Permalänk
Medlem

Är denna dator bra för gaming?

Tja, är en student som ska återvända till pc gaming, har en budget på ca 12-13000 kan gå över lite absolut max 13500kr exklusive windows. Har mejslat ihop denna konfiguration på komplett:

Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB

Phanteks Eclipse G360A Mid Tower (svart)

Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT AMD

Ryzen 7 7700X CPU Tray

be quiet! Pure Rock 2

CPU Kylare Kingston FURY Beast RGB DDR5

5600MHz 16GB Kingston NV2 NVMe SSD 1TB

Cooler Master MWE Gold 650W V2 PSU ASUS

TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

13400kr för detta i dagens ekonomi?

Är den ”future proof” och klarar den att lira spel såsom League of Legends, Apex legends, Genshin impact på typ 1080p-1440p 120-144fps med höga grafik settings(inte max settings liksom men höga)
Kanske även att jag typ spelar elden ring eller sånt då och då men huvudsaken att ovannämnda spel klarar dem dära kraven.
Och hur viktigt är 12gb ram för detta var den enda konfigen inom min budget jag kunde få 12gb med ett väldigt bra grafikkort till
Ps första uppgradering senare kommer vara till 32 gb ram men 16 får hålla just nu!

Permalänk
Medlem

Bad mods flytta till rätt forumdel (köpråd).

Om du har konfigurerat om datorn så syns inte det via länken. Du får antingen skriva ut här vad du har ändrat eller ta en printscreen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Yess tackar! Fixar det!

Permalänk
Medlem

Är denna bra för budgeten? Är öppen för allt!

Tja, är en student som ska återvända till pc gaming, har en budget på ca 12-13000 kan gå över lite absolut max 13500kr exklusive windows. Har tyvärr inte tid att lära mig bygga samt göra det då jag precis flyttat till en annan stad. Har mejslat ihop denna konfiguration på komplett:

Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB Komplett-PC Advanced Gaming a152 RGB

Phanteks Eclipse G360A Mid Tower (svart)

Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT AMD

Ryzen 7 7700X CPU Tray

be quiet! Pure Rock 2

CPU Kylare Kingston FURY Beast RGB DDR5

5600MHz 16GB Kingston NV2 NVMe SSD 1TB

Cooler Master MWE Gold 650W V2 PSU ASUS

TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

13400kr för detta i dagens ekonomi?

Är den ”future proof” och klarar den att lira spel såsom League of Legends, Apex legends, Genshin impact på typ 1080p-1440p 120-144fps med höga grafik settings(inte max settings liksom men höga)
Kanske även att jag typ spelar elden ring eller sånt då och då men huvudsaken att ovannämnda spel klarar dem dära kraven.
Och hur viktigt är 12gb ram för detta var den enda konfigen inom min budget jag kunde få 12gb med ett väldigt bra grafikkort till
Ps första uppgradering senare kommer vara till 32 gb ram men 16 får hålla just nu!

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (§ 3.3 i våra forumregler) har jag sammanfogat dina två.

- MOD

Visa signatur
Permalänk

Helt klart vettigt pris för en färdig dator, lär uppfylla dina krav utan problem, dock stark rekommendation på 32gb ram direkt om du kan.

Är det mest spel du är intresserad av så skulle en AMD 7600 cpu prestera likvärdigt, du skulle få ut mer prestanda av att uppgradera grafikkortet snarare än processorn.

Permalänk
Medlem

Skulle du säga att denna AMD gpu är bättre än tex nvidia rtx 4600?
Jag har en nvidia G synt monitor om det är något bonus med nvidia kort, men vad jag har läst är just denna AMD gpu otroligt bra

Permalänk
Medlem

Det är en bra dator till det priset, men fundera på om du inte ska ha 2TB SSD på en gång. Det är många spel som tar 100GB eller mer, och W11 ihop med swap/hibernate-filer kräver också runt 100GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainasuH:

Skulle du säga att denna AMD gpu är bättre än tex nvidia rtx 4600?
Jag har en nvidia G synt monitor om det är något bonus med nvidia kort, men vad jag har läst är just denna AMD gpu otroligt bra

Kolla SweClockers prestandaindex för att få ett hum
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

7700XT är i snitt omkring 36% snabbare än RTX 4060 (och 14% snabbare än 4080 Ti 8 GB).

Vilken skärm har du exakt? De flesta G-Sync-skärmarna fungerar lika bra med AMD FreeSync nu för tiden. Om den är märkt "G-Sync Compatible" så fungerar den med AMD (och är den bara märkt G-Sync kan det ändå fungera).
Med detta menar jag att du får fungerande VRR (variabel uppdateringsfrekvens); resten fungerar oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainasuH:

Den bör funka likadant med AMD som NVIDIA, så den biten behöver du inte tänka på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är en bra dator till det priset, men fundera på om du inte ska ha 2TB SSD på en gång. Det är många spel som tar 100GB eller mer, och W11 ihop med swap/hibernate-filer kräver också runt 100GB.

Sidospår, men hibernate kan man lika gärna stänga av på en stationär kan jag tycka.
Åtminstone så länge man inte har väldigt långsam boot pga minnesträning eller liknande.
Sparar lite diskutrymme och en sak mindre som kan krångla

Är budgeten tajt kan det räcka med en 1tb nu... Moderkortet har ju totalt tre stycken M2 slottar så det finns ju expansion kvar att fylla ut senare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

Helt klart vettigt pris för en färdig dator, lär uppfylla dina krav utan problem, dock stark rekommendation på 32gb ram direkt om du kan.

Är det mest spel du är intresserad av så skulle en AMD 7600 cpu prestera likvärdigt, du skulle få ut mer prestanda av att uppgradera grafikkortet snarare än processorn.

Är detta bättre? För priset?

Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT
AMD Ryzen 5 7600
CPU be quiet! Pure Rock 2 CPU Kylare
Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB Kingston NV2 NVMe SSD 1TB Cooler Master MWE Gold 650W V2 PSU
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

Ändrade till 32 gb men sänkte till en 6 kärnig cpu som fortfarande håller bra prestanda och det sänkte priset med 1000kr. Så tycker du det här see bättre ut med tanke på prissänkningen också eller hade du ändrat något?

Permalänk
Medlem

Byt till dessa minnen istället.

Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz 32GB
2x16GB, AMD EXPO, CL 36

Artikelnummer: 1219332

Permalänk
Skrivet av RainasuH:

Är detta bättre? För priset?

Phanteks Eclipse G360S Mid Tower
Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7700 XT
AMD Ryzen 5 7600
CPU be quiet! Pure Rock 2 CPU Kylare
Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB Kingston NV2 NVMe SSD 1TB Cooler Master MWE Gold 650W V2 PSU
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort

Ändrade till 32 gb men sänkte till en 6 kärnig cpu som fortfarande håller bra prestanda och det sänkte priset med 1000kr. Så tycker du det här see bättre ut med tanke på prissänkningen också eller hade du ändrat något?

Det blir mer prisvärt helt klart. Det man kan fundera på är grafikkortett till ett 7800xt om man verkligen vill maxa allt på 1440p, dock så tar komplett orimiligt mycket för uppgraderingen tycker jag, skiljer vanligtvis ca 1k när man köper lösa delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

Det blir mer prisvärt helt klart. Det man kan fundera på är grafikkortett till ett 7800xt om man verkligen vill maxa allt på 1440p, dock så tar komplett orimiligt mycket för uppgraderingen tycker jag, skiljer vanligtvis ca 1k när man köper lösa delar.

Förstått att det blir en del billigare, dock för min situation just nu underlättar att få dem att bygga det då jag har atm ingen kunskap om hur man bygger en dator själv, och jag har mycket för mig med jobb och universitet!! Men till nästa gång jag lär bygga en dator ska jag verkligen lära mig, tack för uppmaningen!