Telefonen kan inte skilja på olika två nätverk som har samma namn

Permalänk
Medlem

Telefonen kan inte skilja på olika två nätverk som har samma namn

Hej, det är såhär att mitt gym har ett Wi-Fi med namnet ASUS som jag är connected till. Dessvärre har min närmsta granne i lägenheten också ett nätverk med namnet ASUS.

På något sätt så hamnar min grannes nätverk på "Saved Networks" så min telefon försöker ansluta till den istället för mitt eget, det gör att min mobil kan ligga länge och försöka connecta till ett nätverk jag inte har tillgång till och det resulterar i att mobilen blir utan Wi-Fi långa stunder ibland när jag inte kollar till den.

Detta är väldigt frustrerande och har prövat att "Forget" grannens Wi-Fi men då försvinner både grannens Wi-Fi från "Saved Networks" samt gymmets Wi-Fi och jag måste slå in lösenord varje gång jag går dit.

Snälla hjälp, varför blandar mobilen ihop två olika nätverk på två olika platser bara för att de har samma SSID? Hände för övrigt på min förra telefon också (OnePlus 8 Pro), nu har jag OnePlus 12.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Så är det när namnet är detsamma. Detta kommer ingen ifrån. Säg åt gymmet och grannen att byta SSID.

För mobilen är det ett och samma nätverk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är nog en implementationsdetalj på klienten gissar jag. En AP har en MAC-adress (BSSID) som, vad jag vet, aldrig ändras, även om det kanske skulle vara önskvärt för att sabba wardriving-databaserna. BSSID är ett 48-bitars tal, oftast representerat i hex, 6 bytes med kolon mellan.

ESSID är namnet som broadcastas över radio. Klienten skulle kunna matcha på båda, inte bara ESSID, innan den ansluter med ett sparat lösenord. Men det är det nog ingen som gör, eftersom användare som sätter samma ESSID på flera av sina egna AP:er då skulle behöva spara (och skriva in) lösenordet flera gånger, vilket skulle uppfattas som jobbigt.

Säg åt google att bygga funktionen så att den passar dig och inte de andra miljarder användarna.

Edit: jag skrev för övrigt ett inlägg i Swekerhet-tråden för wtt tag sedan om en sårbarhet på samma tema - hur det går att lura klienter till att ansluta till osäkra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är nog en implementationsdetalj på klienten gissar jag. En AP har en MAC-adress (BSSID) som, vad jag vet, aldrig ändras, även om det kanske skulle vara önskvärt för att sabba wardriving-databaserna. BSSID är ett 48-bitars tal, oftast representerat i hex, 6 bytes med kolon mellan.

ESSID är namnet som broadcastas över radio. Klienten skulle kunna matcha på båda, inte bara ESSID, innan den ansluter med ett sparat lösenord. Men det är det nog ingen som gör, eftersom användare som sätter samma ESSID på flera av sina egna AP:er då skulle behöva spara (och skriva in) lösenordet flera gånger, vilket skulle uppfattas som jobbigt.

Har man ett nätverk (samma ESSID) bestående av flera APs har väl dessa olika BSSIDs såvitt jag kommer ihåg, så att klienterna ska kräva att båda dessa matchar innan den ansluter är inte särskilt rimligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Säg åt google att bygga funktionen så att den passar dig och inte de andra miljarder användarna.

Edit: jag skrev för övrigt ett inlägg i Swekerhet-tråden för wtt tag sedan om en sårbarhet på samma tema - hur det går att lura klienter till att ansluta till osäkra nätverk.

Inte bara uppfattas som jobbigt, det skulle vara jobbigt som tusan eftersom du inte vet vilken du ansluter till i normalfallet, MAC brukas inte synas i UI:t.

Permalänk
Medlem

Är det inte lättast för dig att bara döpa om ditt nätverk till något annat så slipper du problemet helt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det inte lättast för dig att bara döpa om ditt nätverk till något annat så slipper du problemet helt?

Visst kan TS döpa om sitt nätverk, men det hjälper föga när det är gymmet och grannens nät som har samma namn...

Till TS: Ställ in så den inte ska autoconnecta till nätverket, sen när du är på gymmet så får du klicka en gång på det för att ansluta manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag tolkar det som att "mitt gym" betyder "gymmet jag går till" så OP har i så fall ingen möjlighet att göra detta.

Du har dock helt rätt om att det är ett dumt namn att sätta och något man bör ändra om man har möjlighet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Läs ordentligt. Det är inte hans nätverk som är problemet.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Enklaste workaround:en är väl att du stänger av "anslut automatiskt" på det nätet, och väljer gymmet:s wifi när du går dit. Då kommer den ju inte att försöka ansluta till grannen i alla fall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Slappt att gymmet inte satt eget SSID, fattar att Lars-Bertil 74 inte fixar att byta ifrån "Telia-3264862384" men t.ex ett gym borde ju kunna fixa till det.

mitt gästnät heter fö FRA-datacollection

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Det simplaste är väl att helt enkelt att byta SSID. Lämpligen till Gymmet i stället för ASUS. Alternativt att grannen kan övertalas att byta ut sitt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Det låter fruktansvärt oseriöst utav gymmet att bara köra på default SSID:t. Men det speglar dessvärre vilken nivå/ansträngning som görs på diverse gym, fik, restauranger och liknande verksamheter ute i världen, vi människor är lat av vår natur och tekniskt kunnande kostar pengar att ta in som tjänst och undviks därmed så långt det går.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan koppla upp på grannens wifi med samma SSID. Det är väl ändå olika lösenord?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mullvaden83:

Förstår inte hur du kan koppla upp på grannens wifi med samma SSID. Det är väl ändå olika lösenord?

Den försöker ansluta men lyckas självklart inte pga just olika lösenord.
Samtidigt så borde den väl se två olika nätverk och inte ett som TS skriver när han väljer att glömma nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Hej, det är såhär att mitt gym har ett Wi-Fi med namnet ASUS som jag är connected till. Dessvärre har min närmsta granne i lägenheten också ett nätverk med namnet ASUS.

På något sätt så hamnar min grannes nätverk på "Saved Networks" så min telefon försöker ansluta till den istället för mitt eget, det gör att min mobil kan ligga länge och försöka connecta till ett nätverk jag inte har tillgång till och det resulterar i att mobilen blir utan Wi-Fi långa stunder ibland när jag inte kollar till den.

Detta är väldigt frustrerande och har prövat att "Forget" grannens Wi-Fi men då försvinner både grannens Wi-Fi från "Saved Networks" samt gymmets Wi-Fi och jag måste slå in lösenord varje gång jag går dit.

Snälla hjälp, varför blandar mobilen ihop två olika nätverk på två olika platser bara för att de har samma SSID? Hände för övrigt på min förra telefon också (OnePlus 8 Pro), nu har jag OnePlus 12.

Nu vet jag inte om det är en sak på Iphone men om du går in på Asus-nätverket så bör du kunna bocka ur "anslut automatiskt". Då slipper du bekymret med att den kopplar upp men då får du istället koppla upp manuellt varje gång du ska ansluta dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den försöker ansluta men lyckas självklart inte pga just olika lösenord.
Samtidigt så borde den väl se två olika nätverk och inte ett som TS skriver när han väljer att glömma nätverket

Trådlösa klienter förutsätter att samma fysiska nätverk befinner sig på SSID:t om SSID:t det är detsamma mellan två olika stationer/accesspunkter. Detta hänger ihop med roaming-funktionen för större fastigheter där en accesspunkt inte räcker för full täckning såsom företagslokaler, bibliotek eller en torgyta som behöver x antal stationer som klienterna hoppar mellan beroende på vart de befinner sig och vilken accesspunkt som är närmast.

Så nej, du kommer inte att se flera nätverk med samma namn, den biten sköter klienten internt när den anser sig behöva hoppa över till en bättre accesspunkt. Och man måste ha ett eget unikt SSID för sitt eget nätverk, för att också kunna ha en egen unik PSK-nyckel.

I fallet med gymmet i fråga så saknar de uppenbarligen någon med tillräckligt tekniskt kunnande för korrekt uppsättning av trådlöst nätverk. Visst, en Asus-router kan väl duga på ett litet mini-gym i nån småstad, men hade jag satt upp det så hade justerat wifi-parametrar för 2.4 och 5GHz så att dessa passa förutsättningarna på plats, samt döpt SSID:t till exempelvis gymmets namn samt satt en random PSK-nyckel för att sedan printa ut QR wifi-anslutningsskyltar och sätta upp i lokalerna, man ska göra det enkelt för gästerna. Med tanke på att gymmet kan hållas ansvarig för eventuell olaglig trafik som förekommer på nätverk även om det är en gäst som ligger bakom, speciellt när du inte kräver användarna att skriva på friskrivningsklausul vid anslutning, om man nu inte gör detta direkt i medlemskapet förstås.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Löste det genom att klicka ur anslut automatiskt och varken grannen eller gymmet verkar ha någon aning om internetsäkerthet.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Löste det genom att klicka ur anslut automatiskt och varken grannen eller gymmet verkar ha någon aning om internetsäkerthet.

Gött att det löste sig, men är det på den här nivån..du provade aldrig att logga in som admin på någon av routerna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Gött att det löste sig, men är det på den här nivån..du provade aldrig att logga in som admin på någon av routerna?

Det är grannens o gymets. Inte hans egna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är grannens o gymets. Inte hans egna.

Jag vet. men med tanke på att de heter asus, kanske de inte ens har ändra inloggning heller…

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag vet. men med tanke på att de heter asus, kanske de inte ens har ändra inloggning heller…

Nä det vore ju jävligt ironiskt. XD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du döper om ditt egna nätverk till Asus så får grannen samma problem och kanske byter?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.