Microsoft-utvecklare förtydligar hur blåskärmen kom till

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-utvecklare förtydligar hur blåskärmen kom till

Efter rapporter om att det är osäkert vem som egentligen uppfann Windows blåskärm reder Microsofts Raymond Chen ut historien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Guru Meditation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det enkla svaret på gåtan är helt enkelt att ”blåskärmen” i själva verket är tre olika helskärmsvarningar vars text och kod gjordes av olika utvecklare. Steve Ballmer skrev texten till Windows 3.1-dialogen. Han själv skrev den slutgiltiga versionen av Windows 95:s blåskärm som talar om för användaren att Windows kernel har stött på ett fel som kanske går ignorera (tryck på valfri tangent för att försöka gå vidare som om inget har hänt). John Vert skrev slutligen dialogen i Windows NT som visar felinformation efter ett kernel-fel som får systemet att krascha – den första ”äkta” blåskärmen.

"Slutligen" som i att det nämns sist i artikeln, snarare än kronologiskt då.
För NT-blåskärmen introducerades vad jag ser i NT version 3.1 som släpptes 1993, alltså några år innan Windows 95 släpptes.

Och vad jag förstår så hade ju även Windows 3.0 samma typ av felmeddelande i textläge som återfinns i "blåskärmen" i 3.1, men med skillnaden att det var svart bakgrund i 3.0.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

"Slutligen" som i att det nämns sist i artikeln, snarare än kronologiskt då.
För NT-blåskärmen introducerades vad jag ser i NT version 3.1 som släpptes 1993, alltså några år innan Windows 95 släpptes.

Också slutligen på så vis att det nog är den som levde längst -- det kan nog finnas kod kvar från den i Windows 11, fast de gjorde ju om designen i Windows 8, så kanske inte. Den i Windows 7 lär åtminstone bygga på den från NT.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Äger blåskärmen!

Permalänk
Medlem

Källa till denna artikel?

https://youtu.be/KgqJJECQQH0?si=wpF11RHzVxoaxnZT

Denna videon från Dave's garage stämmer rätt så bra in på artikeln annars

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hölmiz:

Källa till denna artikel?

https://youtu.be/KgqJJECQQH0?si=wpF11RHzVxoaxnZT

Denna videon från Dave's garage stämmer rätt så bra in på artikeln annars

Källan är länkad i nyheten
Det är från Raymond Chens blogg. Dvs han som är en av de tre som skapade dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skönaste felhantering jag sett är nog i Pinball Illusions (pc) när spelet låste sig visade upp en bild och text med ”generalens fel”, som parodi på ”general protection fault”

*edit* hittade till och med en bild på det på github:
https://user-images.githubusercontent.com/1992026/41097817-98...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kom just på att jag hittills, ta i trä, aldrig fått kernel panic i Linux. Motsvarande blåskärm i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Kom just på att jag hittills, ta i trä, aldrig fått kernel panic i Linux. Motsvarande blåskärm i Windows.

Tänk om ett MS-OS kunde vara lika stabilt. Det närmaste var väl Windows 2000.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Skönaste felhantering jag sett är nog i Pinball Illusions (pc) när spelet låste sig visade upp en bild och text med ”generalens fel”, som parodi på ”general protection fault”

*edit* hittade till och med en bild på det på github:
https://user-images.githubusercontent.com/1992026/41097817-98...

Haha, stackars general.

Det där blir olika mycket imponerande beroende på hur länge du kört Linux. 🙃

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Det där blir olika mycket imponerande beroende på hur länge du kört Linux. 🙃

Mja, jag skulle nog säga att det är imponerande av Linux om man jämför bluescreen/kernel panic per given tidsenhet med Windows.

Permalänk

Mja, jag skulle nog säga att det är imponerande av Linux om man jämför bluescreen/kernel panic per given tidsenhet med Windows.

Är med på vad du menar, men visst vore det intressant att ta med en tidsaspekt och hur datorn används?

På min jobbdator med MacOS har jag haft en Kernel Panic sedan oktober förra året och det hände i samband med uppvaknande ur vila (lyfte på locket) vilket är något som jag gör flera gånger om dagen under arbetveckan, så det skulle jag säga är mycket stabilt också.

Nya datorn med Windows 11 där hemma som använts sen januari i år har också varit stabil och endast gett blåskärm i samband med uppdatering av BIOS och trixande med inställningar där. Men den datorn används inte under dagarna och i princip bara till spel och surf. Men har varit stabil att lägga i vila och väcka ur vila tycker jag.

Vet inte, vore kul att jämföra de olika operativsystemen lite mer vetenskapligt gällande stabilitet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ha, NT var först med "äkta" blåskärm. Det var värst. Jag körde NT 3.51 ganska länge, riktigt bra OS på sin tid.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750