Google döms för olagligt monopol

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Dags att sätta dit äcklena Meta och Apple med!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well bing med chatgpt fungerar faktiskt riktigt bra! men utan så är det fortfarande som att dra kroppsdelar på sandpapper..

Jag vet inte det. När man frågar bing med chatgpt så får man ofta helt fel svar med långa utlägg från Wikipedia-artiklar som handlar om helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Första hitten när jag söker efter "alternativa sökmotorer"

<Uppladdad bildlänk>

Såååååå antar din Googlefu bara är EXTREMT dålig ^^

Skrivet av BM-Mods:

Vet inte hur du söker, men jag hitta dessa...

Olika sökmotorer

Nu var ju frågan retorisk om ni missade det. Att hitta "alternativa sökmotorer" är inte så svårt, alternativa är däremot svårare.

Retorisk fråga

Skrivet av Yoshman:

Kanske för att Google-sökning redan har blivit passerad av "AI"?

Jämför det rätt "sparsmakade" resultatet som @norrby89 fick från Google med exakt samma två ord som prompt till ChatGP

<Uppladdad bildlänk>
"AI" lär vara Googles värsta mardröm!

"AI" är långt ifrån perfekt, men för mig börjar ersätta rätt många saker jag använt sökmotorer (primärt Google) i över 20 år nu.

Handlar inte AI mer om att det presenteras som ett enhetligt sammanställt dokument / att göra lista? Känns lite som att jämföra äpplen med päron. För mig blir det lite använd Google om du behöver platser att besöka, AI om du behöver (andra) tillvägagångssätt eller färdiga resultat / lösningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OldComputer:

Handlar inte AI mer om att det presenteras som ett enhetligt sammanställt dokument / att göra lista? Känns lite som att jämföra äpplen med päron. För mig blir det lite använd Google om du behöver platser att besöka, AI om du behöver (andra) tillvägagångssätt eller färdiga resultat / lösningar.

Sure, viss skillnad finns på vad som är deras största styrka.

Ser jag till min egen användning av sökmotorer är överlapp väldigt stort och här har AI-tjänsterna snabbt blivit ett långt bättre verktyg. Det är fullt möjligt att söka efter platser även med AI (de kommer under huven då använda sökmotorer), men i det läget får man i de flesta fall långt mer information än vad som är nödvändigt -> tar längre tid.

Så om Google inte är i panikläge över vad som är möjligt med AI-tjänsterna och snabbt agerar lär det här med deras monopolsituation lösa sig själv framgent.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Jag finner tyvärr alla alternativ till Google bristfälliga och frustrerande. -+ operander fungerar inte som det ska, "bara inom citattecken" funkar inte heller som det ska. Att hela Internet har blivit sönderoptimerad av SEO gör bara saken än mer ledsamt.

AI känns som räddningen just nu i alla fall. Använder Perplexity 99% av alla queries.

Då är ju detta förhoppningsvis ett steg på vägen för andra aktörer att faktiskt bryta fram.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.