Permalänk
Medlem

AMD Speldator säljes

Hej,

Jag undrar om det finns intresse av att köpa min speldator.
Inser att tiden inte finns till för en värstingdator så därför kollar jag intresse för den.
Nedan följer specifikation:

Grafikkort: Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Moderkort: Gigabyte X670 Gaming X AX V2
CPU-kylning: ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 Trident
Nätaggregat: ASUS ROG Strix Aura 1000W
HDD: Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB
HDD: Kingston M.2 500gb
Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart

M.2 diskarna är något år gamla men övrigt är inköpt 2024-06-24.
Kartonger till grafik, processor, moderkort, nätagg, kylare finns kvar och fås med.
Kvittonummer fås på allt utom Kingston hddn, jag minns inte vart jag köpte den.

Datorn finns i Sölvesborg. Ser helst att den hämtas där om köpare finnes.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Så köp begagnat för 26k, eller köp nytt med garantier osv för 25.5k?
Även om allt vore nytt/knappt använt vore ett rimligare pris närmare 20k på begagnade marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Så köp begagnat för 26k, eller köp nytt med garantier osv för 25.5k?
Även om allt vore nytt/knappt använt vore ett rimligare pris närmare 20k på begagnade marknaden.

https://komponentkoll.se/bild/aaDtF.png

Du har ju tagit ett annat grafikkort samt andra minnen.

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/Jndve skiljer sig några hundralappar att köpa nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

https://komponentkoll.se/bygg/Jndve skiljer sig några hundralappar att köpa nytt?

Absolut, det gör det eftersom du inte har med 980 hddn samt tagit ett annat, billigare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1bby:

Du har ju tagit ett annat grafikkort samt andra minnen.

Skrivet av Sh1bby:

Absolut, det gör det eftersom du inte har med 980 hddn samt tagit ett annat, billigare grafikkort

Saken står sig dock att du inte kan begära nypris på begagnat markanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Saken står sig dock att du inte kan begära nypris på begagnat markanden

Det är ju faktiskt inte så heller.
Med tanke på redan nämnda avvikelser, samt att kylaren på sidan du refererar till är 1600kr billigare där än i dagsläget. I alla fall om jag kollar på Inet som den refererar till. Det blir några tusingar billigare än nypris.

Här ska man dock tydligen inte sälja något utan att motbevisa

Permalänk
Medlem

Så otroligt tröttsamt med alla besserwissrar som ständigt skall ha åsikter om andras betalda annonser i tid och otid, hör ni av er till lokaltidningens köp & sälj också?

Typiskt för vår tid dock, alla är så otroligt viktiga och respekten för ditt och mitt har minskat rejält

TS har betalat för annonsen och får rimligtvis sätta vilket pris hen vill, det bör vara upp till potentiell köpare att förhandla.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Bjuder 20k. Kan hämta i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Så otroligt tröttsamt med alla besserwissrar som ständigt skall ha åsikter om andras betalda annonser i tid och otid, hör ni av er till lokaltidningens köp & sälj också?

Typiskt för vår tid dock, alla är så otroligt viktiga och respekten för ditt och mitt har minskat rejält

TS har betalat för annonsen och får rimligtvis sätta vilket pris hen vill, det bör vara upp till potentiell köpare att förhandla.

Mvh

Förhandla kan ju vara att påtala att priset är aningen entusiastiskt om man ser på dagens marknad sen ha en dialog om det och se om det ens är värt att lägga ett bud? Visst kan man ta det i PM men är det så hemskt att någon mindre informerad råkar läsa ungefär vad nypriset på produkterna ligger på idag? Sen något som inte tagits upp är ju att den är monterad och det är ju värt något för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Förhandla kan ju vara att påtala att priset är aningen entusiastiskt om man ser på dagens marknad sen ha en dialog om det och se om det ens är värt att lägga ett bud? Visst kan man ta det i PM men är det så hemskt att någon mindre informerad råkar läsa ungefär vad nypriset på produkterna ligger på idag? Sen något som inte tagits upp är ju att den är monterad och det är ju värt något för många.

Det är relevant vad nypriset ligger på idag, absolut. Men då är förutsättningen, tycker jag, att man väljer samma produkter.
Här blir det istället lite tokigt kan jag tycka. Där man först plockar ihop andra produkter som inte ska säljas, sen refererar den till priser som inte stämmer heller

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aeig:

Mvh

Och precis som TS har rätten att sätta vilket pris hen vill, så har vi medlemmar enligt forumets regelverk även rätt att ifrågasätta, kritisera eller komma med hjälpande input. Ibland kan man hjälpa en säljare att få sin produkt sålt genom att delge en mer realistisk prisbild. Ibland kommer det obefogad kritik eller tröttsamma kommentarer. Och ibland har man möjligheten att hjälpa någon mindre insatt att falla för ockerpriser.

Bara för att man betalat för en annons betyder det inte att man är immun för saklig diskussion kring den såldaavaran eller priset i fråga, inte mer komplicerat än så. Vill man ha en stum annonsering annonsering finns det andra alternativa marknader

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och precis som TS har rätten att sätta vilket pris hen vill, så har vi medlemmar enligt forumets regelverk även rätt att ifrågasätta, kritisera eller komma med hjälpande input. Ibland kan man hjälpa en säljare att få sin produkt sålt genom att delge en mer realistisk prisbild. Ibland kommer det obefogad kritik eller tröttsamma kommentarer. Och ibland har man möjligheten att hjälpa någon mindre insatt att falla för ockerpriser.

Bara för att man betalat för en annons betyder det inte att man är immun för saklig diskussion kring den såldaavaran eller priset i fråga, inte mer komplicerat än så. Vill man ha en stum annonsering annonsering finns det andra alternativa marknader

Man betalar ju knappast för en annons på Sweclockers för att skapa någon form av diskussion kring vad man säljer, lika lite som man gör det på Blocket eller Tradera.

Inte mer komplicerat än så

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aeig:

Man betalar ju knappast för en annons på Sweclockers för att skapa någon form av diskussion kring vad man säljer, lika lite som man gör det på Blocket eller Tradera.

Inte mer komplicerat än så

Mvh

Vill man inte ha en möjlig diskussion så annonsera på annat håll, förstår inte vad som är så svårt att förstå 😂

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Moderator
Moderator

@Sh1bby @Rupenbritz @Adamztah88 @Aeig @Nicklidstrom @Yatagarasu

Pingar in er allihop eftersom ni deltagit, men allt berör inte er alla i samma utsträckning eftersom jag informerar lite generellt istället för att skicka PM:

Sakliga påpekanden kring prissättning är en fullt acceptabel och konstruktiv del av SweCs marknad, men diskussioner därutöver, som inte gäller själva annonsen, är inte det.

Alltså: "jag tror inte du kan förvänta dig mer än X:- här i marknaden", jämföra med samma men nypris eller nyligen här sålda produkter, förklara varför prissättning varierar mellan SweC och andra sidor och liknande är helt ok, med förutsättning att det tydligt syftar till att vara konstruktivt. Det är inte helt ovanligt att personer som inte har någon större erfarenhet av marknaden här eller av SweClockers generellt annonserar, och då är det bättre de bemöts på ett bra än ett sämre sätt.
Självklart är frågor om varan och annat som har relevans för annonsen eller eventuell framtida affär också helt acceptabelt.

Diskussioner om någon annan skall eller inte skall eller isåfall hur de skall eller inte skall kommentera prissättningen hör däremot inte hemma i en annonstråd. Då är det bättre att rapportera inlägg som är olämpliga och låta en moderator hantera det än att bidra till att tråden spårar ut alltmer. Vill man diskutera saken öppet och mer generellt kan man förslagsvis skapa en tråd i feedbacksektionen istället. Detta gäller givetvis även alla andra sidospår som kan uppstå som inte har koppling till annonsen ifråga.

Till skillnad från många andra sidor har vi här möjligheten att själva diskutera eller följa diskussionen i annonser som av en eller annan anledning är relevanta för oss, men den möjligheten bygger också på att den förvaltas väl.

- MOD

Visa signatur