Nätverkstekniker: Arbetar du även med programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Var nyfiken på om ni andra upplevde liknande problem

Upplever definitivt sådana utmaningar.

Men det är ju en fråga om resurser. Tid kostar pengar och dokumentation tar tid. Alltför sällan tycker räknenissarna att det är värt den tiden och tar inte med det i eventuella kalkyler, eller underskattar behovet. Vi får inte glömma att du kan ha en fullkomligt briljant person som kan pussla ihop alla möjliga enheter med varandra mer eller mindre i sömnen, men som är fullkomligt värdelös på att skriva upp vad som blivit gjort. Vi är olika och alla kan inte vara lika bra på allt som krävs.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jobbar inte som det men röstade ändå för skojs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Var nyfiken på om ni andra upplevde liknande problem och om det är därför t.ex. en utvecklare tvingas drifta/felsöka. Men det var lite off-topic...

Flera gånger i veckan. Ibland även värre för vår organisation är så stor att vi har tre avdelningar, en för server operations, en för infrastruktur och en för klienter. Och för oss kan det rent av bli så att ena handen inte vet vad den andra handen gör. Ännu värre är det på en av avdelningarna så kan personer sitta bredvid varandra men iom att de knappt pratar med varandra så vet inte de inte vad fingrarna på handen ens gör...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbar som senior systemutvecklare som jobbar med ganska så komplexa system remote mot ett utländskt bolag.

Men trenden som jag ser det i värden runt DevOps år att erfarna utvecklare inte längre skriver kod. Det ska sättas upp releaseflöden, infrastruktur, monitorering och att lösa driftproblem. Kod får skrivas av de mer juniora på företaget. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

För er som utvecklar men som tvingas drifta/felsöka: gör ni det ni utvecklar förvaltningsbart? Skapas dokumentation som sedan lämnas över till förvaltare/driftpersonal? Delas kunskaperna om lösningen vidare? Eller utvecklar ni någonting som enbart ni kan någonting om, och sedan när det börjar strula blir det således er uppgift att fixa problemet?

Det är väll just det som är DevOps, vilket ligger helt i tiden på gott och ont. Teamet ska klara av att både utveckla och förvalta lösningen. Vi pratar inte nödvändigtvis om en person, men teamet måste sättas ihop på ett sådant sätt att man kan lösa uppgiften. Jag skulle säga att det blir ganska så fokuserat på förvaltning, eftersom man blir tvungen att ta hand om sin egen skit. Man kan inte "kasta över muren". Dock är det kanske inte alltid det bästa sättet att fördela resurserna. De mest ambitiösa blir ofta de som måste ta på sig många hattar.

Rent anekdotiskt. Jag satt mellan 14 och 20 timmar per dygn innan semestern för att få tid att sätta upp ny CI/CD, infrastructure as code, K8s, ny cloudinfrastruktur, kommunikation med QA, SecOps, analys team etc.. Att faktiskt koda och vidareutveckla de system jag byggt var ju bara att glömma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Att skriva skript är i högsta grad programmering skulle jag säga. JavaScript är exempelvis ett skriptspråk som används väldigt flitigt vid programmering, och det är nog väldigt sällan som det kompileras om ens någonsin.

Jag jobbar varken som nätverkstekniker eller programmerare men skriver både c# och mssql i jobbet, så på sätt och vis är jag programmerare ändå.

Programmering handlar om att skapa komplexa, kompilerade applikationer, medan skriptning [inkl. SQL-frågor, min notering] handlar om att skriva enklare, ofta korta koder för att automatisera uppgifter eller för att fungera som lim mellan olika komponenter. Skript exekveras vanligtvis av en tolk medan programmeringskod vanligtvis kompileras till en körbar fil.

- ChatGPT

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Programmering handlar om att skapa komplexa, kompilerade applikationer, medan skriptning [inkl. SQL-frågor, min notering] handlar om att skriva enklare, ofta korta koder för att automatisera uppgifter eller för att fungera som lim mellan olika komponenter. Skript exekveras vanligtvis av en tolk medan programmeringskod vanligtvis kompileras till en körbar fil.

- ChatGPT

Korkat. Varken komplexitetsgrad (jämför med systemutveckling) eller exekveringsmetod (maskinkod som genererats med kompilator respektive interpreterad/JIT:ad kod) ska enligt mig ingå i definitionen av programmering, det gör en sådan definition för snäv.

Motexempel: Programmering av miniräknare, assemblerprogrammering.

Om en vanlig SQL-fråga är relationsalgebra, programmering, eller för all del skriptning kan diskuteras. En stored procedure är i min mening troligen både programmering och skriptning.

När man klickar i ett brandväggs-GUI på en modern Linux så genereras programkod
I form av eBPF-bytekod. Runtime, via kernel-hook, så JIT:as denna och exekveras. Konfiguration eller programmering? Jämför med 4G-programmeringsverktyg.

Att ge felaktiga premisser till en AI och acceptera dess korkade svar skulle med lite god vilja kunna vara programmering, i den mening att det är en sekvens av instruktioner som man ger en dator för att utföra en uppgift. Se Wikipedia om ”computer programming”.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

- ChatGPT

Jag tror ChatGPT har fel här. Att programmera är en aktivitet där man använder ett programmeringspråk. Har svårt att se att slutresultatet (tolkat eller kompilerat) definierar aktiviteten.
Finns ju som sagt python och JavaScript som både är tolkade men som nog de flesta skulle säga handlar om att programmera.

Prova ställ lite motfrågor till ChatGPTn om ovan språk så kanske den ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Korkat. Varken komplexitetsgrad (jämför med systemutveckling) eller exekveringsmetod (maskinkod som genererats med kompilator respektive interpreterad/JIT:ad kod) ska enligt mig ingå i definitionen av programmering, det gör en sådan definition för snäv....

Jag tror ChatGPT har fel här. Att programmera är en aktivitet där man använder ett programmeringspråk...

Ledsen om ni känner er kränkta. Jag klippte bara ut sammanfattningen av ett mycket mer utförligt svar.
Om ni vill ha upprättelse så får ni definiera om rätt så väletablerade skillnader själva tills det plockas upp av ChatGPT i framtiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta är medvetna om huruvida de har en utvecklarroll eller inte. För mig är inte SQL-frågor och flödesbeskrivningar i form av skript att betrakta som programmering – sådant hanteras av många av våra testare. På samma sätt skulle jag inte kalla mig nätverkstekniker bara för att jag installerar datorer, hanterar certifikat, öppnar portar, övervakar trafik och felloggar, konfigurerar brandväggar och lastbalanserare, samt installerar mjukvarubaserade lastbalanserare med mera.

Samtidigt ser jag en tråkig utveckling där man, oavsett roll, förväntas täcka ett allt större område och samtidigt ha tillräcklig kompetens för att kunna hoppa in och felsöka nästan vad som helst. Om man är relativt ny kan det vara spännande att lära sig nya saker, men efter några år i yrket blir det lätt ohållbart att indirekt ansvara för så mycket. För så fort man har varit inne och arbetat med något, oavsett om det var nyligen eller för fem år sedan, antas det att man kan allt om det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

För er som utvecklar men som tvingas drifta/felsöka: gör ni det ni utvecklar förvaltningsbart? Skapas dokumentation som sedan lämnas över till förvaltare/driftpersonal? Delas kunskaperna om lösningen vidare? Eller utvecklar ni någonting som enbart ni kan någonting om, och sedan när det börjar strula blir det således er uppgift att fixa problemet?

Jag har jobbat många år som utvecklare, och tyvärr är dokumentation sällan något som skrivs eller underhålls, främst på grund av att det inte finns tillräckligt med resurser (tid) för det. Det finns givetvis dokumentation riktad mot kund, men internt är den ofta väldigt bristfällig, och om den existerar är risken stor att den inte är uppdaterad. En fråga är på vilken nivå ska dokumentationen ligga? Ju mer detaljerad den är, desto mer arbete krävs för att hålla den aktuell. Ett bra exempel är dokumentation direkt i koden(d.v.s mycket detaljerad), som man aldrig kan lita på. Det finns en stor risk att någon har varit inne och "fixat" något utan att ändra eller ta bort kommentarerna, vilket gör att jag i princip alltid ignorerar dem. Jag måste ändå läsa koden för att förstå vad som händer.

Din fråga handlar egentligen inte om utvecklarna, utan snarare om ledningen som avgör hur ett projekt ska utvecklas och förvaltas. Till exempel: Är det okej att använda unittest? Det kan verka som en fråga för utvecklarna, men eftersom det innebär mer tid, precis som noggrant genomarbetad dokumentation, blir det en fråga för chefen att avgöra om vi har resurser(ekonomi) för det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ledsen om ni känner er kränkta. Jag klippte bara ut sammanfattningen av ett mycket mer utförligt svar.
Om ni vill ha upprättelse så får ni definiera om rätt så väletablerade skillnader själva tills det plockas upp av ChatGPT i framtiden.

Jag vet inte vad jag skrev som gjorde att du behövde bli otrevlig.

ChatGPT är ofta bra och jag har själv nytta av den ibland, men den definierar inte vad som är vad och det är inte ovanligt att den har fel.
Men vi stoppar där...

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det handlar inte om upprättelse utan om att ChatGPT bokstavligen inte har en susning. Testa att skriva: "Nej, scriptning är också programmering" till den, och se den ursäkta sig och skriva en förklaring som tar hänsyn till din nya prompt.

Programmering: Bokstavligen att instruera en dator att utföra uppgifter, oavsett hur avancerat eller icke-avancerat det är.
Script: En serie kommandon som instruerar en dator att utföra en uppgift, oavsett hur avancerat eller icke-avancerat det är.
Skillnaden mellan kompilerad kod och interpreterad kod är inte heller en skillnad mellan programmering och scriptning: Underkategorin shellscript består normalt sett av kommandon som kan köras av skalet där de exekveras, men i Unixmiljö kan filer börja med en hashbang ("#!") följt av vilken kommandotolk som helst, inklusive erkända programmeringsspråk som Python, Perl och Swift. Basic var på hemdatorer och fram till och med Microsoft QBasic i normalfallet interpreterat (EDIT: Nu när jag tänker efter tror jag QBasic faktiskt kunde kompilera kod också...), men Borlands Turbo Basic och Microsofts Visual Basic kompilerade koden. Facebook bestod länge huvudsakligen av Python- PHP-kod som senare började kompileras till en gigantisk monolit i C. Är det ett script eller ett program, tycker du?
Hur långt behöver ett script vara innan du klassificerar det som ett program? Hur kort behöver ett program vara för att du ska kalla det ett script?

Enkelt uttryckt: Det finns inga väletablerade skillnader här.

Permalänk

Semantik. Vad betyder ett ord eller fras? Det kan betyda helt olika i olika sammanhang.
Det som många här räknas som en kraftfull dator, behöver inte alls vara samma dator som folk på ett ålderdomshem tänker på när de pratar om den kraftfulla datorn med cdromspelare och ett 28.8k modem etc som de nyss har införskaffat sig.

Detsamma är det med om någon programmerar eller scriptar, man kan diskutera när något är vad. För mig känns det lite som om folk pratar om att steka korv är matlagning eller inte. Oavsett vilken åsikt man har om detta, så känns det konstigt att en personer som jobbar som kockar är inne i dessa diskussioner.

Jag tycker i princip alla yngre idag med teknikintresse borde programmera, liksom det gjorde vi andra när vi inte ens hade internet. Är man nyfiken så försöker man få till något. Att däremot använda egenutvecklade programvaror i jobbet är mer komplicerat, jag syftar på säkerhetsmässigt.

Ett script där koden finns i klartext och koden exekveras rad för rad (interpreted code) som powershell, bash etc, kan nätverkstekniker få godkänt att använda lite här och där. Ett program med samma funktion, fast kompilerad till en exekveringsbar binärfil.
Ja, nätverkstekniken har då ett problem att få tillstånd att använda denna i ett nätverk, det är många parter/personer som måste godkänna detta.

Detta leder till i sin tur att de där smarta nätverksverktygen som en nätverkstekniker skulle kunna koda ihop, kommer bli hur svårt som helst för den att få använda. Liksom den nätverkstekniken som slänger ihop en mycket bättre version av t.ex. Nmap, kan glömma att få använda detta program på de flesta ställen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Semantik. Vad betyder ett ord eller fras? Det kan betyda helt olika i olika sammanhang.
Det som många här räknas som en kraftfull dator, behöver inte alls vara samma dator som folk på ett ålderdomshem tänker på när de pratar om den kraftfulla datorn med cdromspelare och ett 28.8k modem etc som de nyss har införskaffat sig.

Detsamma är det med om någon programmerar eller scriptar, man kan diskutera när något är vad. För mig känns det lite som om folk pratar om att steka korv är matlagning eller inte. Oavsett vilken åsikt man har om detta, så känns det konstigt att en personer som jobbar som kockar är inne i dessa diskussioner.

Jag tycker i princip alla yngre idag med teknikintresse borde programmera, liksom det gjorde vi andra när vi inte ens hade internet. Är man nyfiken så försöker man få till något. Att däremot använda egenutvecklade programvaror i jobbet är mer komplicerat, jag syftar på säkerhetsmässigt.

Ett script där koden finns i klartext och koden exekveras rad för rad (interpreted code) som powershell, bash etc, kan nätverkstekniker få godkänt att använda lite här och där. Ett program med samma funktion, fast kompilerad till en exekveringsbar binärfil.
Ja, nätverkstekniken har då ett problem att få tillstånd att använda denna i ett nätverk, det är många parter/personer som måste godkänna detta.

Detta leder till i sin tur att de där smarta nätverksverktygen som en nätverkstekniker skulle kunna koda ihop, kommer bli hur svårt som helst för den att få använda. Liksom den nätverkstekniken som slänger ihop en mycket bättre version av t.ex. Nmap, kan glömma att få använda detta program på de flesta ställen.

Order kraftfull är ett relativt begrepp och dess värde är ofta subjektivt. Men ordet programmera är inte relativt på samma sätt.
Om det var den jämförelsen du menade.

Men vart gränsen för att programmera går kan man så klart diskutera, 1 rad vs 100 rader.

Ska man svara på huvudfrågan, om man son nätverkstekniker jobbar med programmering? så blir nog svaret nej i de allra flesta fall, även om man programmerar ibland (använder programmering som ett verktyg).

För att jobba med programmering bör ju huvudsysslan vara programmering eller en betydande del av vad som produceras.
Detta är ju lite semantiskt så jag kan ha fel här.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som drifttekniker och har ansvaret för flera kunders IT miljö. Även om jag är utbildad utvecklare så valde jag att jobba med nätverk då jag tycker det är tråkigt att bara sitta med kod på arbetstid. givetvis så förekommer det en hel del powershell och batch men det skulle inte kalla det för att skriva kod då det oftast är ebklare skript som körs och inte tunga programmeringsspråk

Permalänk
Medlem

Valde nej då jag inte anser att jag programmerar.
Gör script? Yes
Använder flera andra verktyg för att vara effektiv? Yes

Det finns så mycket verktyg idag för att effektivt både managera och sätta upp infrastruktur idag så att man inte behöver vara 10 man på jobbet. Sålänge man tänker till och formar en strategi tidigt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

För att jobba med programmering bör ju huvudsysslan vara programmering eller en betydande del av vad som produceras.
Detta är ju lite semantiskt så jag kan ha fel här.

Du kan ju komma dit från två håll:
Som nämnts tidigare i tråden innebär framväxten av ett devops-paradigm de senaste 15 åren, att utvecklare oftare får även nätverkslogik av olika slag i knäna. Software Defined Networking är en reell sak. Har man färdigheter för det och miljön i övrigt tillåter det är det ju otroligt smidigt om allt som har att göra med utrullning av ett system kan ske i ett och samma repeterbara flöde; provisionering av maskiner och containers som saker ska köras på, upprättande av inbördes och externa kommunikationskanaler, och definition av relevanta brandväggsregler.

I det fallet är huvudsysslan programmering, och programmeringen av infrastruktur sker genom att man programmerar även denna.

Kommer man från andra hållet, så har man sannolikt börjat med att styra exempelvis nätverksinfrastruktur, eftersom det var vad frågan handlar om, relativt manuellt: Ofta börjar folk med att hantera brandväggar och switchar via deras grafiska gränssnitt eftersom det är överskådligt. Efter ett tag tröttnar man på att trycka på samma tre knappar 48 gånger när alla portar i en switch ska ha samma inställning, och man kanske upptäcker tjusningen med utrustningens kommandoradsgränssnitt. En vacker dag kanske man dock råkar bajsa i den blå garderoben: kommandoraden är kraftfull men låter dig därmed också göra fel i stor skala snabbt. Plötsligt kommer krav från företaget på kvalitetskontroll, tydligt ansvar och förutsägbar konfiguration och sånt tjafs. Då är enda långsiktiga sättet att man har sin konfiguration som kod, så man tydligt se vem som gjort vilka ändringar när, och veta att en enhet utan hårdvarufel kommer uppföra sig exakt som en annan.

Detta var väldigt mycket text för att säga att om du kommit till detta senare läge är du en nätverkstekniker som också arbetar med programmering - troligen till och med huvudsakligen arbetar med programmering.

Permalänk
Skrivet av Kedom900:

Jag jobbar som drifttekniker och har ansvaret för flera kunders IT miljö. Även om jag är utbildad utvecklare så valde jag att jobba med nätverk då jag tycker det är tråkigt att bara sitta med kod på arbetstid. givetvis så förekommer det en hel del powershell och batch men det skulle inte kalla det för att skriva kod då det oftast är ebklare skript som körs och inte tunga programmeringsspråk

Skrivet av yoggan:

Valde nej då jag inte anser att jag programmerar.
Gör script? Yes
Använder flera andra verktyg för att vara effektiv? Yes

Det finns så mycket verktyg idag för att effektivt både managera och sätta upp infrastruktur idag så att man inte behöver vara 10 man på jobbet. Sålänge man tänker till och formar en strategi tidigt.

Detta plus mitt nätverksexempel ovan illustrerar kanske en gränsdragning mellan scriptning och programmering som inte är kontroversiell:
En sekvens av kommandon som exekveras från en fil utan ytterligare kontroller i en kommandoradsmiljö är utan tvekan ett script. Det är så enkelt att det inte kräver några som helst av de kunskaper som traditionellt associeras med programmering mer än förståelsen att du kan beordra datorn att göra saker åt dig som du annars hade behövt exekvera manuellt.

Introducerar du logik - jämförelser, loopar, validering av att saker är som de borde vara innan och/eller efter att hela eller delar av kommandoserien körts - så har du de facto använt många av de tekniker som associeras med programmering oavsett vilket språk du använt. Då har du utan tvekan programmerat något.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta plus mitt nätverksexempel ovan illustrerar kanske en gränsdragning mellan scriptning och programmering som inte är kontroversiell:
En sekvens av kommandon som exekveras från en fil utan ytterligare kontroller i en kommandoradsmiljö är utan tvekan ett script. Det är så enkelt att det inte kräver några som helst av de kunskaper som traditionellt associeras med programmering mer än förståelsen att du kan beordra datorn att göra saker åt dig som du annars hade behövt exekvera manuellt.

Introducerar du logik - jämförelser, loopar, validering av att saker är som de borde vara innan och/eller efter att hela eller delar av kommandoserien körts - så har du de facto använt många av de tekniker som associeras med programmering oavsett vilket språk du använt. Då har du utan tvekan programmerat något.

Ja, gränsen när att skriva ett skript övergår till att vara också vara programmering är inte så tydlig kanske.
Det går att komplicera det ytterligare genom att blanda in objektorientering, något som säkert många använder när de skriptar utan att veta om det eller förstå konceptet.