Elon Musk stämmer Open AI igen

Permalänk
Medlem

Musk tycks ha hävdelsebehov, förmodligen relaterat till hans barndomstrauman som han inte hanterat.

Fotbollslaget i Thailand som blev fast i en grotta, då ville han 'vara hjälten' som skulle bygga en special-pod att rädda pojkarna i men sen när han fick kalla handen gick han till attack och kallade en av dykarna för pedofil (settled out of court - enkelt att betala folk att dra sig tillbaka i rättstvister när man är rik).

Det här mönstret återkommer, Elon låter sig inte bli "trampad på" utan att hämnas. Hela OpenAI-grejen handlar nog snarare om att han vill "hämnas" för att han inte fick ta del av framgången, att han gav bort 50 miljoner dollar för till OpenAI utan att bli en del av framgången och han känner sig omkörd.

Att han säger "my son is dead" om sin son som bytt kön säger också en del om oförmogan att hantera sådan som gör honom upprörd, det är enklare att låtsas som att ens son är död än att konfrontera smärtan över att ha en så dålig relation med sitt eget barn.

Musk har många demoner, mycket är nog relaterat hur illa behandlat han blev av sin egen far & nu spenderar sitt eget liv som en överpresterare. Men, som han själv säger på frågan hur det är att var Elon Musk; "I wouldn't want to be me".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Leiri:

Många i tråden som verkar väldigt investerade i en annan mans liv. Har ni inga egna?

Problemet är att man ens behöver se idiotens namn i flöden, har egentligen inte något intresse i karln. Vad gäller andra kan jag inte svara för. Däremot är jag av åsikten att ska man ogilla eller gilla något, då ska man vara lite påläst om ämnet i fråga, åtminstone ha en något utvecklad subjektiv åsikt, innan man yttrar sig.

Ett toksimpelt exempel;
"Jag gillar inte citron."
Här ska jag då kunna argumentera för varför jag inte gillar citron.

I fallet Muskotnöten, då får man illa "tvunget" läsa åtminstone någon nyhet relaterat till honom och hans företag. Han är ändå en stor profil inom techvärlden, och det kan vara svårt att föra sig i diskussionstrådar relaterat till hans produkter om man inte kan lite om människan bakom också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Verkar vara fler som diskuterar Elon Musks familjerelation än vad tråden faktiskt handlar om?

Om man nu är såpass investerad i en annan människas liv, som man inte personligen känner, så kanske man ska röra vid lite gräs.

Det är ju nästan som artikeln handlar om Elon Musk. :<

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Sen han köpte Twitter har han blivit hel knasigt i huvudet. Han stämmer nu också alla annonsörer som slutat annonsera på X.

https://www.reuters.com/legal/musks-x-accuses-advertisers-ill...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte läsa stämningsansökan just nu, men om det här stämmer blir jag lite orolig för Molluskens hälsa:

"The new suit argues that OpenAI broke federal racketeering laws in a conspiracy to defraud Musk and that its contract with Microsoft would revoke the tech giant’s rights to OpenAI’s technology once artificial general intelligence (AGI) had been achieved."

Det är inte coolt att hata Musk bara för att.

Musk gick in med miljoner när de fortfarande var en startup för de lovade att det skulle vara gratis och open source.

Vilket så inte blev fallet.

Är väl väldigt rimligt då att stämma dem för de ljög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Sen han köpte Twitter har han blivit hel knasigt i huvudet. Han stämmer nu också alla annonsörer som slutat annonsera på X.

Tyvärr gick det snett hos honom redan innan det. Hans köp av Twitter var bara det som gav honom en scen att visa vilken skum människa han egentligen är.

Skrivet av xanan:

Det är inte coolt att hata Musk bara för att.

Musk gick in med miljoner när de fortfarande var en startup för de lovade att det skulle vara gratis och open source.

Vilket så inte blev fallet.

Och Musk lovade att upprätthålla demokratiska värden så som "free speech" när han köpte Twitter. Och se hur det gick? Musk är väl den sista som skall sitta och säga att andra inte håller vad de lovar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Vi vet ju överhuvudtaget inte om dom ljög, Elon's rant om det här är ju "dom heter Open men dom är inte alls öppna..".

Problemet är ju att det blir sån lekstuga, Elon själv har lovat 10tals, kanske 100tals saker som han inte hållit, så han har verkligen ingen "moral highground" här, och förhoppningsvis så straffar marknaden både Elon och OpenAI, det är rimligtvis så det bör fungera.

Permalänk
Medlem

Ännu en alla hatar Musk tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ännu en alla hatar Musk tråd

Måste ju säga att inläggen i tråden från de som gillar Musk inte riktigt håller särskilt hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Tycker att mollusken är varken djävul eller ängel. Han har gjort en del bra saker, det måste medges, men han har också gjort en del dumma saker, lite som vilken människa som helst.

Att han sedan även har ett enormt ego, är väll knappast något nytt, särskilt vad gäller framgångsrika entrepenörer. Skulle inte säga att varken Gates eller Jobs har varit särskilt ödmjuka, under sin tid.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte läst stämningsansökan (kanske sparar den till fredagsölen) men jag tänker att det lär bli väldigt svårt att bevisa svindleri och konspiration. Det är jäkligt mycket enklare att visa att de brutit mot tidigare överenskommelser. Nu ska det alltså handla om visa att de handlat uppsåtligen och systematiskt för att dra investerare vid näsan.

Svar på OT - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kommer ju vara lysande för att få nya annonsörer. Inte. Alltså.

Vilket företag skulle få för sig att börja annonsera på twitter om man riskerar att bli stämd om man sen slutar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har fortfarande inte läst stämningsansökan (kanske sparar den till fredagsölen) men jag tänker att det lär bli väldigt svårt att bevisa svindleri och konspiration. Det är jäkligt mycket enklare att visa att de brutit mot tidigare överenskommelser. Nu ska det alltså handla om visa att de handlat uppsåtligen och systematiskt för att dra investerare vid näsan.

Det är mycket riktigt svårt att bevisa svindleri och konspiration, men det är inte omöjligt så vi får se hur det går. Om det skulle finnas bevis är det ett exceptionellt dåligt utfall för Open AI och det är inte otänkbart att det är relaterat till att så många höga profiler hoppar av företaget. Med deras dominans på marknaden skulle det inte vara förvånande om de kopierade åtminstone lite av Intels tidigare fasoner.

Vrickat som det är finns det nog tyvärr större chans att investerar-argumentet håller. Dessa stämningar händer ofta med stor variation av beviskvalité, men de går faktiskt igenom ibland. I det scenariot skulle investerare kunna registrera för att få skadestånd men det är ungefär allt.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Moderator
Moderator

Låser tråden temporärt tills jag hunnit rensa ut.

- MOD

edit: Öppnar upp igen, försök hålla er lite närmare ämnet.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Miljardär is gonna miljardär. Shocking!

Manipulerar val. Shocking! Görs av båda sidor.

Några verkar lite frånvarande verkligheten här.

David Lagercrantz kolumnist på Expressen sammanfattar ett bra svar
Sälj din Tesla – den är inte ett elegant val längre

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!