Permalänk
Medlem

Balanserat datorbygge?

https://www.inet.se/datorbygge/b1543660/datorbygge

Tänker köpa graffikkort en tid efter, typ 4060 ti 16gb - gillar köra Stable Diffusion / Flux

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

kan skippa ms och installera det själv, sparar en peng

Permalänk
Medlem

Ah, tänkte att Inet krävde det för verifiering - för jag tänkte inte bygga själv, låter de gärna bygga åt mig.

Permalänk
Medlem

Finns mycket i detta bygge du kan spara på, och lägga på en bättre gpu t.ex.
- Skippa windows från inet och köp key för 150:-
- Skippa samsung ssd (snabbast men pengar i sjön då du ej kommer märka någon skillnad alls mot den jag valt)
- En billigare låda kan spara dig runt en tusing.
- Skippa 64gb ram, 32 räcker och 64 hjälper ej för SD

Här är ett uppdaterat bygge som jag slängde ihop snabbt, så kanske inget final bygge. Du bör kunna köra 6000mHz ram, fick ej lägga till för inets byggare. Låda kan du ju ändra till något annat. La till kraftigare psu, för att kunna köra bättre gpu än 4060ti.
Detta är ca 5k billigare utan någon prestandaförlust, lägg det på en gpu istället (t.ex 4070 ti super som också har 16gb vram).

https://www.inet.se/datorbygge/b1543713/v2

Permalänk
Medlem

Underbart, precis det perspektiv jag hoppades på.
Du använde en ny CPU fläkt med, är den bättre? På vilket sätt / hur kan jag veta?

Permalänk
Medlem

Hade nog inte använt en be quiet! Pure Rock Slim 2 pga den har bara en 92mm fläkt och e rätt liten.

Andra alternativ som är bättre för liknande kostnad skulle vara:
• DeepCool AK400 ~370kr
• DeepCool AK500 ~600kr
• Thermalright Peerless Assassin 120 SE ~450kr
• be quiet! Pure Rock 2 ~500kr

Vilken som skulle vara bäst beroende på pris/kylförmåga/ljudvolym och vad du värderar mest e något du får tänka på. För att få en mer detaljerad insyn i detta så får du börja läsa/titta på recensioner som jämför dom.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Jag hade mycket hellre kört på något i denna stil.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/OlYsAavFRsUPLahNn_LLiPCFp7I/shorti

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

4tb ssd verkar lite overkill? Samma med 64gb ram.
Även, TS vill fokusera på Stable Diffusion, då är extra tusenlappar långt mer värt att lägga på en gpu än en bättre cpu.

Permalänk
Medlem

Inet bygger tyvärr inte ihop en dator om man inte köper en produktnyckel, eftersom dom inte får testa maskinen med en egen nyckel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Inet bygger tyvärr inte ihop en dator om man inte köper en produktnyckel, eftersom dom inte får testa maskinen med en egen nyckel.

Jo, de monterar visst utan OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det stämmer absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Det stämmer absolut inte.

Vad var dom sa till mig sist jag köpte en dator i alla fall.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad var dom sa till mig sist jag köpte en dator i alla fall.

Kan ha blivit felsagt, funkar dock. Även hos Komplett och Webhallen. (För egenbygge, men inte färdigbyggda)

Skrivet av shorti:

Underbart, precis det perspektiv jag hoppades på.
Du använde en ny CPU fläkt med, är den bättre? På vilket sätt / hur kan jag veta?

Ja den kylaren är bättre. Större, mer luftflöde, men framförallt vet man ifrån recensioner.