Hur stabilitetstestar du ny dator/hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

OCCT & Combined bocka i allt under Combined Test Configuration & kör i 1 timme.
Inte perfekt men jag tycker det räcker.

Skrivet av DasIch:

OCCT, Prime95, TestMem5 och 3DMark brukar det bli.

Skrivet av RHWarrior:

Lastar på med OCCT+prime95 ett par kvällar, har inget "bra" för GPU så det blir Furmark, då lastas GPUn och steker hyggligt en stund om inte annat. De få burkar jag krängt genom åren får köra i 24 timmar med rubbet, då ser man ju också om kylningen är tillräcklig under "värsta fall", eller åtminstone hög konstant last.

Samma program om jag labbar med voltning/klockning. De ger inte alltid alla svar men man kommer en bra bit på vägen.

Skrivet av flashen:

Köpte nya ram (Corsair 32GB 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Dominator Titanium RGB) idag och stresstestar alltid it OCCT efter något sådant inköp

https://i.imgur.com/YVYDN8i.png

Tack för tipset om OCCT. Räcker licensen Personal eller missar man någon "killer feature" som gör att man måste köpa en licens på högre nivå?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tack för tipset om OCCT. Räcker licensen Personal eller missar man någon "killer feature" som gör att man måste köpa en licens på högre nivå?

Jag har bara kört gratis?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Joppis:

Gratis funkar bra för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har bara kört gratis?

Skrivet av flashen:

Gratis funkar bra för mig

Testade nu. Snyggt och enkelt gränssnitt måste jag säga. Att man får vänta 10 sekunder innan man kan starta är ju knappast ett problem i "Personal" 😃👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Joppis:

Testade nu. Snyggt och enkelt gränssnitt måste jag säga. Att man får vänta 10 sekunder innan man kan starta är ju knappast ett problem i "Personal" 😃👍

Mycket nöje, förhoppningsvis

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Stabilitetstesten brukar dyka upp vid behov mest.
Steg ett brukar vara att spela de spel jag brukar spel, köra ffmpeg med lite familjära settings och sedan kanske testa ut nya settings om jag orkar krångla. Kanske köra något 3dmark.

Enbart om jag stöter på problem där brukar Karhu ram test dyka upp. Min erfarenhet av stabilitet i modern tid (när det inte ska överklockar manuellt dvs) är att antingen är allt stabilt och fint även i typ furmark osv, eller så kraschar det i snabba, tunga spel direkt. Sist jag faktiskt behövde något mer än real world use för att hitta problem var med en dålig sticka ram i en xeon-burk där Karhu ram test var det enda som korrekt loggade fel vad jag kunde märka- körde Debian, vilket hängde sig ibland, men krävde att jag faktiskt körde Karhu i timmar och roterade/bytte ut ramsrickor för att hitta något mer exakt än "förmodligen ram/processor".

Om man verkligen vill vara våghalsig kan man maxa strömbudget för GPU och hitta något spel som har uncapped FPS i menyer eller laddningsskärmar, då klurar man snabbt ut hur GPU och PSU mår

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam

För stabilitet: Brukar köra långtest över natten med OCCT och Heaven samtidigt för att pressa.

OCCT är jag mycket nöjd med, men känner att Heaven är förlegad och inte nyttjar alla moderna funktioner grafikkort kan ha.

Undrar därför om någon har tips på modern GPU stress, gärna gratis som kan köra oändlig loop för långtidstest?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kör tester om jag stöter på problem med mina egna grejjor.

Bygger jag åt någon annan brukar det bli nån timme test med whatever testprogram jag har liggande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows