Söker hjälp med att hitta vettig fläkt att kyla en 7600.

Permalänk

Söker hjälp med att hitta vettig fläkt att kyla en 7600.

Uppgraderade från mina gamla 3770K/Z77i kombo i förra veckan till en B650e-f/7600 kombo i väntan på att se vad som händer med nästa generations x3d-modeller. Jag blev fort trött av att lyssna på när wraith-kylaren varvar upp som KITT i något Knightrider-avsnitt så fort den når nån mindre belastning.

Finns det nått enkeltorn-kylare som kan göra ett bra jobb?
Vill helst undvika dubbeltorn och speciellt AIO, och som gärna funkar med en eventuell 7800x3d i framtiden. Har tittat på Pure Rock och Shadow Rock t.ex, men fått delade meningar till om dom räcker till.
Datorn används bara till gaming och surfande, så inga syntetiska tester, bänkningar eller liknande.
Allting sitter i en PC-O11 Dynamic EVO, med 3 fläktar i botten som intag, och en i bakkant som utsug.

Permalänk
Medlem

Hmm börja med att kolla BIOS-inställningar... Kan vara så att de är lite uppjackade så den blir varm i onödan.
(tex ASUS brukar vara skyldiga till det så fort man knäpper igång DOCP för att få till minnestimingen...)
Kanske värt att kolla lite på fläktkurvor också.

7xxx serien överlag blir rätt varm dock...
Har du tålamod så vore det kanske smart att välja en i 9xxx serien senare när du uppgraderar från ditt 7600. Då lär det vara enklare att hitta ett bra singeltorn

Jag är lite osäker på singeltornen vilka som är lika bra eller bättre än Bequiet...
Arctic Coolings nya Freezer 36 ska nog vara hyfsad? Värt att kolla upp?
Thermalright har ju en del singeltorn också, tex Assassin Spirit 120 EVO.
Deepcool AK400/AG400 är nog inte dålig heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Att CPU fläkten och/eller de andra fläktarna varvar upp beror nog på fläktkurvan som är satt i bios. Den kanske är satt att automatiskt börja varva upp vid låg temperatur. Vilken temperatur har du på CPU när fläkten varvar upp?
Du kan ladda ner core temp för att se temperaturen på CPU https://www.alcpu.com/CoreTemp/
Men det kan ju vara så att wraith-kylaren inte räcker helt enkelt.

Jag har nu inte erfarenhet av några andra enkeltorn-kylare än Noctua NH-U12A, den är inte billig så den går kanske bort pga. det, men gör ett bra jobb. Jag har den installerad på en 7800x3d

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Denna. Dock 2 torn men väldigt prisvärd.

Icke SE versionen är lite bättre (marginellt)

EDIT: ska du kunna sätta kylaren på ett x3d prolle i framtiden så lär du nog behöva 2 torn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm börja med att kolla BIOS-inställningar... Kan vara så att de är lite uppjackade så den blir varm i onödan.
(tex ASUS brukar vara skyldiga till det så fort man knäpper igång DOCP för att få till minnestimingen...)
Kanske värt att kolla lite på fläktkurvor också.

7xxx serien överlag blir rätt varm dock...
Har du tålamod så vore det kanske smart att välja en i 9xxx serien senare när du uppgraderar från ditt 7600. Då lär det vara enklare att hitta ett bra singeltorn

Jag är lite osäker på singeltornen vilka som är lika bra eller bättre än Bequiet...
Arctic Coolings nya Freezer 36 ska nog vara hyfsad? Värt att kolla upp?
Thermalright har ju en del singeltorn också, tex Assassin Spirit 120 EVO.
Deepcool AK400/AG400 är nog inte dålig heller.

Har inte rört annat än att slå på EXPO och Fast Boot. Ändrade precis fläktprofilen till Silent från Standard, så får vi se om det tar udden av det. Har kollat lite på Optimums video "Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)", och tänkte implementera det efter jag har satt dit en ny kylare.
9000-serien verkar definitivt vara en lösning, och hade nog varit ett tvång om jag hade gjort en SFF igen. Får se när priserna kommer ner lite.
Jag har helt missat Freezer 36, men jag har tittat lite på AK400/500. Just 500 har ju lite mer massa, så det tar en aning mer tid innan den drabbas av heatsoaking.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Att CPU fläkten och/eller de andra fläktarna varvar upp beror nog på fläktkurvan som är satt i bios. Den kanske är satt att automatiskt börja varva upp vid låg temperatur. Vilken temperatur har du på CPU när fläkten varvar upp?
Du kan ladda ner core temp för att se temperaturen på CPU https://www.alcpu.com/CoreTemp/
Men det kan ju vara så att wraith-kylaren inte räcker helt enkelt.

Jag har nu inte erfarenhet av några andra enkeltorn-kylare än Noctua NH-U12A, den är inte billig så den går kanske bort pga. det, men gör ett bra jobb. Jag har den installerad på en 7800x3d

Jag använder HWMonitor, så man får bra koll på det hela. Just nu ligger idle på 64 grader. Wraithen börjar rampa upp vid 70, så inte mycket till marginal.

NH-U12A verkar definitivt kompetent. Prisskillnaden är dock som du säger typ det dubbla, och nog är den bättre, men förmodligen inte dubbelt så bra. Skönt att veta att den räcker till 7800x3d, även om dom är lite läge klockade tack vara x3d-minnet.

Permalänk
Skrivet av FX9:

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Denna. Dock 2 torn men väldigt prisvärd.

Icke SE versionen är lite bättre (marginellt)

EDIT: ska du kunna sätta kylaren på ett x3d prolle i framtiden så lär du nog behöva 2 torn.

Har sett den på många rekommendationer, och den är verkligen prisvärd. Orsaken till att dubbeltorn faller bort är tråkigt nog estetiken. Inte det smartaste med en processor som vill boosta till månen så fort den får en uppgift, men jag hoppas att hitta en gyllene medelväg, där det både ser bra ut, och kyler tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxegott:

Jag använder HWMonitor, så man får bra koll på det hela. Just nu ligger idle på 64 grader. Wraithen börjar rampa upp vid 70, så inte mycket till marginal.

NH-U12A verkar definitivt kompetent. Prisskillnaden är dock som du säger typ det dubbla, och nog är den bättre, men förmodligen inte dubbelt så bra. Skönt att veta att den räcker till 7800x3d, även om dom är lite läge klockade tack vara x3d-minnet.

64 grader idle? Nått är nog fel...

Kan du kolla så du fått på kylaren korrekt?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

7600 utan x och även 78003dx är ju lättkylda CPUer en gammal sko duger nästan

Men som ovan en peerless Assassin funkar utmärkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

OM det nu skulle bli en dubbeltornkylare i slutändan så vill jag tipsa att Thermalright Phantom Spirit 120 (SE, vanliga och Evo) generellt är snäppet bättre än Peerless Assassin, för några kronor extra.

Folk har av nån anledning helt snöat in specifikt på PA modellen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxegott:

Har sett den på många rekommendationer, och den är verkligen prisvärd. Orsaken till att dubbeltorn faller bort är tråkigt nog estetiken. Inte det smartaste med en processor som vill boosta till månen så fort den får en uppgift, men jag hoppas att hitta en gyllene medelväg, där det både ser bra ut, och kyler tillräckligt.

Inte den bästa kylaren men ser estetiskt trevlig ut!
https://www.amazon.se/ARCTIC-Freezer-Single-tower-tryckoptime...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag kollade runt lite om andra också hade så pass höga idle-temperaturer med wraith-kylare, och det fanns ett par inlägg som tyder på det, men jag monterade ner kylaren och gjorde rent för att om-installera, för att inse att jag hade helt slut på kylpasta..
Åkte in en sväng på Inet i Malmö för att köpa nytt, och passade på att ta hem en AK400 i vit, och efter montering så låg idle på låga 50 grader. Synd bara att Deepcools vita är mer äggskals-vit, och fläkten är lite för surrig för mig.

Så kan jag inte ha det, så jag åkte in idag igen och köpte en Silent Wing 4 Pro, plus flyttade fläktarna från botten till sidan.
Nu ligger idle på 48-49 grader, och är knäpptyst med fläkten på mittersta läget. Rumstemperatur är på runt 28 grader.