tänka sig att server-cpus lär passa sin marknad sämre med 3D cache, även om kostnaden kan slås ut lättare på högre prislappar så finns det ju ingen anledning att göra det för att få sämre prestanda för den sortens usecase.

Om jag inte missförstår frågan?
X3D känns just nu nästan enbart relevant för de datorer vars huvudsyfte är spel, och specifikt spel där man vill jaga max FPS och då har GPU nog att möjliggöra sådan FPS.

Skrivet av Erik_T:

Den mjukvara som server CPUer jobbar med har för det mesta ingen större nytta av en extra stor L3-cache.
De skulle säkert kunna stoppa in en 3d-cache i server-cpuer, men det finns liksom minimal efterfrågan eller nytta med att göra det.

Sorry om jag svarade otydligt.

Syftade mer på 8-wide och inte 3D V-Cache där som jag var nyfiken på som @Yoshman pratade om i samma inlägg.

Permalänk

Hur intressant är uppgraderingen om man inte sitter på ett värstingkort? Blir inget 4900 för min del, men planen är att titta på AMD:s nya kort senare i höst, samt ny CPU. Vore kul med lite tester med andra GPUer också.

Permalänk
Medlem

Läser från techpowerup och deras 4k speltester med ett rtx 4090.

I snitt skiljer det 3 fps mellan 9700x och min snart 3 år gamla 5900x.
Uppgradering absolut INTE intressant med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Missade jag något eller är det bara energieffektiviteten som är det vassa? Vilket man såklart inte ska underskatta men som konsument med bara en dator ligger det ju inte jättehögt upp på listan.

Är det primärt spel som datorn ska användas till är det ju en intressant processorer eftersom grafikkortet och inte processorn tenderar att vara flaskhalsen för de flesta. Tycker dessa 65-wattare är underskattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Läser från techpowerup och deras 4k speltester med ett rtx 4090.

I snitt skiljer det 3 fps mellan 9700x och min snart 3 år gamla 5900x.
Uppgradering absolut INTE intressant med andra ord.

Spelar du i 4k så är det nästan enbart grafikkortet som spelar roll för prestanda. Om du inte har en riktigt svag CPU så är det ändå grafikkortet som blir flaskhalsen.
Men det finns ju folk som gör annat med sina datorer än att spela, och det finns folk som spelar i lägre upplösningar. Då kan CPU prestandan spela stor roll.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triton242:

Sorry om jag svarade otydligt.

Syftade mer på 8-wide och inte 3D V-Cache där som jag var nyfiken på som @Yoshman pratade om i samma inlägg.

"Kostnaden" jag refererade till där handlar främst om "kostnad i transistorer och effekt". Prismässigt är det nog inget större problem då front-end inte är en dominerande del sett till storlek.

Tror vi redan ser att även om Zen 5 har bättre perf/W vid sin nominella IPC så drar den iväg värre än Zen 4 om man låter den ta den effekt den vill ta.

Med PBO mer än dubblas ju effekten

Klicka för mer information
Visa mer

9700X+PBO har klart sämre perf/W jämfört både med 7700X+PBO samt 14600K i MT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Freezelag:

Hur intressant är uppgraderingen om man inte sitter på ett värstingkort? Blir inget 4900 för min del, men planen är att titta på AMD:s nya kort senare i höst, samt ny CPU. Vore kul med lite tester med andra GPUer också.

Fördelen med att processorer testas processorbundet respektive grafikkort testas grafikkortsbundet är att man kan kombinera resultaten ifrån olika test för att bedöma var de komponenter man vill kika på skulle landa.

Klarar exempelvis processor A 175 fps i ett specifikt test i 1080p kommer den klara ungefär detsamma i 1440p. Klarar då grafikkort B 140 fps i 1440p är det ungefär där slutresultatet (om du spelar i 1440p) kommer landa. Klarar samma grafikkort av 200 fps i 1080p vet du att slutresultatet blir 175, eftersom det är där processorn begränsar. Man kan också, men lite mer grovhugget använda prestandaindex. Klarar ett RTX 4090 214 rps i ett spel och ditt tilltänka kort ligger på 64% av det förstnämndas prestanda kan du räkna med 137 fps. Här finns dock givetvis en felmarginal, då prestandaindex är ett väldigt grovt genomsnittsmått.

Anledningen till att seriösa hårdvarurecensenter använder sig av statiska testsystem och en specifik svit av spel där inställningarna är desamma mellan olika hårdvarutest är just för att man skall kunna jämföra sinsemellan och mixa resultat ifrån olika test. Nackdelen är att det blir svårt att kombinera test ifrån olika recensenter då olika mjukvara, inställningar och testsystem används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bärbar vs Laptop

Jag har tappat intresset för watt-monster runt mitt skrivbord. Har sedan en tid gått över till bärbar dator, då mitt spelande börjat fungera ok där. Jag sa själv adjö till min stationära dator för två år sedan.

Har Sweclockers haft nån poll om bärbar kontra stationär för gaming m.m. kontra stationär dator? Vore kul och höra hur andra gör