Permalänk
Medlem

Bluescreen problem på dator

Hej,

I början av förra året köpte jag en dator där jag plockade ihop delar och lät inet bygga ihop den. När jag spelar lol, wow, rocket league och massa andra spel så funkar det hur bra som helst, men nu har jag fått bluescreen när jag spelat overwatch / icarus.

Är inte jättehaj på felsökning men jag har provat att sänka alla grafiker till lägsta möjliga och tycker väl enligt recommended system req att datorn borde klara det ganska bra. Har även provat att formatera om skiten men det hjälpte inte. Har ni några tips på hur jag ska lösa problemet så vore det tacksamt då jag gärna provar det som går att prova själv innan jag skickar den till inet på felsökning..

Delar i datorn:

ASRock B650M PG Riptide
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 1TB
AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
PowerColor Radeon RX 6950 XT 16GB Red Devil
Corsair RM850x 850W v3
Cooler Master MasterBox 520 Mesh Blackout
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY

Permalänk
Medlem

Bluescreen innehåller oftast en felkod. Nu hittar jag på en, men de brukar se ut i den här stilen:
0x1005700A - Feltext har inträffat i kaputt.exe

Skriv av felkod/text eller än bättre fotografera den. Börja gärna själv googla på den också, kanske hittar du det själv.

Permalänk
Medlem

Eftersom du får bluescreen så borde det även stå en eventuell felkod där också, den borde peka i någon riktning vart man ska börja felsöka..kan du se vad det står där?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hämta programmet Whocrashed. Installera och kör programmet. Whocrashed analyserar dumpfilen som Windows lagrar vid blåskärm.
När Whocrashed har körts klart visas innehållet av analysen och du kan se vad det kan vara för fel.
Ett mycket användbart program som alltför få känner till. Kostar inget och du hämtar det här:

https://www.resplendence.com/whocrashed

Permalänk
Medlem

Nu har datorn inte crashat sen jag skapade tråden (typiskt). Men jag tar till mig tipsen om koden och whocrashed så ska jag försöka få ordning på det om det händer igen, tack så länge allihopa!

Permalänk
Medlem

Tjenare, nu har jag kollat upp lite grann och det verkar som det är något maskinvarufel.

https://imgur.com/a/i3V85qD

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, och hade varit tacksam för all hjälp jag kan få..

Permalänk
Medlem

KernelEvent pekar på hårdvarufel om jag minns rätt.

Till att börja med, se över samtliga drivrutiner, speciellt till din GPU, har du tur så är det något här som spökar.

Finns en mjukvara som heter DDU...kan eventuellt vara till nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Till att börja med, se över samtliga drivrutiner, speciellt till din GPU, har du tur så är det något här som spökar.

Tack för tipset, fick samma råd av inet som byggde datorn men verkar inte hjälpa tyvärr, får fortfarande "maskinvarufel" dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Tack för tipset, fick samma råd av inet som byggde datorn men verkar inte hjälpa tyvärr, får fortfarande "maskinvarufel" dagligen.

Ett tips jag läste från ett annat håll är att byta CMOS batteriet i moderkortet, men känns isåfall otroligt då datorn är såpass ny.

Vanligt knappcellsbatteri, CR2032.

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

om jag ska vara ärlig så kan i princip vad som helst få os kärnan att crasha behöver inte vara hårdvara kan mycket väl bero på mjukvara.

så enligt mig så är felet fortfarande odefinierat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du råkar inte veta vad det var som var annorlunda när du inte fick några problem ett tag?
Hur ser temperaturerna ut? Ta screenshot och posta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Hur är det med windows, är det fullt uppdaterat eller ligger du på lite äldre version/patchar? Testa att köra en Windows update, ibland kan modern hårdvara fungera dåligt på äldre version av OS, menar inte att du t.ex ska uppdatera från Win 10 till 11 utan uppdatera till senaste tillgängliga version av det OS du ligger på. Modern hårdvara och den mjukvara som krävs för att köra den fungerar bäst i ett väl uppdaterat OS då det kontinuerligt släpps uppdatering till operativsystemet för att förbättra funktionaliteten, ibland blir det tvärtom när en uppdatering innehåller buggar så om du vet med dig att du ligger på senaste version kanske det är id'e att backa en version för att se om problemet försvinner/kvarstår . Bara en tanke.

Glhf!

Permalänk
Medlem

När det gäller stabilitet problem på i princip alla AM5 system så bör första steget vara se till att du har senaste bios versionen för ditt moderkort, det har varit mycket problem med stabilitet när det gäller ram hastigheter som mer eller mindre (finns alltid outliers) har fixats med bios uppdateringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om jag ska vara ärlig så kan i princip vad som helst få os kärnan att crasha behöver inte vara hårdvara kan mycket väl bero på mjukvara.

Ja det är ju självfallet, mitt svar var baserat på TS felkod som dök upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Datorer i ett nötskal, haft två st nu båda monterade av inet och liknande bekymmer på båda. Den förra datorn hade dock väldigt många år på nacken och det var bättre att köpa ny än att reparera skiten. Denna kommer åka tillbaka till inet snart då det fortfarande täcks av garanti..

Skrivet av pine-orange:

Du råkar inte veta vad det var som var annorlunda när du inte fick några problem ett tag?
Hur ser temperaturerna ut? Ta screenshot och posta här.

När jag kollar tillförlitlighetsloggen så visar det att datorn har haft maskinvarufel varje dag, men jag vet att datorn inte har kraschat varje dag. Får börja logga manuellt med papper o penna helt enkelt haha.

Skrivet av [SmR]BMF:

Hur är det med windows, är det fullt uppdaterat eller ligger du på lite äldre version/patchar? Testa att köra en Windows update, ibland kan modern hårdvara fungera dåligt på äldre version av OS, menar inte att du t.ex ska uppdatera från Win 10 till 11 utan uppdatera till senaste tillgängliga version av det OS du ligger på. Modern hårdvara och den mjukvara som krävs för att köra den fungerar bäst i ett väl uppdaterat OS då det kontinuerligt släpps uppdatering till operativsystemet för att förbättra funktionaliteten, ibland blir det tvärtom när en uppdatering innehåller buggar så om du vet med dig att du ligger på senaste version kanske det är id'e att backa en version för att se om problemet försvinner/kvarstår . Bara en tanke.

Glhf!

Har en legitim windows nyckel så den är alltid uppdaterad till senaste, får testa att köra en äldre version och se om det hjälper.

Skrivet av RaidSoft:

När det gäller stabilitet problem på i princip alla AM5 system så bör första steget vara se till att du har senaste bios versionen för ditt moderkort, det har varit mycket problem med stabilitet när det gäller ram hastigheter som mer eller mindre (finns alltid outliers) har fixats med bios uppdateringar.

Jag ska dubbelkolla att jag har senaste versionen av bios för det har jag inte ens tänkt på. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Skulle sänka RAM med 200mhz, speciellt om det nu går i 6000mhz vilket många AMD system inte gillar riktigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Skicka tillbaka den till Inet så får dom kolla. den tycker jag när du inte är så "high" på datorer och tekniken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle sänka RAM med 200mhz, speciellt om det nu går i 6000mhz vilket många AMD system inte gillar riktigt.

Tack för tipset, ändrade till 5800mhz och har funkat bra än så länge, hade ju varit kanon om det är så här enkelt att lösa problemet.

Skrivet av hollowman71:

Skicka tillbaka den till Inet så får dom kolla. den tycker jag när du inte är så "high" på datorer och tekniken..

Yes det är sista utvägen, tänkte om det fanns småsaker man kunde pilla med själv för att undvika att det var en quickfix.