Få till bättre musiklyssning via mobilen, inte nog med kräm till lurarna

Permalänk

Få till bättre musiklyssning via mobilen, inte nog med kräm till lurarna

Skulle vilja bolla/resonera kring vad för pryl/ar som vore bäst för mig.

Jag har en Samsung S10 som duger bra, men jag tycker inte jag får ut nog med volym ur in earsen (Letshouer S12 IEM), det blir lägre volym än med billiga in ears. Jag funderar på att köpa någon sorts förstärkare. Men USB-C-uttaget på telefonen är opålitligt, det tar inte alltid laddning. Jag funderar på att antingen köpa en 3,5 mm-förstärkare (rekommendationer i så fall?) eller en annan telefon. Jag är dock inte så "intresserad av mobiltelefoner i sig", mer intresserad av ljud (jag är dock intresserad av bra kamera för filmning). Jag vill inte ha något sämre än telefonen jag har, men behöver inte heller vara så mycket bättre (just nu).

Folk rekommenderar LG-telefoner för musiklyssning, att de är helt överlägsna andra, men de tillverkas inte längre. LG V60 verkar vara på nivå med Samsung S10, en sån får man betala kring 2-3000 kr för på eBay (men jag vet inte vilka fallgropar det kan tänkas finnas med telefoner från utlandet). Kanske inte så framtidssäkert alternativ, men det är inte en 3,5 mm-förstärkare heller eftersom nästa telefon förhoppningsvis har ett USB-C-uttag som funkar. För jag antar att en USB-C-DAC generellt är bättre grejer än gemene 3,5 mm-förstärkare, som jag knappt ens hittar någon märkesvara av när jag googlar? Fastän digital-analog konverterare innebär onödig konvertering om man väl har ett 3,5 mm-uttag ...

Eller om jag ska köra på mp3-spelare. Men det är smidigt med tillförsel av nya låtar på telefonen.

Vill inte göra något trådlöst. Helst inte heller ladda något batteri till förstärkare varje dag. Och helst inte för klumpigt i fickan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Hmmm... till skillnad från telefonen så är dina öron inte utbytbara när de går sönder och du får tinnitus och annat skit för resten av ditt liv - i 24/7 året om och även när du sover - så har jag det...

För en 8 timmars arbetsdag bör du inte spela mer än genomsnitt 80 dB SPL, när du spela 90 dB så är det 0.8 timme (48 minuter), 100 dB 0.08 minuter eller 4.8 minuter, 110 dB i 28.8 sekunder och 120 dB i 2.8 sekunder.

Sedan skall det vara tyst resten av dygnet så att kemikalierna i hörselsnäckans nerverna hinner fyllas på igen då när man kör med hög ljud för länge så höjs pH inne i nervcellerna när den signalerar som en tok vid hög ljudnivå och när det går över en viss nivå så skadas delar av nervcellen - dvs. proteiner i hörselnerverna denatureras av den höga pH-nivån - permanent och det kan bli tinnitus.

Detta kanske låter som larv, och ynkligt, gnälligt , speciellt när man är ung, men den dagen du har det permanenta ringande/pipandet i örat som inte går över och inte går att ignorera när du skall sova - ja då skrattar du inte längre... det är en resten av livet-tortyr, lite hela tiden och ger sig aldrig någonsin.

En skarp förvarning att man börjat tulla slut på marginalerna är när du lägger dig rejält onykter efter en fest och kanske disko mm. och det bara piper och tjuter i öron - men kanske dagen efter upplevs som borta

- men de är inte borta utan bara maskad av hjärnans processkapacitet - och hjärnan har bara en viss kapacitet för att hantera detta och en dag kommer när den inte klarar riktigt all tinnitus utan det blir en slatt över, något läcker igenom som du inte längre kan ignorera och det är dagsform av hur mycket man hör av det.

Är det bara lite över gränsen så kanske du inte märker det så ofta, är det mycket över gränsen, ja då är det många dagar som är tunga och få dagar som är ok när det inte längre är medveten om pip och tjuten, prasslet, vågljud, lastbilsbrum etc. Tinnitus kan vara i princip vara i alla tänkbara ljudformer och inte bara i form av tjut och pip.

Med andra ord var rädd om öron och jag tror att det är väldigt få hörlurar och earbuds som inte lätt når lång över skadliga nivåer ljudnivå i långa tider...

Permalänk

Jag uppskattar omtanken och jag uppfattar mig själv vara en sensibel lyssnare. Nuvarande läget är dessvärre den lägsta maxvolym jag upplevt i några portabla lyssningsdon. Upplevelsen blir bättre med mina 79-kronors-in ears eftersom de når upp i vad jag anser vara normal volym, än de här som hade nypris kring 1000.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

En USB-c->3,5mm dongel funkar om du vill ha ett enkelt billigt alternativ. Annars så är en blåtandsDAC kanske ett alternativ även om priset sticker iväg då.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

En USB-c->3,5mm dongel funkar om du vill ha ett enkelt billigt alternativ. Annars så är en blåtandsDAC kanske ett alternativ även om priset sticker iväg då.

Som jag skrev är USB-C-uttaget rackligt vid laddning så jag förmodar att det skulle vara det vid musikspelning också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använde en sådan här när jag tidigare använde ett par lite mer tungdrivna hörlurar till min telefon, och det fungerade bra. Vet inte om den säljs längre, eller om det kommit ut en nyare version dock...

https://www.amazon.se/FiiO-FIO_A1_TIM-A1-h%C3%B6rlursf%C3%B6r...

Permalänk
Skrivet av Blueie:

Jag använde en sådan här när jag tidigare använde ett par lite mer tungdrivna hörlurar till min telefon, och det fungerade bra. Vet inte om den säljs längre, eller om det kommit ut en nyare version dock...

https://www.amazon.se/FiiO-FIO_A1_TIM-A1-h%C3%B6rlursf%C3%B6r...

Hade hört om den ja men lyckas bara hitta ett par exemplar på eBay som skulle blivit jättedyrt. Ser några märkeslösa i 300-kronorsklassen med batteri på typ 6 timmar. Fan, synd det här med batteri alltså. Om bara USB-C-ingången på telefonen hade funkat bra, så att förstärkaren hade kunnat få ström (men då kanske telefonen laddas ur jättesnabbt). Gah. Finns ingen helt bra lösning verkar det som!

Visa signatur