Kan endast använda DisplayPort till min pc

Permalänk

Kan endast använda DisplayPort till min pc

Hej, är nu desperat efter svar på vad som är problemet med min dator. Köpte precis en workstation dator jag tänkt göra om till en surf/speldator.

När jag fick hem datorn kunde jag ladda ner Windows men så fort jag loggade in till Windows fick jag blackscreen. Fattade först inte vad de va men när jag bytte från hdmi kabel till DisplayPort fick jag bild, de går alltså bara att få bild från dator till skärmen med en DisplayPort kabel och detta gör att jag bara kan använda 1 av mina 2 skärmar. Jag har testat med 2 andra grafikkort till och jag får bara bild med DisplayPort kabel, hdmi och dvi funkar ej.

Felet är alltså inte grafikkortet och skärmen får bild med hdmi kabel med andra apparater, så nu är min fråga, kan det vara någonting med bios som gör att jag bara kan använda DisplayPort och bara ha en skärm.

Och nej det är inte drivrutiner det är fel på.

Tack på förhand om någon har en lösning till detta!:)

Permalänk
Medlem

Testa ändra manuellt input på skärmen när ansluter hdmi via dator. Bör finnas något knapp för det.

Missade att du har två skärmar. Fungerar det ifall du bara har 1 ansluten? Du får inte bild vid startup, inne i windows, eller varken eller nu?

Har du amd grafikkort? Olika bildfrekvens på skärmarna?

WIN+P och uppåt/nedåtpil?

Permalänk

Hej, jag får bild i startup om jag har hdmi kabel men så fort Windows börjar ladda får ja blackscreen. Jag har ett nvida kort. Har ja DisplayPort funkar det men då kan ja ej ha två skärmar då grafikkortet bara har en DisplayPort anslutning.

Permalänk
Medlem

Ok men du kan alltså ha i både DP och hdmi, och då får du bild via dp vilken skärm du än ansluter det till om jag förstod det rätt. Gå in i windows Display inställningar och se om du kan ändra där. Ifall inte, öppna Nvidia kontrollpanel, under "display" och "set up multiple displays" bör två stycken skärmar vara checkade.

Om du har Intel, se till att stänga av "Intel Virtual Technology" i bios ifall det är på.

Dator har inte igpu du kan testa med? Och grafikkorten du testat med, de är inte gamla allihop? Är skärmarna 4k?

Permalänk

Skärmarna är ej 4k och de visar ej att någon annan skärm är inkopplad när ja kopplar i den andra skärmen, den som använder hdmi. Ska kolla sen det där i bios om det är de som kan vara felet.

Permalänk

De andra grafikkorten är hyfsat gamla men funkar med andra datorer, å nej de visar inte båda skärmarna inne på nvidias inställningar fast båda är inkopplade, endast den skärm som har DisplayPort visas inne i nvidia.

Det är som att datorn ej tillåter den andra skrämen att ansluta. Och den vägrar funka med något annat än DisplayPort.

Permalänk

Hände ingenting tyvär när jag stängde av Intel Virtual Technology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpan112:

Tack på förhand om någon har en lösning till detta!:)

Ge gärna lite mer teknisk info om själva datorn. Fabrikat och exakt modell på valt grafikkort och processor, moderkort, annat som kan vara relevant, exakt windowsversion, skärmupplösning, bildfrekvens hz, kablar som används mm. I vilken moderkortsport sitter grafikkortet? Är datorn ny eller köpt begagnad?
Fyll i med lite teknisk info så kanske nån kan komma på varför det tjorvar och vad man gör åt det.

Permalänk

Datorn är en Lenovo thinkstation p700.

Specs:
Intel xeon 1660 v3 (socket 2011-3)
1050 ti msi
Moderkort: Lenovo 1030
Windows 10 pro 22H2 64bitars

Grafikkortet sitter i första pcie porten.

Skärm 1, 144hz, skräm 2 60hz, märke är Samsung på båda skärmarna.

Datorn är begagnad men köptes från ett företag på tradera som testar och ser till att datorerna funkar som dom ska innan dom sälja (vad dom påstår)

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas så mycket idéer och uppslag, så testa avinstallera grafikdrivrutin fullständigt och lägg in en som motsvarar datorns ålder, direkt från tillverkaren och utan några extrakomponenter. Testa med att sänka bildfrekvens på alla utgångar till 59 eller 60hz. Rota runt efter olika möjligheter i grafikinställningarna, kanske hdmi måste kopplas till något specifikt uttag för att funka i kombination med dp, eller så.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för modell på skärmarna ?
Får du bild om du kopplar in en skärm åt gången via hdmi ?
Får du bild i bios/under uppstart via hdmi ?
Använder du någon typ av adapter för du nämnde dvi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej, förlåt för att jag inte svarat, jag får bara bild med hdmi i bios men när jag startar upp Windows får jag ej bild med hdmi även om jag bara har en skärm inkopplad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Timpan112:

Hej, förlåt för att jag inte svarat, jag får bara bild med hdmi i bios men när jag startar upp Windows får jag ej bild med hdmi även om jag bara har en skärm inkopplad.

Då matar du nog endera ut en inkompatibel signal eller så klarar hdmikabeln inte bandbredden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.